Gå til innhold

Dere som har ungdommer som har flyttet på hybel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Førsteåret: får de lov å være igjen i helgene? Eller må de komme hjem?

Anonymkode: b67c5...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Så klart får de være igjen! En viktig del er det sosiale, og det skjer mye gøy i helgene. Det er mye hyggeligere for ungdommene å komme hjem hvis det er noe de ønsker, og ikke noe de må.

Anonymkode: d86b2...a1d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk være igjen noen ganger i høst, det gikk litt over styr, så nå må hun komme hjem inntil videre. 

Anonymkode: 2b344...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du tvinger dem til å komme hjem i helgene kan det hende at du fremmedgjør dem og ender opp med at de tar avstand fra deg når de blir eldre.

Men hvis de har lyst til å komme hjem er det jo hyggelig.

Men tvang medføre sjeldent noe godt.

Anonymkode: bd91c...741

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk lov å bestemme det selv husker jeg, men kommer nok veldig an på ungdommen.

Jeg var ikke så ivrig til å feste, så foreldrene mine var nok ganske sikre på at jeg ikke havnet helt ute på galeien 😅

Anonymkode: f6a08...0d7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er dere ikke redd for at de fester da? 
jeg er livredd for at hun blir full og liggende ute 🙈

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Foreldrene mine visste at ungdommer kommer til å feste uansett. Og det gjorde jeg. Så, jeg fikk feste, drikke og teste grenser som jeg ville, og visste at jeg alltid kunne komme hjem uten å få kjeft. Til gjengjeld fortalte jeg alltid hvor jeg var og hva jeg skulle.  Det førte til at det ikke var like spennende, for jeg fikk jo lov til alt! Gikk kjempebra. Det gikk mye verre med vennene mine som hadde strenge regler hjemme. De var redde for å komme hjem og få kjeft, og havnet sånn sett i mye farligere situasjoner. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flytta på hybel da jeg var 16. Skulle likt å se foreldrene mine tvinge meg hjem i helgene. Hva skulle de gjort? Kjørt i over en time for så å kaste meg inn bilen og stripse meg fast? Selvsagt tvang de meg ikke hjem. Jeg kom hjem noen helger, mens andre helger gikk til fester og andre sosiale ting.

Anonymkode: be756...576

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg flytta på hybel skulle jeg ønske at foreldrene mine ønsket meg hjem i helgene. Tenker at du ikke kan bestemme dette egentlig, for hvordan skal du klare å håndheve det? Likevel, det er fint for et barn å vite at du ønsker han/henne hjem så ofte som mulig.

Anonymkode: 450d0...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun MÅTTE ikke hjem hver helg, nei, men økonomisk sett hadde hun ikke råd til å bli igjen mer enn 1-2 helger i måneden før det hadde blitt veldig stramt. Vi sendte alltid med rikelig med mat osv. fremfor å sende ekstra penger. 

2. og 3. året fikk hun seg jobb der, så da var hun naturligvis mye mer på hybelen. 

Anonymkode: b4998...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Flytta på hybel da jeg var 16. Skulle likt å se foreldrene mine tvinge meg hjem i helgene. Hva skulle de gjort? Kjørt i over en time for så å kaste meg inn bilen og stripse meg fast? Selvsagt tvang de meg ikke hjem. Jeg kom hjem noen helger, mens andre helger gikk til fester og andre sosiale ting.

Anonymkode: be756...576

Hun kommer jo hjem når jeg sier hun må, ikke værre enn det. Men hun er nå sur da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får nå være måte på til å være hønemor også.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg selv reiste på hybel 2 time hjemme fra og reiste hjem 3 hver helg da jeg var 16.

Min datter er nå på hybel 2 timer hjemmer fra , til og.med 2 ferger i mellom hun kom hjem alle helger bortsett fra 2 i høst.

Anonymkode: 3a1dc...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Førsteåret: får de lov å være igjen i helgene? Eller må de komme hjem?

Min kommer hjem et par ganger per semester. Bor 45 km fra oss. Foretrekker å sove og være med venner i helgen.

Etter hvert begynte hun også å jobbe i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Foreldrene mine visste at ungdommer kommer til å feste uansett. Og det gjorde jeg. Så, jeg fikk feste, drikke og teste grenser som jeg ville, og visste at jeg alltid kunne komme hjem uten å få kjeft. Til gjengjeld fortalte jeg alltid hvor jeg var og hva jeg skulle.  Det førte til at det ikke var like spennende, for jeg fikk jo lov til alt! Gikk kjempebra. Det gikk mye verre med vennene mine som hadde strenge regler hjemme. De var redde for å komme hjem og få kjeft, og havnet sånn sett i mye farligere situasjoner. 

Dette. Mamma til hybelboer. 

Anonymkode: d955f...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første året kom hun hjem nesten hver helg. Ikke fordi hun måtte, men fordi hun ville. Andreåret var det litt flere hybelhelger, men fortsatt mest hjemme. 
Nå er hun russ og er nesten ikke hjemme i det hele tatt. 
Tenker at vi ikke gjør ungdommen vår noen tjeneste ved å være for hønemor, de må få slippe løs. I vårt tilfelle er vi så heldige å ha flere kjente og familie på samme sted som hun bor på hybel, så det virker uansett trygt. 
Hun kan uansett feste når hun er ute med venner her hjemme også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kostet 2-3000 å få min eldste hjem da han flyttet på hybel, så ikke så aktuelt å hente hjem hver helg 😅 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en reisevei på 5 timer, ikke naturlig å komme hjem hver helg da. Vi besøker han ca en gang hver 4-6 uke. Han er hjemme ca 2-3 ganger i året. Jobber mange av helgene og feriene. 

Har de først flyttet ut, har man i grunn gitt dem ansvaret for seg selv 

Anonymkode: f7fec...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette synes jeg var overraskende, at så mange lar de være igjen som de vil. Min vil jo komme hjem en del, men vil også være igjen litt, hun har fått vært igjen ca to helger dette skoleåret. Den ene måtte vi hente henne pga at hun hadde drukket og fått hjemlengsel, og den andre gikk bra. Vi hentet henne selvsagt med glede. Men jeg har tenkt at vi må holde igjen litt med dette pga festing, men blir jo fryktelig usikker nå da. 
til og med politiet har stått på flere foreldremøter og sagt at vi foreldre må tørre å holde litt igjen og være tilstede..og det er jo det som blir vanskelig når hun er igjen i helgene..da vet jo ikke vi hva som foregår mtp alkohol osv.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men er dere ikke redd for at de fester da? 
jeg er livredd for at hun blir full og liggende ute 🙈

Det er jo nå du høster resultatet av oppdragelsen du har gitt. Det er for seint å begynne med dette når de er tenåringer.  Og hva skal du gjøre hvis hun nekter? Kjøre i timesvis for å hente med tvang? Da allierer hun seg fort med ei venninne eller kjæreste og sover over der neste gang. 

Og de kan feste på ukedagene også. Jeg var hybelboer, og ei rolig og snusfornuftig jente, som ofte dro hjem, også fordi jeg var utafor sosialt. Men første klassefest på "lillelørdag" var jeg med, drakk meg full og døgnet, og dro på skolen torsdag morgen på stigende rus. Det smalt rundt storefri, jeg hanglet meg gjennom de siste timene og dro rett hjem og la meg. Og slik lærte jeg at det var dumt, og så gjorde jeg det aldri igjen, og foreldrene mine fikk aldri vite om dette.

Anonymkode: da48a...5c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...