AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Hei. Jeg har en søster som fikk barn med samboeren sin for litt siden, og jeg kjenner at jeg irriterer meg litt. Det er slett ikke noe alvorlig, men lurer litt på om flere merker til sånt ..eller tar seg nært. De fikk ei jente. Samboeren vil gjerne fremstå enkel og "jovial", streng, men varm og det vil søsteren min også. Hun er seg selv, men han forventer nok litt for mye av det lille barnet på halvannet år . Samboeren liker ikke typisk jentete jenter, rosa, prinsesser, at søsteren min sminker seg, eller at barn får viljen sin. Litt sånn tough love og "ekke så farlig med litt søle på henda skjerp deg" Og nå nekter de å ta imot klær jeg har etter min datter fordi det er for jentete. De mener, fra fødselen av at de tror babyen kommer til å bli ei "klatrejente". Litt som Ronja Røverdatter eller hun i Modig filmen. Jeg husker at jeg kjøpte det jeg synes var fint, og fikk også mye forskjellig fra familie. Det var alt fra nøytrale farger, til mange forskjellige knæsje farger, kjoler, snekkerbukser og ulltøy. De børster ikke håret hennes, og på ettårsdagen hennes hadde jeg kjøpt blant annet et armbånd, men også et pannebånd med sløyfe. Det var rosa og med tyll, men jeg hadde lagd det selv. Søsteren min sa jo takk og synes det var fint, men samboeren sa "nå leder jo du 'navn' til å bli ei jålete jente da". Datteren min har vært sånn typisk jente. Alltid lekt med dukker, kosedyr og barbie. Lekt mor og far og barn og likt kjoler og ballkjoler. Nå liker hun ikke det lenger og går litt mer for en tøffere stil med olabukser og blått og lilla. Hun har alltid fått velge selv. Et fett, så lenge hun er glad og klærne er passende. Ser at samboeren til søsteren min er på hugget når det gjelder dattera mi og konstant kritiserer. Kjenner jeg irriterer meg grenseløst over dette for søsteren min endrer totalt personlighet i nærheten av han og sier de samme tingene på en hånlig måte, men når han ikke er tilstede er hun den hun alltid har vært. Hva skal jeg gjøre ? Beklager for rotete innlegg uten rød tråd. Anonymkode: 78587...466 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Hvis du vet at foreldrene ikke liker rosa jentegreier så la nå være å kjøpe det. Min første er gutt og jeg husker jeg syntes de små jentene i barnehagen hans konstant gikk rundt i rosa og kjoler med tyll. Bare la de styre på så tenker jeg denne jenta vil ha egne meninger og ønsker etter hvert.. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden Hvorfor MÅ du lage noe i rosa og tull, når du vet de ikke liker det? En 1-åring gir virkelig blaffen i farge. Og smykker til baby..? Det finnes så mange fine barneklær som ikke er rosa. Hva med å heller gi det? De er kanskje ekstreme andre veien, men dette rosa prinsessestyret har gått for langt. Anonymkode: 7bab0...58c 18 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden fru Alving skrev (1 minutt siden): Hvis du vet at foreldrene ikke liker rosa jentegreier så la nå være å kjøpe det. Min første er gutt og jeg husker jeg syntes de små jentene i barnehagen hans konstant gikk rundt i rosa og kjoler med tyll. Bare la de styre på så tenker jeg denne jenta vil ha egne meninger og ønsker etter hvert.. Og for å sitere meg selv, fordelen med å ha kjønnsnøytrale klær er jo at de fint kan arves videre til neste barn. Kjøper du mye sånt jentetøy med trykk og glitter så kan det ikke brukes til en lillebror like lett, men det kan det jo om du går for nøytrale klær som ikke er jentete. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvorfor MÅ du lage noe i rosa og tull, når du vet de ikke liker det? En 1-åring gir virkelig blaffen i farge. Og smykker til baby..? Det finnes så mange fine barneklær som ikke er rosa. Hva med å heller gi det? De er kanskje ekstreme andre veien, men dette rosa prinsessestyret har gått for langt. Anonymkode: 7bab0...58c Ettåringer er ikke babyer lengre…. Anonymkode: 6bd1a...5e3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden Veldig spesielt. Synes synd på henne, det er så rart at samfunnet går i strupen på femininitet som en svakhet man bør være foruten. Jenter med maskuline egenskaper som mot og 'jovialhet' belønnes ikke på grunn av egenskapene alene, men fordi de likner mer på gutter - og belønnes for det. Femininitet er så hardt under angrep at til og med voksne kvinner internaliserer det som et symptom på dumhet, feighet og "prinsesse"-oppførsel. Synes bare synd på de barna det går utover. Anonymkode: 7e08a...86b 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 9 timer siden #7 Del Skrevet 9 timer siden fru Alving skrev (11 minutter siden): Hvis du vet at foreldrene ikke liker rosa jentegreier så la nå være å kjøpe det. Min første er gutt og jeg husker jeg syntes de små jentene i barnehagen hans konstant gikk rundt i rosa og kjoler med tyll. Bare la de styre på så tenker jeg denne jenta vil ha egne meninger og ønsker etter hvert.. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor MÅ du lage noe i rosa og tull, når du vet de ikke liker det? En 1-åring gir virkelig blaffen i farge. Og smykker til baby..? Det finnes så mange fine barneklær som ikke er rosa. Hva med å heller gi det? De er kanskje ekstreme andre veien, men dette rosa prinsessestyret har gått for langt. Anonymkode: 7bab0...58c fru Alving skrev (8 minutter siden): Og for å sitere meg selv, fordelen med å ha kjønnsnøytrale klær er jo at de fint kan arves videre til neste barn. Kjøper du mye sånt jentetøy med trykk og glitter så kan det ikke brukes til en lillebror like lett, men det kan det jo om du går for nøytrale klær som ikke er jentete. Hun sier jo at bortsett fra det hun kjøpte til bursdagen, er det snakk om arvede klær hennes egen datter har brukt, ikke ting hun kjøper spesifikt til niesen. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Del Skrevet 9 timer siden Jeg tenker på kan droppe å tilby de arvetøy, og gi mer nøytrale gaver frem til barnet er større og kanskje ønsker seg typiske jente-ting. Når det er sagt skjønner jeg deg veldig godt. Jeg syns at de som er veldig på at jentene sine ikke ikke skal ha tyll og glitter kan gjøre like mye feil som de som gjør motsatt. Viss en har bestemt seg for at jenta si skal være tøff og kul og klatre i de høyeste tretoppene, mens jenta vil leke med dukker og tegne blir det vanskelig… Anonymkode: 2451f...2f6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Del Skrevet 9 timer siden Så leit for dette barnet at foreldrene har bestemt personligheten hennes før hun får vist det frem selv. Anonymkode: f4b40...6da 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Del Skrevet 9 timer siden fru Alving skrev (14 minutter siden): Hvis du vet at foreldrene ikke liker rosa jentegreier så la nå være å kjøpe det. Min første er gutt og jeg husker jeg syntes de små jentene i barnehagen hans konstant gikk rundt i rosa og kjoler med tyll. Bare la de styre på så tenker jeg denne jenta vil ha egne meninger og ønsker etter hvert.. Har ikke kjøpt noe som tyder på at det er ei jente jeg kjøper til. Svigermor (mor til samboer) strikker masse kjoler i rosa til barnebarnet sitt, og det blir tatt godt imot. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor MÅ du lage noe i rosa og tull, når du vet de ikke liker det? En 1-åring gir virkelig blaffen i farge. Og smykker til baby..? Det finnes så mange fine barneklær som ikke er rosa. Hva med å heller gi det? De er kanskje ekstreme andre veien, men dette rosa prinsessestyret har gått for langt. Anonymkode: 7bab0...58c Ja det var sånn gammelrosa som stod i stil til en cardigan som svigermoren hadde strikket. Smykker er vanlig i min familie, og fine minner videre i livet. Seff skrev (Akkurat nå): Hun sier jo at bortsett fra det hun kjøpte til bursdagen, er det snakk om arvede klær hennes egen datter har brukt, ikke ting hun kjøper spesifikt til niesen. Nemlig. Anonymkode: 78587...466 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden fru Alving skrev (16 minutter siden): Hvis du vet at foreldrene ikke liker rosa jentegreier så la nå være å kjøpe det. Min første er gutt og jeg husker jeg syntes de små jentene i barnehagen hans konstant gikk rundt i rosa og kjoler med tyll. Bare la de styre på så tenker jeg denne jenta vil ha egne meninger og ønsker etter hvert.. Lurer på om samboeren til ts søster aksepterer det dersom jenta velger motsatt av hva han vil... 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ettåringer er ikke babyer lengre…. Anonymkode: 6bd1a...5e3 My bad. En voksen 1-åring trenger selvsagt smykker 🙄 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Smykker er vanlig i min familie, og fine minner videre i livet. Anonymkode: 78587...466 Kanskje de ønsker å endre denne tradisjonen. Av ren nysgjerrighet, hva får de små guttebarna i steden for smykker? Anonymkode: 7bab0...58c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker på kan droppe å tilby de arvetøy, og gi mer nøytrale gaver frem til barnet er større og kanskje ønsker seg typiske jente-ting. Når det er sagt skjønner jeg deg veldig godt. Jeg syns at de som er veldig på at jentene sine ikke ikke skal ha tyll og glitter kan gjøre like mye feil som de som gjør motsatt. Viss en har bestemt seg for at jenta si skal være tøff og kul og klatre i de høyeste tretoppene, mens jenta vil leke med dukker og tegne blir det vanskelig… Anonymkode: 2451f...2f6 Ja synes ikke man skal lede dem i en bestemt retning og unngå det andre bare fordi man ønsker noe selv. Personligheten kommer jo frem tilslutt og det er er vår oppgave å bli kjent med barna våre ved å la dem prøve ulike ting.. litt kjedelig for dem om datteren dems viser seg å være den prinsesse-jenta, også blir ikke det møtt riktig.. at det skal være en svakhet som en bruker beskriver så fint lengre opp... AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så leit for dette barnet at foreldrene har bestemt personligheten hennes før hun får vist det frem selv. Anonymkode: f4b40...6da Det er litt følelsen jeg har fått også. Husker da jeg ventet eldstejenta, at jeg hadde veldig lyst å kjøpe sånne "interiør vennlige" klær. Ble en del sånt, men hun fikk også mye annet. Men man ser jo hva de interesserer seg for, lar dem leke med alt og fremelsker barnas interesser. Gutten min er typisk gutt og leker kun med dyr og snekkerting, men han leker også med søsteren hans sin kosedyr katt som han triller rundt på. Jeg ser at han er glad i rødt og rosa farger ,så da får han det jeg synes det blir så dumt at man skal anta barnet kommer til å bli akkurat som en selv, men helt ærlig tror jeg det er han som tror man kan det.. Anonymkode: 78587...466 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #14 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): men også et pannebånd med sløyfe Det er noe av det styggeste jeg ser på babyer / små barn. Skjønner godt at de ikke likte den gaven Anonymkode: e8444...a12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #15 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Veldig spesielt. Synes synd på henne, det er så rart at samfunnet går i strupen på femininitet som en svakhet man bør være foruten. Jenter med maskuline egenskaper som mot og 'jovialhet' belønnes ikke på grunn av egenskapene alene, men fordi de likner mer på gutter - og belønnes for det. Femininitet er så hardt under angrep at til og med voksne kvinner internaliserer det som et symptom på dumhet, feighet og "prinsesse"-oppførsel. Synes bare synd på de barna det går utover. Anonymkode: 7e08a...86b Dette var fint skrevet. Er helt imot dette hysteriet. Mange barn er helt stereotypiske til tross for at man lever så kjønnsnøytralt en bare vil. Og det er bare flott, akkurat som de som er helt atypiske også barn er barn, la de leke. Anonymkode: 78587...466 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er noe av det styggeste jeg ser på babyer / små barn. Skjønner godt at de ikke likte den gaven Anonymkode: e8444...a12 Hehe godt at det ikke var deg som fikk den da. Jenta har veldig mye hår, så båndet kom med en funksjon for å få håret vekk fra ansiktet da hun griser en del med maten Anonymkode: 78587...466 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 9 timer siden #17 Del Skrevet 9 timer siden Det er jo dumt å tro masse ting om den framtidige personligheten til en 1-åring, men jeg skjønner godt at de ikke vil ha på barnet hårbånd og tyllskjørt. Man begrenser da ikke barnet fordi man ikke kler på 1-åringen tyllskjørt? Heller tvert i mot - synes det er trist å tvinge på jenter (som er så små at de åpenbart ikke har bedt om det selv) upraktiske pynteting. Når barnet er stort nok til å ønske seg det, er det selvfølgelig noe helt annet. Men at foreldre ønsker å styre hva en 1-åring har på seg, er da 100 % innafor. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 9 timer siden #18 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe godt at det ikke var deg som fikk den da. Jenta har veldig mye hår, så båndet kom med en funksjon for å få håret vekk fra ansiktet da hun griser en del med maten Anonymkode: 78587...466 Hva har du på en gutt med samme mengden hår, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #19 Del Skrevet 9 timer siden Pass på å skjerm din egen unge fra den syke svogeren og søstra di som har mista seg selv Anonymkode: f25ff...bca 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #20 Del Skrevet 9 timer siden Ikke skap så mye styr rundt det. Kjøp nøytrale ting, ivertfall inntil jenta selv sier hva hun liker. Men kutt han rett av hvis han pirker på din datter. Da sier du at barn må få utforske hva de liker, det har ikke noe å si hvilke farger de liker, det trenger ikke voksne å prøve å overstyre. Anonymkode: 210cc...51c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå