AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Del Skrevet 8 timer siden Generasjon inndeling I faglitteraturen er det vanlig å skille mellom følgende kulturelle generasjoner: Generasjon Alpha (født etter 2010) Generasjon Z (født mellom 1996-2010) Generasjon Y (født mellom 1980-1996) Generasjon X (født mellom 1965-1979) Babyboomere (født mellom 1946-1964) Tilhører denne genrasjonen som opplevde snørike vinterer /kulde / snøfokk. Gamle aviser ble nytta som innleggsåler i vinteskoa, og den røde teigelsteinen ble varmet opp på "tilhengeren" på kjøkkenet, og innepakket i avispapir nytta som fotvarmer i senga. Det var på den tida mange "budde der ingen skulle tru nokon kunne bu" og borna sykla, gikk til / fra skulen. Dei ferreste hadde verken bil eller førerkort, og sykkelen, sparken var vanleg fremkomstmiddel. Lek og morro var noe dei fleste borna / ungdomen tok iniativet til selve utan voksne la tilrette. Mange fedre hadde ene /aleneforsørger tatus til kone, og ein stor barnflokk som delte både soverom, og klær. Skuleborna hadde 3-4 dager potetferie i månadskifte september / oktober, og høst /vinterferie var det ingen som hadde hørt noe om. Nei, vi skal forhåpentlegvis ikkje tilbake i tidsalder, til tross for at vi lever i en utrygg tid, og levestandarden ikkje er samanlignbar med idag, og alt handlet ikkje om økonomi, men arbeid skulle ein tjene til livsopphold. Spørsmålet er om og økt matriell velstand har gjordt oss lykkligere ? Hvilken genrasjon tilhører du ? Den Stille Generasjonen (født mellom 1928-1945) Krigsgenerasjonen (født mellom 1902-1927)- Anonymkode: f57b2...688 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Befolkningen har vel aldri hatt mer behov for psykisk helsehjelp og selvmordstallene er deprimerende lesning, så det spørs om befolkningen som helhet har blitt lykkeligere. Men personlig har jeg det mye bedre nå, som jeg er forholdsvis velstående, kontra da jeg slet med å få endene til å møtes. Anonymkode: c123f...14e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden NEI vi har det bedre av å sette pris på di små tinga i livet som på 90 tallet før internett istede for å jage etter mer og mer for å passe inn i mediabobla. Anonymkode: bfe3a...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Befolkningen har vel aldri hatt mer behov for psykisk helsehjelp og selvmordstallene er deprimerende lesning, så det spørs om befolkningen som helhet har blitt lykkeligere. Men personlig har jeg det mye bedre nå, som jeg er forholdsvis velstående, kontra da jeg slet med å få endene til å møtes. Anonymkode: c123f...14e Det er to eskstreme. Dem fleste har det dem trenger og mer til overs. Anonymkode: bfe3a...153 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden Alt jeg kan si er at boomerne ikke virker spesielt lykkelige i sin evige jakt på jordisk gods, men det er bare mitt inntrykk. Hilsen gen z. Anonymkode: ead61...1e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #6 Del Skrevet 8 timer siden Nei, det tror jeg ikke. Altså - opp til et punkt, hvor man har bra med mat og de mer grunnleggende tingene, absolutt. Men jeg tror ikke unger nå som knapt vet hva de ønsker seg til jul er lykkeligere enn vi åttitallsbarn med stoppede sokker og leketøyskatalogen full av markeringer. Utover det tror jeg internett og SoMe har gjort mer for å begrense lykke enn materiell velstand har påvirket. Anonymkode: b6898...2ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden Nei. Vi jobber oss i hjel for å kjøpe stadig flere ting vi ikke trenger, som setter oss i enda større gjeld som vi må jobbe enda hardere for å dekke. Det er dårlig for oss og for jordkloden. Anonymkode: 74f47...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har redusert materiell velstand og er ikke lykkeligere. Tror jeg hadde vært lykkeligere med økt. Anonymkode: de3c5...3af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden Nei, vi er ikke lykkelige over å være slaver av det materialistiske og pengene! Tvert i mot. Anonymkode: 97205...f82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden Jeg kjenner at jeg har det best når jeg slipper å tenke så mye på penger, og i tillegg at jeg har nok penger til å ha relativt stor frihet. Bruker helst penger på opplevelser og reiser, så shopper lite og er fornøyd med det. Det å slippe økonomiske bekymringer gjør meg ganske lykkelig. Anonymkode: 46160...ea6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå