Gå til innhold

Gjør man det slutt pga svigermor?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det skjønner jeg godt at du ikke orker. Bra at du gjorde det såpass tidlig i forholdet da! Det hadde ikke blitt bedre med barn, hund og stasjonsvogn, for å si det sånn. Søsteren min fant en lignende mann, og 11 år etter finner moren hans det fortsatt for godt å låse seg inn og "ordne ting" mens de er på jobb, selv om det riktig nok er mye sjeldnere enn i starten. Og gjett hvem som skreller potetene til 45 år gamle "minstemann" når de er på middag hos henne ...? (Det er ikke tull engang!)

Anonymkode: 94631...178

Skreller potetene som ligger på tallerkenen??? Herregud!!!!! 

Men altså, ja. Jeg måtte bort. Det rant fullstendig over med den søndagsfrokosten hun kom og lagde til han igår. 

TS

Anonymkode: 8f3a1...3a6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
PM75 skrev (2 minutter siden):

Kom deg unna så fort du kan!! 

Jeg løper så fort jeg kan nå. Må komme meg unna så han ikke ombestemmer meg. Han har tross alt noen kvaliteter man kan se når mor ikke er i nærheten. Men det er ikke nok til å veie opp for denne galskapen.

TS

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig uaktuelt. De er jo pseudopartnere og har ingen grenser i forholdet sitt. Det blir du å slite med ALT fremover. Tenk deg om dere får barn?? Hvor skal grensene for hva hun gjør der, og hva han lemper over på moren sin..?? Nei, fy faen. 🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩

image.gif.857e088b2bef9c985f9f9f30020fa894.gif

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.1.2025 den 17.50):

Snakket med han idag om dette her. Kort fortalt sa jeg at jeg ikke ønsket et forhold fordi vi ser så ulikt på praktiske ting i hverdagen og at jeg syns det er vanskelig å forholde meg til at han i en alder av snart 50 lar moren gjøre alt husarbeid, og at det er vanskelig å se for meg en fremtid med han. 

Det ble ikke tatt godt i mot for å si det sånn. Grining over en lav sko, han hadde jo tenkt å fri, vi hadde det jo såååå fint, hadde sett for seg barn, hund og stasjonsvogn, kunne ikke skjønne at jeg ikke kunne sette pris på morens engasjement i hans liv osv osv….. 

Jeg dro hjem nå, og tenker at det var det. Dette orker jeg ikke. 

TS

Du gjør det rette for deg. 

Og han ser ikke ut til å forstå at navlestrengen henger som en løkke rundt halsen hans. ‘Morens engasjement’ liksom..

Anonymkode: 4b787...600

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde det jo slutt i begynnelsen av uka. Mye greier og grining første kvelden, men så ble det stille. Inntil igår 😵 Ble bombardert med telefoner og meldinger i alle kanaler om at vi var jo ment for hverandre, jeg kunne ikke gå fra han, han satt hjemme hos moren og gråt osv osv. Tilogmed mor sjøl sendte meg sms om at jeg måtte komme og trøste gutten hennes, han var jo så lei seg. 😬 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gjorde det jo slutt i begynnelsen av uka. Mye greier og grining første kvelden, men så ble det stille. Inntil igår 😵 Ble bombardert med telefoner og meldinger i alle kanaler om at vi var jo ment for hverandre, jeg kunne ikke gå fra han, han satt hjemme hos moren og gråt osv osv. Tilogmed mor sjøl sendte meg sms om at jeg måtte komme og trøste gutten hennes, han var jo så lei seg. 😬 

TS

Det er vel gjerne ikke så overraskende, og enda en bekreftelse for at du, heldigvis for deg, oppdaget en stor utfordring for deres videre samliv tidlig. 

De to er gjensidig avhengige av hverandre, og det ville blitt fryktelig vanskelig for deg å finne en plass for deg selv inni det der. 

Håper du står godt i valget ditt, og ønsker gode ting for deg. 

Anonymkode: 6664f...624

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel gjerne ikke så overraskende, og enda en bekreftelse for at du, heldigvis for deg, oppdaget en stor utfordring for deres videre samliv tidlig. 

De to er gjensidig avhengige av hverandre, og det ville blitt fryktelig vanskelig for deg å finne en plass for deg selv inni det der. 

Håper du står godt i valget ditt, og ønsker gode ting for deg. 

Takk, jeg står veldig godt i det. Dagens opplevelse med både han og moren var så turn off at det gjør det bare enda lettere å stå i, for å si det sånn. 

TS

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, men jeg lo da jeg leste at han satt hjemme hos mamma og grein mens han og hun bombarderte deg med meldinger. Jammen ikke ofte man får så tydelige bekreftelser på at man gjorde det rette i å avslutte et forhold...

Han og moren oppfører seg som om de er særboere med et åpent forhold. Dere ville alltid ha vært tre i det forholdet, hvor du ikke hadde mye du skulle ha sagt, men hadde møtt dessto større forventninger om hva du måtte gjøre.

Det er sjeldent godt å avslutte et forhold, uansett omstendigheter. Men vær veldig glad for at du aldri kom så langt at du fikk barn med denne mannen!

Lykke til videre i livet, Ts. Du vil finne en ordentlig mann en gang! ❤️

Anonymkode: e725c...846

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Beklager, men jeg lo da jeg leste at han satt hjemme hos mamma og grein mens han og hun bombarderte deg med meldinger. Jammen ikke ofte man får så tydelige bekreftelser på at man gjorde det rette i å avslutte et forhold...

Han og moren oppfører seg som om de er særboere med et åpent forhold. Dere ville alltid ha vært tre i det forholdet, hvor du ikke hadde mye du skulle ha sagt, men hadde møtt dessto større forventninger om hva du måtte gjøre.

Det er sjeldent godt å avslutte et forhold, uansett omstendigheter. Men vær veldig glad for at du aldri kom så langt at du fikk barn med denne mannen!

Lykke til videre i livet, Ts. Du vil finne en ordentlig mann en gang! ❤️

Tusen takk 🥰 Er litt glad han reagerer sånn, faktisk. For det bekrefter så veldig st jeg gjorde det rette. Og det gjør at jeg blir mer lattermild enn lei meg av bruddet. Sikkert slemt overfor han. Men altså… hva skal man gjøre da??  

TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 19.46):

Jeg burde sagt noe til dem om alt dette. Helt sikkert. Men jeg vet ikke om jeg orker. Lite sted, mye drittsnakk osv. Mest fristende å bare avslutte relasjonen og si det ikke fungerer for meg. Tviler på han skjønner. Eller at hun skjønner. Og jeg er bare dritt lei. 

TS

Forstår godt at du kanskje ikkje orkar å seie frå. Men det hadde vore lurt. Og aller helst burde du forklare både for mannen og mor hans.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh gud, nå ble svigermor i mitt tilfelle veldig peace of cake. I forhold til dette. Dette var jo helt ekstremt. Altså svigermor til min samboer plager meg sånn akkurat passe og vice versa at han er litt for knyttet til henne; for noen uker siden hadde vi vårt største, store krangel fordi han hadde begått tillitsbrudd mot meg, i form av å involvere foreldrene sine i en diskusjon han hadde med meg om hvor ofte vi skulle besøke foreldrene mine i min hjemby. Og vi bor i hans hjemby med nærhet til hans foreldre, og mor dramatiserte over dette og støttet han og syns jeg var helt urimelig… DA tenkte jeg, og jeg sa tydelig i fra om, at hvis ikke dette tar slutt med en gang så er det slutt mellom oss. Og jeg tror han tok seg sammen etter det. Men din sak overgår jo min en lang gang, herregud. Si klart og tydelig ifra om hvorfor han er evig singel, og kom deg vekk! Du vet aldri om mor skal være en pine i 20 år til, og ikke minst hvilken baby han blir når det skjer! 

Anonymkode: 137c6...6c2

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

*når det skjer at hun går bort, mente jeg. Han er jo totalt avhengig av henne tydeligvis

Anonymkode: 137c6...6c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fjaselina skrev (33 minutter siden):

Forstår godt at du kanskje ikkje orkar å seie frå. Men det hadde vore lurt. Og aller helst burde du forklare både for mannen og mor hans.

Ts er ikke ansvarlig i å realitetsorientere eksen etter det er slutt. 

Dersom de ikke forstår det selv har han nok både venner og annen familie, fremtidige partnere som faktisk er i en relasjon til han som kan veilede.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts er ikke ansvarlig i å realitetsorientere eksen etter det er slutt. 

Dersom de ikke forstår det selv har han nok både venner og annen familie, fremtidige partnere som faktisk er i en relasjon til han som kan veilede.

Nei, TS har ikkje noko ansvar her, men trur du at det er venner eller framtidige partnere som vil vere i stand til å veilede??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er avgjørende er hvor sterk tilknytning det er til svigermor. Det finnes svigermødre som har sterk innflytelse på forholdet. Det kan få konsekvenser. Som mann så har jeg erfaring med sextørke. Om det er aldri så indirekte, og høres aldri så utrolig ut. Men kona er definitivt et produkt av at svigermor er ferdig for lenge siden. For enkelte kvinner blir det vanskeligere å være seksuelle dersom svigermors interesser opptar deg daglig. Gjelder helt sikkert ikke alle. Men heller ikke bare meg.

Anonymkode: 56237...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk 🥰 Er litt glad han reagerer sånn, faktisk. For det bekrefter så veldig st jeg gjorde det rette. Og det gjør at jeg blir mer lattermild enn lei meg av bruddet. Sikkert slemt overfor han. Men altså… hva skal man gjøre da??  

TS

Han har jo virkelig ikke forstått det. Hjemme hos mamma og mamma sender meldinger til deg. Så utrolig tragisk! Men som du sier, han bekrefter jo bare at du har gjort den absolutt rette avgjørelsen. 

Det er ikke noe for deg å gjøre nå, annet enn å vurdere å blokkere om det fortsetter. 

Anonymkode: 4b787...600

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg kunne selvfølgelig prøvd å snakke med dem mer enn jeg gjorde da jeg gjorde det slutt. Og jeg håper jeg hadde hatt mot til å gjøre det hvis relasjonen med denne fyren hadde vart lenger enn den gjorde. Vi har vært sammen siden august, bare. Jeg tror det hadde tatt lenger tid å gjøre noe med det/fikse det, enn tiden vi har vært sammen. For meg er det ikke verdt å bruke tid på. For jeg gidder ikke mer. Jeg er såpass ung fortsatt at den tiden brukes heller på å finne meg en ny mann. Eller å være singel og kose meg for meg selv. 
Og så får noen andre heller fortelle dem at dette er ødeleggende for han. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kunne selvfølgelig prøvd å snakke med dem mer enn jeg gjorde da jeg gjorde det slutt. Og jeg håper jeg hadde hatt mot til å gjøre det hvis relasjonen med denne fyren hadde vart lenger enn den gjorde. Vi har vært sammen siden august, bare. Jeg tror det hadde tatt lenger tid å gjøre noe med det/fikse det, enn tiden vi har vært sammen. For meg er det ikke verdt å bruke tid på. For jeg gidder ikke mer. Jeg er såpass ung fortsatt at den tiden brukes heller på å finne meg en ny mann. Eller å være singel og kose meg for meg selv. 
Og så får noen andre heller fortelle dem at dette er ødeleggende for han. 

TS

Enig med deg. Det er godt mulig de begge to har tanker om det selv også, bare uten vilje eller evne til å gjøre noe med det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (17 timer siden):

Nei, TS har ikkje noko ansvar her, men trur du at det er venner eller framtidige partnere som vil vere i stand til å veilede??

Dette berører jo ikke, ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

TS

Du skal ikke gjøre mer, så enkelt er det. Om han spør direkte, så synes jeg du skal svare ham like direkte også hvorfor det tar slutt. Nemlig at han og moren har et så tett forhold at det ikke er plass til flere inn i det forholdet, og at normalt oppegående kvinner blir veldig skeptiske når de innser at mannen de liker i praksis ikke greier seg selv, ikke tar ansvar for hverken matlaging eller vasker eget hus. På direkte spørsmål ville jeg nok også sagt at i tillegg til dette er det ikke levelig for en kvinne at hans mor på toppen av alt annet skal låse seg inn/ut som hun vil i hans bolig, og til og med bestemme hvor ting skal stå. Så ville jeg ha rådet ham til å få en fagperson å snakke med slik at han kan bli selvstendig og frigjøre seg fra sin avhengighet av sin kontrollerende mor, og begynne å ta fullt ansvar for eget liv, handle og lage egen mat og rydde opp i etterkant, vaske hele huset og vaske klær selv. Først når han har inkludert dette i eget liv vil han være klar for et voksent forhold med en kvinne. Og at dette er helt nødvendig om han vil ha et varig forhold til en kjæreste noen gang.

Men så lenge du ikke får direkte spørsmål fra ham, Ts, så tenker jeg at du har gjort mer enn nok!

For du har gjort det du kan. Han har valgt å ikke lytte til deg, og det må han ta på egen kappe:

" Jeg har snakket med kjæresten om det. Han er bare glad for at mamma bryr seg. Skjønner ikke at det kan gå utover meg og mitt forhold til henne. Eller han. Han omtaler henne som verdens beste mamma." (Fra hovedinnlegget.)

Fjaselina skrev (22 timer siden):

Se sitat over fra hovedinnlegget.

Ts har sagt fra. At hun skal ta initiativ til å snakke mer om dette, det vil bare gjøre at hun risikerer at han nekter å akseptere at det er slutt, at han nekter å slutte å kontakte henne.

Men om de komme i en situasjon hvor han spør direkte, eller han spør direkte i en sms, så tenker jeg det er greit å svare direkte. Sammen kan jo gjelde om hans mor skulle spørre Ts direkte. Da hadde jeg nok valgt å være veldig direkte, sagt at hun kanskje mener det godt, men det at hun lager mat og steller hele huset hans, dekorerer det, låser seg inn/ut som det passer henne, det er ikke å hjelpe ham, det er å gjøre at han ikke tar ansvar for eget liv, og at han derfor heller ikke blir til å leve med for noen oppegående kvinne. At hvis hun vil sin sønns beste så må hun slippe taket, slutte å sy disse enorme putene under armene hans og heller lære ham opp til å lage mat selv, hvordan han vasker klær og huset, planlegger handling osv., og heller akseptere at han er en godt voksen mann som det nå er forventet står på egne ben, det gjør han ikke så lenge hun gjør alt for ham.

Men Ts har sagt nok ifra som det er, hun har jo allerede snakket med kjæresten om disse tingene. Når han er så blind for hvor dysfunksjonelt forholdet mellom ham og hans mor er, så er det tvilsomt om han kommer til å bli bedre noen gang. Har han gode venner så burde disse fortelle ham dette. Det er jo ikke slik at folk ikke vet, for som Ts sier så går det en del rykter på dette stedet om at han ikke får seg varige forhold pga. sin mor. Da er det litt dårlig gjort av hans venner å ikke være ærlige med ham.

Ts har sagt fra. Han valgte å ikke høre. Nå er Ts hans eks, og har ikke videre ansvar for ham.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...