Gå til innhold

Sønn/datter til avdelingsleder har fått jobb - jeg fikk ingenting.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

VetAlt skrev (På 12.1.2025 den 20.07):

Nepotisme. Bekjentskap foran kunnskap. 

Virker kjent 😉

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Virker kjent 😉

Var det ikke Kong Raymond som holdt på med litt nepotisme for noen år siden?

Anonymkode: 74b78...27b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det ikke Kong Raymond som holdt på med litt nepotisme for noen år siden?

Anonymkode: 74b78...27b

Hehe jo stemmer det Raymond Rør som jeg kaller han NRK sjefen nå VY direktør var vel ett snev av Nepotisme der også Brenna feks en Arbeidsminister som aldri har vært i Arbeid det syder godt med Nepotisme i AP 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva menes med samme sone? Hvis det er kommune "Nils" som har to avdelinger "A" og  "B" som betjener kunder avhengig av deres territoriell tilhørighet, samtidig som avdeling A og B driver med akkurat det samme og samarbeider veldig tett, regnes dette som kameraderi? 

Anonymkode: 5d992...f7c

Kommuner er ulikt organisert. Her er det si 4 soner, og hver sone har 4 avdelinger under seg igjen. Mor og datter med samme yrke må da jobbe i hhv A og B i ditt eksempel, mens mor og datter med ulikt yrke kan begge jobbe i A, men må da være på hhv avdeling 1 og 2. Og skal f.eks ikke gå samme Helgeskift (hvor avdelingene i praksis jobber samlet med lavere bemanning). Og tro meg, det er svært fornuftig med slike regler, og det er innført basert på mye dårlig erfaringer.  

Det er ikke primært snakk om kameraderi, men å forhindre at private forholder kommer i veien for drift og skaper problemer i arbeidsmiljø osv. Og kameraderi kan selvsagt være en del av det. 

Anonymkode: 48207...bde

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Arbeidsgiver har valgt den de anser som best kvalifisert og personlig egnet til jobben.

Problemet her er hvis en sjef eller noen under sjefen er med å ansette sjefens sønn/datter. Det er ikke innafor, uavhengig av hvor kvalifisert vedkommende er.

Det betyr at det vil være problematisk at nærmeste familie til en kommunedirektør blir ansatt i samme kommune, siden alle i kommunen er underordnet kommuneditektøren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 17.54):

Den best kvalifiserte tar man på personlig egnet het dersom den man helst vil ha ikke har lengst erfsring. Best kvalifisert er ikke det sammen som lengst ansiennitet.

Anonymkode: acc87...cc1

Helt riktig. 

Og det er overhodet ikke alle som er like enkle og lede. TS istedenfor å tenke at du nå har blitt snytt, er det kanskje lurt å se på seg selv. 

Hvorfor ble jeg ikke fast ansatt? Om du er pliktoppfyllende og møter når du skal, får arbeidsoppgavene unnagjort etc. 

Da er det noe ved din personlighet som kanskje ikke er en så god match på det kontoret, eller kanskje du er vanskelig og lede Gjenerelt. 

Hvordan er holdningen din? Er den kanskje litt tyngende. 

Selv som leder betyr alt slikt enormt mye. Jeg ansetter heller en mindre kvalifisert person som er flott å jobbe med kontra noen som er "vanskelig". Sånn er det desverre, man blir vurdert når man er en ansatt. 

Anonymkode: 2fc2c...e08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Helt riktig. 

Og det er overhodet ikke alle som er like enkle og lede. TS istedenfor å tenke at du nå har blitt snytt, er det kanskje lurt å se på seg selv. 

Hvorfor ble jeg ikke fast ansatt? Om du er pliktoppfyllende og møter når du skal, får arbeidsoppgavene unnagjort etc. 

Da er det noe ved din personlighet som kanskje ikke er en så god match på det kontoret, eller kanskje du er vanskelig og lede Gjenerelt. 

Hvordan er holdningen din? Er den kanskje litt tyngende. 

Selv som leder betyr alt slikt enormt mye. Jeg ansetter heller en mindre kvalifisert person som er flott å jobbe med kontra noen som er "vanskelig". Sånn er det desverre, man blir vurdert når man er en ansatt. 

Anonymkode: 2fc2c...e08

Hva tror du, hvis en avdelingssjef sin sønn/datter tilfeldigvis hadde 4-5 ulike stillinger mens hans/hennes far/mor tilfeldigvis var avdelingssjef i ulike kommunale stillinger på de samme arbeidsplassene som også tilfeldigvis sluttet samtidig, begge to. Er det bare ren tilfeldighet eller er det en sammenheng her? 

Anonymkode: 57ab2...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er glad jeg ikke skal søke flere jobber. Jeg søkte en stilling på ett bofellesskap, jeg er førskolelærer og skrev at jeg ønsket å ta spes ped på fritiden men jobben gikk til en som var midt i læretiden som barne og ungdomsarbeider. Den personen hadde læretid i en annen kommune men hadde kjennskap til flere av de som jobbet på dette bofellesskap.

Anonymkode: 7a037...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv sittet i ansettelsesråd, samt vært på ledernivå som sender innstilling til et ansettelsesråd i det offentlige. 

1) Ansettelsesrådet bestrider EKSTREMT sjeldent innstillinger. De få gangene jeg har sett det, så har det gjerne vært en konflikt mellom den som sender innstilling, og noen som sitter i rådet. Andre ganger har det vært så åpenbar eksempel på kameraderi og underkvalifisert kandidat, at stillingen til slutt har blitt trukket, og lyst ut på nytt. Førstnevnte har vært langt vanligere enn sistnevnte...men i det store bildet, så er det uhyre sjeldent at noe slikt skjer. 

2) Folk i det offentlig blir ofte ansatt på hvor omgjengelige de er. Eller hvor godt de kjenner folk på jobben og i ledelsen. Har selv sittet i jobbintervju der jeg vet hvilken kandidat som blir innstilt til nr. 1, fordi sjefen praktisk talt utformet utlysningsteksten etter kandidaten de hadde i tankene. De fleste ansettelser skjer på objektivt grunnlang, men det er plenty med ansettelser i kommune og stat som er 100% forehåndsbestemt. Nytter ikke hvor mye bedre du er enn den andre kandidaten, stillingen var aldri laget for deg til å begynne med. 

Videre er det veldig få som lager bråk av slikt. Går vanligvis ikke lengre enn at noen ønsker utvidet søkerliste, og kanskje spør om objektiv tilbakemelding da de føler at de hadde bedre kompetanse enn den som ble innstilt som nr. 1. Da får de som regel også bare noe løst av typen "Du var en meget sterk kandidat, men i denne omgang fikk vi mange sterke kandidater, og det ble gjort en helhetlig vurdering" 

Dessverre er det slik at man lekende lett kan sno seg unna ved å referere til "personlig egnethet" og "helhetlig vurdering".

Anonymkode: c73b5...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.1.2025 den 17.45):

Har selv sittet i ansettelsesråd, samt vært på ledernivå som sender innstilling til et ansettelsesråd i det offentlige. 

1) Ansettelsesrådet bestrider EKSTREMT sjeldent innstillinger. De få gangene jeg har sett det, så har det gjerne vært en konflikt mellom den som sender innstilling, og noen som sitter i rådet. Andre ganger har det vært så åpenbar eksempel på kameraderi og underkvalifisert kandidat, at stillingen til slutt har blitt trukket, og lyst ut på nytt. Førstnevnte har vært langt vanligere enn sistnevnte...men i det store bildet, så er det uhyre sjeldent at noe slikt skjer. 

2) Folk i det offentlig blir ofte ansatt på hvor omgjengelige de er. Eller hvor godt de kjenner folk på jobben og i ledelsen. Har selv sittet i jobbintervju der jeg vet hvilken kandidat som blir innstilt til nr. 1, fordi sjefen praktisk talt utformet utlysningsteksten etter kandidaten de hadde i tankene. De fleste ansettelser skjer på objektivt grunnlang, men det er plenty med ansettelser i kommune og stat som er 100% forehåndsbestemt. Nytter ikke hvor mye bedre du er enn den andre kandidaten, stillingen var aldri laget for deg til å begynne med. 

Videre er det veldig få som lager bråk av slikt. Går vanligvis ikke lengre enn at noen ønsker utvidet søkerliste, og kanskje spør om objektiv tilbakemelding da de føler at de hadde bedre kompetanse enn den som ble innstilt som nr. 1. Da får de som regel også bare noe løst av typen "Du var en meget sterk kandidat, men i denne omgang fikk vi mange sterke kandidater, og det ble gjort en helhetlig vurdering" 

Dessverre er det slik at man lekende lett kan sno seg unna ved å referere til "personlig egnethet" og "helhetlig vurdering".

Anonymkode: c73b5...b15

Med andre ord jeg må godta at den urettferdigheten skjer og skal skje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Med andre ord jeg må godta at den urettferdigheten skjer og skal skje? 

Velkommen til arbeidslivet. Du er ikke den eneste som møter slik urettferdighet. Det er dessverre ganske vanlig.

Anonymkode: ae999...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 9.04):

Velkommen til arbeidslivet. Du er ikke den eneste som møter slik urettferdighet. Det er dessverre ganske vanlig.

Anonymkode: ae999...cd0

Hehe, I så fall vil heller varsle medier enn å la det skje uten noen som helst konsekvenser for sjefen og datteren/sønnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...