AnonymBruker Skrevet 12. januar #21 Del Skrevet 12. januar petterm skrev (29 minutter siden): Regner med at avdelingslederen du refererer til ikke var involvert i prosessen? Ingen som er avdelingslederens underordnede var involvert? Hvis du er organisert bør du be om råd fra fagforening Det er jo et godt spørsmål. Men jeg vet at det er snakk om et mønster. Den aktuelle datteren/sønnen jobbet på et annet sted samtidig, så datteren/sønnen og avdelingslederen er som en "pakkedeal" Anonymkode: 5d992...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 12. januar #22 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): petterm skrev (49 minutter siden): Regner med at avdelingslederen du refererer til ikke var involvert i prosessen? Ingen som er avdelingslederens underordnede var involvert? Hvis du er organisert bør du be om råd fra fagforening Ekspander Det er jo et godt spørsmål. Men jeg vet at det er snakk om et mønster. Den aktuelle datteren/sønnen jobbet på et annet sted samtidig, så datteren/sønnen og avdelingslederen er som en "pakkedeal" Anonymkode: 5d992...f7c Det skjønte jeg ikke! Er avdelingslederen eller noen avdelingslederen er sjef for involvert i ansettelsen av sønn/datter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #23 Del Skrevet 13. januar petterm skrev (18 timer siden): Det skjønte jeg ikke! Er avdelingslederen eller noen avdelingslederen er sjef for involvert i ansettelsen av sønn/datter? Datter/sønn fikk flere ganger jobb der mor/far var sjef. Gjelder en stor kommune. Anonymkode: 5d992...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #24 Del Skrevet 13. januar petterm skrev (18 timer siden): Det skjønte jeg ikke! Er avdelingslederen eller noen avdelingslederen er sjef for involvert i ansettelsen av sønn/datter? Ikke bare samme sted, men datter/sønn fikk jobb mens h*n var sjef. Så dette her er det snakk om et gjennomgående mønster som gjentar seg. Anonymkode: 5d992...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 13. januar #25 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke bare samme sted, men datter/sønn fikk jobb mens h*n var sjef. Så dette her er det snakk om et gjennomgående mønster som gjentar seg. Anonymkode: 5d992...f7c Det er mat for lokalavisa. De elsker sånne sammenblandinger! Gi avisa et tips. Avisene beskytter sine kilder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #26 Del Skrevet 14. januar petterm skrev (På 13.1.2025 den 17.17): Det er mat for lokalavisa. De elsker sånne sammenblandinger! Gi avisa et tips. Avisene beskytter sine kilder. Er interessert i å få stillingen min, som jeg mener jeg ble frastjålet. Hjelper det dersom jeg tipser til lokalavisen? Anonymkode: 5d992...f7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #27 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 14.55): Dette skjer jo hele tiden. Husker for noen tiår siden så lyste de ut en rådmannsstilling igjen i mitt fylke, selv om de hadde kvalifiserte søkere, grunnet at de var feil kjønn. Anonymkode: d1dec...328 Ja, slikt skjer, vi har regler for det og. Hvilke som trumfer hva vet jeg ikke. Men jeg vet at jeg selv har blitt kjønnskvotert til en stilling, hvor det absolutt var langt bedre kvalifiserte, men de hadde ikke penis mellom bena. Utrolig nok. Vedr. trådens sak ville jeg varslet Sivilombudet. Anonymkode: 5f575...3f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 14. januar #28 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er interessert i å få stillingen min, som jeg mener jeg ble frastjålet. Hjelper det dersom jeg tipser til lokalavisen? Anonymkode: 5d992...f7c Hvis en kommunal sjef eller noen som jobber under sjefen ansetter sjefens datter så er det dypt problematisk, men jeg er usikker på om ansettelsen blir kjent ugyldig. Hvis sjefen har meldt seg inhabil i ansettelsesprosessen så kan det hende han går fri. Det vil i alle fall være problematisk hvis far til jenta er sjefen hennes! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #29 Del Skrevet 14. januar petterm skrev (2 minutter siden): Hvis en kommunal sjef eller noen som jobber under sjefen ansetter sjefens datter så er det dypt problematisk, men jeg er usikker på om ansettelsen blir kjent ugyldig. Hvis sjefen har meldt seg inhabil i ansettelsesprosessen så kan det hende han går fri. Det vil i alle fall være problematisk hvis far til jenta er sjefen hennes! Det er nok mest problematisk om ansettelsesrådet har vært tynt/lite og ikke fulgt prosessene. Datteren kan fint være best kvalifisert og dermed være den rette til å ansettes, men da må rutiner følges. Jeg hadde erklært meg som inhabil det øyeblikket jeg satt i et ansettelsesråd og et familiemedlem søkte den aktuelle stillingen. Anonymkode: 5f575...3f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest someone_here Skrevet 14. januar #30 Del Skrevet 14. januar (endret) petterm skrev (57 minutter siden): . Endret 14. januar av someone_here Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #31 Del Skrevet 14. januar I kommunen her kan ikke familiemedlemmer jobbe i samme avdeling, og overordnet/underordnet er overhodet ikke tillatt. Hvis mor og datter begge har jobb i hjemmesykepleien og er sykepleiere må de jobbe i ulik sone, er de hhv sukepleier og helsefagarbeider kan de jobbe i samme sone, men ikke avdeling, og skal ikke ha lik turnus. Og overordnet/underordnet gjelder selv om den i overordnet ikke er involvert i ansettelsen også. Man har valgt å ha strengt reglement for å hindre gnisninger og uønskede situasjoner. Anonymkode: 48207...bde 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanfranord Skrevet 14. januar #32 Del Skrevet 14. januar Går jo på ansinitet. Men har person høyere utdanning en deg så må du bare klage så mye du vil. Fører ikke deg fram annet en uvitenhet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #33 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er interessert i å få stillingen min, som jeg mener jeg ble frastjålet. Hjelper det dersom jeg tipser til lokalavisen? Anonymkode: 5d992...f7c Frastjålet? Du må jo gå rette veier og ta det opp med rette instanser, da er ikke lokalavisen det første du gjør. Du eide vel ikke stillingen og var ikke ansatt i den ? så ingen som har stjållet noen stilling av deg. Ikke sikkert du hadde blitt ansatt uansett Anonymkode: 17838...bca 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #34 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I kommunen her kan ikke familiemedlemmer jobbe i samme avdeling, og overordnet/underordnet er overhodet ikke tillatt. Hvis mor og datter begge har jobb i hjemmesykepleien og er sykepleiere må de jobbe i ulik sone, er de hhv sukepleier og helsefagarbeider kan de jobbe i samme sone, men ikke avdeling, og skal ikke ha lik turnus. Og overordnet/underordnet gjelder selv om den i overordnet ikke er involvert i ansettelsen også. Man har valgt å ha strengt reglement for å hindre gnisninger og uønskede situasjoner. Anonymkode: 48207...bde Hva menes med samme sone? Hvis det er kommune "Nils" som har to avdelinger "A" og "B" som betjener kunder avhengig av deres territoriell tilhørighet, samtidig som avdeling A og B driver med akkurat det samme og samarbeider veldig tett, regnes dette som kameraderi? Anonymkode: 5d992...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #35 Del Skrevet 14. januar Du kommer ALDRI til å få stillingen «din» som du sier på grunn av at du klager. Arbeidsgiver har valgt den de anser som best kvalifisert og personlig egnet til jobben. Det skal utrolig mye til for at ansettelsen skal kjennes ugyldig og i så fall ansetter de ikke personen som klager og som nok oppfattes som «plagsom» og sutrer over at de ikke fikk stillingen. Tillitsvalgte er i tillegg delaktige i alle ansettelsesprosesser i kommunene. Både før utlysning, i selve intervjuene og i utvelgelsen og innstilling av kandidatene. Har du bedt om begrunnelse på hvorfor du ikke ble valgt? Anonymkode: 63692...665 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #36 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kommer ALDRI til å få stillingen «din» som du sier på grunn av at du klager. Arbeidsgiver har valgt den de anser som best kvalifisert og personlig egnet til jobben. Det skal utrolig mye til for at ansettelsen skal kjennes ugyldig og i så fall ansetter de ikke personen som klager og som nok oppfattes som «plagsom» og sutrer over at de ikke fikk stillingen. Tillitsvalgte er i tillegg delaktige i alle ansettelsesprosesser i kommunene. Både før utlysning, i selve intervjuene og i utvelgelsen og innstilling av kandidatene. Har du bedt om begrunnelse på hvorfor du ikke ble valgt? Anonymkode: 63692...665 Uten å gå i detaljer setter kolleger pris på meg som kollega. Tillitsvalgte som var med på jobbintervjuet reagerte veldig kraftig på at jeg ikke fikk jobben. Begrunnelsen fra sjef er veldig tynn, dette bekrefter flere jeg har snakket med. Anonymkode: 5d992...f7c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #37 Del Skrevet 14. januar Jeg søkte på en jobb, hadde relevant fagbabrev osv, ble ikke tatt med i betraktningen en gang, han som fikk jobben er flink å snakke for seg og har spilt fotball i høy divisjon, fagutdanning hadde han ikke Anonymkode: f925f...64b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #38 Del Skrevet 14. januar Har vært vitne til en liknende situasjon hvor det ordnet seg. Det ble tatt opp spontant i plenum på et avdelingsmøte. Det var da enighet blant tillitsvalgt og kollegaer om at dette ikke var riktig gjort. Det ble et visst press på sjefen som til slutt måtte si seg enig. Vikaren fikk den faste stillingen, barnet til sjefen ble tilkallingsvikar. Men uansett hva som skjer er det greit å kontakte fagforening. Anonymkode: cecd6...40a 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #39 Del Skrevet 14. januar Det er riktig at i det offentlige heter det at man skal følge kvalifikasjonsprinsippet, men: Jeg har vert involvert i flere ansettelser og det har hendt at person med best utdannelse/fagbrev osv ikke fikk stillingen og den gikk til noen mindre kvalifisert. Det kan være mange grunner til dette, hvis det er overvekt av menn på en arbeidsplass kan man ansette en kvinne f.eks. En gang så var det en søker som var perfekt på papiret, men som etter intervju og prat med referanser ga en veldig dårlig magefølelse og da ble en «dårligere» kandidat valgt. Arbeidsmiljø er så utrolig viktig, og i det offentlige er det nesten umulig å sparke noen så da er det risikabelt å ansette noen som ikke passer in i miljøet og dynamikken på arbeidsplassen bare fordi de har mer tekst på papiret. I vårt tilfelle så var personlig egnethet veldig viktig og poengtert i stillingsutlysningen. Det ble grundig dokumentert hvordan ansettelsesprossesen foregikk og alle relevante argumenter og bekymringer for hvorfor personen ikke hadde fått stillingen netopp fordi vi vil unngå problemer hvis noen føler seg forbigått. Uansett. Det skjer garantert at folk blir både diskriminert eller ansatt på feil grunnlag, det finnes dårlige ledere eller tillitsvalgte i det offentlige også. Jeg anbefaler deg å gå videre med saken din, men gjør det med en god tone og ydmykhet, så hvis du ikke kommer noen vei så har du lært noe til neste gang eller i bestefall om du får stillingen så gir du et godt inntrykk og kan få støtte hos de andre som jobber der. Anonymkode: b35ba...e5e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #40 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du kommer ALDRI til å få stillingen «din» som du sier på grunn av at du klager. Arbeidsgiver har valgt den de anser som best kvalifisert og personlig egnet til jobben. Det skal utrolig mye til for at ansettelsen skal kjennes ugyldig og i så fall ansetter de ikke personen som klager og som nok oppfattes som «plagsom» og sutrer over at de ikke fikk stillingen. Tillitsvalgte er i tillegg delaktige i alle ansettelsesprosesser i kommunene. Både før utlysning, i selve intervjuene og i utvelgelsen og innstilling av kandidatene. Har du bedt om begrunnelse på hvorfor du ikke ble valgt? Anonymkode: 63692...665 Sjefens datter/sønn jobbet på samme steder på samme tid da hans/hennes far/mor var sjef på de stedene, og det er snakk om flere kommunale stillinger. Nå fikk h*n jobb i samme virksomhet nesten med en gang hans/hennes far/mor blitt avdelingssjef. Datter/sønn er ikke direkte underlagt sin far/mor. Anonymkode: 5d992...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå