Knirke Skrevet 12. januar #61 Del Skrevet 12. januar Concorde skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke jeg tar mye feil om jeg påstår at de som klipper kredittkortene, holder økonomisk oversikt og klarer å spare opp 150- til 200 000 kroner på en sparekonto tiltenkt nødstilfeller, sjelden trenger å ta av disse midlene. I motsatt fall, er det nesten ikke måte på hvor endeløs rekken kan være, av økonomiske uhell og "uventede" regninger. Hvorfor skal man klippe kredittkortene? Har man en dråpe økonomisk sans, så bruker man jo kredittkort så mye som mulig. Det er mange fordeler med kredittkort. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concorde Skrevet 12. januar #62 Del Skrevet 12. januar Knirke skrev (58 minutter siden): Hvorfor skal man klippe kredittkortene? Har man en dråpe økonomisk sans, så bruker man jo kredittkort så mye som mulig. Det er mange fordeler med kredittkort. En husholdning som av ulike grunner evner å spare opp en pen sum på bufferkonto, men som fortsatt er litt impulsive og lite fornuftige brukere av kreditt - vil trolig bruke av bufferen. Derfor dette forbeholdet som er ment å tilsi at husholdningen endrer vaner. Mange klarer å bruke kredittkort på en forbilledelig måte. De flinke kan nyte av fordelene som selvfølgelig subsidieres av den ikke ubetydelige gruppen kredittkunder som nå og da betaler renter og gebyrer. Bankene organiserer ikke disse fordelene for å være greie, de gjør det fordi det lønner seg. For at de skal ha incentiv til å gi bort fordeler og cash back/peng, må det være lønnsomt. Det er kostbart og det er kredittkortene som gir de beste fordelene. Debetkortene har som regel ganske stusselig opptjening av poeng eller cashback. Kjøp av bonuspoeng fra flyselskaper er storindustri. Transaksjonsinntektene som fordeles mellom MasterCard/VISA og kortbankene er vel og bra men ikke SÅ lukrative. Så vi må anta at det er rentebærende gjeld som finansierer mye av gildet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 14. januar #63 Del Skrevet 14. januar (endret) Sparing er feil begrep. La oss heller kalle det flere inntektsstrømmer. En inntektsstrøm er jobbintekt, en annen strøm er aksjeutbytte, en tredje er krypto, en fjerde er rentefond/høyrentekonto/kombinasjonsfond, femte er firmaet osv. Det dreier seg ikke om sparing, men investeringer som gir nye strømmer med inntekter. Endret 14. januar av Cartman Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #64 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 14.16): Litt inspirert av andre innlegg her, da det virker som målet til de fleste er å spare og spare, leve nøktern og ikke fylle på livet med så mye annet. Hva gir sparing deg? Og hva tenker du at du skal gjøre med pengene? Har du tenkt på at du kanskje får et kort liv? Jeg er i motsatt ende, sparing er kjedelig. Og jeg ser alle rundt meg faller om, så jeg lever litt mer i nuet. Koser meg mer opplevelser og ting jeg ønsker meg. Så jeg forstår ikke tankegangen med å ha millioner på konto uten tanke for å bruke de engang Anonymkode: 3cce0...49d Jeg blir lykkeligere av å vite at jeg er sikret ved uforutsette hendelser, utover det som er vanlig. For eksempel om jeg mister jobben så har jeg råd til å leve relativt normalt en goood stund før jeg må tilpasse meg en ny inntekt (som AAP/andre NAV-stønader ol.). Jeg lever i nuet, og kjøper ting jeg ønsker meg over en lav terskel, men nå har jeg voksne barn og tjener relativt OK (gjennomsnittlig, ca. 700k), så jeg kan samtidig ha en bufferkonto med en del titusner på, og samtidig bruke 20k denne mnd. på en ny PC om jeg skulle ønske det. Så jeg kan spise fast food eller bruke et par tusen på polet uten at det merkes, men jeg kan også cashe ut en nyere bil om jeg skulle få behov for det, eller bytte varmtvannsbereder, kledning på en vegg eller to og lignende etter nødvendighet. DET gir meg lykke. Anonymkode: 9cc3c...f7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #65 Del Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg blir lykkeligere av å vite at jeg er sikret ved uforutsette hendelser, utover det som er vanlig. For eksempel om jeg mister jobben så har jeg råd til å leve relativt normalt en goood stund før jeg må tilpasse meg en ny inntekt (som AAP/andre NAV-stønader ol.). Jeg lever i nuet, og kjøper ting jeg ønsker meg over en lav terskel, men nå har jeg voksne barn og tjener relativt OK (gjennomsnittlig, ca. 700k), så jeg kan samtidig ha en bufferkonto med en del titusner på, og samtidig bruke 20k denne mnd. på en ny PC om jeg skulle ønske det. Så jeg kan spise fast food eller bruke et par tusen på polet uten at det merkes, men jeg kan også cashe ut en nyere bil om jeg skulle få behov for det, eller bytte varmtvannsbereder, kledning på en vegg eller to og lignende etter nødvendighet. DET gir meg lykke. Anonymkode: 9cc3c...f7f Jeg må bemerke, det gir meg fravær av bekymring, som igjen lager grobunn for lykke. Anonymkode: 9cc3c...f7f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #66 Del Skrevet 14. januar Bankkontoen kan aldri bli full. Anonymkode: 4c2ef...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå