Gå til innhold

Er jeg urimelig som mener at mannen trener for lenge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mer eller mindre ja. Enkelte dager trener hun 2 økter også. Andre dager trener jeg 2 økter. Kommer an på treningsprogram og sesong.

Hvem av oss som trener når tilpasser vi ganske enkelt med fordeling morgenøkter og kveldsøkter. Noen dager drar hun på trening før jeg står opp med barna og andre dager motsatt. Noen kvelder trener hun mens jeg spiser med og legger barn og andre kvelder motsatt. 

Ingen av oss har det minste problem med å være alene med barna i 2 timer.

Har man et problem med det, så birds man tenkt seg nøyere om før man fikk barn.

Dette er en fillesak.

Anonymkode: 4712d...5f9

Da er dere stilt likt. Her prioriterer dere å bruke morgen og kveld slik at dere er tilstede for barna midt på dagen. Ts sin mann har valgt å trene 2-3 timer midt på dagen når alt foregår og ts er ikke ute/borte tilsvarende lenge

Anonymkode: 771ad...bd6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

No er jeg gift med en som elsker å trene. Når barna var små så tok han det før dem våkna og etter dem hadde lagt seg. Han trente to ganger om dagen. No har barna flytta ut så no er det ikke så nøye på når han trener. Jeg trenger ikke at han sitter og holder meg i hånda til vanlig. Men han er flink til at vi skal finne på noe sammen som par. Så han tar meg med på weekendtur. Kino. God mat og slik. Jeg er fornøyd og han er fornøyd. Men du må kanskje snakke med han om at det er greit å trene. Men ungene kommer først. Så må han tilpasse seg etter deres rutine. 

Anonymkode: 44ccd...14f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer eller mindre ja. Enkelte dager trener hun 2 økter også. Andre dager trener jeg 2 økter. Kommer an på treningsprogram og sesong.

Hvem av oss som trener når tilpasser vi ganske enkelt med fordeling morgenøkter og kveldsøkter. Noen dager drar hun på trening før jeg står opp med barna og andre dager motsatt. Noen kvelder trener hun mens jeg spiser med og legger barn og andre kvelder motsatt. 

Ingen av oss har det minste problem med å være alene med barna i 2 timer.

Har man et problem med det, så birds man tenkt seg nøyere om før man fikk barn.

Dette er en fillesak.

Det er stor forskjell på å avtale hverdagsrutiner sammen som foreldre, og å bare stikke bort i 3 timer uten å ta hensyn til behovene til familien og hva som skal skje den dagen.

2 timer soving hver ettermiddag etter jobb er ganske mye når man har småbarn som legger seg tidlig. Og når han da i tillegg drar bort tre timer midt på dagen hver helg så velger han aktivt bort barna sine og det å stille opp for partneren sin.

Endret av Nonstop1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han melder seg jo ut av familien, bevisst eller ubevisst. 

Han må lage seg treningsvaner som lettere lar seg kombinere med familielivet. I barnehagen ser jeg flere foreldre som henter eller leverer i treningstøy og har hatt ungen i vogn eller syklet dit/jogger videre. Vet ikke hvordan de jobber, men kanskje du kunne foreslått noe sånt for mannen din. At han kunne syklet eller jogget til jobb? Siden han tydeligvis ikke vil trene etter at ungene er lagt, som jeg har inntrykk av at de fleste gjør. 

Anonymkode: 02950...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så dere bruker 6 timer om dagen på trening? Og når har dere tid med barna sammen? 

Anonymkode: 034f4...de0

Knapt noe av vår trening foregår når unga våre i det hele tatt er våkne. Vi har ikke noe mindre tid med unga en hva folk som ikke trener i det hele tatt har.

Jeg trener aller oftest før jobb. Da står kona opp og får unga av gårde før hun drar på jobb. Dager hun trener tidlig gjør vi akkurat det samme. Hun står opp tidligere og trener på vei til jobb mens jeg får unga av gårde.

Når jeg trener kveldsøkter, så drar jeg hjemme i fra mellom 21 og 2130. Da har en av oss lagt unga, oppvaskmaskinen er satt på og klesvasken hengt opp. Når jeg da drar og trener, så slapper kona stort sett av på sofaen. 

Når kona trener på kvelden, så drar hun ofte tidligere en hva jeg gjør. Hun liker ikke å trene så sent som det jeg liker. Da legger jeg unger og «gjør ferdig» det som er å gjøre før jeg enten legger meg eller slapper av på sofaen.

Rett som det er så jobber jeg kveldstid. Da begynner jeg på jobb klokken 1500. Da har jeg god tid til å gjøre plenty hjemme i tillegg til å trene på vei til jobben. Noen ganger trener jeg på vei hjem fra kveldsvakt i 2130 tiden.

Dette er veldig enkelt. Begge får gjort det vi vil av trening (sett inn valgfri hobby) uten at det på noen måte går ut over noen . Dette er ikke noe hokus pokus. Jeg er lettere sjokkert over å lese alle i tråden her som får det til å virke  umulig å leve aktive liv uten at det går utover barn eller partner. Slik er det virkelig ikke. 
Med litt omtanke, litt planlegging og litt «runde kanter», så er dette den enkleste ting i verden.

»Alenetid» med barna mine er ikke et ork. Jeg setter stor pris på litt «pappatid» med barna mine mens kona trener, med alle de gevinster det gir. Om alenetiden er på morningen eller kvelden, Lørdag eller Søndag er irrelevant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg så ikke det. Jeg er sur fordi denne typen genererer surhet. Det er en del av gamet.

Så bra at ting funker for dere på denne måten. Det gjør rettferdig fordeling begge veier også. Trenger ikke prakke livsstilen sin på andre.

Anonymkode: 354f6...725

Men om du mener det motsatte så skal du prakke det på meg? 

Jeg kommer til å fortsette med det for jeg mener det er et dyrekjøpt feiltrinn og la likestillinga gå så langt at mannen er totalt prisgitt kvinnen. Med tradisjonelt rollemønster vet alle hva som er forventet og man slipper å krangle om hver minste ting. 

Anonymkode: ea18c...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dere burde tenkt dere om før dere fikk barn! Ungene dere vokser jo opp på samme måte som om de skulle bodd mellom dere 50/50 fordi en av dere alltid er på trening! Selv om dere er like gode på å ivareta barna alene, så gjør det noe med familiedynamikken når dere aldri får tilbrakt tid sammen fordi dere er for opptatt av å trene. Når ungene blir eldre og ikke gidder å være sammen med dere så er det noe annet. Dere føler sikkert at dere er rause med hverandre og rettferdiggjør nok deres manglende tilstedeværelse med at trening er sunt. Dog er det et fett for ungene om dere er på jobb, trening, ute å drikker øl eller på kino, borte er dere uansett. Og det er strengt talt ikke nødvendig å trene så mye. 1 time annenhver dag, eller en halvtime til dagen holder i massevis så lenge ungene er små.

Anonymkode: 45db9...0bc

😂 vet nå ikke hvem som burde få barn og ikke. Vi har aktive og harmoniske barn. De har foreldre som er kjærlige og rause med hverandre. Dette har vært med å forme barna våre på en flott måte. De er ikke vant til sutrende og klagende foreldre som ikke samarbeider.

Som nevnt. Vi trener knapt i barnas våkentid. Den treningen jeg gjør i barnas våkentid, så er barna på skolen og bryr seg nok ikke så mye om hva jeg gjør da. 

Knapt noe av vår trening foregår når unga våre i det hele tatt er våkne. Vi har ikke noe mindre tid med unga en hvafolk som ikke trener i det hele tatt har.

Jeg trener aller oftest før jobb. Da står kona opp og får unga av gårde før hun drar på jobb. Dager hun trener tidlig gjør vi akkurat det samme. Hun står opp tidligere og trener på vei til jobb mens jeg får unga av gårde.

Når jeg trener kveldsøkter, så drar jeg hjemme i fra mellom 21 og 2130. Da har en av oss lagt unga, oppvaskmaskinen er satt på og klesvasken hengt opp. Når jeg da drar og trener, så slapper kona stort sett av på sofaen. 

Når kona trener på kvelden, så drar hun ofte tidligere en hva jeg gjør. Hun liker ikke å trene så sent som det jeg liker. Da legger jeg unger og «gjør ferdig» det som er å gjøre før jeg enten legger meg eller slapper av på sofaen.

Rett som det er så jobber jeg kveldstid. Da begynner jeg på jobb klokken 1500. Da har jeg god tid til å gjøre plenty hjemme i tillegg til å trene på vei til jobben. Noen gangertrener jeg på vei hjem fra kveldsvakt i 2130 tiden.

Dette er veldig enkelt. Begge får gjort det vi vil av trening (sett inn valgfri hobby) uten at det på noen måte går ut over noen . Dette er ikke noe hokus pokus. Jeg er lettere sjokkert over å lese alle i tråden her som får det til å virke  umulig å leve aktive liv uten at det går utover barn eller partner. Slik er det virkelig ikke. 
Med litt omtanke, litt planlegging og litt «runde kanter», så er dette den enkleste ting i verden.

»Alenetid» med barna mine er ikke et ork. Jeg setter stor pris på litt «pappatid» med barna mine mens kona trener, med alle de gevinster det gir. Om alenetiden er påmorningen eller kvelden, Lørdag eller Søndag er irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1 time annenhver dag, eller en halvtime til dagen holder i massevis så lenge ungene er små.

Hverken jeg eller min kone kunne konkurrert om vi trente 1 time annen hver dag. 

Det er heller ingen ting som heter «holder i massevis». Da må det stå i forhold til hva? Hva holder det massevis til?

Unga mine vet ikke om jeg trener 1 time 2 dager i uken eller 2 timer 5 dager i uken.

Unga mine sover når jeg trener, eller kler på seg, spiser frokost og går til skolen. De overlever nok selvom ikke både mamma og pappa begge er til stede hver morgen før de skal på skolen🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

😂 vet nå ikke hvem som burde få barn og ikke. Vi har aktive og harmoniske barn. De har foreldre som er kjærlige og rause med hverandre. Dette har vært med å forme barna våre på en flott måte. De er ikke vant til sutrende og klagende foreldre som ikke samarbeider.

Som nevnt. Vi trener knapt i barnas våkentid. Den treningen jeg gjør i barnas våkentid, så er barna på skolen og bryr seg nok ikke så mye om hva jeg gjør da. 

Knapt noe av vår trening foregår når unga våre i det hele tatt er våkne. Vi har ikke noe mindre tid med unga en hvafolk som ikke trener i det hele tatt har.

Når jeg trener kveldsøkter, så drar jeg hjemme i fra mellom 21 og 2130. Da har en av oss lagt unga, oppvaskmaskinen er satt på og klesvasken hengt opp. Når jeg da drar og trener, så slapper kona stort sett av på sofaen. 

Når kona trener på kvelden, så drar hun ofte tidligere en hva jeg gjør. Hun liker ikke å trene så sent som det jeg liker. Da legger jeg unger og «gjør ferdig» det som er å gjøre før jeg enten legger meg eller slapper av på sofaen.

Rett som det er så jobber jeg kveldstid. Da begynner jeg på jobb klokken 1500. Da har jeg god tid til å gjøre plenty hjemme i tillegg til å trene på vei til jobben. Noen gangertrener jeg på vei hjem fra kveldsvakt i 2130 tiden.

»Alenetid» med barna mine er ikke et ork. Jeg setter stor pris på litt «pappatid» med barna mine mens kona trener, med alle de gevinster det gir. Om alenetiden er påmorningen eller kvelden, Lørdag eller Søndag er irrelevant.

Men da har dere jo begge en ordning dere er fornøyde med? Og har veldig lite å gjøre med problemstillingen til TS.

Anonymkode: cee48...9ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om ikke mor klarer å ivareta barna sine behov i 3 timer, så har de langt større problemer en at han trener.

Jeg klarer helt fint å ivareta våres 2 barn sine behov når kona trener. 
En som hadde skapt et problem av dette er ikke utrustet for hverken å ha barn eller være i et normalt voksenforhold.

Dette burde være en ikke-sak.

Du skiller ut 3 timer, og tar ikke med at barn skal legges og hentes i dette tidsrommet. 

Hva gjør du da?

Jeg hadde også reagert som TS og jeg er 100% alene med 3 barn, ett med spesielle behov.

Anonymkode: 94620...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært så sinnsykt uaktuelt. 

Jeg klarer fint å ta vare på barna mine 3 timer hver dag. Men mannen min hadde jo ikke greid å ta vare på barna våre om han var borte 3 timer hver dag. Barna er jo bare våkne knapt 3 timer. 

Når barna er større og mer selvstyrt så tja, kanskje, men det hadde jo blitt et ganske ensomt forhold. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han står ofte opp 4 på natten for å trene før jobb, men da er han utslitt etter jobb og sover I 2 timer.

Så da er vi like langt.

Anonymkode: e64be...61a

komme an på om han også gjorde dette før dere fikk ban.

om dee snakket om det fø dee fikk barn

om det lå noe forventning4rr avtale på det noe sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men om du mener det motsatte så skal du prakke det på meg? 

Jeg kommer til å fortsette med det for jeg mener det er et dyrekjøpt feiltrinn og la likestillinga gå så langt at mannen er totalt prisgitt kvinnen. Med tradisjonelt rollemønster vet alle hva som er forventet og man slipper å krangle om hver minste ting. 

Anonymkode: ea18c...32b

Dette er det dummeste jeg har lest i tråden. Du kommer inn med en monolog som er saken uvedkommende. Du kan heller opprette en annen tråd hvor du holder talen din. I de fleste husholdninger så jobber mor og far. Det som er forventet er raushet og at man jobber som et team. Ingen synes dette er vanskelig bortsett fra egoister. Jeg prakker ikke noe som helst på deg.

Anonymkode: 354f6...725

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Knapt noe av vår trening foregår når unga våre i det hele tatt er våkne. Vi har ikke noe mindre tid med unga en hva folk som ikke trener i det hele tatt har.

Hvis dette stemmer ligner jo ikke deres situasjon på den som beskrives av trådstarter i det heletatt.

Skjønner at din situasjon ikke er noe å sutre over. Dere tar jo hensyn til hverandre og barna, og har det fint med det.

Men hvordan dette skal forsvare oppførselen til far i hovedtråden, og gjøre den uproblematisk, skjønner jeg ikke? Han tar jo ikke de hensynene dere gjør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heeelt uaktuelt å prioritere trening hver dag i ukedagene på bekostning sv unger, da må det trenes mens unger følges opp. Min mann får 1,5 times trening flere dager i uka mens datteren trener. Jeg sykler foran tven.  Man tror man på ut for å trene, men om det går utover familien så bastant nei. Da litt trening på jobb og noen timer i helgene.  Han stikker av jobben hjemme.

Anonymkode: a94f6...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så når en av dere drar om morningen og den andre får ungene avgårde, så går ikke dette utover ungene sin tid med begge foreldre? Tror du ikke de heller ville spist frokost sammen med dere begge? Det går heller ikke utover ungene når en stikker på trening mens den andre legger?

Vedder på at dere er en sånn familie som hasteleverer ungene i barnehagen klokka 7:35 og løper til trening. Deretter jobb og stresser inn døra for å hente i barnehagen klokka 16:55 vær dag, rusher hjem og spiser, hiver ungene i seng og stikker på trening igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mann, gammal og grå. Vi har nå store barn. Jeg er enig med TS. Dette blir for mye. Dette er ikke avtalt eller balansert og det er feil. 

Hva trener han til? Så mye er ikke kun vedlikehold eller hobby, men det nærmer seg toppidrettsutøver i tidsbruk? Det løpet er sannsynligvis kjørt?  Mannen må vite at han aldri blir proff i noe. 

Det går an å trene mye mer effektivt, bruke mye mindre tid og antakeligvis være top ti % i sin årsklasse? De som løper maraton på under 3t trener ikke så lenge, de trener smartere enn han. 

Det er åpenbart ikke rom for en slik egotripp i dette forholdet ( heller). Slik er det nok i de fleste forhold. Samme om det er trening eller gaming, eller andre aktiviteter. Det er ingenting høyverdig ved å nedprioritere familien sin for egne egoistiske behov. 

Fyren bør vokse opp litt. Før han vet ordet av det, sitter han i en kjip to-roms alene på sofaen med vaskebrettet sitt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg vært ts hadde jeg dratt på "trening" med en gang mannen kom hjem fra sin lange treningsøkt og blitt borte to-tre timer hver dag, så kan han få smake sin egen medisin.

Anonymkode: de436...122

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke greit. Han kan trene 2-3 tiner annenhver dag, og så kan du få enten trene eller gjøre noe annet egentid like lenge annenhver dag. I helgene kan dere vel begge få et par timer hver, begge dagene, om den ene tar det etter leggetid…?

Anonymkode: 24fbe...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spurt ham hvordan han ser for seg fremtiden med familien.

Så ville jeg fortalt ham at jeg forventer av en partner at man jobber sammen om det felles prosjektet begge to har påtatt seg ansvaret for - nemlig familien, forholdet, barna, hus og hjem og det tredje skiftet. Jeg ville fortalt ham at jeg nå følte meg alene i forholdet, tatt for gitt, barnepasser, hushjelp - og at dette var noe jeg faktisk ikke lenger ville. Jeg ville sagt at vi måtte sette oss ned, skrive ned detaljerte planer for ukene og året (hvor det plottes inn bursdager, høytider, spesielle hendelser, sesongskifter m.m. som også krever planlegging som f.eks. kjøp av gaver, nye klær og utstyr til barna, ekstra mathandling, forberedelser til jul og påske med alt som hører til osv. osv.). Ukeplanen måtte være detaljerte, hvor alt som må gjøres med hus, hjem og barn må med - og i tillegg kommer begges jobb med reisevei til/fra jobb. Hvilke oppgaver må gjøres hvilken dag, hvor lang tid tar det osv. Og så ville jeg satt opp to lister, en for deg, Ts, og en for ham - som viser hva dere begge to gjør i løpet av uken av alt det som dere har skrevet ned som må gjøres og bør gjøres.

Jeg antar disse to listene ville fått frem hvor mye du gjør, Ts, og hvor lite han gjør. Så ville jeg sagt at nå må det endring til. Dere må dele på arbeidet som må gjøres, inkl. det tredje skiftet! Og det bør fordeles slik at det fordeles sånn noenlunde likt mellom dere. Om han ikke er interessert i det hadde jeg oppriktig spurt ham om han ønsker å beholde familien eller ikke - for hvis han ønsker å beholde familien, så må dere finne ut av ting, for nå fungerer dere ikke som par eller samarbeidspartnere, ikke en gang som kjærester, siden den ene tydeligvis tar den andre for gitt og mener det er greit at du, Ts, gjør det meste, mens han bruker timer daglig på å trene og/eller sove. Jeg hadde så sagt at jeg kom til å ringe familievernkontoret dagen etter, og at jeg tok for gitt at han ville bli med. Hvis ikke hadde jeg sagt at da tar jeg timer der alene, for å se om neste skritt blir mekling der.

Denne mannen er Egoist med stor E! Han mangler tydeligvis både respekt og omtanke for Ts, og da er forholdet i realiteten allerede langt på vei til å rakne fullstendig. Skal dette forholdet repareres så må det heftig opprydning til nå!

Ts - det at du må spørre om du er urimelig om dette, det gir meg en følelse av at han forsøker å manipulere deg til å godta at han har meldt seg ut. Og den manipuleringen er et stort rødt flagg! Han oppfører seg som om han bor på gutterom hjemme hos foreldrene som aldri har lært ham å bidra i huset. Det er så lite mannlig som det går an å bli.

Anonymkode: 7cb78...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...