Gå til innhold

Ytelser fra Nav til ungdom som bor hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vaffelhunden skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å få sosialhjelp når man bor hjemme, fordi sosialhjelp går på husholdning. Så hvis foreldrene har normal inntekt, vil man ikke få noen ting. Han kan derimot få tiltakspenger, hvis han går på tiltak.

Det mest smidige for alle parter, er ofte å si til NAV at han ikke får bo hjemme lenger. Da må han skaffe seg bosted selv, enten alene, eller i kollektiv. Og da vil dette kunne utløse sosialhjelp hvis han ikke har bil, eller andre oppsparte midler.

Det stemmer ikke. Han vil ikke få tilskudd til husleie, men livsopphold har han krav på. Foreldre har plikt til å forsørge ut vgs, ellers er det til de fyller 18.

Vil virkelig anbefale å kontakte NAV, ungdom er en prioritert målgruppe, og de vil garantert få i gang et eller annet tiltak ganske kjapt. Anbefaler å snakke med ungdommen om å være positivt innstilt og si ja til hva som helst. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

solsolsol skrev (13 minutter siden):

Det stemmer ikke. Han vil ikke få tilskudd til husleie, men livsopphold har han krav på. Foreldre har plikt til å forsørge ut vgs, ellers er det til de fyller 18.

Vil virkelig anbefale å kontakte NAV, ungdom er en prioritert målgruppe, og de vil garantert få i gang et eller annet tiltak ganske kjapt. Anbefaler å snakke med ungdommen om å være positivt innstilt og si ja til hva som helst. 

Ser man det, ja. "Hjemmeboende barn over 18 år rett til å bli vurdert selvstendig". Ikke rart så mange velger å bli boende hjemme da. Merkelig endring fra politisk hold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er man syk eller «psyk» (herunder skolelei/skolevegring) kan man få AAP fra 18-årsdagen. Fordi unge som regel ikke har formue betaler de lite skatt, så de får utbetalt nesten 20.000 i måneden. 

Anonymkode: e832e...f25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men da er det relevant for ansatte i Nav,ikke for deg. Om du vet at man kan ha krav på én ytelse hvis man er syk,og én annen ting hvis man "ikke gidder" å jobbe,kan du skrive det uten å vite historien til dette mennesket. 

Anonymkode: cdb98...527

Men da kan dere like gjerne lese på nav, for det er klin umulig gi dere noe svar når alder og "bor hjemme" er eneste du gidder oppgi av informasjon... Det er ingen her som kan gjette seg til hvilke ytelser en person har ene og alene basert på alder.

Mener du at vi skal gjette oss til om personen har hatt inntekt tidligere? Om personen har hoppet av studiene og solgt leiligheten sin og flyttet hjem igjen? Om personen har sittet hjemme uten å starte på vgs engang? Om personen er for syk til jobb?

Anonymkode: 3cf2e...eac

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (3 timer siden):

Ungdom som går på videregående eller er under 18 år skal foreldrene forsørge, som du sier. De vil derfor ikke få hverken livsopphold eller husleie.

Om det er en 20 åring så vil hen ha rett på livsopphold og muligens litt hjelp til en liten husleie, fordi det er forventet at voksne betaler for å bo.

Anonymkode: e2fb7...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ungdom som går på videregående eller er under 18 år skal foreldrene forsørge, som du sier. De vil derfor ikke få hverken livsopphold eller husleie.

Om det er en 20 åring så vil hen ha rett på livsopphold og muligens litt hjelp til en liten husleie, fordi det er forventet at voksne betaler for å bo.

Her var det snakk om en tjueåring (som ikke går på vgs,  ellers ville det vel ikke vært snakk om nav?). Å få hjelp til husleie hos mamma tror jeg man skal møte ekstrem godvilje for å få innvilget. Det må i så fall være snakk om et utleiedel,  eller at det er veldig store problemer med rus el.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde aldri latt barnet mitt bo hjemme og bli sosialhjelpsmottakere som en slags "løsning".

Anonymkode: 51b56...2be

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet om en som fikk støtte av Nav da foreldrene "krevde" husleie av ham. Bodde i kjelleren i "egen" leilighet. Forstod slik at han fikk noen tusen. 

Anonymkode: aafe8...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er man syk eller «psyk» (herunder skolelei/skolevegring) kan man få AAP fra 18-årsdagen. Fordi unge som regel ikke har formue betaler de lite skatt, så de får utbetalt nesten 20.000 i måneden. 

Håper dette ikke stemmer! Har vært i arbeidslivet i over 30 år, og er på aap, Full aap for meg er ca 22.000 etter skatt (+ en slant fra Klp). Jeg blir matt. Ikke rart de ikke gidder dra seg ut i jobb. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Håper dette ikke stemmer! Har vært i arbeidslivet i over 30 år, og er på aap, Full aap for meg er ca 22.000 etter skatt (+ en slant fra Klp). Jeg blir matt. Ikke rart de ikke gidder dra seg ut i jobb. 

Unge (under 25år) som ikke har egen beregning på aap får minstesats 649kr i dagsats. 6490kr per meldekort før skatt. Så det stemmer ikke nei med nesten 20.000 i mnd for unge. Da skal de ha jobbet i forkant med grei lønn og få beregnet aap på egent grunnlag. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. "Hvis du er yngre enn 25 år, er minstesatsen 168 761 kroner i året. Det vil si 2/3 av 2,041G (grunnbeløpet i folketrygden). Fra og med den dagen du fyller 25 år blir ytelsen oppjustert til 253 141 kroner. Det vil si 2,041 ganger grunnbeløpet i folketrygden." 

https://www.nav.no/aap  

Trekker du fra skatt har de fleste unge med minstesats utbetalt mellom 10-12k i måneden.

Anonymkode: 1a6b9...378

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Slapp av, det florerer av usanne rykter om skyhøy aap/ufør, nettopp for å skape den nedsettende holdningen om at "de ikke gidder dra seg ut i jobb".

Anonymkode: 3cf2e...eac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde aldri latt barnet mitt bo hjemme og bli sosialhjelpsmottakere som en slags "løsning".

Hva er din løsning?

Anonymkode: 6d6db...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei. "Hvis du er yngre enn 25 år, er minstesatsen 168 761 kroner i året. Det vil si 2/3 av 2,041G (grunnbeløpet i folketrygden). Fra og med den dagen du fyller 25 år blir ytelsen oppjustert til 253 141 kroner. Det vil si 2,041 ganger grunnbeløpet i folketrygden." 

https://www.nav.no/aap  

Trekker du fra skatt har de fleste unge med minstesats utbetalt mellom 10-12k i måneden.

Og så må du legge til supplerende sosialstønad, pluss bostøtte for å «leie» gutterommet. Pluss også på Grunn- og hjelpestønad. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og så må du legge til supplerende sosialstønad, pluss bostøtte for å «leie» gutterommet. Pluss også på Grunn- og hjelpestønad. 

Det er det jo ikke alle som får. I min kommune får ingen hjemmeboende ungdommer supplering hvis de får AAP.

Mange som bor for seg selv får dog bostøtte fra Husbanken.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Med din egen logikk, ikke rart du ikke gidder å jobbe. 

hykleriet lenge leve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Vaffelhunden skrev (På 12.1.2025 den 14.56):

Ser man det, ja. "Hjemmeboende barn over 18 år rett til å bli vurdert selvstendig". Ikke rart så mange velger å bli boende hjemme da. Merkelig endring fra politisk hold.

Var sånn når vi var unge på 90- tallet også. Og da var arbeidsledigheten høy, i motsetning til nå, så var mange som slet med og komme i jobb. Trodde det hadde vært sånn hele tiden ? 
nei, det er ikke merkelig fra politisk folk, for hvis det hadde vært sånn at arbeidsledige unge voksne som fortsatt bodde hjemme skulle måtte bli forsørget av foreldrene, måtte de jo bare ha flyttet? Og gått på nav med full hudleise og strøm i tillegg til livsopphold? Så hva hadde det vært godt for? Det billigste for nav er jo at de bor hjemme til de får jobb, men da må de selvsagt få livsopphold og bidra da foreldrene faktisk ikke har forsørgerplikt. 

Anonymkode: c30a2...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva hadde du gjort? Det blir stilt krav til dem , og det er ofte en fin vei til jobb. Nå vet vi jo ikke hva problemet her er. Sykdom? Skriver dårlig cv/ gjør dårlig på intervjuer? Introvert? Trenger arbeidstrening? Kan være mye , og det kan nav hjelpe med. 

Anonymkode: c30a2...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solsolsol skrev (På 12.1.2025 den 18.29):

Her var det snakk om en tjueåring (som ikke går på vgs,  ellers ville det vel ikke vært snakk om nav?). Å få hjelp til husleie hos mamma tror jeg man skal møte ekstrem godvilje for å få innvilget. Det må i så fall være snakk om et utleiedel,  eller at det er veldig store problemer med rus el.

Jeg svarte på setningen din Det stemmer ikke. Han vil ikke få tilskudd til husleie, men livsopphold har han krav på. Foreldre har plikt til å forsørge ut vgs, ellers er det til de fyller 18. 

Mulig jeg misforsto deg. Forsto deg som at en ungdom som gikk på videregående ville ha krav på livsopphold, men ikke husleie. 

Men joda, en ung voksen som bor hjemme og ikke har inntekt kan få "husleie" fra Nav da det er normalt å måtte betale for å bo. Men man må se an situasjonen ja. Det er i så i fall snakk om en lav sum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...