AnonymBruker Skrevet 13. januar #21 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er jo helt hårreisende at de ikke har snakket om kosthold. Med mindre du har kjent sykdom som cøliaki eller crohns, som svekker opptak av jern. Anonymkode: 26eaa...591 Jeg har opplevd det samme. Fikk påvist for lite d-vitamin, resept på tilskudd og ha det bra. Ikke ett ord om kosthold eller sol. Anonymkode: 25c9c...bec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #22 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har opplevd det samme. Fikk påvist for lite d-vitamin, resept på tilskudd og ha det bra. Ikke ett ord om kosthold eller sol. Anonymkode: 25c9c...bec Dessverre er det sånn. Jeg har opplevd flere ganger at legen ikke en gang har kommentert d vitaminmangel. Leger ber heller ikke pasienter med d vitaminmangel ta kalsium etter nivåene er normalisert, noe man i hvert fall bør gjøre hvis mangelen er betydelig. Anonymkode: 26eaa...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #23 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg drikker te på kvelden 🥴 Dette blir ikke lett as 😕 Anonymkode: 7e07c...651 Hva slags te? Tviler på at du drikker sort te på kveldstid. Tipper det er urtete (som ikke egentlig er te og derfor fint kan tas sammen med jern). Les på esken hva den inneholder. Anonymkode: 574e1...6b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #24 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke meningen å være vanskelig😌 Jeg drikker kaffe kun på morgen og ikke ellers, rett etter spiser jeg frokost, og middag spiser jeg ikke før i 15tiden. Te på kvelden. Anonymkode: 7e07c...651 Unngå å ta det en time før, og to timer etter, du har inntatt kalsium og/eller koffein. Og avhengig av hvilken type jern du tar, er det ikke kjempenøye det heller. Ta gjerne en c-vitamintablett eller spis/drikk c-vitaminer til. Det er ikke nødvendig å overtenke det. Ta det midt mellom to måltider, mellom lunsj og middag høres ut som et tidspunkt hvor du ikke inntar koffein. Eller ta det rett før du legger deg. Anonymkode: 79999...58f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #25 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er jo helt hårreisende at de ikke har snakket om kosthold. Med mindre du har kjent sykdom som cøliaki eller crohns, som svekker opptak av jern. Anonymkode: 26eaa...591 HEELT vanlig at kvinner i menstruerende alder trenger tilskudd av jern. Hvis legen ikke mistenker alvorlige spiseforstyrrelser eller sykdom så trenger man vel ikke snakke kosthold . Anonymkode: 1dbdb...454 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #26 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): HEELT vanlig at kvinner i menstruerende alder trenger tilskudd av jern. Hvis legen ikke mistenker alvorlige spiseforstyrrelser eller sykdom så trenger man vel ikke snakke kosthold . Anonymkode: 1dbdb...454 Har menstruert i snart 40 år, og aldri trengt tilskudd av jern. Ingen i min familie eller venner har noensinne trengt tilskudd av jern heller. Poenget er at man kan mangle jern fordi man rett og slett ikke spiser riktig. Å snakke om kosthold burde alltid være første fokus når en pasient har mangler, uansett om det er jern eller noe annet. Anonymkode: 26eaa...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #27 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har menstruert i snart 40 år, og aldri trengt tilskudd av jern. Ingen i min familie eller venner har noensinne trengt tilskudd av jern heller. Poenget er at man kan mangle jern fordi man rett og slett ikke spiser riktig. Å snakke om kosthold burde alltid være første fokus når en pasient har mangler, uansett om det er jern eller noe annet. Anonymkode: 26eaa...591 Nei, men det er rent anekdotisk bevis. Du kan blø lite, og/eller ha veldig godt jernopptak. Jeg har slitt med lavt jern hele min menstruerende karriere. Ts har ikke en mangel, hun var innenfor normalen... Anonymkode: 79999...58f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #28 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, men det er rent anekdotisk bevis. Du kan blø lite, og/eller ha veldig godt jernopptak. Jeg har slitt med lavt jern hele min menstruerende karriere. Ts har ikke en mangel, hun var innenfor normalen... Anonymkode: 79999...58f Jeg blør normalt, har også IBS. Poenget er man kan ikke avfeie jernmangel med "menstruerende kvinne", og ikke diskutere kosthold. Er man menstruerende kvinne er det ekstra viktig å ha fokus på det. Ts ligger i nedre del av normalen, og man kan ha en funksjonell mangel med symptomer i slike tilfeller. Anonymkode: 26eaa...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå