AnonymBruker Skrevet 12. januar #1 Del Skrevet 12. januar Etter å ha vært hos legen og tatt blodprøver bla jern, ferittin.. Så fikk beskjed i dag at jeg ikke har jernmangel men at jernlageret mitt ligger i nedre del av normal området og at jeg skal ta 50mg Aminojern i 3 mnd. Jeg har aldri brukt jerntabletter og iallefall ikke Aminojern. Hvordan skal de tas og når? Er det noe jeg må passe på? Blir veldig takknemlig for svar Dere som har brukt Aminojern, hvordan gjorde dere det? Anonymkode: 7e07c...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #2 Del Skrevet 12. januar Ikke ta det med kaffe/te/melk, det hemmer produksjon. Ta sammen med noe vit c, det øker opptak. Anonymkode: 3cd0b...1eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #3 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke ta det med kaffe/te/melk, det hemmer produksjon. Ta sammen med noe vit c, det øker opptak. Anonymkode: 3cd0b...1eb Dette. Men, spurte ikke legen deg om kostholdet ditt/ba deg om å gjøre endringer der? Anonymkode: 26eaa...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #4 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Etter å ha vært hos legen og tatt blodprøver bla jern, ferittin.. Så fikk beskjed i dag at jeg ikke har jernmangel men at jernlageret mitt ligger i nedre del av normal området og at jeg skal ta 50mg Aminojern i 3 mnd. Jeg har aldri brukt jerntabletter og iallefall ikke Aminojern. Hvordan skal de tas og når? Er det noe jeg må passe på? Blir veldig takknemlig for svar Dere som har brukt Aminojern, hvordan gjorde dere det? Anonymkode: 7e07c...651 Tok det sammen med appelsinjuice om morgenen på tom mage. Så utsatte jeg å spise noe en times tid etterpå. Anonymkode: 59b56...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #5 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tok det sammen med appelsinjuice om morgenen på tom mage. Så utsatte jeg å spise noe en times tid etterpå. Anonymkode: 59b56...ee4 Åh, denne blir vanskelig, da jeg spiser innen time jeg står opp🥴 Ts Anonymkode: 7e07c...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #6 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åh, denne blir vanskelig, da jeg spiser innen time jeg står opp🥴 Ts Anonymkode: 7e07c...651 https://www.aminojern.no/dette-er-aminojern/#:~:text=Hvordan bruke,vil være avhengig av tilstand. Du kan jo ta det med mat, men du kan også bare ta det umiddelbart når du står opp (før dusj) hvis du vil ta det på tom mage. Anonymkode: 26eaa...591 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #7 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Dette. Men, spurte ikke legen deg om kostholdet ditt/ba deg om å gjøre endringer der? Anonymkode: 26eaa...591 Jeg mister mye hår for tiden og spurte om jeg kan ta jern, da jeg hadde legetime, så jeg kommer meg opp til 50 eller mer, for å se om håravfallet skulle minske. Fikk beskjed at det kunne jeg trygt ta og holde på styr selv. Tok blodprøver, så hadde jeg lave verdier allikevel. Ts Anonymkode: 7e07c...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #8 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mister mye hår for tiden og spurte om jeg kan ta jern, da jeg hadde legetime, så jeg kommer meg opp til 50 eller mer, for å se om håravfallet skulle minske. Fikk beskjed at det kunne jeg trygt ta og holde på styr selv. Tok blodprøver, så hadde jeg lave verdier allikevel. Ts Anonymkode: 7e07c...651 Men var ikke legen interessert i vite hvorfor du har lite jern? Snakket dere ikke om kosthold? Anonymkode: 26eaa...591 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #9 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter å ha vært hos legen og tatt blodprøver bla jern, ferittin.. Så fikk beskjed i dag at jeg ikke har jernmangel men at jernlageret mitt ligger i nedre del av normal området og at jeg skal ta 50mg Aminojern i 3 mnd. Jeg har aldri brukt jerntabletter og iallefall ikke Aminojern. Hvordan skal de tas og når? Er det noe jeg må passe på? Blir veldig takknemlig for svar Dere som har brukt Aminojern, hvordan gjorde dere det? Anonymkode: 7e07c...651 Snakk med apoteket, så veileder de deg. Legen skal og ha opplyst deg her. Anonymkode: f45e5...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #10 Del Skrevet 12. januar Står i grunne greit forklart her: https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/aminojern-ferrochel-21-mg-tabletter,5111394?originName=Search+Results&searchQuery=Aminojern Anonymkode: f45e5...0db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #11 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Åh, denne blir vanskelig, da jeg spiser innen time jeg står opp🥴 Ts Anonymkode: 7e07c...651 Jeg tar alltid jern på kvelden siden man ikke skal ta det sammen med kaffe, te og melk. Anonymkode: 574e1...6b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NinaLisa Skrevet 12. januar #12 Del Skrevet 12. januar Jeg har ved flere anledninger hatt så lite jern at jeg har fått intravenøs jern. Min fastlege, å heller ikke sykehuset har sagt noe om kosthold . Heller ikke anbefalt jerntabletter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #13 Del Skrevet 12. januar NinaLisa skrev (12 minutter siden): Jeg har ved flere anledninger hatt så lite jern at jeg har fått intravenøs jern. Min fastlege, å heller ikke sykehuset har sagt noe om kosthold . Heller ikke anbefalt jerntabletter. Det er jo helt hårreisende at de ikke har snakket om kosthold. Med mindre du har kjent sykdom som cøliaki eller crohns, som svekker opptak av jern. Anonymkode: 26eaa...591 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #14 Del Skrevet 12. januar NinaLisa skrev (13 minutter siden): Jeg har ved flere anledninger hatt så lite jern at jeg har fått intravenøs jern. Min fastlege, å heller ikke sykehuset har sagt noe om kosthold . Heller ikke anbefalt jerntabletter. Altså, bra at man får akutt behandling når det trengs, men man jo finne ut hvorfor man mangler jern. Anonymkode: 26eaa...591 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #15 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg tar alltid jern på kvelden siden man ikke skal ta det sammen med kaffe, te og melk. Anonymkode: 574e1...6b9 Jeg drikker te på kvelden 🥴 Dette blir ikke lett as 😕 Anonymkode: 7e07c...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg drikker te på kvelden 🥴 Dette blir ikke lett as 😕 Anonymkode: 7e07c...651 Ta den når du kommer hjem fra jobb da, før middag. Da blir det vel fort nesten en time. Akkurat den timen klarer du vel å unngå å drikke te eller kaffe.... Anonymkode: 6fe49...924 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #17 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ta den når du kommer hjem fra jobb da, før middag. Da blir det vel fort nesten en time. Akkurat den timen klarer du vel å unngå å drikke te eller kaffe.... Anonymkode: 6fe49...924 Er det nok med en time liksom? Og kan jeg ta begge tablettene med en gang? Jeg vet jeg kan spørre på apotek, men her jeg bor så har vi bare en og der er de ikke så flinke på råd. Anonymkode: 7e07c...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #18 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det nok med en time liksom? Og kan jeg ta begge tablettene med en gang? Jeg vet jeg kan spørre på apotek, men her jeg bor så har vi bare en og der er de ikke så flinke på råd. Anonymkode: 7e07c...651 Men du kan ta da tilskuddet når som helst på døgnet. Ta det mellom to måltid, f.eks et par timer etter lunsj. Eller på vei hjem fra jobb. Du klarer vel å la være å drikke te eller kaffe et par timer? Anonymkode: 26eaa...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #19 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men du kan ta da tilskuddet når som helst på døgnet. Ta det mellom to måltid, f.eks et par timer etter lunsj. Eller på vei hjem fra jobb. Du klarer vel å la være å drikke te eller kaffe et par timer? Anonymkode: 26eaa...591 Det er ikke meningen å være vanskelig😌 Jeg drikker kaffe kun på morgen og ikke ellers, rett etter spiser jeg frokost, og middag spiser jeg ikke før i 15tiden. Te på kvelden. Anonymkode: 7e07c...651 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #20 Del Skrevet 13. januar Ta det like før du legger deg, alt på en gang med mindre du har fått beskjed om noe annet, så slipper det å planlegges. Anonymkode: c4eba...502 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå