Gå til innhold

Å tvinge barn til fritidsaktivitet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en datter på 12 år. Hun går på handball, men hun har nå lyst å slutte sier hun. Hun føler at hun ikke er noe god, at trener kjefter mye, hun har vondt i magen og gruer seg til trening hver gang.

Jeg har bedt henne holde ut litt, det er jo ikke sånn at man blir supergod på kun ett år, og hun er jo ikke den dårligste. Men hun vil virkelig ikke. Hun vil da være den eneste i klassen som ikke spiller håndball.

Men jeg har sagt at en fritidsaktivitet er viktig å ha, så før hun evt slutter må hun finne en annen. Men hun har ikke lyst til noe av det som finnes her (fotball, turn, musikk).

Hva gjør en mamma her?

Anonymkode: b4238...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snuppa her var innom det meste: turn, fotball, karate, korps, religiøse aktiviteter, ungdomsklubb, svømming og sikkert mer som jeg har glemt. Vi sjekket kommunen sine sider og las opp og ned med forslag, mange flere enn jeg ante eksisterte, men gav henne et friår tilslutt. Så begynte hun på korps og karate igjen på egenhånd da hvileåret var over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du snakket med treneren om dette?

Anonymkode: 6f0d1...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De dør ikke av å ikke være med.

Mine var innom fotball og håndball. Var kun det som fantes i kommunen uten om ski. Eneste kravet var at det de startet på måtte de fullføre ut sesongen.

De var med oss foreldre på skytting siden vi driver er med jakt så det har de drevet med hele veien,men ikke mange som var i dems alder der for der blir en ofte fordelt rundt på mange små skytterlag ,men var med på ko konkurranse fra januar til april, der traff de andre i egen alder. Noen skytterlag hvis de skytterlag dfds har de flere skyttere.

Så fant vi ut at i nabo kommunen hadde de husflid der drev de å laget kniver,kjøkken utstyr ., lærte å bruke symaskin sy klær osv, de kunne velge sløyd eller andre sktiviteter hvor de lærte alt fra små snekring osv 

Så var begge mer interessert i bil og motor en sport så vi fant klubb med over 1 time unna hvor de fikk være med å skru på biler,traktorer,sveise osv så da begynte de der ved 12 års alder. Så vært med der i flere år nå

Anonymkode: 773d7...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær så snill, ikke tving henne. Mine foreldre gjorde det samme med meg og håndball. Jeg virkelig hatet det, får fortsatt åndenød bare jeg hører ei kubjelle.

Hun vil ikke. Hun liker det ikke. Hvorfor i all verden tvinge igjennom?

Jeg var glad i å lese, tegne, skrive etc. Lagidrett var ikke noe for meg og det var en befrielse da jeg endelig fikk lov til å slutte med idrett og bruke fritiden min på ting som ga meg glede.

Lytt til barnet ditt. Hun vet best hva hun vil gjøre.

Anonymkode: 38155...b13

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville latt henne slutte hvis dette har vart over en periode. Så viktig er ikke fritidsaktiviteter at ungene skal måtte gå å grue seg og ha vondt i magen.

Poenget med organisert fritidsaktiviteter er i mine øyne å ha det gøy i samspill med andre eller å lære seg noe man interesserer seg i og kan brenne litt for. Hun får tilsynelatende ikke noe sånt ut av det nå?

Men er dette nytt av uken ville jeg nok bedt henne holde ut en måneds tid for så å ta endelig avgjørelse. Bare så vi vet det ikke snur igjen uken etter hun er avmeldt.

Endret av Nonstop1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her har begge barna prøvd mye, svømming, turn, kor, karate, fotball, sykling, motorcross, dans, animasjon og kunst. Og sånn fant de hver sin aktivitet de elsket.

Anonymkode: 280d4...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har kun gått der ett år? Hva gjorde hun før dette? Har de andre gått der lenger?

Driver dere foreldre med noe?

Anonymkode: eb60f...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har en datter på 12 år. Hun går på handball, men hun har nå lyst å slutte sier hun. Hun føler at hun ikke er noe god, at trener kjefter mye, hun har vondt i magen og gruer seg til trening hver gang.

Jeg har bedt henne holde ut litt, det er jo ikke sånn at man blir supergod på kun ett år, og hun er jo ikke den dårligste. Men hun vil virkelig ikke. Hun vil da være den eneste i klassen som ikke spiller håndball.

Men jeg har sagt at en fritidsaktivitet er viktig å ha, så før hun evt slutter må hun finne en annen. Men hun har ikke lyst til noe av det som finnes her (fotball, turn, musikk).

Hva gjør en mamma her?

Her kan dere finne en annen klubb med en annen trener og prøve dette.

Man tvinger heller ikke barn på fritidsaktiviteter når de selv gjentatte ganger over tid, vil slutte. 

Hun kan fint klare seg uten en fritidsaktivitet denne våren og tenke seg om og finne noe nytt fra høsten av. Det skader ingen. 
Du kan og fint finne på ting sammen med henne som turer i skogen, eller besøk i svømmebasseng. 

Anonymkode: 89438...b69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine foreldre "tvang" meg også til aktivitet. Prøvde fotball, håndball, dans. 

Men det var ikke noe for meg. Følte ikke jeg mestret det. Ikke at jeg måtte være god, men det var liksom ikke noe jeg var interessert i. Og for meg veide ikke det sosiale opp heller. 

Jeg likte å være hjemme, lese bøker, tegne. Var med venner på fritiden, så jeg fikk dekket sosialt behov.

Jeg slet litt på skolen. Tok tid å lære. Hadde derfor krevende dager på skolen i tillegg til mye lekser hjemme. Var rett og slett sliten, og grusomt å bli tvunget på aktivitet. 

Det er bedre å ikke la barnet begynne på aktivitet om det er usikker. Og hvis det begynner, starte på et kurs/halvår av gangen. Ikke bestemme seg for at det skal være flere år. Og det bør være mulig å gjøre noen unntak hvis barnet er veldig sliten en dag. 

Anonymkode: 761b6...276

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her kan dere finne en annen klubb med en annen trener og prøve dette.

Man tvinger heller ikke barn på fritidsaktiviteter når de selv gjentatte ganger over tid, vil slutte. 

Hun kan fint klare seg uten en fritidsaktivitet denne våren og tenke seg om og finne noe nytt fra høsten av. Det skader ingen. 
Du kan og fint finne på ting sammen med henne som turer i skogen, eller besøk i svømmebasseng. 

Hvorfor skal de finne en annen klubb når hun ikke føler mestring (føler ikke hun er noe god) i håndball? Hvorfor MÅ det være akkurat håndball? 

Jenta burde få prøve noe annet som hun kan oppleve mestring i, eller ikke drive med noe organisert i det hele tatt dersom hun ikke ønsker det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hun har kun gått der ett år? Hva gjorde hun før dette? Har de andre gått der lenger?

Driver dere foreldre med noe?

Anonymkode: eb60f...f94

Hun gikk på turn før, men sluttet da venninnene sluttet. Hun er sjenert og nekter å bli med på noe som ikke har noen hun kjenner. Tre runder på turn, sluttet hver gang. De andre har gått på håndball lengre, ja.

Jeg som mor driver med frivillig arbeid på fritiden.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gjort følgende:

Sagt at i utgangspunktet er man med på den typen aktiviteter ut sesongen, både av hensyn til laget (tenk hvis alle sluttet midt i) og for å gi det en reell sjanse

Vært til stede på noen treninger for å sjekke om det er sant at treneren kjefter, og snakket med vedkommende om den manglende motivasjonen hvis det stemte - ikke for å kritisere trenerens personlighet eller metode, men for å være åpen om at hun kan være på vei ut, og at det derfor kan være litt avgjørende at hun får mer oppmuntring enn kjeft i en periode

Latt henne slutte f.eks. til vinterferien hvis det ikke ble noe bedre og oppfordret henne til å finne noe annet fra høsten av - og gjort det klart at hun også da må prøve en stund for å se om det fungerer bedre, ikke bare hoppe av og på "alt" 

Latt henne ta (minst) et skoleårs pause hvis hun ikke har lyst til å prøve noe annet - hun er snart tenåring, og da er det ofte mange som slutter på fritidsaktiviteter uansett, så hun blir ikke alene sosialt av den grunn

Anonymkode: de13c...fbe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har aldri tvunget, men hatt som regel at hun må fullføre semesteret om hun først har begynt. 

Jeg tenker ikke at organisert aktivitet er noe man må drive med for enhver pris. 

Anonymkode: 5dd2e...402

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville latt henne slutte

Litt problemet med barneidretten at det går fra barn til ungdom så blir det litt mer alvor og de som er der mest for det sosiale detter av.

Det er en konkurranse idrett så kan ikke kritisere det heller  

Anonymkode: 191a1...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en regel på at barna må ha minst en ukentlig fysisk aktivitet. Jeg legger meg ikke borti hva. Det må heller ikke være organisert, men ønsker at de får inn gode treningsvaner. Det eneste som har vært tvang er svømming. Alle må lære seg å svømme, men begge sluttet da det grunnleggende var på plass. 

Anonymkode: beecc...a0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om trener kjefter så mye at hun har vondt i magen før trening, så ville jeg tatt det opp med klubb. 
Når de er 12 år, uavhengig om de har gått på håndball i 1 eller 6 år - så varierer ferdighetene og nivået.

Vil hun slutte fordi hun ikke mestrer, så hadde jeg sagt hun måtte fullføre sesongen. Man kan ikke gi seg bare fordi man ikke mestrer noe på kort tid - da vil hun lære seg at det ikke er noe vits p legge ned innsatts for å mestre noe.
Vil hun slutte på grunn av treneren derimot, da hadde jeg latt henne gjøre det. Og samtidig gitt beskjed til klubben om hvorfor hun slutter. 

Anonymkode: 5f013...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du snakket med treneren om dette?

Anonymkode: 6f0d1...898

Tenkte jeg også! Herregud. Kan jo hende trener må ta seg litt sammen her da. Evt snakke med klubben, legge inn en klage. Kan hende de ikke vil miste spillere pga en treners oppførsel… det er jo så trist. Dette høres jo 100% ut som er trenerproblem, så er jo ikke at datteren din ikke liker håndball… kanskje derfor ingenting annet frister heller, fordi problemet ikke ligger i aktiviteten, men i personen…

Anonymkode: fe5dc...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lenge har hun gått på håndball og hvor mye trener hun, gjør hun noen egentrening med ball, hvor aktiv er hennes hverdag utenom.   

Har hun gått kort tid på håndball er det forståelig om mestringsnivået er lavere, men så må man spørre seg om hva det føles lavere på. Tempo, ballkontroll, teknikk eller utholdenhet. Ved å ta eierskap til trening kan mye forbedres uten å måtte være i hallen.  

Så er det en annen type utholdenhet og det er å tåle at utvikling ikke går rett oppover, med pubertet for jenter kan det til og med gå litt tilbake og da er det fin lærdom at man blir ut semesteret, eller ihvertfall til påske.  Mine har prøvd mye og flere ganger ville sluttet. Noe har de sluttet på og det var mest på grunn av ikke riktige venner der, for mange andre aktiviteter og kun en gang på grunn av trener. Angret et halvt år senere, men da var det for sent, laget hadde blitt lagt ned for alle sluttet, 

Så hva kan du som forelder gjøre.  Prate med trener for å finne ut hva som kan gjøres både med trivsel og mestring og så kanskje øve litt hjemme. Jeg har stått mye med ball i hagen med ungene eller vært på banen for at de skulle bli bedre. Eldste var  før han ble junior aldri mer enn under middels, nå er han fast på 1. laget og spiller gjerne hele kampen.  Vi hjalp han på vei. Jeg spilte kun et par år selv så lenge det var lag så har jo ikke supergod teknikk selv, men ungene fikk mange flere repitisjoner på trening. Du kan også spørre treneren om hvor differensiert treningen er, om lite kanskje hjelpe de som har kommet kortest mer med tekniske som riktig høyde på armen, avstand på steg og mye mer. Finnes masse videoer på youtube som viser teknikk du kan øve på liten flate. 

Så mengde. om hun ikke er veldig aktiv ellers så kanskje ta noen løpeturer, skiturer og mye for å få bedre kondis, det er nyttig uansett. 

Tilbake til deg som forelder og hvilke krav og forventninger du har til aktivitet generelt. Mine MÅ trene/ være aktive, ikke like viktig hva.

Anonymkode: c27f1...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal de finne en annen klubb når hun ikke føler mestring (føler ikke hun er noe god) i håndball? Hvorfor MÅ det være akkurat håndball? 

Jenta burde få prøve noe annet som hun kan oppleve mestring i, eller ikke drive med noe organisert i det hele tatt dersom hun ikke ønsker det.

Fordi en av ts sine begrunnelser for at hun vil slutte er trenerens kjefting. En annen gruppe kan òg ha andre spillere på annet nivå, eller en annen sosial inkludering. Derfor kan det være nyttig å prøve ut om det er håndballen eller miljøet som er problemet. 

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hun gikk på turn før, men sluttet da venninnene sluttet. Hun er sjenert og nekter å bli med på noe som ikke har noen hun kjenner. Tre runder på turn, sluttet hver gang. De andre har gått på håndball lengre, ja.

Jeg som mor driver med frivillig arbeid på fritiden.

Ts

Ditt behov for frivillig arbeid på fritiden, skal vel aldri gå foran å følge opp barnet ditt? 
Den kommentaren din får deg til å fremstå som useriøs i denne tråden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...