Gå til innhold

Sengegavl Yey or ney?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 11.56):

Kjøpte ny seng i går og valgte egentlig uten sengegavl siden jeg ofte synes de bare samler støv. Tenkte evn å finne på noe annet; men ble brått usikker nå om det egentlig bør være med sengegavl?

Hva er deres tanker når det kommer til sengegavl? 

Anonymkode: 04111...b56

Det er så mye finere med sengegavl, rom uten ser halvferdige ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 11.56):

Kjøpte ny seng i går og valgte egentlig uten sengegavl siden jeg ofte synes de bare samler støv. Tenkte evn å finne på noe annet; men ble brått usikker nå om det egentlig bør være med sengegavl?

Hva er deres tanker når det kommer til sengegavl? 

Anonymkode: 04111...b56

Litt tja. Ikke for høy i såfall iom at det raskt gjør det vanskeligere å finne en passende  / å feste en vegglampe over om man føler for bedre leselys. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Linneah2013 skrev (10 timer siden):

Det er så mye finere med sengegavl, rom uten ser halvferdige ut.

Samme det når sengegavl faktisk i mine øyne er stygt. Jeg sitter svært sjelden å leser i sengen,jeg har ikke nattbordlampe heller da jeg ikke har behov for det.

Anonymkode: 31944...da5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har sengegavl i stoff og den blir veldig støvete. Ville valgt noe lekkert i tre nå. Jeg kunne godt latt være å ha gavl, men mannen min leser på sengen sittende så vi må ha det. Kan være luftig og fint uten, og mer møblert med. Velg det du liker best eller som er mest praktisk for deg!

Anonymkode: acfcc...131

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har en seng, med madrasser oppi. Jeg synest det er penest med seng. Liker også å lett kunne støvsuge under sengen.

Anonymkode: d859b...6a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har jeg sagt at du må ha gavl? 

Det er bare rart at du skylder på en allergi som ikke finnes. 

Anonymkode: 7f58c...538

Nei, jeg fikk det bare påvist hos spesialist på allergi sammen med pollen og litt annet. 

Men utdannede leger tar sikkert feil.

»Termene støv og middallergi brukes om hverandre»: 

https://www.lhl.no/sunnere-bolig/rengjoring/husstov-og-innemiljo/

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg fikk det bare påvist hos spesialist på allergi sammen med pollen og litt annet. 

Men utdannede leger tar sikkert feil.

»Termene støv og middallergi brukes om hverandre»: 

https://www.lhl.no/sunnere-bolig/rengjoring/husstov-og-innemiljo/

Du er allergisk mot støvmidd, og dens etterlatenskaper (avføring og døde midd). Ikke støv.

Midd er ikke et problem i hodegavl. Det er sengetrekket ditt, dyna og putene, som er verstinger.

Du vil nok få det mye bedre om du setter deg inn i hva som faktisk trigger allergien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er allergisk mot støvmidd, og dens etterlatenskaper (avføring og døde midd). Ikke støv.

Midd er ikke et problem i hodegavl. Det er sengetrekket ditt, dyna og putene, som er verstinger.

Du vil nok få det mye bedre om du setter deg inn i hva som faktisk trigger allergien. 

Der er en diskusjon om senge gavl. Kjære vene hva enkelte vil krangle om.  Helse diskusjonen kan man ta i en annen tråd. 

Anonymkode: fdff2...851

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der er en diskusjon om senge gavl. Kjære vene hva enkelte vil krangle om.  Helse diskusjonen kan man ta i en annen tråd. 

Jepp, helt absurd opplegg fordi noen sier «liker ikke støvoppsamlere generelt». 

Aksepter at ikke alle støvsuger daglig, men kansije bruker støvmopp og vasker madrasstrekk 🤷‍♀️

Djeez. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, om jeg skal ha så vurderer jeg denne - selv om senga er grå 😅🤷‍♀️

Har noen erfaring med denne fra Kid?

IMG_7040.thumb.jpeg.597dc58ca5ce8ec885ea334e45632f55.jpeg

På den helt andre siden virderer jeg å male en hobbyplate, men…..usikker. 
Feste lys på plata osv. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Diskusjonen gikk på misoppfatningen om at sengegavl bidrar til allergi - noe den ikke gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 12.35):

Ja, et must. 

Det ser jo mye finere og mer samlet ut. Kjøp hotellputer også, og fine nattbord, og mal veggen bak. Så får du virkelig hotellfølelsen. 

Stoff er jo ikke noe problem. Man støvsuger jo uansett madrass jevnlig, så veldig raskt å også dra støvsugeren over sengegavl samtidig. 

Støvsuge madrassen? Aldri gjort før.

Anonymkode: d9cf1...d6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Men, om jeg skal ha så vurderer jeg denne - selv om senga er grå 😅🤷‍♀️

Har noen erfaring med denne fra Kid?

IMG_7040.thumb.jpeg.597dc58ca5ce8ec885ea334e45632f55.jpeg

På den helt andre siden virderer jeg å male en hobbyplate, men…..usikker. 
Feste lys på plata osv. 

Jeg ville ha valgt samme farge som senga. 

Overrasket over at noen i det hele tatt tenker ney om sengegavl. 

Anonymkode: 2f7fb...e1f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg klarer ikke senger uten sengegavl. Jeg sover på magen, med hendene opp, og jeg hater å kjenne hard, kald vegg. Jeg vil ha myk, varm sengegavl der. Jeg er egentlig overasket over hvor mange her som klarer å leve uten sengegavl. Dere er i mine øyne noe rart med. 😂

Anonymkode: 2bbf8...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg klarer ikke senger uten sengegavl. Jeg sover på magen, med hendene opp, og jeg hater å kjenne hard, kald vegg. Jeg vil ha myk, varm sengegavl der. Jeg er egentlig overasket over hvor mange her som klarer å leve uten sengegavl. Dere er i mine øyne noe rart med. 😂

ahh jeg burde jo skrive om pris og slik. Ja, sengegavl er merkelig dyre å kjøpe men veldig billige og enkle å lage selv. Jeg har laget min slik at den passer rommet, og senga osv. 

https://www.selfmade.com/nb-no/diy-polstret-sengegavl-diy3014/?srsltid=AfmBOorT-k6Osdj3lULAAhD-XW5zqDb3rLuEV_nbPUVCkLbSG_fNOWAl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vis meg en sengegavl som passer til en 150cm seng,men der halve gavlen mangler pga et vindu. Slik jeg bor nå,så er det faktisk ikke mulig å ha en sengegavl pga vinduet. Å ha den foran vindu er totalt uaktuelt.

Anonymkode: 31944...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ville ha valgt samme farge som senga. 

Overrasket over at noen i det hele tatt tenker ney om sengegavl. 

Anonymkode: 2f7fb...e1f

De har ikke grå 🙃 Veldig merkelig!

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Diskusjonen gikk på misoppfatningen om at sengegavl bidrar til allergi - noe den ikke gjør. 

Nope. 

Vi sa: STØVOPPSAMLER. Samler støv. Kommer støv på. Vi orker ikke 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ahh jeg burde jo skrive om pris og slik. Ja, sengegavl er merkelig dyre å kjøpe men veldig billige og enkle å lage selv. Jeg har laget min slik at den passer rommet, og senga osv. 

https://www.selfmade.com/nb-no/diy-polstret-sengegavl-diy3014/?srsltid=AfmBOorT-k6Osdj3lULAAhD-XW5zqDb3rLuEV_nbPUVCkLbSG_fNOWAl 

Jeg har 180 seng - med litt kvalitet på stoffet og hobbyplate blir prisen faktisk dyrere enn Jysk :) 

Men gøy om man ønsker noe spesifikt mønster osv. 

Har Wonderland 180 og de koster mellom 6-12k 🤣 Ikke fine heller egentlig 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Jeg har 180 seng - med litt kvalitet på stoffet og hobbyplate blir prisen faktisk dyrere enn Jysk :) 

Men gøy om man ønsker noe spesifikt mønster osv. 

Har Wonderland 180 og de koster mellom 6-12k 🤣 Ikke fine heller egentlig 🤷‍♀️

nettopp. Jeg har også 180 seng. Nå er det en stund siden jeg lagde sengegavl, og den er i bomull, men den kom på 700 kroner tror jeg, totalt med alt. Altså ikke i nærheten av 5,5 tusen som det kostet billigst på tilbud som jeg fant på Skeidar. Veldig god utbytte for litt DIY. Ikke alt DIY lønner seg, det vet jeg selv som er litt for kreativ, men akkurat denne, er no brainer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan lage selv, Ts. Hvis ikke så kan du få en snekker til å lage for deg. 

Anonymkode: 43c71...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...