Gå til innhold

Kvinne 30 år med master får ikke lån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS har da ikke skrevet noe om hvilken bransje... Så hvordan kan du påstå at du er i en annen bransje? 

Anonymkode: 684ec...f72

Min utdannelsen er ikke god og trygg lenger, så jeg antok at det var en annen bransje. 

Anonymkode: 5faf0...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lån uten fast inntekt er bare å glemme. 

Anonymkode: 8b59b...2cc

Jeg og samboer hadde begge vikariater når vi fikk boliglån. Begge har trygge jobber da, men.

Anonymkode: ef325...cdc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 5.20):

Er det virkelig så ille at man ikke får lån selv om man har god trygg utdannelse og lett får jobber i vikariat?

Det sier seg selv at noe ikke stemmer om man har en så god og trygg utdannelse, men ikke får fast jobb.

Utover det så bryr nok banken seg lite om utdanningen, uansett hvor god den måtte være. De ser på inntekt og egenkapital, og ev. sikkerhet i eiendom ol.

Anonymkode: 1b82a...3d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik har det blitt i vårt stadig mer høyrevridde samfunn. Vi er på vei til et samfunn med mer og mer tydelige klasseskiller, slik man ser i USA, England og andre høyreekstreme land. Vi får en arbeiderklasse, som går på offentlige skoler og får vanlige jobber, og som aldri får råd til et eget hus. Og vi får en middelklasse med de som har gått på betalte universiteter og toppjobber, har rike foreldre og som har fått mulighet til å eie egen eiendom.

I neste valg, med Erna og Adolf Sylvi, kommer vi nok flere steg nærmere dette...

Anonymkode: ef99e...a8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 5.51):

Du må ha en fast inntekt. Banken må vite at de får pengene sine, så det er ikke så veldig merkelig egentlig..

Anonymkode: 783d7...227

Du har jo en inntekt selv om du har vikariat ! Hvem er det som har noen garanti for "fast" jobb uansett hvordan du ser det ? Fast jobb i dag, bedriften kan gå konk om 2 uker og da er du uten fast jobb. Ulogisk. Får ikke banken pengene sine har de pant i bolig, og den selger de neppe med tap i dagens marked for å si det slik.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du selv som har sakt til banken at du har vikariater? Altså i min bransje har jeg alltid hatt midlertidige engasjement og jobbet prosjekt. Aldri vært noe problem å få lån. Har lagt det fram som om det er normalen, jeg styrer selv hvor mange oppdrag jeg tar på meg og hvor lenge. Da har banken krevd selvangivelse fra siste tre år pluss dokumentasjon på inntekt siste 3 mnd. Har full rett på arbeidsledighetspenger som alle andre om det skulle bli en periode uten arbeid.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 5.20):

Hun har en god og populær utdannelse og burde være ettertraktet på arbeidsmarkedet, men får likevel bare korte vikariat og ingen fast jobb. Slik har hun hatt det siden hun var ferdig utdannet for 3vår siden. Hun er aktiv på arbeidsmarkedet, men sliter og blir nedbrutt i perioder etter mange avslag. Hun er redd ingen vil ansette henne fordi hun er for forsiktig og usikker, samt har litt språkforstyrrelser/stamming. 

Nå har hun flyttet hjem til foreldrene sine etter et samlivsbrudd fordi hun ikke får boliglån. Hun er økonomisk smart og vil ikke inn på leiemarkedet. Planen er å forsøke å spare mest mulig egenkapital for å få lån på sikt. Men per i dag sier banken at hun ikke vil få lån så lenge hun ikke har en fast sikker jobb.

Er det virkelig så ille at man ikke får lån selv om man har god trygg utdannelse og lett får jobber i vikariat? Vil hun da kunne få lån om hun heller får seg fast jobb i en butikk eller på lager? Så kunne jo det vært et alternativ. Så kunne hun fortsatt å søke jobber relevante for utdannelsen sin underveis.

Hun har nesten 600 000 i egenkapital. Hun trenger bare rundt 1,5 mill i lån for å kunne kjøpe seg en liten leilighet.

Anonymkode: 4704c...e10

Hvorfor kan du ikke si jeg om deg selv? Du er jo uansett anonym bruker her! Du får ikke lån fordi du ikke har fast jobb, bare vikariater, og da blir du ikke vurdert som en sikker tilbakebetaler. Hvor høy utdannelse du har spiller ingen rolle mht lån: det som teller er inntekt og egenkapital. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager det her.

I Norge finnes det alt for mange grader og titler. Det er ikke plass til alle. Master i lappeteppe er ikke godt nok. Du har jo kanskje en solid, men ingen trygg utdanning når den ikke er verdt en ansettelse etter det du får til å høres ut som lang tid.

Da har du blitt lurt av samfunnets bedrageri.

Grader fra høyskoler og universiteter blir delt ut over en lav sko. Man kan kjøpe bachelor og master på nett, fra normale norske nettsider for 30-70k.

Hvem som en helst kan skaffe seg det. Men for å få jobb må du også ha noe unikt å bringe på banen i tillegg.

Ellers stiller du helt likt som de 100 andre som søker med samme grad. Forskjellen er at minst én av dem har noe ved seg som du ikke 'lærer' ved å 'ta' / vente på at graden blir ferdig. Derfor får de stillingen du søker på, og ikke du. 

Det er jo ikke lenger vanskelig å utdanne seg. Selve utdanningen er derfor i utgangspunktet ingenting verdt, selv om det kan diskuteres at den er 'nødvendig' allikevel.

Lån i bank er heller ingen menneskerett. Du må ha en fast jobb med fast inntekt som gjør at banken ikke sitter i saksa hos Finanstilsynet etter finansavtaleloven, om du ikke betaler.

Jeg startet innlegget med å beklage. For jeg vet det er tøffe ord, men enten får du gjøre noe med det, og stille sterkere enn graden din, eller kanskje akseptere at du dessverre tilhører gen Z og derfor nesten alltid vil komme bak i køen.

Anonymkode: 8d9f6...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.1.2025 den 8.26):

Disse trådene blir bare dummere og dummere. Som om man skal få veldedighet av banken fordi man har tatt en utdanning. 

Slutt å tilegne historiene faktorer som ikke har noe med dilemmaet å gjøre. Grunnen til at folk ikke får lån har ingenting med masteren, alenemødre eller what  not å gjøre. Faktumet er inntekt og betjeningsevne. Ingenting annet.

Anonymkode: 2e0c1...590

...Og i stor grad feilslått mentalitet fra en stor gruppe mennesker i Gen Z.

De har det bare ikke i seg. Det er en nærmest en generasjon som i hovedsak bør hoppes over.

For du har helt rett! Snart blir nok det også empirisk bevist.

- Noen tror de skal få veldedighet av banken fordi de har orket seg gjennom 3 år med fest og shopping på kredittkort, kalt det utdannelse, og har et papir på en eller annen grad.

De har vokst opp med å være en person alle har lagt til rette for, og de forstår derfor ikke den mildeste form for motgang. 'Hæ? Får jeg ikke lån? Hvorfor ikke det?'

Anonymkode: 8d9f6...20c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomKrus skrev (45 minutter siden):

Du har jo en inntekt selv om du har vikariat ! Hvem er det som har noen garanti for "fast" jobb uansett hvordan du ser det ? Fast jobb i dag, bedriften kan gå konk om 2 uker og da er du uten fast jobb. Ulogisk. Får ikke banken pengene sine har de pant i bolig, og den selger de neppe med tap i dagens marked for å si det slik.

Med tanke på hvor mange som jobber i det offentlige, eller private, særdeles solide bedrifter, så er det nok mindretallet som er i en så usikker situasjon som du her beskriver.

De fleste som har fast jobb, har en garanti for at den er fast - noe arbeidskontrakten blant annet sier noe om.

De fleste større firma går ikke dukken sånn helt uten videre, og det gjør heller ikke stat og kommune.

Og nei, jeg snakker ikke om startups, som statistisk sett i stor grad går dukken i løpet av et år eller to.

Anonymkode: 1b82a...3d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (39 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke si jeg om deg selv? Du er jo uansett anonym bruker her! Du får ikke lån fordi du ikke har fast jobb, bare vikariater, og da blir du ikke vurdert som en sikker tilbakebetaler. Hvor høy utdannelse du har spiller ingen rolle mht lån: det som teller er inntekt og egenkapital. 

Dette er bare tull, man får også lån med vikariat ! Jeg kjenner personlig noen som har fått det. Så dette må variere fra bank til bank, eller så er det ikke vikariatet som er problemet til TS, men at vedkommende ikke har høy nok inntekt til å forsvare et boliglån.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De fleste som har fast jobb, har en garanti for at den er fast -

Ja det har du på papiret ! Men ikke mer en det, det er for tiden mange som går konkurs, også gamle seriøse bedrifter ! Og da er den "faste" jobben borte i løpet av noen uker ! Banken har sin sikkerhet i boligen ! Og om de må tvangselge den med tap ? Ja så avskriver de resten som tap, men gjelden henger ved lånetaker til vedkommende går i graven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått lån en gang som arbeidsledig og en gang med vikariat. Den gangen jeg var arbeidsledig hadde jeg en partner som tjente ok. Begge gangene sa banken at det var fordi jeg hadde en sykepleierutdanning i bunn. Har annen samfunnsvitenskapelig utdanning i tillegg som jeg ønsket å jobbe innenfor. Hvilken utdanning har du TS? Om det er helserelatert syns jeg det er rart at du ikke får lån, om det er en annen utdanning er det ikke rart, der kan det være lange opphold mellom vikariater.

Anonymkode: 0358d...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må nesten skjønne det selv. Du gjør alt riktig, god utdannelse, god oppførsel og du vil jobbe. Klart samfunnet ikke støtter slike. Slik er det blitt.

Anonymkode: ef7d0...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...