AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Hun har en god og populær utdannelse og burde være ettertraktet på arbeidsmarkedet, men får likevel bare korte vikariat og ingen fast jobb. Slik har hun hatt det siden hun var ferdig utdannet for 3vår siden. Hun er aktiv på arbeidsmarkedet, men sliter og blir nedbrutt i perioder etter mange avslag. Hun er redd ingen vil ansette henne fordi hun er for forsiktig og usikker, samt har litt språkforstyrrelser/stamming. Nå har hun flyttet hjem til foreldrene sine etter et samlivsbrudd fordi hun ikke får boliglån. Hun er økonomisk smart og vil ikke inn på leiemarkedet. Planen er å forsøke å spare mest mulig egenkapital for å få lån på sikt. Men per i dag sier banken at hun ikke vil få lån så lenge hun ikke har en fast sikker jobb. Er det virkelig så ille at man ikke får lån selv om man har god trygg utdannelse og lett får jobber i vikariat? Vil hun da kunne få lån om hun heller får seg fast jobb i en butikk eller på lager? Så kunne jo det vært et alternativ. Så kunne hun fortsatt å søke jobber relevante for utdannelsen sin underveis. Hun har nesten 600 000 i egenkapital. Hun trenger bare rundt 1,5 mill i lån for å kunne kjøpe seg en liten leilighet. Anonymkode: 4704c...e10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Jeg er litt i samme situasjon, bare innen annen bransje. Har bachelor og diverse videreutdanninger, men får ikke noe fast. Så nå tenker jeg å komme meg inn på lager igjen, for å kunne få lån i banken og kanskje kjøpe meg leilighet. Har dessverre også studielån som ødelegger litt. Jeg vil tro det eneste kvinne 30 år mangler er en fast jobb, kjipt men sant. Vet ikke om det er mulig å kanskje jobbe på lageret en liten stund før hun kanskje sier opp og fortsetter med vikariatene hvis det er en konstant flyt her? Jeg er ingen ekspert, så skal ikke si noe sikkert, men er 100% sikkert på at det som gjør at hun ikke får lån er mangel på fast jobb. Anonymkode: 5faf0...04e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Du må ha en fast inntekt. Banken må vite at de får pengene sine, så det er ikke så veldig merkelig egentlig.. Anonymkode: 783d7...227 17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden En utdanning er jo ikke verdt 5 flate i seg selv, økonomisk, om den ikke gir deg jobb. Lagerarbeid, helst skift gir jo god lønn. Anonymkode: 62e12...7d3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Lån uten fast inntekt er bare å glemme. Anonymkode: 8b59b...2cc 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Ingen får lån uten fast jobb. Spiller ingen rolle om du har master eller er rørlegger. Fast jobb = fast inntekt. Men ikke bare det. Du har f.eks rett til sykepenger om du blir langvarig syk. Din venninne kan risikere å plutselig bli syk i mange mnd. Hun kan også risikere at det blir noen uker opphold i vikarjobber innimellom. Så å være vikar er ganske sårbart økonomisk. Anonymkode: 81a0e...8b5 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rucula Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Jeg fikk lån som student Men jeg hadde en samboer med fast jobb da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden Disse trådene blir bare dummere og dummere. Som om man skal få veldedighet av banken fordi man har tatt en utdanning. Slutt å tilegne historiene faktorer som ikke har noe med dilemmaet å gjøre. Grunnen til at folk ikke får lån har ingenting med masteren, alenemødre eller what not å gjøre. Faktumet er inntekt og betjeningsevne. Ingenting annet. Anonymkode: 2e0c1...590 6 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Jeg har tatt en lang og populær utdannelse. Ble ferdig i sommer og får ikke jobb. En populær utdannelse er ingen sikker inntekt. Så skjønner banken veldig godt. Heldigvis så har jeg en annen utdannelse fra tidligere og jobb innen det. Men hadde faktisk ikke forventet å ikke ha ny jobb innen nå. Anonymkode: 95228...0cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Hvilken utdanning er det? Det er forskjell på å ha en mastergrad i noe som er ettertraktet og ikke. Min utdanning er litt snever, så jeg måtte flytte til en ukjent by for å få jobb og deretter boliglån. Frem til dette leide vi. Fikk fast jobb da jeg var 32 og kjøpte hus da jeg var 34. Anonymkode: b0ccd...29b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Ja, sånn er det. Også for 25 år siden da jeg var ferdig utdannet innen et helsefag med mye konkurranse. De fleste fikk midlertidige jobber og prosjektbaserte jobber de første årene, og de fleste av oss var ikke på boligmarkedet før vi var 35-40. Det var helt normalt. Så det har også skjedd noe med folks forventninger til livet, at slike ting bare ordner seg. Det tar tid.. Anonymkode: 6addd...e42 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden Det å ha lang utdanning og master har da ingenting med å få kjøpt bolig. Der har med fast jobb og fast inntekt. Da er mulighetene der. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Banken er ikke din venn. De vil tjene penger på deg. Selvfølgelig får du ikke lønn uten fast jobb. Anonymkode: f4656...0ce 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Banken er ikke din venn. De vil tjene penger på deg. Selvfølgelig får du ikke lønn uten fast jobb. Anonymkode: f4656...0ce *lån Anonymkode: f4656...0ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden Hun vil få fast jobb etterhvert hvis hun søker bredt og mange nok jobber. Jeg søkte selv over 80 stillinger før jeg fikk fast jobb etter master. Fikk jobb i en annen by enn vi bodde i, så da måtte mannen også søke ny jobb, men han hadde erfaring fast der vi bodde så det gikk fortere, og så flyttet med oss ett barn. Anonymkode: c225e...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Del Skrevet 3 timer siden Man trenger ikke nødvendigvis fast jobb. Jeg har aldri hatt fast jobb, men har fått boliglån. Viste at jeg hadde hatt ok inntekt siste tre årene. Kanskje går det på hvordan du presenterer deg også? Med språkutfordringer kanskje det gjør at bankene ikke stoler så mye på deg? Kjenner til og med to som fikk (lavt) boliglån uten å i det hele tatt ha jobb (var mellom jobber) Men jo, fast stilling vil nok hjelpe. Men prøv å få til samtaler med bankene. Vis at du har økonomisk orden og sparer mye. Og ikke minst søk i flere banker. Anonymkode: b590f...2b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Del Skrevet 3 timer siden Overskriften din blir veldig feil. Det burde vært "kvinne har ikke hatt fast jobb på mange år og får ikke lån". Bankene gir fullstendig faen i om du har en mastergrad eller om du ikke engang fullførte ungdomsskolen. De bryr seg om at kundene har fast og stabil inntekt. Utdanningen gir ikke inntekt alene, noe personen i denne tråden er ett strålende eksempel på... Bankene ser at hun i løpet av tre år ikke har klart skaffe seg verken relevant eller irrelevant fast jobb, og at hun heller vil ha usikker og ustabil inntekt enn å ta hvilken som helst fast jobb. Bankene kan gjøre unntak fra boliglånsforskriften, og kan gjøre en risikovurdering. At man ikke gidder ta annen fast jobb i løpet av tre år, er ikke ett veldig godt tegn for banken... Anonymkode: 29d1c...9b5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #18 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man trenger ikke nødvendigvis fast jobb. Jeg har aldri hatt fast jobb, men har fått boliglån. Viste at jeg hadde hatt ok inntekt siste tre årene. Kanskje går det på hvordan du presenterer deg også? Med språkutfordringer kanskje det gjør at bankene ikke stoler så mye på deg? Kjenner til og med to som fikk (lavt) boliglån uten å i det hele tatt ha jobb (var mellom jobber) Men jo, fast stilling vil nok hjelpe. Men prøv å få til samtaler med bankene. Vis at du har økonomisk orden og sparer mye. Og ikke minst søk i flere banker. Anonymkode: b590f...2b1 Og du fikk ditt første boliglån etter boliglånforskriften kom ja? Anonymkode: 29d1c...9b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og du fikk ditt første boliglån etter boliglånforskriften kom ja? Anonymkode: 29d1c...9b5 Når var det? Kan hende jeg tar feil. Jeg fikk boliglån i 2015 og 2019 og i fjor 2024. Har etterhvert fått høyere og høyere egenkapital da. Anonymkode: b590f...2b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er litt i samme situasjon, bare innen annen bransje. Har bachelor og diverse videreutdanninger, men får ikke noe fast. Så nå tenker jeg å komme meg inn på lager igjen, for å kunne få lån i banken og kanskje kjøpe meg leilighet. Har dessverre også studielån som ødelegger litt. Jeg vil tro det eneste kvinne 30 år mangler er en fast jobb, kjipt men sant. Vet ikke om det er mulig å kanskje jobbe på lageret en liten stund før hun kanskje sier opp og fortsetter med vikariatene hvis det er en konstant flyt her? Jeg er ingen ekspert, så skal ikke si noe sikkert, men er 100% sikkert på at det som gjør at hun ikke får lån er mangel på fast jobb. Anonymkode: 5faf0...04e TS har da ikke skrevet noe om hvilken bransje... Så hvordan kan du påstå at du er i en annen bransje? Anonymkode: 684ec...f72 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå