Gå til innhold

Er foreldre selv skyld i at barna deres er mye syke?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så mange som går i forsvar her – føler dere dere truffet, eller? Selvfølgelig kan alle bli syke av og til, spesielt når man er utsatt i barnehage og skole. Men la oss være ærlige: Hadde barna blitt lært opp til god håndhygiene fra tidlig av, ville mange sykdomstilfeller enkelt kunne vært unngått. Det handler om å ta ansvar for det man kan kontrollere.

Anonymkode: 38c5d...efe

For å si det sånn...det handler ikke bare om vaske hender.. men at foreldre sender syke barn i barnehagen/ skolen. 

Dermed blir tilogmed dr som spriter hender og vasker hender 100 ganger om dagen syke..de fleste blir syke med dråpe smitte.

Sp hadde foreldre slutter å sende syke barn i barnehagen og skolen...hadde de fleste holdt seg friske 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I min erfaring; de som er hysteriske, vasker og spriter hender konstant, lar ikke barna leke med leker uten å vaske de, de får ikke spise snø osv, er de som er oftest syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så mange som går i forsvar her – føler dere dere truffet, eller? Selvfølgelig kan alle bli syke av og til, spesielt når man er utsatt i barnehage og skole. Men la oss være ærlige: Hadde barna blitt lært opp til god håndhygiene fra tidlig av, ville mange sykdomstilfeller enkelt kunne vært unngått. Det handler om å ta ansvar for det man kan kontrollere.

Haha. Her har vi det litt motsatt av dere - men med samme resultat. Barna er nesten aldri syke, og de få gangene barna har blitt smittet av omgangssyke i bhg har ikke resten av familien fått det.

Men vi praktiserer ikke at barna vasker hendene fast etter vi har vært ute, og heller ikke fast før middag, og koker ikke smokker. Vi vasker etter dobesøk og etter middag for å unngå at alt annet blir grisete, og har et middel rent hjem. Heller ikke så strenge med å treffe andre som er småsyke - det syns vi legger for store begrensninger på vårt sosiale liv.

Søskenbarna har vært mye syke og får 1 spysjuka får alltid alle det. Der er de nøye på håndvask og lav terskel for å kansellere ting ved forkjølelse. Vi kunne med det klappet oss selv på skuldrene for at vi er så flinke foreldre med robuste barn som får sterkt immunforsvar ved å eksponeres litt. 

Men det er vel heller en stor dose flaks..!

Så håper jeg dere som er så fantastiske foreldre også lærer barna deres en god dose toleranse og ydmykhet! Det kommer gjerne godt med i livet.

Anonymkode: 8d6fc...596

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Signerer den over! Vi har omtrent ikke hatt sykdom og er ikke nazi på handvask. Vasker ved behov som etter middag, og selvfølgelig med dobesøk.

Syns du skal myke litt opp og komme ned fra den høye hesten din. Det kler ingen å være så selvgod.

Anonymkode: 02e35...4a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi er nesten aldri syke hjemme. Barnet vårt er 5 år, og vi kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk. Vi er nøye med håndvask, men ikke hysteriske – vi vasker etter å ha vært ute og før måltider, med såpe og varmt vann. I tillegg sørger vi for god næring, nok søvn og fysisk aktivitet. Vi unngår også å besøke hjem hvor det er aktiv smitte.

Men så ser jeg andre familier hvor barna er syke hele tiden. Det første jeg legger merke til er mangelen på hygiene. Barna deres vet ikke engang hvordan de vasker hendene sine skikkelig! Foreldrene? Slurver like mye, og det er sjeldent jeg ser dem være opptatt av smittevern. Samtidig hører jeg stadig klaging på sykdom.

Så, spørsmålet er: Kan det være foreldrenes ansvar? Er det slurv med hygiene, rutiner og helse som gjør barna syke?

Etter at jeg har lært om, og erfart, tarmfloraens enorme påvirkning på immunforsvaret, så tror jeg heller store forskjeller kan ligge i ulike imunforsvar i ulike familier. Ved vaginal fødsel «arver» barna mors tarmflora. Er den god er mor sjelden syk, barna har potensiale for å være lite syke. Og motsatt om det er dårlig. I tillegg viser forskning interessant nok at tarmfloraen innad i en husholdningen er likere mellom medlemmene i husstanden enn feks om man sjekker naboene osv. så det virker også til å være litt smittsomt rett og slett. Uansett hvor mye man vasker hender ;) 

Så min hypotese er at man antagelig vil finne endel forskjeller på tarmflora hos familier som aldri er syke, og familier som er mye syke.

Selv var jeg alltid syk… ble syk av alle virus ungene dro med seg hjem. Helt til jeg begynte å ta bredspektret probiotika tidlig høst 2023. Siden den dagen har jeg ikke vært verken syk eller forkjøla, i det hele tatt. Null sykdom. Kun noen dager her og der med litt hodepine og «tung i kroppen». Så frisk igjen. Null egenmeldingsdager.  En ekstrem forandring.

merkelig nok har begge lærere til ungene i høstens samtaler tatt opp at ungene har holdt seg friske gjennom så mye… de har ikke vært syke de heller. Så klart de drar med seg mindre også. Men det er litt rart når de bare er i 1. og 3. klasse… og alle andre er syke. Men man skulle jo nesten tro deres immunforsvar er styrket også… 

Så, forskjellene er nok mer sannsynlig i ulike immunforsvar, enn i at noen er mer eller mindre gode på håndvask….

Anonymkode: 6b60f...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi er nesten aldri syke hjemme. Barnet vårt er 5 år, og vi kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk. Vi er nøye med håndvask, men ikke hysteriske – vi vasker etter å ha vært ute og før måltider, med såpe og varmt vann. I tillegg sørger vi for god næring, nok søvn og fysisk aktivitet. Vi unngår også å besøke hjem hvor det er aktiv smitte.

Men så ser jeg andre familier hvor barna er syke hele tiden. Det første jeg legger merke til er mangelen på hygiene. Barna deres vet ikke engang hvordan de vasker hendene sine skikkelig! Foreldrene? Slurver like mye, og det er sjeldent jeg ser dem være opptatt av smittevern. Samtidig hører jeg stadig klaging på sykdom.

Så, spørsmålet er: Kan det være foreldrenes ansvar? Er det slurv med hygiene, rutiner og helse som gjør barna syke?

Vi er syke hele tiden. Barnet vårt er skikkelig god på håndvask. Vasker mellom fingre, gnir neglene i håndflaten, skummer godt over hele hendene. Vi vasker hender når vi kommer inn i huset, før vi lager mat eller spiser, etter toalettbesøk, når vi kommer til barnehagen, når vi går fra barnehagen. Hjelper fint lite når det er 17 andre unger som ikke vasker hendene skikkelig etter dobesøk, snørrer ned alle lekene og blir sendt i barnehagen før de er friske så de spyr utover bordet midt i lunsjen. 

Anonymkode: f00ed...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du sett filmen «Contagion», som de sier det i den filmen: «The average person touches their face 2- or 3000 times a day. Three to five times every waking minute. In between, we're touching doorknobs, water fountains, elevator buttons and each other.»

God håndvask er viktig, men det er alt som skjer mellom som betyr noe. Folk har i tillegg ulikt immunforsvar. Smitte skjer, og folk reagerer ulikt. Du kan være glad for at deres familie ser ut til å takle sykdom bra. Men det er ikke noen grunn til å være skrive som om dere er bedre enn alle andre, som om dere har funnet den ene løsningen og at alle andre er idioter. 

Anonymkode: c07c6...ba4

Æsj! Husker jeg ble så drittirritert på at folk plukket seg selv i ansiktet (rett før koronaen kom), og etterpå glodde de på meg som om de var den oppegående parten. Puuuuuke. Sykt mange av den typen der. 

Anonymkode: 5315b...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vasker hender etter å ha vært på do og når de er synlig møkkete. Vasker ikke leker utenom omgangssyke. Ellers normalt renhold. Vi er så og si aldri syke.

Anonymkode: 0372a...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om 10 år er det motsatt. De barna har bygd opp et immunforsvar, dine blir sannsynligvis syke annenhver uke.

Anonymkode: d6a5b...eb2

Vet du hva, jeg tror deg 😅 Vår gutt var aldri syk frem til han ble 12 år, mens nå har han plutselig hatt flere runder med sykdom (streptokokk-halsbetennelse, influensa osv) hver eneste vinter. Vi skjønner ingenting. Han er kjempeflink til å kle seg varmt, spiser sunt osv. Selv blir jeg så godt som aldri syk, har hverken hatt feber eller omgangssyke på godt over 20 år.

Men jeg tenker at TS kan sitte på sin høye hest og klappe seg selv på skulderen alt hun orker, noen har flaks her i livet mens andre ikke har det. 

Anonymkode: d373a...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slike innlegg som dette, der målet er å påpeke feil og mangler hos andre mens man kommer inn med snikskryt på egne vegne 😅

Som barnehageansatt kan jeg si at noen er ofte syk, noen er sjelden syk, noen har feber i en dag eller to, andre på dagesvis. Vi er ulike, alle sammen. I tillegg har noen barn underliggende sykdommer som gjør dem spesielt utsatt for sykdom, og her er astmabarn et eksempel. 

Og så er det som min sjef sier; med ansatte i alderen 20-60 år, så har vi alle «vårt». Småbarnsforeldre har gjerne syke barn i tillegg til egen sykdom, etterhvert som vi blir eldre dukker kanskje noen ekstra «skavanker» opp og det kan oppstå helserelatert fravær der, det er ansatte i foreldrepermisjoner, ansatte som tar videreutdanning og ansatte som står i sorg og kriser. Slik er, dessverre, arbeidslivet, og vi kan prise oss lykkelig for at vi har rettigheter som gir oss lønn når vi er borte, slik at vi slipper å sende syke barn i barnehagen. 

Anonymkode: 8fa51...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke et overdrevet rent hjem, støvsuger når hybelkaniner dukker opp og vasker over badet ved behov. Vasker hender ved dobesøk, og ellers bare når de er synlig skitne. Har en 6-åring nå og ved unntak av en runde covid kan jeg telle på én hånd hvor mange sykt barn-dager jeg har brukt til sammen. Var 0 i fjor. Barnet har aldri hatt omgangssyke. Tror det er ganske tilfeldig. 

Anonymkode: b9e93...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

mommyaka skrev (7 timer siden):

For å si det sånn...det handler ikke bare om vaske hender.. men at foreldre sender syke barn i barnehagen/ skolen. 

Dermed blir tilogmed dr som spriter hender og vasker hender 100 ganger om dagen syke..de fleste blir syke med dråpe smitte.

Sp hadde foreldre slutter å sende syke barn i barnehagen og skolen...hadde de fleste holdt seg friske 

Ja, men er vel mange barn som har noe men som ikke har de store fysiske tegnene. Som ignorerer at de er syk, fordi, det er jo dritkjedelig å være syk, og sykdomsoppførsel kan også være litt tillært. Noen er jo enormt flinke til å få andre til å synes synd på seg selv, som ikke har noen hemninger hva angår akking og oiing og utnytter det til fulle at man ser ut som en slem person hvis man ikke bryr seg, mens andre igjen sliter med å se poenget i å oppføre seg slik, som er litt mer innstilt på at ting skal fungere. Så det er vel helt umulig å egentlig unngå masse snue og sykdommer i barnehagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht immunforsvar så går det mye på arv, så sånn sett kan du si at det er foreldrene sine skyld, men jeg synes det er direkte stygt av deg og lite empatisk å hevde at det er nærmest er omsorgssvikt i andre hjem med mye sykdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det handler mest om flaks - noen har bedre immunforsvar enn andre.

Jeg har aldri vært spesielt nøye med hygiene eller å unngå smitte, men er "aldri" syk likevel. Barna har også vært veldig lite syke, selv da de gikk i barnehage. Vil tro vi rett og slett har godt immunforsvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men er vel mange barn som har noe men som ikke har de store fysiske tegnene. Som ignorerer at de er syk, fordi, det er jo dritkjedelig å være syk, og sykdomsoppførsel kan også være litt tillært. Noen er jo enormt flinke til å få andre til å synes synd på seg selv, som ikke har noen hemninger hva angår akking og oiing og utnytter det til fulle at man ser ut som en slem person hvis man ikke bryr seg, mens andre igjen sliter med å se poenget i å oppføre seg slik, som er litt mer innstilt på at ting skal fungere. Så det er vel helt umulig å egentlig unngå masse snue og sykdommer i barnehagen. 

Dette!!!!  Noen har så lav terskel for å kalle seg syk at det nesten er til å le av. Hvordan foreldre håndterer barn sykdom er ulikt, man kan ha empati uten å overdrive.  Min ene bare aksepterer syk og prøver å sove det bort, (ofte syk) og den andre er verste dramaqueen de gå gangene hun har feber og hodepine, men tåler mye av annen sykdom.   Så har vi foreldre som er hysteriske og tror et lite snufs er sykdom. Min eldste har altså underutviklede lunger og all forkjølelse medfører litt hoste og litt surkling, men han er jo ikke veldig syk, ikke nedsatt allmentilstand. 

Anonymkode: 11dc5...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at det er mange uhygieniske folk rundt om. Tenk at noe så enkelt som å vaske hendene til barna, når man leverer dem i barnehagen, kan være så utrolig vanskelig for mange?

Mange som også sender barna sine på besøk og til skole/barnehagen med omgangssyken. Med vilje. 

Mennesker med mangel på respekt og hygiene 🥴

Anonymkode: 083f2...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg jobber som lærer. Husker hvor strengt det var under korona. Likevel fikk vi smitteutbrudd på skolen. Så god hygiene trenger ikke nødvendigvis bety at man ikke blir syk. 

Barnet vårt var mye syk før jul. Jeg var også det. Barnet går i bhg og jeg jobber på skole. Vi var også en tur på besøk til noen som var syke en helg. 

Anonymkode: 3a101...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg jobber som lærer. Husker hvor strengt det var under korona. Likevel fikk vi smitteutbrudd på skolen. Så god hygiene trenger ikke nødvendigvis bety at man ikke blir syk. 

Barnet vårt var mye syk før jul. Jeg var også det. Barnet går i bhg og jeg jobber på skole. Vi var også en tur på besøk til noen som var syke en helg. 

Anonymkode: 3a101...bd1

Det har aldri vært så lite sykdom blant befolkningen, som under korona. Det var nok noen som slurvet hos dere.

De ekleste folka, brydde seg jo ikke under korona heller. Antihåndvask motstanderene skrek høyt da også 😅

Anonymkode: 083f2...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har vært en del sykdom her i heimen når det er første året i barnehage til det minste barnet. Nå er minstemann startet på år nr 2, så får vi håpe det slipper slik det har gjort med de andre barna. 

Her kan vi absolutt bli flinkere til å vaske hender. Vi er nøye etter toalettbesøk, men burde også være flinkere til å vaske x flere ila dagen. Jeg tar den. Skal prøve å huske på det, også får vi se hvordan det går. 

Sist gang familien hadde omgangssyke så slapp jeg unna, enda jeg ble spydd på og glemte meg og kysset mannen. Skulle jo ikke vært mulig egentlig. 

Anonymkode: 701b4...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe som irriterer meg er voksne på bussen og andre steder,som hoster uten å holde seg for munnen. Da sprer de smitte til alle andre som sitter på bussen.

Anonymkode: 39ffc...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...