Gå til innhold

Er foreldre selv skyld i at barna deres er mye syke?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er nesten aldri syke hjemme. Barnet vårt er 5 år, og vi kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk. Vi er nøye med håndvask, men ikke hysteriske – vi vasker etter å ha vært ute og før måltider, med såpe og varmt vann. I tillegg sørger vi for god næring, nok søvn og fysisk aktivitet. Vi unngår også å besøke hjem hvor det er aktiv smitte.

Men så ser jeg andre familier hvor barna er syke hele tiden. Det første jeg legger merke til er mangelen på hygiene. Barna deres vet ikke engang hvordan de vasker hendene sine skikkelig! Foreldrene? Slurver like mye, og det er sjeldent jeg ser dem være opptatt av smittevern. Samtidig hører jeg stadig klaging på sykdom.

Så, spørsmålet er: Kan det være foreldrenes ansvar? Er det slurv med hygiene, rutiner og helse som gjør barna syke?

Anonymkode: 38c5d...efe

Vi har samme rutine som det dere praktiserer. Vask etter at vi har vært ute, før mat osv. Jeg har tre barn, hvor eldste kan jeg telle på hånden hvor mange ganger han har vært syk (på 10år), mellomste har vært mye syk og er et såkalt ørebarn, hatt dren og inn og ut av sykehus. Heldigvis blitt bedre når han ble eldre. Minste kan jeg også telle på hånda hvor ofte hun er syk. 

Den minste går i BHG, og drar selvfølgelig med seg alt som er hjem, uansett hvor flinke vi er med hygienen. Får hu spysjuka, så har alle den.’ Å nei, du trenger ikke komme med at vi slurver med hygienen, for når det kommer til sykdom så går det på hvordan immunforsvar man er født med. Jeg f. Eks. Blir nesten aldri syk, mens mannen sitt immunforsvar er helt annerledes. 

Jeg tror også det at dere kanskje har mindre sjanse til sykdom siden dere bare har et barn, jeg har noen venninner som også er ett barns foreldre, og de er heller aldri så mye syke som det jeg syntes vi er. 🤷🏼‍♀️ de har aldri hatt omgangssyken f.eks. 

Så jeg tror du skal slutte å tro at dine venner slurver, for det er ikke sikkert at det er det de gjør. 

Vi drar heller ikke på besøk til venner vi vet er syke, vi vil jo heller ikke bli smittet mer enn det dere vil🦠🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ah, men det er vel heller det at vi aldri får krevende barn – vi er rett og slett for gode i foreldrerollen. Kanskje det er noe å lære av oss i stedet for å anta at det handler om flaks?

Alle kan få krevende barn. 

Anonymkode: 913a5...b75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er nesten aldri syke hjemme. Barnet vårt er 5 år, og vi kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk. Vi er nøye med håndvask, men ikke hysteriske – vi vasker etter å ha vært ute og før måltider, med såpe og varmt vann. I tillegg sørger vi for god næring, nok søvn og fysisk aktivitet. Vi unngår også å besøke hjem hvor det er aktiv smitte.

Men så ser jeg andre familier hvor barna er syke hele tiden. Det første jeg legger merke til er mangelen på hygiene. Barna deres vet ikke engang hvordan de vasker hendene sine skikkelig! Foreldrene? Slurver like mye, og det er sjeldent jeg ser dem være opptatt av smittevern. Samtidig hører jeg stadig klaging på sykdom.

Så, spørsmålet er: Kan det være foreldrenes ansvar? Er det slurv med hygiene, rutiner og helse som gjør barna syke?

Nei. Vi vasker også alltid når vi kommer inn og før måltider. Vi har et (relativt) rent og ryddig hjem. Spiser ganske sunt og lager mye mat fra bunnen. Besøker ikke folk som har syke barn. Sønnen vår på snart 3 har vært mye syk det siste årene.

Har nesten inntrykket av at de som slurver mer med hygiene ikke blir like ofte syke.

Anonymkode: c8597...90f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville vært forsiktig med å sette likhetstegn mellom det å vaske hender og det å være syk ofte.

Anonymkode: 785d7...d2c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I teorien er det foreldrenes skyld at barna blir syke siden genene deres har gitt barna det immunforsvaret de har.

Men jeg et ganske sikker på at overdreven hygiene er verre enn normal hygiene. Blir man aldri utsatt for bakterier og virus, får heller aldri kroppen sjansen til å danne antistoffer mot slike. 

Anonymkode: 81767...a88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet om en familie som var så nazi på sånt. Med en gang de kom hjem,var det rett på vaskerommet, skifte alle klær og skrubbe hender. Altså etter skole og bhg. 

Jeg tror den familien hadde mest sykdom i hus av alle. 

Anonymkode: 1f47a...ea8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har ikke vært spesielt opptatt av hygiene.  Altså vi dusjer, vasker hender etter dobesøk, skifter klær og holder det helt greit rent.

Men vi vasker sjeldent hender når vi kommer inn. Vi vasker heller ikke før vi skal spise, om de ikke er synlig møkkete da. 

Huset er ryddig og greit rent, men absolutt ikke skinnende rent. 

Mine fire barn er så og si aldri syke. Det er ikke mange sykedagene jeg har brukt på dem iløpet av deres liv. Vi har knapt vært syke med covid, aldri hatt influensa og omgangssyke er det over ti år siden sist vi hadde i hus. 

Anonymkode: 66e6c...7f1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vecky skrev (8 timer siden):

Støtter denne! Har hørt om foreldre som ikke bare støvsuger, men vasker gulvet daglig, fordi de har hund og barn som krabber på gulvet. Det er jo ikke sunt! 
Med overhysteri blir jo ikke barna eksponert for “dritt” som kan styrke immunforsvaret. 

Har også hørt at forskning viser at de som vokser opp på gård har bedre immunforsvar, mindre sykdom og allergier. 

Uten tvil. En rekke betennelser og  sykdommer er unike for den vestlige verden, og det er sykdommer vi bringer på oss selv.

Anonymkode: 374bb...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så mange som går i forsvar her – føler dere dere truffet, eller? Selvfølgelig kan alle bli syke av og til, spesielt når man er utsatt i barnehage og skole. Men la oss være ærlige: Hadde barna blitt lært opp til god håndhygiene fra tidlig av, ville mange sykdomstilfeller enkelt kunne vært unngått. Det handler om å ta ansvar for det man kan kontrollere.

Det kan godt hende. Men jeg er uenig med TS om premisset om et definert likhetstegn mellom hygiene og sykdom. Den grunnleggende hygienen som håndvask er klart viktig, men dette gjør de også i barnehagen. Det er andre faktorer som spiller inn når noen barn er mye syke.

Jeg snakket med fastlegen om dette, som mente at grunnlaget hovedsakelig ble lagt som resultat av gener, i svangerskap og etter fødsel. Ting som lite miljøgift i utero, naturlig fødsel fremfor KS, amming, utsette vask og bad av nyfødt, kosthold og sunn eksponering for friluft og naturlige bakterier.

Det er mange små ting som spiller inn, og noen barn kommer dessverre litt skjevt ut, og vil slite med dårlig immunforsvar uansett hvor godt det vaskes hjemme.

Så tror jeg ofte at problemet like hyppig er for mye vasking. En lærervenninne sa at etter covid går noen barn rundt med antibac permanent i sekken, og sånt er virkelig ikke sykdomsforebyggende.

Har forøvrig et barn som er veldig lite sykt. Han vasker hender etter bhg og før mat men utover det er ikke vi sånn utpreget renslige…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden dette er et anonymt forum kan jeg innrømme at vi hjemme slurver med håndhygienen. Vi vasker selvfølgelig henda etter dobesøk, og av og til i forbindelse med matlaging(f.eks etter å ha tatt på rått kjøtt). 
I barnehagen til barna er det høy terskel for å holde barn hjemme så der er det mye snufsing og hosting. Våre barn og vi voksne er nesten aldri syke. En lett runde forkjølelse i høst en gang er det vi har hatt hittil. 

Anonymkode: 0315b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Håper du ikke får denne i rekyl. 

Jeg har vært heldig og vært sjelden syk, hatt flere år uten en sykedag. Og har også hatt friske barn. Stort sett.

Hadde en vår som var helt vill. Da fikk ungene alt, og med flere barn så merkes det. Kan ikke si det var så myr som endret seg med hygienen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har ikke vært spesielt opptatt av hygiene.  Altså vi dusjer, vasker hender etter dobesøk, skifter klær og holder det helt greit rent.

Men vi vasker sjeldent hender når vi kommer inn. Vi vasker heller ikke før vi skal spise, om de ikke er synlig møkkete da. 

Huset er ryddig og greit rent, men absolutt ikke skinnende rent. 

Mine fire barn er så og si aldri syke. Det er ikke mange sykedagene jeg har brukt på dem iløpet av deres liv. Vi har knapt vært syke med covid, aldri hatt influensa og omgangssyke er det over ti år siden sist vi hadde i hus. 

Anonymkode: 66e6c...7f1

Akkurat likt her. Ingen av barna var hjemme en eneste dag i høst, og det er virkelig ikke fordi vi er så syperhygieniske. Har ikke hatt omgangssyken på mange år, forkjølelser er milde og kjapft forbigående.

Om barn er lite eller mye syke tror jeg handler mer om tilfeldigheter enn om foreldrenes fortreffelighet eller mangelen på den.

Anonymkode: 6c42a...9f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tja.. min svigerinne og svoger sine barn er stadig syke. Omgangssyke annenhver måned. Det som slå meg er at ungene ALLTID har lange negler som er full i drit 🤢 klipp neglene, ellers hjelper ikke den håndvasken..

Anonymkode: 9483b...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en unge som ofte er syk og en som aldri er syk. Jeg er selv veldig sjelden syk så han er veldig lik meg mens minsten er mer som faren sin. 

Hygiene spiller selvfølgelig også en rolle, men barn er ulike og har ulikt immunforsvar likevel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt være et hygieneelement involvert, men det er mest sannsynlig en eller flere av en haug andre ting, som ulikt immunforsvar, annerledes eksponering til bakterier/virus osv. Jeg synes man skal vokte seg vel for å velte seg i egen fortreffelighet og tro at alt som er bra er egen fortjeneste (i motsetning til flaks) og at andre som ikke er like heldige må ha gjort noe galt. Selv har våre barn også vært svært lite syke, men jeg har aldri trodd at det kommer av at vi er så eksepsjonelt flinke på hygiene eller annet. 

Endret av Arkana
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, slett ikke. Her er vi slett ikke så nøye på hygiene som du er, vi vasker f.eks. aldri hendene etter at vi har vært ute. Likevel er vi nesten aldri syke. 

Anonymkode: 3b7ce...e92

Uff her vasker vi alltid hendene når vi kommer hjem. Jeg vasker hendene etter å ha kastet søppel også.

Anonymkode: 39ffc...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så mange som går i forsvar her – føler dere dere truffet, eller? Selvfølgelig kan alle bli syke av og til, spesielt når man er utsatt i barnehage og skole. Men la oss være ærlige: Hadde barna blitt lært opp til god håndhygiene fra tidlig av, ville mange sykdomstilfeller enkelt kunne vært unngått. Det handler om å ta ansvar for det man kan kontrollere.

Håndvask er vist å virke mot smittsomme virusinfeksjoner, og jeg er enig i at en bør være bevisst på det. Men å gå fra det til å trekke slutningen at barns hyppige sykdom er foreldrenes skyld, er jeg helt uenig i. Det er mye mer sammensatt enn som så. 

Jeg har ett barn som er ofte syk, og ett som "aldri" er syk. Selv var jeg veldig mye syk med luftveisinfeksjoner og ørebetennelser som barn, og jeg har vært sur på foreldrene mine for det. De røyket nemlig inne i stua. Og det er klart, det er også vist å kunne være en medvirkende årsak, og var uansett ugreit på flere måter. Men mitt yngste barn er altså akkurat like mye syk som jeg var, uten å noen gang ha vært eksponert for sigarettrøyk. Vi er forøvrig ganske nøye på håndvask, og vask av bad og kjøkken, og ellers litt slurvete. 

Anonymkode: 192cf...55f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn er nesten aldri syke. Vi har normal hygiene.  Jeg var syk gjennom hele barndommen, ofte sykehus innlagt med halsbetennelse. Er ofte syk som voksen også. 

Anonymkode: a122d...419

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg ingen tro på. Det skyldes nok genetiske forskjeller for hvor mottakelig man er, og flaks/uflaks. Min har vært mye forkjøla siden hun startet i barnehagen. Er tredjeklassing nå, og er fortsatt mer forskjøla enn andre, men har ennå ikke hatt spysjuka, eller noe annet enn forkjølelse. (Håper vi blir ferdig med vannkoppene snart)

Hjemme vaskerr vi alltid hendene før mat, og etter at vi har vært ute, men hun "burde" uansett blitt smittet av vannkopper, spying og annet som har gått uttallige runder i bhg. Jeg løper heller ikke etter henne og maser om håndvask når vi er på butikken/lekeland/kino sammen med andre. Synes det er fælt å spise ute uten å ha vasket hender, men vil ikke at hun skal bli like hysterisk som meg, så jeg lar henne ta på ting og spise. Lar henne også gå på besøk i hjem der småsøsken har spydd, og det har gått bra. 

Så det er såvisst ikke min fortjeneste at hun ikke er mottakelig for omgangssyke.

Min far vasker aldri hendene før mat, eller etter å ha vært på butikken, for han synes det er noe tull. Han har aldri vært syk i hele sitt liv. Barnebarna nyser og snørrer rett på han, men han har aldri blitt smittet. 

Anonymkode: e9bb3...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...