Gå til innhold

Er foreldre selv skyld i at barna deres er mye syke?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i barnehage, 15 barn på avdelingen som har søsken på andre avdelinger eller på skole.

Har et barn i barnehage med 20 andre barn som igjen har søsken på andre avdelinger eller på skole.

Jeg har et barn på skolen i klasse med 60 elever som igjen har søsken i andre klasser eller i barnehage.

Så har du alle andre kontaktpunkter i tillegg. Så kan du legge på dårlig imunnforavar, underliggende sykdom. Er det fem i en familie så starter det med den ene, noen uker inkubasjonstide før neste osv osv.

Vi er ikke syke veldig ofte, men det hender jo. Vi er ikke urenslige, men tåler litt støv. Men som du ser ovenfor så er det mange mennesker involvert og ikke så veldig rart at noen er mer syke enn andre.

Anonymkode: 52a51...d9a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mine er 15 år+ og vi har ikke hatt omgangssyke siden eldste var 3 år, da fikk de det først før jul og når vel tilbake i barnehagen etter jul så ny runde. Vi er ikke hysteriske med hygiene. 

Anonymkode: 11dc5...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi er nesten aldri syke hjemme. Barnet vårt er 5 år, og vi kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk. Vi er nøye med håndvask, men ikke hysteriske – vi vasker etter å ha vært ute og før måltider, med såpe og varmt vann. I tillegg sørger vi for god næring, nok søvn og fysisk aktivitet. Vi unngår også å besøke hjem hvor det er aktiv smitte.

Men så ser jeg andre familier hvor barna er syke hele tiden. Det første jeg legger merke til er mangelen på hygiene. Barna deres vet ikke engang hvordan de vasker hendene sine skikkelig! Foreldrene? Slurver like mye, og det er sjeldent jeg ser dem være opptatt av smittevern. Samtidig hører jeg stadig klaging på sykdom.

Så, spørsmålet er: Kan det være foreldrenes ansvar? Er det slurv med hygiene, rutiner og helse som gjør barna syke?

Anonymkode: 38c5d...efe

Nei, vi vasker, har det rent, er renslige, vasker hendene før og etter mat, etter do osv... Spiser sunt og variert, er aktive, og alltid vært lite syk. MEN etter koronavaksinen og korona har vi alle her blitt oftere og mer syk.. Hjelper jo ikke på andre ikke har hygiene eller vett å står i kassen og ekspederer folk helt oppi ansiktet til tider for å vise deg noe, hoster,nyser og snørret renner.... Eller at syke barn blir sendt på skolen....

Så det er absolutt ikke alt som alltid er foreldrene sin feil... 

Slitsomt å leve i 2025, alt er foreldrene sin feil?? 

Sover dårlig=foreldrene,adhd=foreldrene, syk=foreldrene...

Herlighet...

Kom ned fra din høye hest og ta deg en bolle!

Anonymkode: 0cfac...bca

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi er nesten aldri syke hjemme. Barnet vårt er 5 år, og vi kan telle på én hånd hvor mange ganger han har vært syk. Vi er nøye med håndvask, men ikke hysteriske – vi vasker etter å ha vært ute og før måltider, med såpe og varmt vann. I tillegg sørger vi for god næring, nok søvn og fysisk aktivitet. Vi unngår også å besøke hjem hvor det er aktiv smitte.

Men så ser jeg andre familier hvor barna er syke hele tiden. Det første jeg legger merke til er mangelen på hygiene. Barna deres vet ikke engang hvordan de vasker hendene sine skikkelig! Foreldrene? Slurver like mye, og det er sjeldent jeg ser dem være opptatt av smittevern. Samtidig hører jeg stadig klaging på sykdom.

Så, spørsmålet er: Kan det være foreldrenes ansvar? Er det slurv med hygiene, rutiner og helse som gjør barna syke?

Måten du fremhever deg selv og dine tiltak i heimen gjør at spørsmålet ditt vitner om særdeles dårlig kunnskap. 
Mye avgjør om et barn blir mye sykt eller er mye friskt, håndvask tja, det spørs jo hvordan resten av barnets helse er, hvem barnet omgås, og hvilken smitte som er i omløp blant barnets nærmeste. 

Mener du å gi foreldre med dårlige gener og mye syke barn dårlig samvittighet fordi vi ikke vasker nok hender?

Anonymkode: ab18d...112

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du minner meg om sånne folk som går rundt og tror de er superflinke foreldre fordi ungene deres er så snille og enkle å ha med å gjøre.  Sånne som tenker at andre foreldre er helt lost og har null peiling på barneoppdragelse.

Helt til de selv får et skikkelig krevende barn.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Seff skrev (8 minutter siden):

TS, du minner meg om sånne folk som går rundt og tror de er superflinke foreldre fordi ungene deres er så snille og enkle å ha med å gjøre.  Sånne som tenker at andre foreldre er helt lost og har null peiling på barneoppdragelse.

Takk, der sa du det bedre enn meg. :klappe:

Anonymkode: ab18d...112

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Å herlighet , nei selvsagt ikke. Vi slurver for krig med både håndvask og kossthold og er sjelden syke 

Anonymkode: 31177...2ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke overdrevent gode på håndvask og vi er svært lite syke

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Barn lever ikke i en isolert boble hjemme, men går i barnehage og skole hvor de er tett på andre barn. 

Anonymkode: 913a5...b75

Barnehage og skole er frivillig og derfor også noe foreldrene velger. Altså er det også foreldrenes "feil" at barna går i barnehage og skole der de utsettes for andres smitte.

Anonymkode: fc49f...2c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Barnehage og skole er frivillig og derfor også noe foreldrene velger. Altså er det også foreldrenes "feil" at barna går i barnehage og skole der de utsettes for andres smitte.

Anonymkode: 

For noe pirk.. 

Anonymkode: 913a5...b75

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I familien vår slurves det en del med håndvasken. Du ville nok helt sikkert ansett oss som uhygieniske. Vi er vasker oss så klart, men vi ligger nok godt under snittet og anbefalingene. Vi lar barna spise snø, grave i jorda, spise en ting selv om de mistet den på bakken, og vi kan godt drikke av samme kopp. 
Men likevel er vi så godt som aldri syke! 

Tror nok dessverre du må komme ned fra din høye hest, og innse at enkelte av oss er bare er velsignet med godt immunforsvar. Uten at vi er så forferdelig mye flinkere enn alle andre…

Anonymkode: 76d22...bbb

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, slett ikke. Her er vi slett ikke så nøye på hygiene som du er, vi vasker f.eks. aldri hendene etter at vi har vært ute. Likevel er vi nesten aldri syke. 

Anonymkode: 3b7ce...e92

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sikkert medvirkende, men samtldig er jo barn i slummen lite syke og har få allergier. Sterile hjem er ikke bra det heller.

Mulig noe slurv er forklaringen, men også om de har søsken og dersom foreldrene jobber med mange andre barneforeldre, får de det fra flere kanter.

Har foreldre mye hjemmekontor og barna korte dager i barnehagen, vil de være mindre syke

Anonymkode: 04ea4...69f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi er ikke pirkete med håndvask og vår 4 åring er aldri syk. Normalt stell morgen og kveld, samt vask av hender etter barnehagen pga tusj og annet gris. I løpet av august til desember er det 0 sykdomsdager. Vi har heldigvis ikke hatt omgangssyke i hus på 2 år. 

De gangene barnet har begynt med noe hosting er det gjerne fredag kveld, så har vi hatt en rolig helg også har det gitt seg. 

Sist vi hadde omgangssyke så tok jeg full amittevernsvask og lot være å ha besøk en hel uke etter vi var friske.

Det som har mye å si er immunforsvar som er forskjellig fra person til person. Så kan det være astma, eldste min var ofte syk da hn hadde barneastma og ekstremt sjeldent etter det. 

At du er så "flink" er nok ikke grunnen til at dere er lite syke. For vi er ikke så flinke og har lite sykdom. 

Anonymkode: e5bb5...c46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan vel være begge deler. Genetikk eller livsstil eller begge deler, som de fleste ting i livet.

Jeg tror også at overdreven vasking/bakteriefobi kan være like problematisk. Min venninne har vært manisk med vasking og skrubbing siden begge barna var babyer. For ikke å snakke om at hun løper rundt med disse antibakterielle sprayene i huset. De har begge eksemplager og er mye syke.

Anonymkode: 374bb...83b

Disse klutene fjerner virus og bakterier

Det er ikke nødvendigvis slik at du må bruke såpe når du rengjør. Bruker du riktig type klut kan ofte såpen droppes.

Kampen mot koronaviruset fortsetter. Det er ettertrykkelig bevist at den enkleste måten du fjerner virus på, er å vaske hendene med såpe og vann.

I tillegg er det ekstremt viktig at alle berøringspunkter blir vasket flere ganger om dagen for å holde det smittefritt.

– Det er umulig å ha høy hygienisk standard uten korrekt og grundig renhold, sier professor i mikrobiologi, Ørjan Olsvik, til Fagbladet.

Han forteller at viruset overlever på overflater og fester seg best der det er skitt. Professoren er dermed ikke i tvil om hva som skal til for å fjerne viruset:

– Såpe og lunkent til varmt vann. Det er det som funker aller best for å løse opp fett og skitt, sier Olsvik.

Smittefritt med denne kluten

Men det er ikke nødvendigvis slik at du må bruke såpe når du rengjør. Bruker du riktig type klut kan ofte såpen droppes.

I en test TV2 Hjelper deg nylig gjennomførte, fikk de best resultat ved kun å bruke mikrofiberklut med bare vann, kontra å bruke diverse kjøkkensprayer.

Etter at den rengjorte flaten var blitt tørr, gjennomførte de en ATP-test som kan avdekke mikroorganismer, som for eksempel bakterier.

– Jeg vil si at det ikke er nødvendig å bruke kjøkkenspray, for vi ser jo at en vanlig mikrofiberklut og vann gir et bedre resultat, sier renholdsekspert og rådgiver i Bygg & Facility Consult AS, Lena Furuberg til TV2.

Andre tekniske undersøkelser viser også at mikrofiberkluter er veldig effektive på å fjerne mikroorganismer.

Ulike tester viser at en ren mikrofiberklut kan fjerne over 99% av virus og bakterier på overflaten.

Du fjerner virus og bakterier enkelt fra overflater ved å bruke en mikrofiberklut av høy kvalitet sammen med kun vann.

Mikrofiber fjerner virus

Produsenten vi i Agilia bruker på mopper og kluter, Vileda Professional, har gjennomført en rekke uavhengige tester for å sjekke kvaliteten på sine egne produkter.

I en test de nylig utførte, viste det seg at deres mikrofiberprodukter fjerner virus veldig effektivt. I testen ble hele 99,86% av viruset Bovin fjernet fra overflaten.

Bovint Coronavirus (BCoV) er et virus som tilhører samme biologiske familie som SARS-CoV-2 (COVID-19). De tilhører altså begge koronavirus-familien. I tillegg tilhører de samme underfamilie/generiske gruppe. 

Dette innebærer at Covid-19 og Bovin har samme størrelse, samt samme struktur med piggene og glorien – «koronaen» – rundt seg.

Vileda Professional mener derfor at de to virusene vil oppføre seg likt når man tørker av flater.

Testene er gjennomført med bovin-viruset fordi det ikke er farlig for mennesker.

Mikrofiber fjerner bakterier

Lilleborg, som produserer rengjørings- og hygieneprodukter, viser også til tester de har fått utført hos uavhengige testinstitutt. 

Disse testene viser at mikrofiberprodukter av høy kvalitet kan fjerne opp til 99,99% av bakterier og sopp.

Renholdsekspert Furuberg har også uttalt seg til NRK, i etterkant av en test som Kiwa (tidligere Teknologisk Institutt) gjennomførte for noen år siden:

– Mikrofiberkluter brukt på riktig måte er fenomenale bakteriedrepere.

Informer henne slik at barna slipper å plages. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjør akkurat det samme som deg ts, og nå har vi omgangssjuke for tredje gang siden november. 

Men, det går jo i barnehagen samtidig. Og jeg vet om folk der som ikke overholder noen 48-timers karantene, og jeg ser daglig unger som blir skysset inn fra garderoben uten å vaske hendene. De var flinke under korona, men nå har det glidd helt ut. 

Jeg vasket og jeg vasket og jeg vasket, i den tro det var oss det var noe galt med. Du skulle sett meg før jul da jeg vasket duploen, både såpevann og desperasjon sto veggimellom. Og likevel… Vi fikk omgangssjuke. Sammen med de andre i barnehagen. 

Så nei TS, du er ikke superflink og mye bedre enn alle andre, du har litt flaks og en annen genetisk disposisjon enn feks oss. Og kanskje litt heldigere med foreldrene i barnehagen. 

Anonymkode: b178a...04d

Bruk mikrofiberklut med vann i stedet. Ikke at det ville hjulpet 100% med situasjonen, men for din egen helse og lungene dine. Slutt med kjemikalier til alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan vel være begge deler. Genetikk eller livsstil eller begge deler, som de fleste ting i livet.

Jeg tror også at overdreven vasking/bakteriefobi kan være like problematisk. Min venninne har vært manisk med vasking og skrubbing siden begge barna var babyer. For ikke å snakke om at hun løper rundt med disse antibakterielle sprayene i huset. De har begge eksemplager og er mye syke.

Anonymkode: 374bb...83b

Støtter denne! Har hørt om foreldre som ikke bare støvsuger, men vasker gulvet daglig, fordi de har hund og barn som krabber på gulvet. Det er jo ikke sunt! 
Med overhysteri blir jo ikke barna eksponert for “dritt” som kan styrke immunforsvaret. 

Har også hørt at forskning viser at de som vokser opp på gård har bedre immunforsvar, mindre sykdom og allergier. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mange som går i forsvar her – føler dere dere truffet, eller? Selvfølgelig kan alle bli syke av og til, spesielt når man er utsatt i barnehage og skole. Men la oss være ærlige: Hadde barna blitt lært opp til god håndhygiene fra tidlig av, ville mange sykdomstilfeller enkelt kunne vært unngått. Det handler om å ta ansvar for det man kan kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har det rent hjemme, sover godt, spiser sunt og er aktive - men vi er ganske dårlig på håndvask dessverre. Det blir som regel bare etter dobesøk, og hvis hendene er synlig skitten. En og annen gang når vi kommer hjem fra butikk, bhg eller ute. Har prøvd å få det til en rutine, men verken jeg eller mannen klarer å følge det opp. 

Likevel, 2 voksne og 2 bhg barn (1 og 3 år), så trengte vi bare å bruke totalt 3 sykt barn dager i fjor, og ingen egenmeldinger. Verken vi eller barna blir særlig syke. Klart bhg-barna hoster og snørret litt, men ytterst sjelden dårlig allmentilstand eller feber. Tror det er en kombinasjon av livsstil og gener, samt noe flaks.

Anonymkode: a0c0a...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Seff skrev (2 timer siden):

Ah, men det er vel heller det at vi aldri får krevende barn – vi er rett og slett for gode i foreldrerollen. Kanskje det er noe å lære av oss i stedet for å anta at det handler om flaks?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...