Gå til innhold

Hva er tidenes beste skrekkfilm?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Oisann, denne tråden eskalerte fort 😅

Anonymkode: 09205...8c0

På hvilken måte?

Anonymkode: e37de...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.21):

Vargtimman er i det minste skandinavias beste skrekkfilm

Anonymkode: f56c7...c60

Hvor kan den sees?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The haunting of hill house på Netflix var skummel og angret på at jeg så den alene 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.04):

?

Jeg så akkurat «The shining» og ble litt inspirert til andre legender innenfor sjangeren.

Anonymkode: 30aae...25a

Kan anbefale Dr. Sleep som er oppfølgeren til The Shining. Den er ikke helt i skrekksjangeren på samme måte, men er veldig bra. Anbefales på det sterkeste. 

Anonymkode: e6548...071

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.21):

Vargtimman er i det minste skandinavias beste skrekkfilm

Anonymkode: f56c7...c60

The Conjuring filmene.. :sjokk:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ja, å giid altså, som det blir mitt problem 😂 gud bedre for en idiot du virker å være 😄

Anonymkode: 0a543...dd1

Det får være ditt problem ja at du ikke liker en av verdens mest legendariske serie. 

Anonymkode: f4f3d...d21

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (21 timer siden):

Annabelle Exsorsisten og han entreprenøren som bygde hus på Kirkegården husker ikke hva den heter film fra 1980 tallet 

Annabelle Exsorsisten? Googler, men kommer ikke opp noen film med det navnet. 

Anonymkode: 88a32...268

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det mangler et komma. Annabelle og Exorsisten er to forskjellige filmer.

Jeg er ikke veldig bevandret i skrekkfilmer, men Leieboeren av Polanski er vel verd å se. Her finnes ingen monstre eller gale mordere; det er protagonisten selv som er sin egen uhyggelige fiende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Poltergeist het filmen 😀

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.04):

?

Jeg så akkurat «The shining» og ble litt inspirert til andre legender innenfor sjangeren.

Anonymkode: 30aae...25a

Ingenting slår The shining i oppbygging og stemning, men vil si ‘Carrie’ står som en god nr 2 innenfor sjangeren. (Den orginale 1979 versjonen vel og merke). Psykologisk grøsser der man får en åpen creepy slutt. Ellers er ‘Rosemarys baby en god nr 3. Nok en creepy oppbygging og slutt. Alle tre filmene spiller på hovedpersonens dårlige psyke. Der man blir usikre på hva som er psykologisk fantasi/vrangforestillinger og hva som er reelt siden disse to mikses perfekt og forvirrer oss på en gåsehud frydefull måte. Man skal ikke vite helt sikkert hva som er hva og det gir store rom for analyser. Men alt er mulig i Stephen Kings romaner/manuskript. Så jeg lander stort sett på det mest overnaturlige;)

Andre grøssere i nyere tid som likevel er så bra at de vel vil kunne kalles klassikere er bla ‘The Ring’, ‘Annabelle’, Den sjette sansen og Hereditary. Ellers har vi to knallbra grøss som virkelig skiller seg ut i mengden. ‘Get out’ og Midtsommar. Sistnevnte er amerikansk, men heter midtsommer fordi den finner sted i Sveriga og handler om en skikkelig creepy sekt en amerikansk ungdomsgjeng besøker på landet der. Filmen er svært visuelt vakker. Nærmest et kunstverk. Samtidig som den er så ekkel at det er vondt å se på.  Denne sære kombinasjonen finner man knapt i en film ellers.

Anonymkode: fe4c1...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ingenting slår The shining i oppbygging og stemning, men vil si ‘Carrie’ står som en god nr 2 innenfor sjangeren. (Den orginale 1979 versjonen vel og merke). Psykologisk grøsser der man får en åpen creepy slutt. Ellers er ‘Rosemarys baby en god nr 3. Nok en creepy oppbygging og slutt. Alle tre filmene spiller på hovedpersonens dårlige psyke. Der man blir usikre på hva som er psykologisk fantasi/vrangforestillinger og hva som er reelt siden disse to mikses perfekt og forvirrer oss på en gåsehud frydefull måte. Man skal ikke vite helt sikkert hva som er hva og det gir store rom for analyser. Men alt er mulig i Stephen Kings romaner/manuskript. Så jeg lander stort sett på det mest overnaturlige;)

Andre grøssere i nyere tid som likevel er så bra at de vel vil kunne kalles klassikere er bla ‘The Ring’, ‘Annabelle’, Den sjette sansen og Hereditary. Ellers har vi to knallbra grøss som virkelig skiller seg ut i mengden. ‘Get out’ og Midtsommar. Sistnevnte er amerikansk, men heter midtsommer fordi den finner sted i Sveriga og handler om en skikkelig creepy sekt en amerikansk ungdomsgjeng besøker på landet der. Filmen er svært visuelt vakker. Nærmest et kunstverk. Samtidig som den er så ekkel at det er vondt å se på.  Denne sære kombinasjonen finner man knapt i en film ellers.

Anonymkode: fe4c1...8d6

Ja fy faen! 

Den var så ekkel at jeg orket ikke å se den igjen. Enig i at den var veldig vakker også, helt sjukt at det går an å kombinere det :ler: 

Anonymkode: a2471...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 0.26):

? Skrekkfilm? Og du mener man skal sitte å se på en dørgende kjedelig SERIE….. i flere sesonger 🤦‍♀️🙄🙇‍♀️ du har kanskje ikke helt skjønt hva du svarte på, men greit å lese først, og så forstå, og SÅ svare, HVIS man tror man har forstått spørsmålet. Hvis ikje lar man det være. Man MÅ nemlig ikke svare skjønner du ( ikke )…

AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 1.51):

Ja, å giid altså, som det blir mitt problem 😂 gud bedre for en idiot du virker å være 😄

Det er jo du som er idiot, som ikke forstår at Twin Peaks også kommer som en film, og ikke bare serie. 

Anonymkode: a2471...d10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror favoritten fortsatt er Candyman, men liker godt The Descent, The VVitch, The Orphanage, Alien og It Follows. Nosferatu (2024) var også veldig ålreit.

Hvis komedier er lov blir jeg aldri lei Gremlins og Sleepy Hollow.

Anonymkode: 345c0...acc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...