Gå til innhold

Hva er tidenes beste skrekkfilm?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror favoritten fortsatt er Candyman, men liker godt The Descent, The VVitch, The Orphanage, Alien og It Follows. Nosferatu (2024) var også veldig ålreit.

Hvis komedier er lov blir jeg aldri lei Gremlins og Sleepy Hollow.

Anonymkode: 345c0...acc

Elsker Sleepy Hollow, hadde helt glemt den. 

Anonymkode: a2471...d10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

The Descent.

Føler jeg har sett nesten alt, også de såkalt gode, gamle som Suspiria, Rosemarys Baby, The Shining, poltergeist, etc., men nei, det blir the Descent.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nosferatu (1979). 

Anonymkode: 72ac4...eb7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.1.2025 den 19.28):

Nosferatu (1979). 

Anonymkode: 72ac4...eb7

Likte veldig godt den nye og

Anonymkode: 02264...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at ikke the blair witch project er nevnt enda. Syns fortsatt det er den skumleste filmen noen sinne laget. 

Jeg vet ikke om Midsummar betegnes som skrekkfilm? Den gir meg ihvertfall skrekkfølelsen. 

Ellers enig i the conjuring og haunting of hill house-serien. Sistnevnte med tidenes mindfuck på slutten.

Og hvorfor Twin Peaks - fire walk with me, samt serien utløser så mange sterke følelser fra en person i denne tråden ble jeg overrasket over. Utrolig sær serie, men veldig spennende og skummelt når man først kommer seg litt inn i det. Skulle gjerne sett hele serien igjen, men finner den ikke lenger. Tror den lå på netflix før.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

The Thing. 

Altså, originalen fra 1982. Den har én eneste svakhet -- lite troverdig at en norsk helikopterpilot i Antarktis ikke skulle være god i engelsk. De burde ha brukt en russer i stedet, de hadde også baser der nede. Ellers er filmen perfekt i sitt slag, og representerer et absolutt høydepunkt for praktiske spesialeffekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.04):

?

Jeg så akkurat «The shining» og ble litt inspirert til andre legender innenfor sjangeren.

Anonymkode: 30aae...25a

Du startet bra, for The Shining er faktisk verdens beste skrekkfilm! I følge meg selv, i hvert fall. :D 

Jeg er veldig stor fan av skrekk. Det var slik min livslange filminteresse startet. Jeg mener sjangeren har blitt ganske dritt med årene, med noen få unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (Akkurat nå):

Du startet bra, for The Shining er faktisk verdens beste skrekkfilm! I følge meg selv, i hvert fall. :D 

Jeg er veldig stor fan av skrekk. Det var slik min livslange filminteresse startet. Jeg mener sjangeren har blitt ganske dritt med årene, med noen få unntak.

Hadde selv en lengre periode som stor skrekk-fan da jeg var yngre -- man blir litt blasert etterhvert men jeg kan fortsatt sette pris på en godt lagd skrekkfilm med god stemning og oppbygging av spenning. Viktigere enn effekter (spesielt nå etter at cgi ble så dominerende).

Ræva filmer har for øvrig blitt produsert så lenge man har lagd film, enten det har vært dårlige ideer, gode ideer med dårlig utføring, eller mislykkede forsøk på å etterligne bedre filmer. Kommer fortsatt innimellom en og annen riktig god ny film også. The Vvitch for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (1 time siden):

Skjønner ikke at ikke the blair witch project er nevnt enda. Syns fortsatt det er den skumleste filmen noen sinne laget. 

Jeg vet ikke om Midsummar betegnes som skrekkfilm? Den gir meg ihvertfall skrekkfølelsen. 

Ellers enig i the conjuring og haunting of hill house-serien. Sistnevnte med tidenes mindfuck på slutten.

Og hvorfor Twin Peaks - fire walk with me, samt serien utløser så mange sterke følelser fra en person i denne tråden ble jeg overrasket over. Utrolig sær serie, men veldig spennende og skummelt når man først kommer seg litt inn i det. Skulle gjerne sett hele serien igjen, men finner den ikke lenger. Tror den lå på netflix før.  

Ligger på Skyshowtime nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekk er en av mine favoritt sjangre, men syntes svært sjeldent de er noe særlig skumle (tåler det aller meste).  Er enig i mye som er nevnt hittil. 

Den eneste som virkelig har gjort meg uvel i både kropp og sinn er The Hostel. Selv om den ikke har så gode tilbakemeldinger på IMDB så er det bare noe med den som snek seg under huden min. Men den er også svært blodig og grafisk, så vær advart om du ikke liker den delen av sjangeren. 

Vil også slå et slag for The Platform. Den var også fryktelig ekkel, men god for min del (mer triller en skrekk, men alikevel verdt å se). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ther others og den sjette sansen er også bra, men ligger vel helst under psykologisk thriller. Jeg elsker skrekk og gru og VIL bli skremt, og synes ofte man får mer frysninger av en skikkelig god, psykologisk thriller enn en grøsser. Dog flere øyeblikk det du hopper litt i setet på en god grøsser da. Smile var også bra, men ikke smile 2, den repeterte for mye og ble litt langdryg. 

Anonymkode: 99440...c1b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Grudge, den ble jeg så redd av at jeg skyr skrekkfilmer som pesten nå og ser det aldri😁 Før det syns jeg Blair witch (+ 2'ern) var bra, og også The Others som er nevnt allerede, men det er vel mer thriller kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

The Shining vil nok alltid trone øverst for min del.
Blir aldri lei den.

Ellers elsker jeg jo Italiensk 70-80's  horror: Argento, Fulci, Bava, Lenzi, Deodato osv.
Og det er jo noen skikkelige godbiter der også som The Beyond og Suspiria.

Ikke så glad i moderne Jumpscare-horror, blir veldig kjedelig etterhvert.

Hvis noen vil ha et tips til en horrorfilm de sansynligvis ikke har sett anbefaler jeg "Who can kill a child?"
Skikkelig creepy og foregår stort sett i dagslys.
Killer-kids ala Children of the corn, men mer gritty og stemningsfull.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Monika Tgirl skrev (4 timer siden):

Blir aldri lei den.

Ellers elsker jeg jo Italiensk 70-80's  horror: Argento, Fulci, Bava, Lenzi, Deodato osv.

Hvis noen vil ha et tips til en horrorfilm de sansynligvis ikke har sett anbefaler jeg "Who can kill a child?"

Takk! Siler ut svarene her etter hvor gjennomtenkte de er, og dine anbefalinger er gode. Har sett Suspiria (klassiker!) og noen av de andre til disse regissørene du nevner. Skal sjekke ut flere. 

Jumpscare i horror er billig. Stemning og oppbygging av historie som i noen av de filmene jeg elsker (har tidligere nevnt en nylig favoritt, The Vvitch) er viktigere. 

Den spanske har jeg sett, men er verdt et gjensyn.

Anonymkode: 1c731...978

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monika Tgirl skrev (5 timer siden):

Blir aldri lei den.

"The Bird with the Crystal Plumage" og "Deep Red" 💗

"Who can kill a child" er en interessant vri, liker den godt selv, måtte humre litt fordi den er så like pk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

martyrs er den ekleste filmen jeg har sett. 

Anonymkode: fb9aa...f99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.1.2025 den 0.26):

? Skrekkfilm? Og du mener man skal sitte å se på en dørgende kjedelig SERIE….. i flere sesonger 🤦‍♀️🙄🙇‍♀️ du har kanskje ikke helt skjønt hva du svarte på, men greit å lese først, og så forstå, og SÅ svare, HVIS man tror man har forstått spørsmålet. Hvis ikje lar man det være. Man MÅ nemlig ikke svare skjønner du ( ikke )…

Anonymkode: 0a543...dd1

Jøss det var litt av et angrep. Du vet TS kan hoppe over forslaget om de ikke liker det?

Storm of the Century skremte meg skikkelig.

Anonymkode: 121d2...62f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Phoenix Heart skrev (På 14.1.2025 den 22.07):

Likte godt skrik filmene. 

Jeg også, men likte ikke 5 og har ikke sett 6 pga det. Syns de helt endret seg etter 4.

Anonymkode: 121d2...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...