AnonymBruker Skrevet 11. januar #1 Del Skrevet 11. januar Hun sier at alle fordommene folk har mot det er overdrevet, og at han og hans familie er helt fantastisk varme og omtenksomme, hvordan prøve å snakke med henne? Både han og familien er aktive i miljøet, må hun også bli det? Anonymkode: 50ba4...985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #2 Del Skrevet 11. januar Ja, hun må det hvis de skal ha et forhold/gifte seg. Anonymkode: 52b92...e80 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #3 Del Skrevet 11. januar Jo mer negativ du er Ts. Jo mer vil din venninne trekke seg unna. Har selv vokst opp med ei venninne i Jehovas og hun ble låst inne etter skolen fordi hun ikke skulle tilbringe tid med andre utenfor Jehovas. Alle er sikkert ikke sånn, men allikevel. Anonymkode: 3f2c4...194 3 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 11. januar #4 Del Skrevet 11. januar (endret) Jeg har venner i JV, og flere kjempehyggelige naboer som også er det. Flotte folk. Likevel: jeg hadde personlig ikke blitt sammen med en i JV. Er han døpt? Da blir han utstøtt og mister denne fantastiske familien om han finner på noe ekstra eller går ut. De aller fleste familier er strenge på sånt og følger reglene her, men er selvsagt noen individuelle forskjeller. JV er oftest fantastiske folk, så lenge en er enig med dem, eller i hvert fall lar de holde på med sitt, og ikke tar med noen fra dem ut. Følg med på om det blir fortgang i forholdet og det går mot bryllup. Ganske sikker på at hun må bli med for å gifte seg i Rikets Sal. De har vigselsrett. Hun bør i hvert fall gi forholdet godt med tid så hun ser de ulike sidene med det. Helst over flere år før hun går mer inn i det. Alt er ikke galt med JV, men en bør vite hva en går inn i, og stå støtt i det. Jeg har alltid prøve å være en venn for de. Støttende. Så de vet de har noen der på utsiden om de skulle trenge det. Anbefaler å være en støtte for din venninne, så hun ikke trekker seg unna deg nå. Viktig at hun har noen som ikke er stormende forelsket som kan hjelpe henne å tenke, uten å være for kritisk. Endret 11. januar av Daisy-love 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #5 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hun sier at alle fordommene folk har mot det er overdrevet, og at han og hans familie er helt fantastisk varme og omtenksomme, hvordan prøve å snakke med henne? Både han og familien er aktive i miljøet, må hun også bli det? Anonymkode: 50ba4...985 Nei hun må ikke det Anonymkode: 03376...b41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #6 Del Skrevet 11. januar Huff, stakkars menneske. Blande seg borti de hjernevaskede folkene der. Håper hun tar til vett etterhvert. Anonymkode: 883a4...489 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #7 Del Skrevet 11. januar Vet ikke om han er døpt, de er skikkelig inni det alle sammen, enn aå lenge er de kjærester og hun har ikke sagt noe mer men er jo redd for å miste venninnen min. At hun blir helt inni det og glemmer verden rundt. Anonymkode: 50ba4...985 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #8 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hun sier at alle fordommene folk har mot det er overdrevet, og at han og hans familie er helt fantastisk varme og omtenksomme, hvordan prøve å snakke med henne? Både han og familien er aktive i miljøet, må hun også bli det? Anonymkode: 50ba4...985 Jeg har alltid trodd at man måtte være jehovas for å bli å ha et langvarig forhold med en annen i jehovas. Men jeg hadde en kollega som fikk 2 barn med en i Jehovas. Familien hans og han var med, men hun var aldri med. Men forholdet tok slutt etter mange år. Barna feirer jul og bursdag med henne. Så er nok litt forskjellig. Personlig ville jeg aldri blitt ilag med en i Jehovas. Hun må nok bare innse de selv. Kanskje hun oppdager det når han ikke feirer bursdagen hennes? Anonymkode: 0c41d...eb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #9 Del Skrevet 11. januar Jehovas henger sammen og gifter en jehovas seg med enn ikke Jehovas blir det brudd mellom den personen i Jehovasog Jehovas og familien (hvis det er jehovas). Anonymkode: 1016c...77e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #10 Del Skrevet 11. januar Nei fordommene mot den religionen er ikke overdrevet!! Men det nytter ikke å be dem lese hva "frafallne" eller utstøtte har skrevet eller sagt, for det er forbudt (fordi de er blitt besatt av djevelen). Dvs at medlemmer av JV får aldri høre om årsaken til at andre gikk ut. Hvis familien hans er særdeles varme og imøtekommende er det faktisk rart.. fordi det er egentlig ikke lov til å date "vantro"/verdslige folk (folk som ikke er JV). Om ikke dette er et stort unntak av folk, vil jeg gjette at gutten kun har sagt at venninnen din kun er en venn som han forsøker å omvende. Det vil nok gå seg til av seg selv om dette blir varig og det kommer frem at det er mer enn en person han forkynnner for. Fordi regelen er å date kun andre i religionen. De vil nok ikke være så varme lengre når de skjønner at venninnen din er en kjæreste. Anonymkode: 660fc...bad 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #11 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei fordommene mot den religionen er ikke overdrevet!! Men det nytter ikke å be dem lese hva "frafallne" eller utstøtte har skrevet eller sagt, for det er forbudt (fordi de er blitt besatt av djevelen). Dvs at medlemmer av JV får aldri høre om årsaken til at andre gikk ut. Hvis familien hans er særdeles varme og imøtekommende er det faktisk rart.. fordi det er egentlig ikke lov til å date "vantro"/verdslige folk (folk som ikke er JV). Om ikke dette er et stort unntak av folk, vil jeg gjette at gutten kun har sagt at venninnen din kun er en venn som han forsøker å omvende. Det vil nok gå seg til av seg selv om dette blir varig og det kommer frem at det er mer enn en person han forkynnner for. Fordi regelen er å date kun andre i religionen. De vil nok ikke være så varme lengre når de skjønner at venninnen din er en kjæreste. Anonymkode: 660fc...bad Jeg håper litt på det, har lest om Jehovas og folks erfaringer mens hun sier at det er overdrevet og at det er ikke så mange negative i forhold til folk som blir i det. Hun har vært hjemme hos dem, men kanskje de ikke vet de er sammen nei Anonymkode: 50ba4...985 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #12 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja, hun må det hvis de skal ha et forhold/gifte seg. Anonymkode: 52b92...e80 Nei, det må hun ikke. Vi har et familiemedlem som er i jehovas, men mannen er ikke det. Anonymkode: f20a0...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #13 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nei, det må hun ikke. Vi har et familiemedlem som er i jehovas, men mannen er ikke det. Anonymkode: f20a0...2ff Da er det nok at den som er JV har blitt det senere i ekteskapet. Altså at de begge var gifte, og den ene ble JV. For selv om det ikke er direkte forbudt å gifte seg med en "verdslig" så er det særdeles ekstremt anbefalt å IKKE gjøre det. Grunnen er at vanlige folk synes det er normalt å ha sex med kjæresten. Innenfor JV er å ha sex før ekteskap en av de største syndene man kan gjøre. Også kyssing og å beføle hverandre ansees som synd. Om det blir oppdaget blir man kalt inn til avhør, der må svare for seg hva man har gjort, og det blir vurdert om det er alvorlig nok til å bli utstøtt. Det blir derfor logisk veldig vanskelig å finne en "uten samme moral" som de kaller det, som er med på å vente med sex til er gift. De tror at moral handler om sex. Og de misbruker Bibelen som mange ganger omtaler ekteskapsbrudd og utroskap som feil, til at all form for sex utenom ekteskap er ulovlig. Selv om de sier at de lever etter Bibelen fullstendig, og selv om det ikke finnes et eneste sted det står at sex er forbudt, så hevder altså JV dette. Anonymkode: 660fc...bad 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #14 Del Skrevet 12. januar Ingen er så hyggelige som JV….. de er narsissisme i system. Hun kommer nok til å forsvinne mer og mer inn i deres verden🙈 Anonymkode: 5ab41...bad 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #15 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ingen er så hyggelige som JV….. de er narsissisme i system. Hun kommer nok til å forsvinne mer og mer inn i deres verden🙈 Anonymkode: 5ab41...bad Jeg ble "trollbundet" av dem selv. Jeg ble sjokkert hvor hyggelige de var da jeg traff dem, men så kom ulikhetene og jeg var visst besatt av djevelen... Jeg synes de virker besatt av djevelen, ironisk nok! Det der er ikke slik Jehova eller Jesus ønsker at Paradis skal være, mange der havner i sin 2. død der... Anonymkode: 8aa54...b39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Del Skrevet 13. januar Jeg har en far som er Jehovas og en mor som ikke er det. Disse var gift i flere år og det var faktisk ikke noe problem. Har og ett annet familiemedlem som giftet seg med en ikke troende og det gikk og fint. Ingen ble utstøtt. Anonymkode: 12dfd...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #17 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg ble "trollbundet" av dem selv. Jeg ble sjokkert hvor hyggelige de var da jeg traff dem, men så kom ulikhetene og jeg var visst besatt av djevelen... Jeg synes de virker besatt av djevelen, ironisk nok! Det der er ikke slik Jehova eller Jesus ønsker at Paradis skal være, mange der havner i sin 2. død der... Anonymkode: 8aa54...b39 Ja det er deres form for å lukke øynene for alt annet enn det de selv tror på. Og om noen stiller deg til veggs, og sier at dette stemmer jo ikke, dette er ikke fin behandling av sin neste.. så tenker de at den som sier det er besatt av djevelen og de kan lukke ørene. Jeg tenker også at hvordan mange JV oppfører seg er en stor kontrast til historien og Jesus og beskrivelse av hans personlighet. Anonymkode: 660fc...bad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #18 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har en far som er Jehovas og en mor som ikke er det. Disse var gift i flere år og det var faktisk ikke noe problem. Har og ett annet familiemedlem som giftet seg med en ikke troende og det gikk og fint. Ingen ble utstøtt. Anonymkode: 12dfd...7c4 Det vil alltid finnes variasjoner og ulike situasjoner, også ulike personligheter som tolker reglene forskjellig. Det er også mange innenfor JV som bryter reglene i hemmelighet, for å få fortsatt være en del av religionen for å ikke miste kontakt med familien. Men reglene om ikke sex før ekteskap, og derav ikke bør gifte seg utenfor religionen, er sterke regler innenfor JV. Anonymkode: 660fc...bad 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #19 Del Skrevet 13. januar Alle voksne må selvfølgelig selv velge hvilken trosretning de vil bekjenne seg til, og man finner hyggelige mennesker overalt. Jeg ville vært skeptisk til å få barn sammen med noen som ønsket å oppdra de i en tro som skilte seg veldig fra min egen. Spesielt dersom dette innebar praktiske ting for barna jeg ikke ønsket, f.eks. ikke feire bursdager, ikke delta på juleavslutninger, ikke gå Halloween eller julebukk, skepsis til medisinsk behandling og slike ting. Så er det selvfølgelig stor forskjell på hvor strenge forskjellige folk er på slike regler også, men det hadde vært en stor bekymring for min del. Anonymkode: 0d28b...14a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #20 Del Skrevet 13. januar Hvis din venninne ikke er et vitne kan jeg love deg verken kjæresten eller familien hans er 100% med. Det er ansett som en alvorlig sak at et JV dater en utenfor. Han vil automatisk miste oppgaver som kalles privilegier og blir betraktet som dårlig omgang man ikke skal omgås mer enn helt nødvendig. Familien er forpliktet til å prøve å snakke med ham og oppmuntre han til å gjøre det slutt. Det er så ekstremt at selv om de ikke har sex og din venninne starter studie med mål om å bli døpt, så har likevel ikke Jehovas vitner lov til å gå i bryllupet deres fordi hun ikke er et Jehovas vitne å regne før etter dåpen. Derfor vet jeg med sikkerhet at de er ikke så aktive som din venninne har inntrykk av. Det er mange mennesker som lever hele sine liv i skyggen av troen. Som kanskje er døpt, men aldri lever opp til forventet standard. De blir sett på som åndelig svake og bryter. Anonymkode: 0fb35...683 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå