Gå til innhold

Smerter korsrygg. Fått svar fra MR

ceci1985

Anbefalte innlegg

Er det noen som klarer å tolke denne teksten? Har alltid smerter i korsryggen, får ikke sove, klarer ikke sitte, stå eller gå lenge. Fastlegen sa at jeg ikke er ille berørt, men dette går veldig ut over min hverdag som student og fritid som mor. Ligger på gulvet og skriver oppgaver da jeg ikke klarer å sitte. Har også ergonomisk stol, og bytter på med tre andre når jeg skriver hjemme. Betyr dette at jeg bare må leve med smertene? Har hypermobilitet og lurer på om dette også virker inn. Takknemlig for svar.

I nivå L4/L5 foreligger degenerative signalforandringer i en høydebevart men lett dorsalt bukende mellomvirvelskive med en liten ruptur i anulus fibrosus. Det er imidlertid gode plassforhold sentralt i spinalkanalen og ingen tegn til rotkompresjoner.
I nivå L5/S1 foreligger degenerative signalforandringer igjen ellers upåfallende mellomvirvelskive.
R: Diskodegenerative forandringer i de to nederste lumbale nivåene uten tegn til rotkompresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenker du bør enten ta det med legen på nytt eller søke råd hos en annen. Jeg kan fortelle mer hva som faktisk står på MR-beskrivelsen, men jeg synes det blir feil uten å ha resten av bildet slik din lege har.

Kort sagt har du slitasjeforandringer i de nederste mellomvirvelskivene, men ingen alvorlige problemer som påvirker nervebanene i ryggen.

Hvor aktiv er du utenom? Trener du? Ofte blir ting bedre ved å trene selvom det virker helt fjernt når man har ryggsmerter.

Anonymkode: 08b3c...c93

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker du bør enten ta det med legen på nytt eller søke råd hos en annen. Jeg kan fortelle mer hva som faktisk står på MR-beskrivelsen, men jeg synes det blir feil uten å ha resten av bildet slik din lege har.

Kort sagt har du slitasjeforandringer i de nederste mellomvirvelskivene, men ingen alvorlige problemer som påvirker nervebanene i ryggen.

Hvor aktiv er du utenom? Trener du? Ofte blir ting bedre ved å trene selvom det virker helt fjernt når man har ryggsmerter.

Jeg har bestilt time hos fastlegen, første ledige time er 25/2. Jeg går en times tur for å få bevegelse, men trener ikke på senter grunnet hektisk hverdag med to barn og fulltidsstudier. Er ferdig i mai og tenker at jeg får tid til styrketrening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt tunge løft i ikke-ergomiske løsninger i 17 år som kabinansatt. Tror det har ødelagt korsryggen mye. 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fysioterapi og trene kjernemuskulatur. Ville ikke ventet til mai med det, du behøver ikke dra på senter. Du kan få enkle øvelser av fysioterapeut som du kan gjøre hjemme, et kvarter hver dag vil kunne gjøre stor forskjell på smertenivå.

Anonymkode: 4ea7f...080

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ceci1985 skrev (52 minutter siden):

Jeg har bestilt time hos fastlegen, første ledige time er 25/2. Jeg går en times tur for å få bevegelse, men trener ikke på senter grunnet hektisk hverdag med to barn og fulltidsstudier. Er ferdig i mai og tenker at jeg får tid til styrketrening da.

25/2? Jeg hadde tatt en tur til Dr. Dropin eller annen privat klinikk. Det vil koste deg ca 460,- mer enn hos fastlege, men er verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ceci1985 skrev (1 time siden):

Styrketrening gjør du hjemme, det tar deg maks 5 min daglig. Du bør komme deg til enten fysio eller kiropraktor som gir deg behandling og øvelser å gjøre hjemme. Som flere sier, du må styrke kjernemuskulaturen så ryggen blir sterk. Jeg gjør bare statiske øvelser, aldri situps. Husk også at madrass og hodepute er kjempeviktig. 

Hvis du mangler d vitamin kan det også påvirke smertetrykk. 

Anonymkode: febf6...894

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med hypermobilitet og smerter har du ikke råd til å vente med trening! Det er det absolutt viktigste for å både behandle og forebygge smerter og plager.

Anonymkode: 4cf12...c86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ingenting galt annet enn slitasje og aldersforandringer. Som andre sier må du komme deg til fysio og trenge kjernemuskulatur.

Anonymkode: 97b20...fda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Styrketrening gjør du hjemme, det tar deg maks 5 min daglig. Du bør komme deg til enten fysio eller kiropraktor som gir deg behandling og øvelser å gjøre hjemme. Som flere sier, du må styrke kjernemuskulaturen så ryggen blir sterk. Jeg gjør bare statiske øvelser, aldri situps. Husk også at madrass og hodepute er kjempeviktig. 

Hvis du mangler d vitamin kan det også påvirke smertetrykk. 

Anonymkode: febf6...894

Hvorfor aldri situps? Jeg sliter med ryggen selv, og legene har sagt at jeg kan gjøre alt..

Anonymkode: a03bb...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner jeg blir provosert. Hvorfor kan de ikke bruke et språk som folk forstår!???? Hva er poenget med å bruke denne typen sprøk, for å være viktig?

For øvrig: God bedring!

Anonymkode: 69948...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kjenner jeg blir provosert. Hvorfor kan de ikke bruke et språk som folk forstår!???? Hva er poenget med å bruke denne typen sprøk, for å være viktig?

For øvrig: God bedring!

Anonymkode: 69948...e6b

Det er åpenbart ikke ment for ts sånn egentlig, men legene. Det er beskrevet veldig presist, men det forutsetter jo at vedkommende som leser kan "legespråk".

Anonymkode: 658a6...75b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen Perelandra, mod.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...