Snøløs Skrevet 11. januar #1 Del Skrevet 11. januar Synes denne artikkelen var et tankekors å lese. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ukraina-soldat-advarer-norge-vi-er-for-naive/17348882/ Hva synes dere? Er vi for naive hvordan man forholder seg til Russland oppi Finnmark? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 11. januar #2 Del Skrevet 11. januar Russere er nabofolket vårt. Det har vært handel, samarbeid og vennskap i lang tid. Hvorfor skal alt skrotlegges fordi Russland er i krig? Jeg er imot krigen. Men jeg er ikke imot den gjengse russer. 19 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet 11. januar Forfatter #3 Del Skrevet 11. januar Sansx skrev (4 timer siden): Russere er nabofolket vårt. Det har vært handel, samarbeid og vennskap i lang tid. Hvorfor skal alt skrotlegges fordi Russland er i krig? Jeg er imot krigen. Men jeg er ikke imot den gjengse russer. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/lo-i-sor-varanger-kraftig-ut-mot-hoyres-ordforer-som-vil-fjerne-russiske-gateskilt-i-kirkenes-1.17049933 Men vi er i Norge. Det offisielle språket i Norge er Norsk. Og samisk. Hvorfor i alle dager ha kyrilliske russiske bokstaver for gatenavn i Norge? Klarer ikke folk med russisk opprinnelse å lære seg norsk og lese norske gateskilt? Du vet hva som skjedde i grenseområdene til Russland i Ukraina? Mer og mer "Russisk" før russerne og Putin tok helt over. 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 12. januar #4 Del Skrevet 12. januar Kirkenes (for eksempel) har mer enn 10% Russisk befolkning. Selv synes jeg ikke noe om at vi bruker noe annet enn Norsk i noenting, men dette er jo ikke uvanlig. En finner jo mye liknende i offentlig forvaltning og da med en rekke språk. Men bra å iallfall forsøke å ha et balansert forhold til nabo i Nord. Det kommer en tid etter Ukraina-konflikten. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 12. januar #5 Del Skrevet 12. januar Snøløs skrev (14 timer siden): https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/lo-i-sor-varanger-kraftig-ut-mot-hoyres-ordforer-som-vil-fjerne-russiske-gateskilt-i-kirkenes-1.17049933 Men vi er i Norge. Det offisielle språket i Norge er Norsk. Og samisk. Hvorfor i alle dager ha kyrilliske russiske bokstaver for gatenavn i Norge? Klarer ikke folk med russisk opprinnelse å lære seg norsk og lese norske gateskilt? Du vet hva som skjedde i grenseområdene til Russland i Ukraina? Mer og mer "Russisk" før russerne og Putin tok helt over. Russere befridde øst finnmark fra tyskerne. Kanskje det er derfor gateskiltene står på russisk også. Av takknemlighet? Jeg ønsker heller ikke krig. Men man må se på historien for å skjønne hvorfor ting er som de er. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 12. januar #6 Del Skrevet 12. januar AdonisFFM skrev (1 time siden): Kirkenes (for eksempel) har mer enn 10% Russisk befolkning. Selv synes jeg ikke noe om at vi bruker noe annet enn Norsk i noenting, men dette er jo ikke uvanlig. En finner jo mye liknende i offentlig forvaltning og da med en rekke språk. Men bra å iallfall forsøke å ha et balansert forhold til nabo i Nord. Det kommer en tid etter Ukraina-konflikten. Det er sant. I tillegg er de fleste en salig miks av norsk, samisk og finsk. Man har levd fint med samer, finlendere og russere. Så det er en merkelig omstilling at en av gruppene skal fiendtliggjøres. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 12. januar #7 Del Skrevet 12. januar Sansx skrev (33 minutter siden): Det er sant. I tillegg er de fleste en salig miks av norsk, samisk og finsk. Man har levd fint med samer, finlendere og russere. Så det er en merkelig omstilling at en av gruppene skal fiendtliggjøres. Har selv både Finske og Samiske røtter og ser holdningen til naboen er helt annen i Nord enn i Oslo Vest (som mye annet). 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 12. januar #8 Del Skrevet 12. januar Ja Russland er mye nærmere oss enn Oslo er. Det har jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie-damen Skrevet 12. januar #9 Del Skrevet 12. januar Helt uforståelig! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GP950mAh Skrevet 13. januar #10 Del Skrevet 13. januar AdonisFFM skrev (På 12.1.2025 den 9.14): Kirkenes (for eksempel) har mer enn 10% Russisk befolkning. Selv synes jeg ikke noe om at vi bruker noe annet enn Norsk i noenting, men dette er jo ikke uvanlig. En finner jo mye liknende i offentlig forvaltning og da med en rekke språk. Men bra å iallfall forsøke å ha et balansert forhold til nabo i Nord. Det kommer en tid etter Ukraina-konflikten. Det har man forsøkt frem til nå, å ha et balansert forhold, men det ser vi at ikke nytter med aggressive pirajastater som Russland som gir blanke i internasjonale lover og regler og angriper naboland, begår folkemord og krigsforbrytelser. Vi må gjør det klart at Kirkenes og resten av Finnmark er norsk og skal de bo der får de lære seg språket. Tilpasser vi oss russerne og det blir mange nok av dem kan vi risikere at Putin sender sine små, grønne menn inn med unnskyldningen at han skal "frigjøre" russerne som bor der, slik vi har sett i Ukraina, Georgia og har blitt forsøkt andre steder av Putler. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VXL100 Skrevet 13. januar #11 Del Skrevet 13. januar Sansx skrev (På 11.1.2025 den 16.05): Russere er nabofolket vårt. Det har vært handel, samarbeid og vennskap i lang tid. Hvorfor skal alt skrotlegges fordi Russland er i krig? Jeg er imot krigen. Men jeg er ikke imot den gjengse russer. Tror ikke de skilter på norsk på andre siden av grensen. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 13. januar #12 Del Skrevet 13. januar Mange finnmarkinger føler en forakt mot politikere i Oslo som ikke evner og skjønne forholdene her. Da tenker jeg på sykehusstrukturen, pasientreiser, lange avstander, norsk-russisk samarbeid, elektrifisering av Melkøya etc. Somsagt så hjalp Russland oss ved siste verdenkrig. Hvordan ble partisanerene behandlet av den norske stat? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 13. januar #13 Del Skrevet 13. januar VXL100 skrev (2 timer siden): Tror ikke de skilter på norsk på andre siden av grensen. Men så har heller ikke Norge stilt opp for dem på samme måte. Tvert imot så lar Norge USA ha radarstasjon i Vardø. Det må jo føles veldig provoserende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnfjording Skrevet 13. januar #14 Del Skrevet 13. januar Det er faktisk helt sykt at vi ikke kaster ut alt som er av russiske interesser. De har beskrevet oss som et fiendtlig land, da får vi ta konsekvensen av det. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 13. januar #15 Del Skrevet 13. januar Lett å sitte langt sør og ha en mening. Vi her oppe har russiske venner og kollegaer. Barna våre har russiske venner. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 13. januar #16 Del Skrevet 13. januar VXL100 skrev (3 timer siden): Tror ikke de skilter på norsk på andre siden av grensen. Nordmenn har liten grunn til å reise over grensa utover å evt besøke familie, det er jo bare bondelandet der. Mens russerne kommer til norske byer for å handle. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 13. januar #17 Del Skrevet 13. januar Virrevirrevapp skrev (3 minutter siden): Nordmenn har liten grunn til å reise over grensa utover å evt besøke familie, det er jo bare bondelandet der. Mens russerne kommer til norske byer for å handle. Mange nordmenn har kjørt over grensa for å handle, f.ex. bensin har vært temmelig attraktivt: https://www.nettavisen.no/nyheter/christine-kan-ikke-lenger-fylle-tanken-i-russland-kunne-spare-flere-tusen-kroner-i-maneden/s/5-95-915188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 13. januar #18 Del Skrevet 13. januar Maia70 skrev (3 minutter siden): Mange nordmenn har kjørt over grensa for å handle, f.ex. bensin har vært temmelig attraktivt: https://www.nettavisen.no/nyheter/christine-kan-ikke-lenger-fylle-tanken-i-russland-kunne-spare-flere-tusen-kroner-i-maneden/s/5-95-915188 Ja, men ikke handelsvarer såvidt jeg forstår. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xmasclovn Skrevet 13. januar #19 Del Skrevet 13. januar Fordi vi naivt tilrettelegger slik at de lettere kan ta den delen av landet når de føler for det. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 13. januar #20 Del Skrevet 13. januar Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå