Snøløs Skrevet i går, 10:40 #1 Del Skrevet i går, 10:40 Synes denne artikkelen var et tankekors å lese. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ukraina-soldat-advarer-norge-vi-er-for-naive/17348882/ Hva synes dere? Er vi for naive hvordan man forholder seg til Russland oppi Finnmark? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet i går, 15:05 #2 Del Skrevet i går, 15:05 Russere er nabofolket vårt. Det har vært handel, samarbeid og vennskap i lang tid. Hvorfor skal alt skrotlegges fordi Russland er i krig? Jeg er imot krigen. Men jeg er ikke imot den gjengse russer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet 20 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 20 timer siden Sansx skrev (4 timer siden): Russere er nabofolket vårt. Det har vært handel, samarbeid og vennskap i lang tid. Hvorfor skal alt skrotlegges fordi Russland er i krig? Jeg er imot krigen. Men jeg er ikke imot den gjengse russer. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/lo-i-sor-varanger-kraftig-ut-mot-hoyres-ordforer-som-vil-fjerne-russiske-gateskilt-i-kirkenes-1.17049933 Men vi er i Norge. Det offisielle språket i Norge er Norsk. Og samisk. Hvorfor i alle dager ha kyrilliske russiske bokstaver for gatenavn i Norge? Klarer ikke folk med russisk opprinnelse å lære seg norsk og lese norske gateskilt? Du vet hva som skjedde i grenseområdene til Russland i Ukraina? Mer og mer "Russisk" før russerne og Putin tok helt over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Kirkenes (for eksempel) har mer enn 10% Russisk befolkning. Selv synes jeg ikke noe om at vi bruker noe annet enn Norsk i noenting, men dette er jo ikke uvanlig. En finner jo mye liknende i offentlig forvaltning og da med en rekke språk. Men bra å iallfall forsøke å ha et balansert forhold til nabo i Nord. Det kommer en tid etter Ukraina-konflikten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Snøløs skrev (14 timer siden): https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/lo-i-sor-varanger-kraftig-ut-mot-hoyres-ordforer-som-vil-fjerne-russiske-gateskilt-i-kirkenes-1.17049933 Men vi er i Norge. Det offisielle språket i Norge er Norsk. Og samisk. Hvorfor i alle dager ha kyrilliske russiske bokstaver for gatenavn i Norge? Klarer ikke folk med russisk opprinnelse å lære seg norsk og lese norske gateskilt? Du vet hva som skjedde i grenseområdene til Russland i Ukraina? Mer og mer "Russisk" før russerne og Putin tok helt over. Russere befridde øst finnmark fra tyskerne. Kanskje det er derfor gateskiltene står på russisk også. Av takknemlighet? Jeg ønsker heller ikke krig. Men man må se på historien for å skjønne hvorfor ting er som de er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden AdonisFFM skrev (1 time siden): Kirkenes (for eksempel) har mer enn 10% Russisk befolkning. Selv synes jeg ikke noe om at vi bruker noe annet enn Norsk i noenting, men dette er jo ikke uvanlig. En finner jo mye liknende i offentlig forvaltning og da med en rekke språk. Men bra å iallfall forsøke å ha et balansert forhold til nabo i Nord. Det kommer en tid etter Ukraina-konflikten. Det er sant. I tillegg er de fleste en salig miks av norsk, samisk og finsk. Man har levd fint med samer, finlendere og russere. Så det er en merkelig omstilling at en av gruppene skal fiendtliggjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Sansx skrev (33 minutter siden): Det er sant. I tillegg er de fleste en salig miks av norsk, samisk og finsk. Man har levd fint med samer, finlendere og russere. Så det er en merkelig omstilling at en av gruppene skal fiendtliggjøres. Har selv både Finske og Samiske røtter og ser holdningen til naboen er helt annen i Nord enn i Oslo Vest (som mye annet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden Ja Russland er mye nærmere oss enn Oslo er. Det har jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå