Gå til innhold

Delt økonomi vs. felles økonomi vs. prosentvis økonomi - hva er rettferdig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om begge bidrar likt og begge godtar at man lever på et nivå som tilsvarer lønnen til den med lavest lønn er 50/50 åpenbart det mest rettferdige, slik at ikke den som evt. har høyest lønn ender opp med å subsidiere at den andre jobber mindre. Om det er ulik timelønn er det ofte ulikt studielån også med tilsvarende høyere gjeld.

I praksis er det vel de færreste forhold (mellom heterofile) hvor kvinnen ikke bidrar mest mtp. husarbeid og barneomsorg, spesielt om de har felles barn. Hvor det videre ikke blir rettferdig med 50/50 om mannen tjener mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Delt økonomi er strengt tatt det eneste rettferdige, at man disponerer den summen man selv jobber for eller har spart. Men det viktigste er at man har en ordning hvor begge parter er fornøyd, uansett hva den ordningen er. Og ingen grunn til å legge seg borti hva andre velger. Tråder om dette på kg ender som regel med folk som mener at deres egen ordning bør gjelde for alle andre også, typ at man ikke er ordentlig par hvis man ikke har 100% felles. 

Anonymkode: 3c628...f81

Men jeg ser ikke hvordan man kan leve livet sammen, om ikke alt er felles. 

Da har man jo to muligheter. 

- Man har en stor og fet sparekonto, eller andre investeringer, som ingen har noen glede av. 

- Man kan gå ut og spise god biff med rødvin,mens partneren sitter hjemme med en grandiosa. Man kan reise på venneturer til ulike storbyer, mens partneren må spare til felles sommerferie. Man kan ha mange, fine ting, mens partneren sliter vinterskoa på syvende sesongen. 

For meg er begge alternativer nitrist. Jeg vil bruke pengene jeg tjener på å leve godt, spise godt og reise. Og dette vil jeg gjøre sammen med mannen min. 

Anonymkode: 2b0a1...00c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg ser ikke hvordan man kan leve livet sammen, om ikke alt er felles. 

Da har man jo to muligheter. 

- Man har en stor og fet sparekonto, eller andre investeringer, som ingen har noen glede av. 

- Man kan gå ut og spise god biff med rødvin,mens partneren sitter hjemme med en grandiosa. Man kan reise på venneturer til ulike storbyer, mens partneren må spare til felles sommerferie. Man kan ha mange, fine ting, mens partneren sliter vinterskoa på syvende sesongen. 

For meg er begge alternativer nitrist. Jeg vil bruke pengene jeg tjener på å leve godt, spise godt og reise. Og dette vil jeg gjøre sammen med mannen min. 

Men du trenger ikke å forstå det. De færreste har så ulik økonomi at den ene må spise grændis hjemme mens den andre reiser på heisatur med luksushotell. Og begge måtte jo klart seg på egen lønn hvis de ikke var sammen. Så det er aldri lurt å gjøre seg økonomisk avhengig av noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du trenger ikke å forstå det. De færreste har så ulik økonomi at den ene må spise grændis hjemme mens den andre reiser på heisatur med luksushotell. Og begge måtte jo klart seg på egen lønn hvis de ikke var sammen. Så det er aldri lurt å gjøre seg økonomisk avhengig av noen andre.

Mange har høyst ulik økonomi, bare les HI. Og selv med små forskjeller synes det på meg veldig rart at den ene i en familie skal kunne bruke mer på seg selv enn den andre. 

Og synes nitrist å leve som om det kunne ta slutt når som helst. Blir det slutt tar man det jo bare derfra, og går tilbake til standarden man har råd til med egen lønn. 

Mistenker at mange av dere med slike meninger kommer fra splittede hjem, og aldri har sett foreldrene deres trekke lasset som en familie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og synes nitrist å leve som om det kunne ta slutt når som helst. Blir det slutt tar man det jo bare derfra, og går tilbake til standarden man har råd til med egen lønn. 

Mistenker at mange av dere med slike meninger kommer fra splittede hjem, og aldri har sett foreldrene deres trekke lasset som en familie? 

Nettopp sånne fordommer som alltid kommer i trådene. Det som er nitrist for deg, kan det være full enighet om hos andre. Så det er kun problemer i de tilfellene der man er uenige om hvordan det skal fordeles. Og man trekker jo i høyeste grad lasset sammen ved delt økonomi, hvor begge betaler likt uavhengig av inntekt og sparer eller bruker det man har til overs av sin egen lønn etter eget ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man er gift blir inntekt regnet som felles juridisk settt, så hvis man ikke ønsker fellesoøkonomi må man ikke gifte seg.

Anonymkode: c376a...06c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...