Gå til innhold

Barnesete mellom 135 og 150

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har gutter på 9 og 11 år, der yngste sitter i barnesete mens eldste sitter uten noe. Yngste er rundt 130cm, mens eldste er litt over 140cm, og dette er derfor fullt lovlig. Jeg ble derfor overrasket da naboen kommenterte at jeg bryter loven de gangene 11 åringen er i bilen uten 9 åringen, og at han i de tilfellene faktisk må bruke barnesete. Rent praktisk passer han fremdeles barnesete, men det høres bare rart ut. 

I følge Trygg trafikk er det krav om at "Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen." Jeg tolker det derfor slik at naboen faktisk har rett. 

Hva gjør dere i de tilfellene?

Anonymkode: f82d9...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eldste her bikket ikke 150 før hun var nesten 13 år, og jeg krevde ikke at hun skulle sitte i barnesetet selv om det sto tomt.

Anonymkode: b94c0...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 11 åring sitter i be safe beltestol. Skal nok gjøre det et par år til

Anonymkode: b9741...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pute for å sikre riktig belteføring ble brukt her til beltet satt riktig uten pute. 

Anonymkode: 1e64c...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har gutter på 9 og 11 år, der yngste sitter i barnesete mens eldste sitter uten noe. Yngste er rundt 130cm, mens eldste er litt over 140cm, og dette er derfor fullt lovlig. Jeg ble derfor overrasket da naboen kommenterte at jeg bryter loven de gangene 11 åringen er i bilen uten 9 åringen, og at han i de tilfellene faktisk må bruke barnesete. Rent praktisk passer han fremdeles barnesete, men det høres bare rart ut. 

I følge Trygg trafikk er det krav om at "Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen." Jeg tolker det derfor slik at naboen faktisk har rett. 

Hva gjør dere i de tilfellene?

Anonymkode: f82d9...c1e

Sikrer barn i bil 24/7, fordi du kan aldri forutsi hva som skjer under en biltur..

Hvorfor sikrer du ikke eldstemann ved hver tur, fremfor å bare skulle gjøre det når minst en ikke er i bilen? 

Anonymkode: 27cf4...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

11-åringen sitter som hovedregel i bilstol (barnet er over 135cm) og det skal hun gjøre noen år til. Unntaksvis sitter hun på med andre på korte turer og noen ganger har de stol/pute, andre ganger ingenting. Vi har også en 7-åring som bruker bilstol. Hvis det står kun hans stol i bilen og kun 11-åring er med så sitter hun i den selvfølgelig. Hva er argumentet for å ikke bruke den? Det koster jo ingenting. 

Anonymkode: 69e49...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min 11 åring sitter i be safe beltestol. Skal nok gjøre det et par år til

Anonymkode: b9741...fa6

Stakkars unge. Skal du ha en 13-åring i beltestol??? :sjokkert:

Han kommer til å bli skolens mobbeoffer.

Anonymkode: e44d7...e98

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stakkars unge. Skal du ha en 13-åring i beltestol??? :sjokkert:

Han kommer til å bli skolens mobbeoffer.

Anonymkode: e44d7...e98

Bedre med mobbing, enn død eller varige mén

Anonymkode: 9fc7e...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår på 140cm sitter på bilpute, og det må han gjøre frem til han blir over 150. Handler jo om at beltet skal ligge riktig i tilfelle noe skjer.

En sånn pute koster jo ikke allverden, så det er ikke mye som skal til for å være på en sikrere side om noe skulle skje.

Anonymkode: d8ab8...855

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her bruker hun på 10, snart 11, pute ennå. Fordi belter ikke havner optimalt uten og beina rekker ikke helt ned i gulvet på god måte.

gutt snart 9, sitter i beltestol. På veldig korte turer i forb med levering bursdag felleskjøring eller lignende har han sjeldne ganger sittet på pute kun(lett å «slenge under armen» og ta med). Vet om mange 10/11 åringer som sitter uten noe. De synes vi overdriver🙈

Anonymkode: 41dc3...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vår 11-åring bruker sikringsutstyr iht loven, dvs bilbelte. Barneseter og puter ble kastet ut for lenge siden. Ingen andre vi kjenner har annet enn bilbelte for sine 11-åringer heller. Heller ikke om lillesøsken har bilstol ledig. Det er rett og slett helt unormalt at en 11-åring sitter på pute eller i sete.

Loven burde forøvrig vært mye mer presis, for å unngå slike merkelige utslag.

Anonymkode: d9cb4...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bruker pute til vår 10-åring dersom det er tilgjengelig, og det er det som oftest. Det stemmer at unger under 150 må bruke pute eller beltestol dersom det er tilgjengelig i bilen. Jeg kunne funnet på å heller ta ut beltestolen enn å måtte putte 13-åringen i den, dersom han hadde vært under 150. Men pute er et godt alternativ synes jeg til de blir høye nok. 

Anonymkode: ea157...a1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vår 11-åring bruker sikringsutstyr iht loven, dvs bilbelte. Barneseter og puter ble kastet ut for lenge siden. Ingen andre vi kjenner har annet enn bilbelte for sine 11-åringer heller. Heller ikke om lillesøsken har bilstol ledig. Det er rett og slett helt unormalt at en 11-åring sitter på pute eller i sete.

Loven burde forøvrig vært mye mer presis, for å unngå slike merkelige utslag.

Anonymkode: d9cb4...bfb

Loven er jo ganske presis, dersom ungen på 11 år er under 150 cm og det er beltestol tilgjengelig, så er det ikke lov at 11-åringen sitter uten den.. 

Anonymkode: ea157...a1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei på 14 år som kun er 148 cm. Lillebror er 8 år, 138 cm og bruker beltestol. Jeg gir blanke f**n i hva loven sier, jeg plasserer ikke en tenåring i beltestol de gangene vi kjører bil uten lillebror.

Anonymkode: ba620...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...