mommyaka Skrevet 6 timer siden #21 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er over 50. Eneste skjermen vi hadde, var TV med NRK. I beste fall 30 min barne-tv hver dag. Ikke søndager, faktisk. Mange hadde ikke TV i det hele tatt. Og det var mange store søskenflokker. Men vi hadde lykkelige barndommer med masse lek og moro, selv om vi ikke hadde fom full av leker. For ordens skyld, så var begge mine foreldre i full jobb. Det var vanlig der jeg vokste opp. Og vi gikk ikke for lut og kaldt vann heller. Ble godt tatt vare på og oppdratt. Hva har egentlig skjedd med samfunnet? Hvorfor takler ikke foreldre sine egne barn? Hvorfor er barn så sutrete og misfornøyd? Det er en gåte. Anonymkode: db74f...8ec Fordi vi kan ikke sammenligne 50 år siden og nå Jeg levde på 90 tallet og vi så på tv...men vi var mest ute Hvorfor? Jo for da hadde nesten ingen internett... tv gikk med programmet og reklame. Vi hadde ok mobilen, vi måtte faktisk gå til hverandre for å høre om noen var hjemme. Tror heller ikke livstil var det samme. Mamma klarte å gå hjemme med meg til jeg var 6 år. Ikke sjans i havet at vi hadde klarte dette idag. Vi får beskjed at barna ok må sette de foran en skjerm..dr må ut og hs aktivitet Vel... barn idag har mye aktivitet. Oh for å kunne komme seg litt, at mor for 10minutyer å lage mat...før barn skal på en aktivitet...da får barn litt skjerm. Vi taklet barka våre.. men samfunn er nå slikt at alt skal være perfekt. Se bare het inne...barn skal ok få skjerm,de må være i aktivitet, de må ikke få ultraprosessert mat. Ikke sukker. Samfunnet idag har fått så mye regler ...vi sammenligner oss med venner og naboer. Oh så det er sakt...jeg er sikkert på at dine foreldre for 50 år siden ikke taklet det like godt heller. De var nok ok perfekte. Kansje de sar og røyka begge to i bilen. Det er lett å bli blind at ting var så mye bedre før. Og det er lov å være lei barna dine innimellom Samfunnet går fortere og fortere...ting må skje..og vi sammenlikner oss om det vi leser for facebook etc. De som tør å være anderledes, de får kjeft og spørsmål.. hvorfra gikk de barn. Får det er ikke lov å ha andre ideer, andre måter å gjøre ting på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #22 Del Skrevet 5 timer siden (Lyd)Boktips til deg ts: skjermhjernen og stjålet fokus De fleste bruker nok skjerm til barna av og til, men så systematisk at det kan kalles barnevakt er nok for litt færre… og nokså problematisk vil jeg si. For all del. I dag bruker jeg Xplora som barnevakt. Sendte 2.klassingen ut med skøyter, hjelm og matpakke og mobilklokke. Har ikke hørt fra hun på over 3 timer, men regner hun herjer rundt i området her og storkoste seg. Samtidig som jeg er litt bekymret for hva «mobilbarnevakt inne foreldrene» vil si da det å overlate en andreklassing sånn til seg selv fort kan sees på som omsorgssvikt, og altså verre enn å parkere ungen inne foran skjermen… noe som ville vært alternativet når jobben ligger inne med kink i ryggen og mannen er på jobb. Anonymkode: 62102...86e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #23 Del Skrevet 5 timer siden OK. Ein jo lure på korleis folk kunne skaffe seg barneflokkar på både tre og fire ungar på åtti- og nittitalet, den gong mødrar flest var i lønna arbeid og skjermtida for barn var ein halvtime klokka seks på ettermiddagen. Kan det ha noko å gjere med at ein oppdro ungane til å underhalde seg sjølv og kvarandre? Anonymkode: 2e245...ea2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå