Gå til innhold

Mobilen som barnevakt? JA, og hva så?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skjønner at noen her inne på Kvinneguiden lever perfekte liv hvor barna aldri ser en skjerm og alle middager er hjemmelagde fra bunnen av. Gratulerer så mye! 👏👏👏 For oss andre dødelige, som har mer enn to unger og en hverdag som ikke ser ut som et Instagram-filter, så må jeg bare si det rett ut: Mobiltelefonen er en helt nødvendig del av barneoppdragelsen. Ja, jeg bruker mobilen som barnevakt. DEAL WITH IT.

Hva tror dere skjer i en familie med fire, fem eller flere unger? At jeg står der som en zen-mester og harmonisk løser alle konflikter mens jeg baker glutenfrie muffins? Nei, jeg kaster mobilen til ungen og håper jeg får fem minutter uten å høre «MAMMAAAA!» på repeat. Skal jeg følge med på hva de ser på? Altså, nei. Hvis de ikke lærer å google seg fram til svar på livets store spørsmål, så er de vel ikke klare for voksenlivet uansett.

Og til dere som er så opptatt av «null skjermtid etter kl. 17» – vær så snill, få hodet ut av bobla deres. Jeg har hverken tid eller energi til å sitte og vokte et skjema over når skjermen skal være på eller av. Her i huset handler det om overlevelse. Vil du ha lykkelige barn med moderat skjermtid, eller mamma som klikker i vinkel fordi ingen lar meg gå på do i fred? Valget er enkelt.

Og nei, jeg kommer ikke til å skamme meg over dette. «Åhh, men hva med barndommen deres?» sier dere kanskje. Vel, unnskyld meg, men min barndom besto av VHS-filmer jeg så 200 ganger og voksne som sa: «Gå ut og lek». Nå har de YouTube, og det fungerer utmerket. Hvis de får firkantede øyne, så får vi bare kjøpe rundere briller, eller hva? 😜

Så, til dere som tror alle skal leve etter deres små perfekte skjermregler: Ta en kopp te og slapp av. Jeg har ikke tid til å følge med på diskusjonen, for akkurat nå er mobilen opptatt med å oppdra barna mine mens jeg får ti minutter til å brette klesvask i fred. 🙃

Hilsen, en mamma med mange barn og null tålmodighet for moralpoliti. 💅

Anonymkode: 5bd99...267

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sett av noen kr til briller da,just sayin

Anonymkode: 98ebf...3ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner at noen her inne på Kvinneguiden lever perfekte liv hvor barna aldri ser en skjerm og alle middager er hjemmelagde fra bunnen av. Gratulerer så mye! 👏👏👏 For oss andre dødelige, som har mer enn to unger og en hverdag som ikke ser ut som et Instagram-filter, så må jeg bare si det rett ut: Mobiltelefonen er en helt nødvendig del av barneoppdragelsen. Ja, jeg bruker mobilen som barnevakt. DEAL WITH IT.

Hva tror dere skjer i en familie med fire, fem eller flere unger? At jeg står der som en zen-mester og harmonisk løser alle konflikter mens jeg baker glutenfrie muffins? Nei, jeg kaster mobilen til ungen og håper jeg får fem minutter uten å høre «MAMMAAAA!» på repeat. Skal jeg følge med på hva de ser på? Altså, nei. Hvis de ikke lærer å google seg fram til svar på livets store spørsmål, så er de vel ikke klare for voksenlivet uansett.

Og til dere som er så opptatt av «null skjermtid etter kl. 17» – vær så snill, få hodet ut av bobla deres. Jeg har hverken tid eller energi til å sitte og vokte et skjema over når skjermen skal være på eller av. Her i huset handler det om overlevelse. Vil du ha lykkelige barn med moderat skjermtid, eller mamma som klikker i vinkel fordi ingen lar meg gå på do i fred? Valget er enkelt.

Og nei, jeg kommer ikke til å skamme meg over dette. «Åhh, men hva med barndommen deres?» sier dere kanskje. Vel, unnskyld meg, men min barndom besto av VHS-filmer jeg så 200 ganger og voksne som sa: «Gå ut og lek». Nå har de YouTube, og det fungerer utmerket. Hvis de får firkantede øyne, så får vi bare kjøpe rundere briller, eller hva? 😜

Så, til dere som tror alle skal leve etter deres små perfekte skjermregler: Ta en kopp te og slapp av. Jeg har ikke tid til å følge med på diskusjonen, for akkurat nå er mobilen opptatt med å oppdra barna mine mens jeg får ti minutter til å brette klesvask i fred. 🙃

Hvorfor få mange barn om du ikke klarer det da?

Anonymkode: 46569...df4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bra du kan rasjonalisere for deg selv det du gjør ved å sette opp en stråmann om at det eneste alternativet er å være perfekt. 

Anonymkode: f0a0d...74c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår ikke helt din trang til å måtte skive et innlegg for å forsvare deg selv? Hvis du synes dette er så greit, så klarer du helt fint å stå i det selv om andre mennesker velger annerledes enn deg. (og det er vel egentlig greia, folk velger forskjellige ting).

Jeg skjønner ikke helt denne sammenligningen heller, for du bruker jo to ytterpunkter som eksempel - mens det i virkeligheten finnes det alle mulige slags løsninger mellom de to ytterpunktene. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var da et voldsomt behov du hadde for å rettferdiggjøre dette for deg selv...

Anonymkode: ec871...282

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Altså, det er jo kun barna dine og deg selv det går utover at du bruker mobiltelefon som barnevakt. Hvorfor denne trangen til å si til fremmede på nett at «HAH! Jeg bruker mobil som barnevakt jeg så dere kan ikke ta meg HA HA!» Vel det går jo ikke utover noen av oss. Vi bryr oss jo ikke om deg og dine barn, at folk skriver krasse og hatefulle svar her på forumet handler om noe helt annet som et behov for et sted å kaste hat. Men alle driter i deg og hvor mange unger du har😅

Anonymkode: 016c3...1d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn og foreldre har fint klart å overleve uten skjerm før.

Jeg er ikke imot at barn også har skjerm innimellom. Jeg er imot at det skal være den enkleste og mest brukte hvileputa. Jeg er imot at barn skal ha uregulert skjermbruk. Barn kan selvfølgelig se en film. Men synes foreldre som velger å ha hue i ræva hvis de bestemmer seg for at mye skjermbruk skal være av lite betydning, når studier viser seg at det er det.

Hvis du synes det er bedre å bli trassig enn å forholde deg til noe som er sant, så er det din egen greie. Handler ikke om å være perfekt.

Anonymkode: edaf7...c00

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror egentlig ingen hadde vært så uenig med deg, så vet ikke hvorfor du skriver så osende spydig. Det er vel bare de mest ekstreme som aldri lar barna se på skjerm eller være på mobil i fem minutter som du skriver om. Men hvis du snakker til andre på samme måte som du skriver, forstår jeg om du møter reaksjoner på både det ene og det andre. 

Anonymkode: 2d90c...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner hvor du kommer fra ts. Skjønner også hvorfor du skriver som du gjør, som mange av svarene du allerede har fått her indikerer er det mange som liker å sitte på den høye hesten sin og se ned på oss andre som ikke baker boller og klemmer seg gjennom oppveksten.

Elsker barna mine, men hater rotet, maset, tidlige morgener og all logistikken som følger med. Hater å leke, er lei av å være på lekeplassen, lei av å være deltidsklovn og underholdningssenter uten 5 min til å tenke en hel tanke inni mitt eget hode.

TV-en står på 24/7 her. Jeg klarer ikke. Fikser ikke. Ser jeg en duplokloss til tror jeg faktisk jeg må legges inn. 2 uker «ferie» i julen har definitivt gjort sitt avtrykk. Første uka i januar med sykdom og fravær fra bhg hjalp ikke. TV-en er på. Alltid. Jeg klarer ikke mer. 

Ikke kan jeg bake heller.

Anonymkode: 28846...13a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner hvor du kommer fra ts. Skjønner også hvorfor du skriver som du gjør, som mange av svarene du allerede har fått her indikerer er det mange som liker å sitte på den høye hesten sin og se ned på oss andre som ikke baker boller og klemmer seg gjennom oppveksten.

Elsker barna mine, men hater rotet, maset, tidlige morgener og all logistikken som følger med. Hater å leke, er lei av å være på lekeplassen, lei av å være deltidsklovn og underholdningssenter uten 5 min til å tenke en hel tanke inni mitt eget hode.

TV-en står på 24/7 her. Jeg klarer ikke. Fikser ikke. Ser jeg en duplokloss til tror jeg faktisk jeg må legges inn. 2 uker «ferie» i julen har definitivt gjort sitt avtrykk. Første uka i januar med sykdom og fravær fra bhg hjalp ikke. TV-en er på. Alltid. Jeg klarer ikke mer. 

Problemet er ikke barna, men at foreldrene tror de må underholde dem hele tiden. Dere må ikke det!! De kan leke selv og underholde seg selv, de MÅ ikke ha mobiltelefon og de MÅ ikke ha deres oppmerksomhet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og de MÅ heller ikke ha TV. Hvis de MÅ ha TV 24/7 så er det et foreldreskapt problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, du gjør åpenbart ikke det, for jeg er nærmere både deg og TS i min barneoppdragelse. Men jeg har valgt det på den måten - jeg mener at dette er helt greit for hvordan vår familie har det og står stødig i mitt valg, og har har derfor ikke noe behov for å rakke ned på de som lever det berømmelige "instalivet". Det er faktisk like slemt å rakke ned på de som er såkalt "perfekte" som det er at de perfekte rakker ned på oss andre...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ts søk opp og lær hva dene skjermbruken gjør med hjernen dopaminen.  Det skader.  Det er bare fakta. Og mer skadelig for barns utvikling.

Anonymkode: 37251...fce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De ungene blir nok greie å ha med  gjøre om noen år, 

ingen oppdragelse, ingen erfaring med å være ute, ingen øvelse i sosial omgang, ingen respekt for verdier, andre eller virkeligheten. ingen evne til å tilpasse seg regler som samfunnet er tuftet på.

Lykke til!

Anonymkode: 2a9a1...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De ungene blir nok greie å ha med  gjøre om noen år, 

ingen oppdragelse, ingen erfaring med å være ute, ingen øvelse i sosial omgang, ingen respekt for verdier, andre eller virkeligheten. ingen evne til å tilpasse seg regler som samfunnet er tuftet på.

Lykke til!

Anonymkode: 2a9a1...de2

Jeg ville vært mer bekymret for mors holdninger og språkbruk enn mobilbruken her.

Anonymkode: 2d90c...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, ok. Hvordan man begrunner og rettferdiggjør det er egentlig fullstendig uinteressant. Konsekvensene er de samme uansett.

Anonymkode: 1ec2b...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro TS, slik er det i 95% av de Norske hjemmene, ikke hør på folk her inne, det er ikke normalen.

Skjerm er en stor del av alles hverdag, slik er det bare i dagens samfunn.

Anonymkode: 7c970...984

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er over 50. Eneste skjermen vi hadde, var TV med NRK. I beste fall 30 min barne-tv hver dag. Ikke søndager, faktisk. Mange hadde ikke TV i det hele tatt. Og det var mange store søskenflokker. 

Men vi hadde lykkelige barndommer med masse lek og moro, selv om vi ikke hadde fom full av leker. For ordens skyld, så var begge mine foreldre i full jobb. Det var vanlig der jeg vokste opp. Og vi gikk ikke for lut og kaldt vann heller. Ble godt tatt vare på og oppdratt.

Hva har egentlig skjedd med samfunnet? Hvorfor takler ikke foreldre sine egne barn? Hvorfor er barn så sutrete og misfornøyd?

Det er en gåte.

Anonymkode: db74f...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må alle andre vite hvor mye skjerm deres barn bruker? Eller hvor mye godteri de spiser? Eller når de legger seg? Kan ikke bare alle gjøre det som passer best i deres husholdning,uten å  sammenligne seg med alle andre? 

Anonymkode: 9b69c...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...