Gå til innhold

Føde alene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner skuffelsen til samboeren din. Det er jo ikke bare ditt barn som skal komme til verden. Det er like mye hans barn. Kan dere heller prøve å snakke om hva som skjedde under de andre fødslene som gjør at du nå ikke vil ha han med? Gjerne sammen med jordmor. Da får han kanskje en forståelse for hvorfor du vil være alene eller at han kan få en mulighet til å gjøre noe annerledes. 

Anonymkode: 9a673...aa2

Under selve fødselen ser han jo bare henne. Babyen ses ikke før etter pressriene uansett.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kan han ikke engang få sitte i et hjørne i en stol uten å «blande seg»? Må du ha han helt ut av rommet bare fordi du ikke har bruk for han? 

Anonymkode: 6da87...520

Fødsel er en svært sårbar situasjon for en kvinne. At noen hun ikke vil skal være tilstede skal sitte å se på høres ganske spesielt ut.

Jeg ville ha mannen min tilstede under begge mine fødsler. Selv om han ikke rakk den siste. Men det var jo fordi han ga meg trygghet og støtte der jeg lå å skalv, spydde og tisset på meg selv. Ikke snakk om at jeg ville hatt noen andre tilstede bare for å sitte å se på meg som underholdning i ett hjørne.

Anonymkode: 4c038...aaf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Under selve fødselen ser han jo bare henne. Babyen ses ikke før etter pressriene uansett.

Fødsel er en svært sårbar situasjon for en kvinne. At noen hun ikke vil skal være tilstede skal sitte å se på høres ganske spesielt ut.

Jeg ville ha mannen min tilstede under begge mine fødsler. Selv om han ikke rakk den siste. Men det var jo fordi han ga meg trygghet og støtte der jeg lå å skalv, spydde og tisset på meg selv. Ikke snakk om at jeg ville hatt noen andre tilstede bare for å sitte å se på meg som underholdning i ett hjørne.

Anonymkode: 4c038...aaf

Men ts skriver jo bare at hun ikke har et behov for å ha han der siden han ikke er til hjelp. Da lurer jeg jo på hvorfor det er så krise om han bare sitter i rommet uten å gjøre noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk med samme tankene da jeg skulle ha nr 2. Mannen hadde ikke vært noe til hjelp med nr 1 og innen nr 2 var på veg stod vi på en litt rar sted i forholdet. Tror vi begge kjente at det gikk mot slutten og at om vi skulle ha en til så ble det nå eller aldri. Jeg ville egentlig føde alene for da så jeg føre meg at jeg kunne slappe av og fokusere på en annen måte på meg selv og fødselen.

Han ble da med. Dvs han satt i en stol og så på at jeg stod og bøyde meg over benken samtidig som jeg prøvde å gni korsryggen. Så sier han: "bare si fra om det er noe du vil jeg skal gjøre" som i og for seg er greit nok, men jeg var kommet så langt at snakking var ikke lengre noe jeg følte jeg kunne, så for meg ble det veldig feil. Han burde ha bare kommet og overtatt masseringen av korsryggen, ja kanskje han risikerte å bli avvist  men herregud da mann... så kom ungen ut og han tok et bilde: klippet meg ut av fotoet, et bare bilde av babyen og thats it. 

Så ja, det var mannens bidrag og det kunne jeg fint ha overlevd uten.

Anonymkode: 6532a...4a8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner deg jeg ts, jeg hadde med mannen sist og han var flink og fin han, endte i ks. Denne gangen kan det hende vi ikke får barnevakt og jeg må inn alene. Ved vanlig fødsel så foretrekker jeg å føde alene tror jeg. Litt fordi han har ikke stilt opp så mye for meg i dette svangerskapet, og fordi da vet jeg at eldste gutten har det bra, og det betyr så mye at jeg slipper å bekymre meg for det. Hadde så fine jordmødre sist, så jeg hadde følt meg trygg.

Anonymkode: f8c84...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig lite en far eller en annen ledsager får gjort under fødsel. Det er ikke meninga at far/ledsager skal "hjelpe til" - alt det medisinske og praktiske skal jo helsepersonell ta seg av. Hva legger du i at han ikke har vært til nytte tidligere?

Ellers er det jo du som bestemmer, men det er forståelig om samboeren din blir skuffa om du ikke vil ha ham med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er grunnen til at du ikke vil ha ham der? At han ikke hjelper til er ikke en åpenbar grunn til å frata ham noe så stort som fødselen til ens eget barn? Hvor viktig er det for deg å ikke ha ham der vs hvor viktig er det for ham å være der? 

jeg hadde aldri bedt mannen min holde seg unna fødslene våre. Det er jo så utrolig stort å være med på! 

Anonymkode: cc6e1...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maribre skrev (1 time siden):

Hei! Dette er litt urelatert, men jeg trenger deres hjelp. Jeg skriver en masteroppgave om hvordan gravide påvirkes av sosiale medier, og trenger gravide til å svare på en anonym undersøkelse. Dersom du er gravid, hadde jeg satt veldig pris på om du ville hjelpe meg ved å svare på undersøkelsen, eller videreformidle den til andre. Her en lenken til spørreundersøkelsen:  https://svar.uib.no/LinkCollector?key=6G283VQ4U23N468432201_27675030308778976_263155979229

Takk for hjelpen! ❤️

Det er ikke lov med spørreundersøkelser på kg 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...