Gå til innhold

Ville du ha reist til syden med en baby på 5 mnd mtp. immunforsvar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ville dere ha reist til syden med en baby på 5-6 mnd? Tenker da spesielt på immunforsvaret, og at ikke all vaksinene er tatt. 

Er det noe fare for dem å bli smittet hvis vi reiser til typ. Spania/hellas/kreta o.l? 

Anonymkode: 1513d...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Reiste når baby var 6 måneder. Null problem. Hadde med babymat/erstatning hjemmefra. 

Anonymkode: 789d3...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri skjønt hvorfor man skal dra med en liten baby på sydentur. 

Anonymkode: 7e919...052

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri skjønt hvorfor man ikke kan ha med en baby til syden. Er kort reisevei og mer komfortabelt til syden enn f.eks en norgesferie. Man er heller lite oppi andre når man har en baby med seg og babyen er immum mot det meste gjennom morsmjølka.

Anonymkode: 0f0d7...e57

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, bæretøy og amming, er jo en genial tid å dra på. 

Anonymkode: 32f93...4bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg gjorde det. Barnet var 4 måneder når vi dro, og ikke sånn veldig varmt. Det var en fantastisk fin tur, bortsett fra flyturen inn (beklager). 

Anonymkode: 4fc30...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde ikke gjort det, av hensyn til andre. Hva gjør du hvis babyen hyler hele veien på flyet?

Anonymkode: ecb0c...928

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reist med mine .. første tur var de 4 uker. Sov hele flyturen, null problem :)

Anonymkode: 698b5...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ville dere ha reist til syden med en baby på 5-6 mnd? Tenker da spesielt på immunforsvaret, og at ikke all vaksinene er tatt. 

Er det noe fare for dem å bli smittet hvis vi reiser til typ. Spania/hellas/kreta o.l? 

Der er meslingutbrudd i perioder i disse områdene, så å ta en baby uten nødvendige vaksiner dit, er å utfordre skjebnen. 
Hva sier helsesykepleieren? Spør der ekspertisen er størst. 

Anonymkode: 5aa43...633

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri skjønt hvorfor man ikke kan ha med en baby til syden. Er kort reisevei og mer komfortabelt til syden enn f.eks en norgesferie. Man er heller lite oppi andre når man har en baby med seg og babyen er immum mot det meste gjennom morsmjølka.

Meslinger….? 

Anonymkode: c2224...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det. Vi fremskyndet noen vaksiner pga det (husker ikke hvilke, babyen var 6 mnd) Babyen ble syk og måtte på sykehuset. Da følte jeg meg veldig langt hjemmefra! Vi var i nærheten av en stor by med sykehus, og brukte et familiemedlem som er sykepleier til å konferere med ifht de medisinene og rådene vi fikk av greske leger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med baby hadde jeg blitt hjemme gitt. Så stas er det ikke med «syden».

Anonymkode: ab05e...912

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi reiste da babyen var 6 mnd, var borte i 4 uker. Det her var i januar, så var jo så deilig for både oss og babyen og kunne være masse ute i varmen. Babyen var og da veldig aktiv, krabbet, reiste seg opp og gikk da hun holdt seg fast i noe. Elsket også og bade. Så vi fikk jo 4 rolige uker, hvor vi bare koste oss. Far fikk og mer kvalitetstid med babyen.

Anonymkode: ff5f3...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hadde ikke gjort det, av hensyn til andre. Hva gjør du hvis babyen hyler hele veien på flyet?

😂 ja, krise for «de andre» 

er vel verst for baby/foreldre om så skal skje. Babyer gråter. Get over it. Anbefaler deg en sydentur med seniorer 👍🏼

De aller kleineste folkene på sydentur er menn og kvinner på 30+ som har startet dagen med, og fortsetter gjennom hele turen med å drikke øl og vin. Ufordragelige folk som har høylytte samtaler uten kontekst på hele flyturen. 

Anonymkode: 4c98a...065

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

At en baby hyler hele veien fra Norge til syden er et ubetydelig problem. Hvis en baby får vannkopper, meslinger, kikhoste eller andre ting i syden, så har man et langt større problem enn hyling på et fly. 
Og morsmelk beskytter ikke mot andre mikroorganismer som syden har og vi ikke har hjemme i vårt klima, der baby er vant til å være. 
Baby med vannkopper eller kikhoste kan de som vil få prøve, det er ikke gøy for noen. Man får heller ikke reise hjem med fly med smittsomme sykdommer. Så da skal man og ha forsikringene sine på stell, og vite hva forsikring dekker og hva den ikke dekker. 

Anonymkode: 5aa43...633

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, babyen er ikke immun mot det meste gjennom morsmelka. At babyen får immunglobuliner via morsmelka beskytter litt mot bakterielle infeksjoner som mage-tarminfeksjoner, men vi voksne får også infeksjonssykdommer selv om vi har et fullt utviklet immunforsvar, så det får selvsagt de minste og :)

Anonymkode: a29f9...ee8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi reiste til Syden-sted da baby var 6 mnd. Ammet fortsatt og spiste ellers bare litt babygrøt der jeg kokte kjøpt vann. Flytur gikk fint, satt på fanget. Jeg mener jeg ammet litt ved takeoff og landing for å hindre trykk i ørene, eller om jeg ga baby vann samtidig 🤔 I alle fall ble det ikke skriking på flyet. Hadde kjøpt parasoll og UV-soltrekk til vogna. Hadde lette klær og solhatt, og holdt baby mest mulig unna sola. Vi hadde en fantastisk tur, og jeg syntes det var enklere enn da babyen ble litt større.

Vi framskyndet også en vaksine som egentlig skulle tas rett etterpå. Har også tatt vaksine mot vannkopper (alle ungene har fått det).

Endret av Rosa Dartle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja vi gjorde det ved 7 mnd og det gikk helt fint og var helt nydelig. Var på granka i en hel måned i vinter. Det var digg å slippe å kle på seg og baby 100 plagg for å gå ut. Flyturen gikk helt fint, ingen skriking. Ga vann på tåteflasken. I syden leide vi leilighet så var jo ikke sånn i kontakt med andre ukjente potensielt smittekilder, men hun hadde fått 6 mnd vaksine da. Det anbefales virkelig med en leilighet med to rom og kjøkken fremfor et trangt hotellrom så man slipper å ta timeouts og være stille når babyen sover, og at man kan lage litt mat til den (om så vannkoker for å lage grøt og micro for å varme opp glass med mat).

I europa er det samme vaksinasjonsprogram for barn som i norge, så det er like trygt å reise dit med baby som for folk å ha sine egne babyer der. Og det bor jo folk der, gjør det ikke?

Før vi fikk barn og satt oss i det hadde vi egt lyst å reise til Thailand i en lenger periode, men det droppet vi pga vaksiner.. 

Anonymkode: 6f755...8e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi valgte å la være, og mangel på vaksiner var en av grunnene. Men så sto ikke sydentur så kjempehøyt på ønskelisten vår da så det føltes ikke som noe stort offer å droppe det :)

Anonymkode: 536ed...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 0.03):

Nei, men ikke nødvendigvis bare pga sykdomsrisiko men en helhetsvurdering for min del. 

Anonymkode: 3bc1f...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...