AnonymBruker Skrevet 11. januar #61 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men det er jo nettopp dette denne tråden handler om? Å ta idiot valg som å kjøpe ny mobil når man må forsake viktige ting som skikkelig mat og regninger. 🙄 Vi har samlet inntekt på rundt 2 mill, eier flere hus og har lite gjeld. Jeg kjøpte brukt Samsung mobil for 2 år siden og har ingen planer om å bytte den ut før den evt blir ødelagt. Den kostet 2000,-. En venninne lever stadig på nudler for å kunne kjøpe ny mobil til 20.000,- hvert år. Hun er alene og lavtlønnet. Det ser jeg på som idioti, selv om det sikkert gir henne noe jeg ikke kan fatte. Anonymkode: a6e1d...1a5 Eller en mellomting. Jeg tjener ca. en million i året. Jeg kjøper ny mobil hvert 3.år/når den blir slitt. Jeg kjøper "ny versjon av samme mobil", så kjøper ikke før den reint faktisk er slitt. Bruker mobilen mye og til ulike funksjoner, og brukt vil hatt kortere levetid. Bruker ca. 10.000 hvert 3.år da, så blir 3.300 i året, ikke 20.000 i året. Anonymkode: 2e1af...480 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #62 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 22.15): Enig med deg,TS, - har sett mye av sånt jeg også. Kjenner noen på uføretrygd (og som nok også jobber svart) som bytter vedovn hvert 10. år, og nå sist til kleberstein. Pusser opp badet like ofte, har dyr robotgressklipper og hadde en periode to Landcruisere. De har rett og slett ikke evne til å spare. Mye av grunnen til at folk ikke har så mye penger, er nok at de ikke klarer å la være å kjøpe noe så lenge de har noen kroner i banken. De med mye penger, bruker ikke mer enn de må og sparer der de kan. Det er jo derfor de har mye også. Noen tjener selvfølgelig bra, men det er nok ikke alle de som er så sparsommelige. Anonymkode: f56a6...6b8 Selvom man har en uføretrygd betyr det ikke at man er fattig. Man kan ha formue, være gjeldfrie eller ha såpass god inntekt før man ble uføretrygdet at man får Max og har man private forsikringer oppå det så trenger man ikke være fattig med en uføretrygd. Anonymkode: 1a2c9...0ef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #63 Del Skrevet 12. januar Jobbene min betaler ny mobil hvert 3.år så det er aldri et problem... Og ny bil synes jeg er ok etter å ha jobbet i 30 år. Tesla 3 er ikke akkurat luksus lenger, imponerer ingen men fungerer til vår behov. Anonymkode: d3d7d...ebd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #64 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Selvom man har en uføretrygd betyr det ikke at man er fattig. Man kan ha formue, være gjeldfrie eller ha såpass god inntekt før man ble uføretrygdet at man får Max og har man private forsikringer oppå det så trenger man ikke være fattig med en uføretrygd. Anonymkode: 1a2c9...0ef Mange uføretrygede med nedbetalt leilighet og husleie 4000/5000kr måneden sitter godt i det. Anonymkode: 4c0fd...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 12. januar #65 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men det er jo nettopp dette denne tråden handler om? Å ta idiot valg som å kjøpe ny mobil når man må forsake viktige ting som skikkelig mat og regninger. 🙄 Vi har samlet inntekt på rundt 2 mill, eier flere hus og har lite gjeld. Jeg kjøpte brukt Samsung mobil for 2 år siden og har ingen planer om å bytte den ut før den evt blir ødelagt. Den kostet 2000,-. En venninne lever stadig på nudler for å kunne kjøpe ny mobil til 20.000,- hvert år. Hun er alene og lavtlønnet. Det ser jeg på som idioti, selv om det sikkert gir henne noe jeg ikke kan fatte. Anonymkode: a6e1d...1a5 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Eller en mellomting. Jeg tjener ca. en million i året. Jeg kjøper ny mobil hvert 3.år/når den blir slitt. Jeg kjøper "ny versjon av samme mobil", så kjøper ikke før den reint faktisk er slitt. Bruker mobilen mye og til ulike funksjoner, og brukt vil hatt kortere levetid. Bruker ca. 10.000 hvert 3.år da, så blir 3.300 i året, ikke 20.000 i året. Anonymkode: 2e1af...480 Er dette vår nye målestokk for klasseskillene i Norge nå? Mobilen? Bruke 20.000 på ny mobil = Fattig til nedre middelklasse Å ha råd til ny mobil, men velge å bruke den gamle lengre, evt kjøpe brukt = Øvre middelklasse Hva gjør overklassen mon tro? Bruker ikke telefon i det hele tatt kanskje? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #66 Del Skrevet 12. januar Ingen fattige som kan holde på sånn, det stopper seg selv. De kan ikke trolle penger, selv om man låner. Hva definerer du som fattigdom lurer jeg på det. Jeg er en person som kunne hatt mulighet til mange penger, spare masse. Isteden for har jeg bygd hus, har ganske nye biler, har pusset opp bad, og elsker mote/sko. Jeg gjør ikke dette av status, driter vel fullstendig i naboer og hva andre synes om meg. Derimot elsker jeg velvære, interiør, mote, spare penger er det kjedeligste jeg vet. Gir meg ingen til, og jeg lever her og må. I morgen er det ikke sikkert jeg våkner. Hva skal jeg da med millioner på bok. Bad som stinker fukt, ingen opplevelser og klær som ble kjøpt for 100 år siden. Tenker det er forskjell mellom oss, hva vi verdsetter. Jeg elsker å ta er bad på badet mitt, der jeg føler velvære, litt spafølelse. Om naboen har det samme kunne ikke brydd meg noe. Fattige er vi ikke, vi tjener 1,7 mill i året, men vi har ikke millioner på fond eller investert. Anonymkode: 56759...3af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 12. januar #67 Del Skrevet 12. januar Økonomi som fag er et samfunnsvitenskapelig fag i motsetning til matematikk. Og grunnen er at økonomi handler mye om psykologi og mennesker er komplekse. Jeg merker selv at nåe jeg har lite penger på kontoen så vil jeg ha mer enn når den er full. Ser du på luksusfellen så er det mye dyre unødvendige ting folk har kjøpt for å dekke over dårlig pengestyring. Ofte kjøper de dyre og unødvendig ting til ungene sine som en slags kompensasjon over dårlig familieøkonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #68 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 21.57): Aldri vært borti noen "fattige" som lever sånn. At rike er sparsomme skjer jo, men det er kanskje grunnen til at de ble rike i utgangspunktet? Anonymkode: 74df2...fd4 Kanskje ikke så svart hvitt som ts beskriver det, men ser tendenser som ts beskriver. Ser på jobben sekretærene med minst lønn og dårligst boliger kjøper mat i kantinen eller via foodora flere ganger i uken. Vi med «millionlønn» har ned oss brødskive og pålegg. Anonymkode: cdecc...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #69 Del Skrevet 12. januar Kan vel hende at det er en del mentale forskjeller i tankegang rundt så mangt som gjør forskjellen på fattig og rik. Med visse unntak for de som har veldig uflaks med helsa. Lettere å spare penger for de som står godt i seg selv og ikke er opptatt av å måtte vise seg utad. Så dårlig selvtillit fra dårlig oppvekst osv kan nok påvirke en god del. Den store forskjellen er antagelig psykisk helt fra start. boka the millionaire next door er veldig inspirerende. Det er oss det nå. Tror ingen som ser vår bil i vår carport klarer å gjette hvor mye vi har i aksjefond for å si det sånn… men nettopp den gamle kjerra er jo på en måte litt av grunnen til at vi har kunnet spare i aksjefond. Vi har også et nøkternt hus ifht hva vi kunne hatt slik bankkontoene ser ut. Men kontoene hadde jo ikke sett slik ut om vi bodde oss i hjel… det er jo en ganske logisk sammenheng spør du meg. Anonymkode: 002a3...7ed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 12. januar #70 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingen fattige som kan holde på sånn, det stopper seg selv. De kan ikke trolle penger, selv om man låner. Hva definerer du som fattigdom lurer jeg på det. Jeg er en person som kunne hatt mulighet til mange penger, spare masse. Isteden for har jeg bygd hus, har ganske nye biler, har pusset opp bad, og elsker mote/sko. Jeg gjør ikke dette av status, driter vel fullstendig i naboer og hva andre synes om meg. Derimot elsker jeg velvære, interiør, mote, spare penger er det kjedeligste jeg vet. Gir meg ingen til, og jeg lever her og må. I morgen er det ikke sikkert jeg våkner. Hva skal jeg da med millioner på bok. Bad som stinker fukt, ingen opplevelser og klær som ble kjøpt for 100 år siden. Tenker det er forskjell mellom oss, hva vi verdsetter. Jeg elsker å ta er bad på badet mitt, der jeg føler velvære, litt spafølelse. Om naboen har det samme kunne ikke brydd meg noe. Fattige er vi ikke, vi tjener 1,7 mill i året, men vi har ikke millioner på fond eller investert. Anonymkode: 56759...3af Jeg tror kanskje TS egentlig mener å beskrive småborgerlighet (som noen andre i tråden poengterer over) og ikke direkte fattigdom. Uansett så er jeg helt enig med deg. Vi bor i et hus fra 1978, og selvfølgelig pusser vi opp. Det er jo ikke fordi alle andre skal se huset mitt, det er jo for at JEG skal føle meg vel hjemme hos meg selv, der jeg tross alt tilbringer all min fritid. Jeg vil også kjøre en komfortabel og driftsikker bil. Hvilken bil naboen kjører driter jeg i, og han driter i hvilken bil jeg kjører. Jeg finnes ikke opptatt av klær eller elektronikk, men jeg går ikke rundt og messer til andre "Du trenger ikke ny PC hvert fjerde år. Min laptop er 10 år gammel, tenk på det du!" eller "Hvorfor kjøper du klær på butikken når du kan kjøpe sekkevis på loppemarked?". La folk kjøpe hva de vil! AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje ikke så svart hvitt som ts beskriver det, men ser tendenser som ts beskriver. Ser på jobben sekretærene med minst lønn og dårligst boliger kjøper mat i kantinen eller via foodora flere ganger i uken. Vi med «millionlønn» har ned oss brødskive og pålegg. Anonymkode: cdecc...57c Ja, men det er da ikke forbudt å kjøpe kantinemat i kantina, selv om man er lavtlønnet? Om jeg kjøper mat i en kantine, så vil jeg gjerne gjøre det uten dømmende blikk fra Foreningen for Tørre Brødskiver og Svett Ost. Hvis de klager på dårlig råd er det jo noe annet. Da har jo TS helt rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #71 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 21.24): Er det ikke ironisk? De som har minst penger, bruker ofte mest på å fremstå som rike. De kjøper dyre merkesko, oppgraderer mobilen hvert år, og drar på luksusferier som betales med kredittkort. Samtidig ser vi de virkelig rike kjøre rundt i gamle Subaruer, bo i hus med 90-tallsbad og kjøpe klær på salg. Hva er det som skjer her? Dette handler om noe mer enn penger. Det handler om et desperat behov for å passe inn, for å skjule fattigdommen. Å vise frem velstand – eller i hvert fall illusjonen av den – har blitt en slags overlevelsesstrategi i et samfunn der vi dømmer hverandre ut fra fasade. Og ironien? Dette konstante jaget etter å virke rik holder mange i en evig spiral av økonomiske problemer. Så hvem har skylda? Er det samfunnet, som har skapt dette uutholdelige presset? Eller er det folk selv, som ikke prioriterer fornuftig? Hvorfor skal man bruke penger på en iPhone når husleien knapt er betalt? Hvorfor ta opp lån for å kjøpe en Tesla når en bruktbil til halve prisen gjør samme nytten? På den andre siden har vi de rike – som tilsynelatende ikke bryr seg i det hele tatt. De har økonomisk trygghet og trenger ikke imponere noen. Det er som om velstand gir frihet til å være “uinspirert.” Hvorfor bruke en formue på å pusse opp badet til trendens farge når pengene heller kan investeres? De rike vet at det er de som eier ting, ikke tingene som eier dem. Så, hva sier dette om oss som samfunn? Er vi så overfladiske at vi tvinger de fattige til å spille et spill de ikke har råd til å delta i? Eller handler det om dårlig dømmekraft og dårlige prioriteringer fra enkeltmennesker? Jeg vil høre deres tanker: Er dette et samfunnsproblem eller et personlig ansvar? Hvorfor virker det som de fattige bruker mer på fasade enn de rike? Kommentarfeltet er åpent – jeg vil høre alle synspunkter, så fyr løs! Anonymkode: 17332...874 Kjenner ingen fattige som lever sånn jeg Anonymkode: 8ff30...191 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #72 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 22.01): Dere som nekter for at det er slik har ikke observert nok.. Det er spot on. Om ikke det er fattigdom som dere definerer det, så er det atferd som opprettholder en svak økonomisk posisjon og hindrer sparing og opparbeiding av verdier og eiendom. Det er folk som snuser, tar tatoveringer, pusser opp ofte, bytter bil ofte osv, slik TS beskriver. Veldig vanlig livsstil for nedre middelklasse. Anonymkode: d5f9d...9a2 Herlighet, så fordi man observerer noe annet enn deg så tar vi feil? Anonymkode: 8ff30...191 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #73 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ingen fattige som kan holde på sånn, det stopper seg selv. De kan ikke trolle penger, selv om man låner. Hva definerer du som fattigdom lurer jeg på det. Jeg er en person som kunne hatt mulighet til mange penger, spare masse. Isteden for har jeg bygd hus, har ganske nye biler, har pusset opp bad, og elsker mote/sko. Jeg gjør ikke dette av status, driter vel fullstendig i naboer og hva andre synes om meg. Derimot elsker jeg velvære, interiør, mote, spare penger er det kjedeligste jeg vet. Gir meg ingen til, og jeg lever her og må. I morgen er det ikke sikkert jeg våkner. Hva skal jeg da med millioner på bok. Bad som stinker fukt, ingen opplevelser og klær som ble kjøpt for 100 år siden. Tenker det er forskjell mellom oss, hva vi verdsetter. Jeg elsker å ta er bad på badet mitt, der jeg føler velvære, litt spafølelse. Om naboen har det samme kunne ikke brydd meg noe. Fattige er vi ikke, vi tjener 1,7 mill i året, men vi har ikke millioner på fond eller investert. Anonymkode: 56759...3af Det er et ærlig valg. Håper likevel dere har en buffer om de blir dårligere tider med arbeidsledighet / sykdom mm. Anonymkode: cdecc...57c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #74 Del Skrevet 13. januar fru Alving skrev (På 12.1.2025 den 12.48): Økonomi som fag er et samfunnsvitenskapelig fag i motsetning til matematikk. Og grunnen er at økonomi handler mye om psykologi og mennesker er komplekse. Jeg merker selv at nåe jeg har lite penger på kontoen så vil jeg ha mer enn når den er full. Ser du på luksusfellen så er det mye dyre unødvendige ting folk har kjøpt for å dekke over dårlig pengestyring. Ofte kjøper de dyre og unødvendig ting til ungene sine som en slags kompensasjon over dårlig familieøkonomi. Her tror jeg du treffer spikeren på hodet. Og det er nok den samme reaksjonen når vi kun kan komme på ting å gjøre som trenger strøm når strømmen er borte, vann når vannet er borte, eller som gjør at jeg blir helt desperat etter å kjøre en tur når jeg ikke har tilgang til bil. Anonymkode: c6cb6...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå