Gå til innhold

Fattigdommens store bløff: Hvorfor bruker de som har minst, mest penger på å late som de har mer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det ikke ironisk? De som har minst penger, bruker ofte mest på å fremstå som rike. De kjøper dyre merkesko, oppgraderer mobilen hvert år, og drar på luksusferier som betales med kredittkort. Samtidig ser vi de virkelig rike kjøre rundt i gamle Subaruer, bo i hus med 90-tallsbad og kjøpe klær på salg. Hva er det som skjer her?

Dette handler om noe mer enn penger. Det handler om et desperat behov for å passe inn, for å skjule fattigdommen. Å vise frem velstand – eller i hvert fall illusjonen av den – har blitt en slags overlevelsesstrategi i et samfunn der vi dømmer hverandre ut fra fasade. Og ironien? Dette konstante jaget etter å virke rik holder mange i en evig spiral av økonomiske problemer.

Så hvem har skylda? Er det samfunnet, som har skapt dette uutholdelige presset? Eller er det folk selv, som ikke prioriterer fornuftig? Hvorfor skal man bruke penger på en iPhone når husleien knapt er betalt? Hvorfor ta opp lån for å kjøpe en Tesla når en bruktbil til halve prisen gjør samme nytten?

På den andre siden har vi de rike – som tilsynelatende ikke bryr seg i det hele tatt. De har økonomisk trygghet og trenger ikke imponere noen. Det er som om velstand gir frihet til å være “uinspirert.” Hvorfor bruke en formue på å pusse opp badet til trendens farge når pengene heller kan investeres? De rike vet at det er de som eier ting, ikke tingene som eier dem.

Så, hva sier dette om oss som samfunn? Er vi så overfladiske at vi tvinger de fattige til å spille et spill de ikke har råd til å delta i? Eller handler det om dårlig dømmekraft og dårlige prioriteringer fra enkeltmennesker?

Jeg vil høre deres tanker: Er dette et samfunnsproblem eller et personlig ansvar? Hvorfor virker det som de fattige bruker mer på fasade enn de rike? Kommentarfeltet er åpent – jeg vil høre alle synspunkter, så fyr løs!

Anonymkode: 17332...874

Du har 100 % feil.

Anonymkode: 23ae2...6fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det TS beskriver er forskjellen mellom de med gamle penger og de som er nyrike.

Middelklassen er nyrike, eier ikke smak og sløser i flokk. Mens de med gamle penger holder seg unna trender og bruker penger på en gjennomtenkt måte. 

Anonymkode: f7799...482

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det handler så mye om hvor mye penger man har og ikke. Tror noen ikke evner å prioritere bra når det kommer til pengebruk. De som har mye kan jo sløse mye mer enn de som har lite før de merker noe, men noen sløser uansett. Er som pengene brenner i hendene deres. 

Det er jo veldig vanskelig å ha sympati med de som dårlig stilt også prioriterer de røyk, redbull og ny PlayStation over varm middag med grønnsaker til barna i noen måneder. Jeg får også veldig lite lyst til å være grei å låne denne venninnen bilen min da hun ikke har råd til bensin, men tropper opp med sigg og nok en ny mobil🤷‍♀️🤦‍♀️ 

Anonymkode: 70e4f...66c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (25 minutter siden):

Merkelige venner du har, da... Jeg ville vurdert å bytte dem ut.

Knirke, dette er godt ment, men du fremstår som at du er i forsvar her. Andres observasjoner og kunnskap kan jo ha verdi, det kan være noen poenger her blant oss som skriver at vi gjenkjenner dette mønsteret. Slik som hun som skriver om gaver til barn.

Det å være nøysom er ofte knyttet til sosial klasse, ja, og det går igjen i generasjonene. F.eks kleskjøp og møbelkjøp og smak, man merker godt hva slags bakgrunn, preferanser og økonomi folk har ut fra forbruksmønster og om man tenker kort- eller langsiktig.

Nå er ikke fattigdom helt definert i tråden, folk har forskjellig oppfatning av hva det er, men det er nå slik at å være fattig i 2025 faktisk innebærer at man har iPhone og en god del ressurser, også i utviklingsland. Man kan ha robotstøvsuger, men gå i minus hver måned og ikke ha en bærekraftig økonomi, og gå inn i fattigdom. Det er faktorer i livsvalg og sosial arv som gjør at en svak familieøkonomisk posisjon opprettholdes gjennom generasjonene.

Anonymkode: d5f9d...9a2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Knirke, dette er godt ment, men du fremstår som at du er i forsvar her. Andres observasjoner og kunnskap kan jo ha verdi, det kan være noen poenger her blant oss som skriver at vi gjenkjenner dette mønsteret. Slik som hun som skriver om gaver til barn.

Det å være nøysom er ofte knyttet til sosial klasse, ja, og det går igjen i generasjonene. F.eks kleskjøp og møbelkjøp og smak, man merker godt hva slags bakgrunn, preferanser og økonomi folk har ut fra forbruksmønster og om man tenker kort- eller langsiktig.

Nå er ikke fattigdom helt definert i tråden, folk har forskjellig oppfatning av hva det er, men det er nå slik at å være fattig i 2025 faktisk innebærer at man har iPhone og en god del ressurser, også i utviklingsland. Man kan ha robotstøvsuger, men gå i minus hver måned og ikke ha en bærekraftig økonomi, og gå inn i fattigdom. Det er faktorer i livsvalg og sosial arv som gjør at en svak familieøkonomisk posisjon opprettholdes gjennom generasjonene.

Anonymkode: d5f9d...9a2

I forsvar? For hva? Jeg er da ikke fattig… 

Jeg leser utifra tråden at det tydeligvis kryr av nordmenn som kaster rundt seg med penger, for så å klage på at de har dårlig råd. Beklager, men jeg ser dem ikke🤷‍♀️… 

Det jeg derimot ser ofte, spesielt her på KG, er folk som skryter i hver eneste setning av hvor mye de har spart, og hvor mye boligen deres har steget i verdi. De er veldig opptatt av å rakke ned på andres valg, fordi de mener deres er det eneste riktige. Er det noen som er beskrivende for nedre middelklasse, så er det jo disse folkene. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit! Du snakker ikke om de fattigste i samfunnet!

De fattigste i samfunnet har ikke kredittkort, eier ikke bil, drar ikke på ferie, pusser ikke opp da de leier, osv. 

Bor kommunalt og ingen har siste iphone, folk er stort sett ikke på ferie eller blir sett i nye klær. Det står 3 gamle biler på parkeringsplassen, de fleste bruker beina. Her har det ikke vært pusset opp siden 80 -tallet, og ytterst få får tilbud om kredittkort.. 

De du snakker om er høyst reelle, men de er absolutt ikke de fattigste i samfunnet. 

Anonymkode: d38ba...6ac

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange "eier" disse tingene på lån.

Anonymkode: 6e39b...eeb

Dem eier ikke før det er nedbetalt.

Anonymkode: aabaf...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sett uføre med helt ny mobil til type 20k. Det kan jeg bare drømme om

Anonymkode: a21b8...b14

Men hva vet du om hva annet de forsøker for å få kjøpt den? Kanskje de dropper mat,klær og lar regninger forfalle for å komme dit. 

Anonymkode: cdc79...c7b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen poenger, TS, men jeg tror ikke gruppen omfatter alle fattige. Det jeg ser gjennom jobb (økonomisk rådgiving) er at noen igjen og igjen tar dårlige økonomiske beslutninger, og hver gang de får litt penger mellom hendene så blåser de dem på luksus på kort tid før de så lever fra hånd til munn igjen. På et vis er det lett å forstå at når man alltid må snu på krona så er det deilig å ikke tenke penger en kort stund, men sett fra den andre siden så er det til å rive ut håret når man ser at de kunne forvaltet pengene sine bedre og så kommet ovenpå og hatt det på det jevne et par hakk bedre enn før i lengre tid. Et eksempel (fiktivt og ikke unikt): Han har lav lønn, litt ekstravakter innimellom, og ujevn inntekt. I perioder trenger de sosialhjelp. To små barn. Mor kommer ut i jobb når minste starter i barnehage. De har nå muligheten til å komme seg litt ovenpå økonomisk. Så finner de ut at de vil ha et barn til. Mor har da ikke jobbet lenge nok til å få foreldrepenger. Hadde de drøyd svangerskapet et par måneder ville hun fått det. Hun får derfor engangsstønad. Drøye 90 000,- Da går de og kjøper ny barnevogn til 20 000,-, diger TV og andre dyre ting og på ei uke er pengene brukt opp. De kunne ha brukt den vogna de hadde fra før, kjøpt en billigere TV, og hatt midler til å sette på bufferkonto og til å leve litt bedre i hverdagen over mange uker. Det mangler økonomisk oppdragelse, det mangler impulskontroll og det er frustrerende å se fra utsiden. Når det er sagt er det få som er så gode på økonomi som fattige. De får kronene til å strekke mye lengre enn meg og mange andre. 

Anonymkode: b7c14...dd3

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mitt inntrykk er at mange som har lite, tror at de med bedre økonomi unner seg mye mer enn de faktisk gjør. 

Eksempel; en bekjent er ufør alenemor med 3 barn. Hennes barn får MYE mer ting og tang enn våre. Våre barn får noe til bursdag og jul - og feriepenger. 

Jeg tror mange i en slik situasjon overkompenserer fordi man tenker at andre får mer/har mer. De ungene vi kjenner med minst leker, er de som har mest velstående foreldre.

Men en annen ting er at rike mennesker ofte er flink økonomisk; både med budsjetter og forståelsen av hva det koster å være i gjeld. Mange har lært dette av foreldre. 

Så jeg tror dette er en kombinasjon av flere faktorer.

Anonymkode: 5b2b1...a32

Jeg tror du har rett i mye av det du skriver her. Man tror andre unner seg mer og overkompenserer. 

Anonymkode: 67b6c...07b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig. Det går ikke an å sette alle i bås. Alle rike gjør sånn. Alle fattige gjør sånn. Alle menn gjør sånn. Alle kvinner gjør sånn. Alle fra Nord Norge gjør sånn. Alle fra Sør Norge gjør sånn. 

Anonymkode: 0fb2d...8be

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (4 timer siden):

Merkelige venner du har, da... Jeg ville vurdert å bytte dem ut.

Hvorfor i skulle jeg det? Bytte jobb og få nye kolleger, flytte for å få andre naboer, og slik at barna får andre venner med foreldre som prioriterer annerledes  osv kun fordi en del mennesker har idiotiske økonomiske prioriteringer? Det vil jeg si ville vært ekstremt merkelig. Hva andre gjør med sine penger spiller da ingen rolle for meg.

Anonymkode: 6e39b...eeb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at du "eier" en bil eller hus? Prøv å slutte å betale eiendomskatt, strøm eller komm. avgifter så kan du se hvor lenge det varer.....

Anonymkode: d3d7d...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lett å ha nøysomme vaner og ikke reise på ferie når man uansett eier stor bolig, hytte, bil, båt mm. 

Anonymkode: 2e1af...480

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil våge å påstå at de du beskriver ikke er de fattige (mindre enn 25000 utbetalt), men heller de "nest fattigste" (25000- 30000 utbetalt). 

De "aller fattigste" vet at de må strekke hver krone, og stoppe hver ullsokk de kan for å få økonomien til å gå rundt. Ei heller får de som oftest lån, spesielt hvis den er alene.

Er du "nest fattigst" vet du at du må strekke litt på krona, men det å pynte opp litt her og der for syns skyld gjør ingen tingen, kredittkortet kan bli tilbakebetalt. Ihvertfall hvis de er to om det.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på verdensbasis,så lever de virkelige rike et luksusliv. Det er enorme båter,privat fly, palass boliger etc. I usa og ellers i verden er det helt greit å flashe penger. I Norge så blir det litt uglesett,så det gjøres mere i skjul.

Anonymkode: 0e8d0...b3c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst i en veldig rik familie. Jeg er opplært med gjenbruk, arvet kle, sko, hullete bukser sydde bestemor eller mor 🤔 er vel derfor dei er rike😆

Anonymkode: 44be2...639

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det TS beskriver er forskjellen mellom de med gamle penger og de som er nyrike.

Middelklassen er nyrike, eier ikke smak og sløser i flokk. Mens de med gamle penger holder seg unna trender og bruker penger på en gjennomtenkt måte. 

Anonymkode: f7799...482

Mer treffende tenker jeg, ja. Og fenomenet ts peker på kan beskrives som småborgerlig.

Ikke en medfødt egenskap, men en atferd man disponeres for ved å ha en viss sosial posisjon.

Anonymkode: 4aaee...b56

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men hva vet du om hva annet de forsøker for å få kjøpt den? Kanskje de dropper mat,klær og lar regninger forfalle for å komme dit. 

Anonymkode: cdc79...c7b

Men det er jo nettopp dette denne tråden handler om? Å ta idiot valg som å kjøpe ny mobil når man må forsake viktige ting som skikkelig mat og regninger. 🙄

Vi har samlet inntekt på rundt 2 mill, eier flere hus og har lite gjeld. Jeg kjøpte brukt Samsung mobil for 2 år siden og har ingen planer om å bytte den ut før den evt blir ødelagt. Den kostet 2000,-.

En venninne lever stadig på nudler for å kunne kjøpe ny mobil til 20.000,- hvert år. Hun er alene og lavtlønnet. Det ser jeg på som idioti, selv om det sikkert gir henne noe jeg ikke kan fatte. 

Anonymkode: a6e1d...1a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mer treffende tenker jeg, ja. Og fenomenet ts peker på kan beskrives som småborgerlig.

Ikke en medfødt egenskap, men en atferd man disponeres for ved å ha en viss sosial posisjon.

Anonymkode: 4aaee...b56

På samme måte som at de lutfattige er tilbaketrukket og veldig sparsommelige.

Anonymkode: 4c0fd...1a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...