AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Del Skrevet 10. januar Til dels inspirert av en lang tråd i barn- og familieforumet. Ganske mange i den tråden sier at de fortsatt har boliggjeld når de er over seksti og nærmer seg pensjonsalderen, og at dette visstnok er helt vanlig. Stemmer virkelig det? Det er også en del som sier at de har "hele formuen bundet opp i huset" ved samme alder, altså ingen pensjonssparing utenom det de får via arbeidsgiveren. Ikke like ille som å fortsatt ha gjeld, men er ikke det også temmelig risikabelt? Anonymkode: 56317...012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Del Skrevet 10. januar Vi ønsker ikke å gå inn i pensjonisttilværelsen med gjeld. Jeg begynte å spare til pensjon selv altfor sent, var vel i slutten av 40-årene da jeg begynte, men har nå kommet opp i kr 300.000. Jobber i det offentlige, lav lønn men ok pensjon. Rekker nok ikke full opptjening da jeg begynte der som 36-åring derfor sparer på egenhånd. Vi ønsker at barna skal få ok arv, det betyr endel for oss å gi dem det. Nå betaler vi hardt ned huslånet, tror vi er gjeldsfri om 5-6 år, da er vi 57-58 år. Vi har nettopp skiftet kledning+vindu på huset og må vel ta taket en gang, men vi har en god buffer til dette. Vi har også fått reist litt, det er ikke noe vi higer så ekstremt etter. 1-2 turer i året rekker for oss. Aner ikke hvordan helsa blir, men synes det er viktig med lavt lån slik at det ikke er krise dersom vi skulle havne på aap/trygd feks. Ser for meg at pensjonen vil være ca halve lønna worst case og det blir skralt om en har lån å betjene når så mye av inntekta blir borte. Har litt arv i vente ser det ut til, men ikke noe vi baserer oss på. Tar det heller som en bonus. Anonymkode: e864b...8e8 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #3 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Til dels inspirert av en lang tråd i barn- og familieforumet. Ganske mange i den tråden sier at de fortsatt har boliggjeld når de er over seksti og nærmer seg pensjonsalderen, og at dette visstnok er helt vanlig. Stemmer virkelig det? Det er også en del som sier at de har "hele formuen bundet opp i huset" ved samme alder, altså ingen pensjonssparing utenom det de får via arbeidsgiveren. Ikke like ille som å fortsatt ha gjeld, men er ikke det også temmelig risikabelt? Anonymkode: 56317...012 Jeg ser ikke noe problem i seg selv med å ha gjeld over 60. Pensjonsalderen kommer jo til å øke drastisk i alle tilfeller. Jeg selv er 43 og 100% forberedt på å jobbe til jeg er 70. Har god pensjon, og blitt rådet av fagforbundet til å ikke spare til pensjon privat. Det rådet er da uavhengig av arv i vente (ca 3-4 millioner i mitt tilfelle om jeg ikke tar helt feil). Boligen er for å bo i, så verdien på den er i grunn irrelevant. Anonymkode: 158c9...382 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #4 Del Skrevet 11. januar Det er egoistisk å gi gjeld i arv til yngre generasjoner. Forstår meg ikke på banker som tilbyr pensjonister lån. Anonymkode: 18a47...d4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #5 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ser ikke noe problem i seg selv med å ha gjeld over 60. Pensjonsalderen kommer jo til å øke drastisk i alle tilfeller. Jeg selv er 43 og 100% forberedt på å jobbe til jeg er 70. Har god pensjon, og blitt rådet av fagforbundet til å ikke spare til pensjon privat. Det rådet er da uavhengig av arv i vente (ca 3-4 millioner i mitt tilfelle om jeg ikke tar helt feil). Boligen er for å bo i, så verdien på den er i grunn irrelevant. Anonymkode: 158c9...382 Det med pensjonsalderen stemmer selvfølgelig, men de som skrev i tråden var over seksti nå, og planla tilsynelatende å gå av ganske snart. Du har blitt rådet til å ikke spare pensjon privat? Kan du si noe om begrunnelsen? (Jeg antar det er snakk om spesielle pensjonssparingsordninger, ikke sparing generelt.) TS Anonymkode: 56317...012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #6 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er egoistisk å gi gjeld i arv til yngre generasjoner. Forstår meg ikke på banker som tilbyr pensjonister lån. Anonymkode: 18a47...d4f Ingen trenger å arve gjeld, hvis de ikke absolutt vil da. Anonymkode: 55e78...ba3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #7 Del Skrevet 11. januar Bra for banker og oligarkene. Dårlig økonomi vil gå i arv. Anonymkode: d9458...8f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #8 Del Skrevet 11. januar Du spør på feil sted 😃. I følge KG, skal alle 60-åringet gi alt de eier og har til sine barn 😉. Så nå for tiden er det forventet at man har minst 5 - 6 mill å gi bort, om man har 2 - 3 barn. Vi på 60 har jo hatt så enkle liv, vet du. Anonymkode: 84cbd...fb3 6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 11. januar #9 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er egoistisk å gi gjeld i arv til yngre generasjoner. Forstår meg ikke på banker som tilbyr pensjonister lån. Anonymkode: 18a47...d4f Tenker du kun på deg selv sånn til vanlig?! Jeg er en av de som kommer til å ta opp rammelån/flexilån som pensjonist. For det gir meg en mulighet til å bruke av verdien på boligen mens jeg lever. Hvorfor skal jeg ikke bruke mine egne hardt arbeidende penger? 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #10 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du spør på feil sted 😃. I følge KG, skal alle 60-åringet gi alt de eier og har til sine barn 😉. Vi på 60 har jo hatt så enkle liv, vet du. Anonymkode: 84cbd...fb3 Ja det har dere. Anonymkode: 7a83a...e34 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #11 Del Skrevet 11. januar Boliglånet vårt er ikke nedbetalt før jeg er 85. Nå tenker vi å bytte bolig i hvert fall en gang før den tid da, så da får vi se hvor vi ender opp. Anonymkode: 55e78...ba3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #12 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er egoistisk å gi gjeld i arv til yngre generasjoner. Forstår meg ikke på banker som tilbyr pensjonister lån. Anonymkode: 18a47...d4f Om huset er verdt 14 mill og vi har 2 mill i lån på det, vil jeg ikke si er egoistisk Anonymkode: 3a744...a91 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #13 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Til dels inspirert av en lang tråd i barn- og familieforumet. Ganske mange i den tråden sier at de fortsatt har boliggjeld når de er over seksti og nærmer seg pensjonsalderen, og at dette visstnok er helt vanlig. Stemmer virkelig det? Det er også en del som sier at de har "hele formuen bundet opp i huset" ved samme alder, altså ingen pensjonssparing utenom det de får via arbeidsgiveren. Ikke like ille som å fortsatt ha gjeld, men er ikke det også temmelig risikabelt? Anonymkode: 56317...012 Jeg tror mange blivende pensjonister rett og slett ikke skjønner at deres pensjon blir adskillig lavere enn for de som har gått av med pensjon de siste 15 årene. De skjønner derfor ikke behovet for å være mest mulig gjeldfri, og ha en ekstra kapital i banken. Denne diskusjonen har jeg faktisk med mine kollegaer og venner innimellom. Nå er nok jeg mer enn normalt opptatt av dette, men det overrasker meg stadig hvor mange som lever i nuet. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ser ikke noe problem i seg selv med å ha gjeld over 60. Pensjonsalderen kommer jo til å øke drastisk i alle tilfeller. Jeg selv er 43 og 100% forberedt på å jobbe til jeg er 70. Har god pensjon, og blitt rådet av fagforbundet til å ikke spare til pensjon privat. Det rådet er da uavhengig av arv i vente (ca 3-4 millioner i mitt tilfelle om jeg ikke tar helt feil). Boligen er for å bo i, så verdien på den er i grunn irrelevant. Anonymkode: 158c9...382 Hvilket fagforbund har du som råder noen til å ikke spare til egen pensjon? Jeg har det beste man kan få fra jobb (7%) og AFP, og allikevel vil jeg knapt komme opp mot 60% i forhold til dagens lønn inkl folketrygden. Det blir trangt om jeg fortsatt har lån og ønsker å reise når jeg blir pensjonist om 10-15 år. At du får arv blir jo selvfølgelig en bonus for deg, men ikke alle er der. Plutselig er den forventede arven spist opp av et seniorlån, eller gave til søsken eller andre, også. Anonymkode: ba15a...5c2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #14 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er egoistisk å gi gjeld i arv til yngre generasjoner. Forstår meg ikke på banker som tilbyr pensjonister lån. Anonymkode: 18a47...d4f Man arver ikke gjeld, sett deg inn i problemstillingen før du svarer.. Dessuten har også pensjonister betalingsevne som er det bankene ser på i fht å gi lån. Anonymkode: 98adf...66e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #15 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er egoistisk å gi gjeld i arv til yngre generasjoner. Forstår meg ikke på banker som tilbyr pensjonister lån. Anonymkode: 18a47...d4f Det er ingenting som heter å gi bort gjeld. Om gjelden er større enn verdiene i et dødsbo, så frasier man seg den. Du må nok lese deg opp litt. Det er selvfølgelig heller ingen menneskerett å motta arv. Du snakker om andres penger som om de er dine. Anonymkode: 84cbd...fb3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #16 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du spør på feil sted 😃. I følge KG, skal alle 60-åringet gi alt de eier og har til sine barn 😉. Så nå for tiden er det forventet at man har minst 5 - 6 mill å gi bort, om man har 2 - 3 barn. Vi på 60 har jo hatt så enkle liv, vet du. Anonymkode: 84cbd...fb3 Det var det motsatte jeg reagerte på, at såpass mange så ut til å planlegge å gå inn i pensjonsalderen uten et øre i oppsparte midler og uten engang å ha betalt ned lånet på boligen. Jeg vil også gjerne reise og ha det bra som pensjonist, men derfor sparer jeg nå, så jeg kan gjøre det uten å spise opp verden av leiligheten. Tanken på å risikere å måtte selge og finne leiebolig i 80-års alderen gjør meg ganske svett faktisk, så jeg håper de som planlegger å leve på seniorlån har tenkt grundig gjennom hva de gjør og regnet riktig. TS Anonymkode: 56317...012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #17 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det var det motsatte jeg reagerte på, at såpass mange så ut til å planlegge å gå inn i pensjonsalderen uten et øre i oppsparte midler og uten engang å ha betalt ned lånet på boligen. Jeg vil også gjerne reise og ha det bra som pensjonist, men derfor sparer jeg nå, så jeg kan gjøre det uten å spise opp verden av leiligheten. Tanken på å risikere å måtte selge og finne leiebolig i 80-års alderen gjør meg ganske svett faktisk, så jeg håper de som planlegger å leve på seniorlån har tenkt grundig gjennom hva de gjør og regnet riktig. TS Anonymkode: 56317...012 Her jeg bor, kan mange få et problem. For her er leilighetene dyrere enn det man får for husene. Ikke uvanlig å måtte ta opp lån som eldre her. Tettsted med bystatus. Veldig mange flere eneboliger enn leiligheter. Anonymkode: 84cbd...fb3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #18 Del Skrevet 11. januar Vi er et godt voksent ektepar som sparer hardt i bolig i et vekstområde, men vi har også en del plassert i fond og vi har gode buffere. Har klart å få nokså stor formue med planlegging og flaks i boligmarkedet de siste 15 årene. Vi har også høye lønninger og sparer mye, men jeg sparer i frie fond fremfor IPS. Er selvstendig næringsdrivende. Så nei, vi er ikke gjeldsfrie ved pensjonsalder, men det er ikke målet og vi skal uansett ikke ha nåværende bolig etter fylte 80. Her i Oslo er stor villatomt langt dyrere enn leilighet, så vi sitter veldig trygt i våre valg. Anonymkode: a20b6...8a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #19 Del Skrevet 11. januar Hmmmmmm skrev (2 timer siden): Tenker du kun på deg selv sånn til vanlig?! Jeg er en av de som kommer til å ta opp rammelån/flexilån som pensjonist. For det gir meg en mulighet til å bruke av verdien på boligen mens jeg lever. Hvorfor skal jeg ikke bruke mine egne hardt arbeidende penger? Helt enig. Folk er så opptatt av arv at jeg blir kvalm. Hvorfor skal ikke våres foreldre få leve livet sitt når de blir eldre, men de må tenkte at det skal være igjen nok arv Anonymkode: b6ecd...347 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #20 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det med pensjonsalderen stemmer selvfølgelig, men de som skrev i tråden var over seksti nå, og planla tilsynelatende å gå av ganske snart. Du har blitt rådet til å ikke spare pensjon privat? Kan du si noe om begrunnelsen? (Jeg antar det er snakk om spesielle pensjonssparingsordninger, ikke sparing generelt.) TS Anonymkode: 56317...012 Nei, jeg husker ikke alt foreleseren sa, men det var et pensjonskurs holdt av en advokat. Det var private pensjonsordninger hun mente, ja. Sparing er det vel ingen som fraråder så vidt jeg vet. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilket fagforbund har du som råder noen til å ikke spare til egen pensjon? Jeg har det beste man kan få fra jobb (7%) og AFP, og allikevel vil jeg knapt komme opp mot 60% i forhold til dagens lønn inkl folketrygden. Det blir trangt om jeg fortsatt har lån og ønsker å reise når jeg blir pensjonist om 10-15 år. At du får arv blir jo selvfølgelig en bonus for deg, men ikke alle er der. Plutselig er den forventede arven spist opp av et seniorlån, eller gave til søsken eller andre, også. Anonymkode: ba15a...5c2 Det later til å være mange som planlegger å slå ut håret og reise når de blir pensjonister, men jeg ser ikke akkurat for meg at mine utgifter kommer til å være så fryktelig høye når jeg er 70+ med mindre jeg tar opp en ny dyr hobby. Når jeg går av som 70-åring kommer jeg til å ha en lønn (i dagens penger) på 1.2-1.5 mill, så jeg ser liksom ikke problemet med å skulle leve på 60% av dette. 720.000-900.000 kr er nok til kjøttkaker, garn og puslespill. Anonymkode: 158c9...382 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå