Gå til innhold

Ufør venninne viser lite hensyn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ts her. Jeg ser denne tråden engasjerer. Selv har jeg et mer avklart forhold til dette i dag. 

Vennskap skal gi glede og ikke være så kompliserte. Jeg har prøvd å være mer tålmodig og raus fordi hun strever mer kroppen, men nå er jeg nok ferdig med dette vennskapet. Mindre kontakt fremover.

Jeg ser noen mener jeg ser ned på uføre. Det gjør jeg ikke. Hadde en annen venninne oppført seg som hun har gjort over tid, hadde jeg kuttet henne ut for lengst. Dumsnilt, kanskje det. 

Anonymkode: 72beb...3f7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Jeg ser denne tråden engasjerer. Selv har jeg et mer avklart forhold til dette i dag. 

Vennskap skal gi glede og ikke være så kompliserte. Jeg har prøvd å være mer tålmodig og raus fordi hun strever mer kroppen, men nå er jeg nok ferdig med dette vennskapet. Mindre kontakt fremover.

Jeg ser noen mener jeg ser ned på uføre. Det gjør jeg ikke. Hadde en annen venninne oppført seg som hun har gjort over tid, hadde jeg kuttet henne ut for lengst. Dumsnilt, kanskje det. 

Det er mulig det er mer til historien enn det du forteller her. Jeg skjønner nemlig ikke at det går an å avsluttet et vennskap på bakgrunn av det lille som du forteller om her. Dette kunne lett ha blitt snakket skikkelig om, - dere begge har forbedringspotensiale når det gjelder å kommunisere med hverandre og vise hverandre respekt. Men det ligger nok mer til historien som du ikke forteller her, kanskje var dette bare dråpen for alt vi vet.

Anonymkode: ea6ff...8e0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke din venninnes skyld at du ikke kan si nei? Og hvorfor er det relevant at hun er ufør? 
En del av det å bli voksen er å stå i ubehagelige situasjoner fordi noen andre har motstridende interesser. Da ringer du og sier det ikke passer, ikke spør om dere kan utsette. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer på om tråden din hadde engasjert like mye om du hadde unnlatt å skrive at din "venninne" er uføretrygdet? Jeg tipper nei.

Lærer venninne viser lite hensyn?

Jeg har en venninne som er barnløs og lærer. Før jul spurte hun om vi skulle møtes hos meg for vin, og jeg sa det passet fint. 

Denne uken har vi både hatt sykdom og jeg har hatt mye styr på jobben. Jeg ringte henne i stad og lurte på om vi kunne heller møtes i morgen, for i dag kjenner jeg at sofaen bare roper på meg. 

Hun sa hun hadde gledet seg så mye, og at vi hadde ikke sett hverandre før jul og at det ville vært kjipt av meg å avlyse på så kort varsel. 

Så nå sitter jeg og venter på henne og kjenner meg egentlig litt irritert. Det har ikke skjedd sjeldent at hun har avlyst ting pga dårlig form. Vil egentlig si at veldig mye av vår kontakt skjer på hennes premisser. 

Æsj, angrer på at jeg sa ja.

Jeg er ikke på jordet som reagerer på dette? Hadde en en annen venninne sagt det jeg sa hadde JEG spurt om vi skulle utsette. 

Anonymkode: f2270...83c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (4 minutter siden):

Det er vel ikke din venninnes skyld at du ikke kan si nei? Og hvorfor er det relevant at hun er ufør? 
En del av det å bli voksen er å stå i ubehagelige situasjoner fordi noen andre har motstridende interesser. Da ringer du og sier det ikke passer, ikke spør om dere kan utsette. 

Det ER relevant om hun er ufør og hjemme hele dagen eller i jobb og utenfor døra!

Anonymkode: ba184...741

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det ER relevant om hun er ufør og hjemme hele dagen eller i jobb og utenfor døra!

Hvorfor det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kålrota skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det? 

Like mye som det er relevant hvor mye man jobber, hvor mye man pendler, antall barn osv til både forventninger om tid og overskudd.   Jeg har forventninger om at en som er 50 % ufør og ikke jobber tidvis har mer energi en en som jobber 100%. Tviler også på veldig sosialt liv. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg oppfatter at ts forsøker å få frem at denne venninnen flere ganger har avlyst fordi hun er i dårlig form, men at hun ikke viser forståelse når ts ønsker å avlyse på grunn av dårlig form. I tillegg mener denne venninnen at det er dårlig gjort av ts å avlyse fordi hun er ufør og har det såååå mye verre. Implisitt: Ts vet ikke hvordan det er å være sliten/syk for hun er ikke ufør. Jeg synes ts sin venninne høres egoistisk og selvmedlidende ut.

Min uføre venninne viser stor forståelse dersom jeg avlyser. Jeg tror nesten at hun blir litt lettet over at jeg også avlyser i blant, at vi blir litt mer skuls.

Anonymkode: 69504...4a6

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Like mye som det er relevant hvor mye man jobber, hvor mye man pendler, antall barn osv til både forventninger om tid og overskudd.   Jeg har forventninger om at en som er 50 % ufør og ikke jobber tidvis har mer energi en en som jobber 100%. Tviler også på veldig sosialt liv. 

Du forventer at et menneske som er så syk at h*n er 50% ufør, har mer energi enn et friskt menneske i full jobb?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du forventer at et menneske som er så syk at h*n er 50% ufør, har mer energi enn et friskt menneske i full jobb?

Ja, har restarbeidskraft på 50 %. Ts skrev at hun var redd for å miste uføretrygden om hun søkte om 100% så derfor kun 50 %. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 19.29):

Tenker det er relevant fordi hun ikke har hatt en 5 dagers arbeidsuke akkurat,

Det må være trist å ha deg som venn.

Anonymkode: 11987...85c

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De fleste tenker jo det. De jeg kjenner som er uføre og barnløse har det veldig ryddig og rent hjemme, trener og sover mye og er flinke til å slappe av og være uthvilt. Og de er faktisk syke, men ikke slitne.

Det blir jo som å sammenligne min slitenhet etter å ha løpt  1 km (jeg er ikke trent) med Jakob Ingebrigtsen etter femtusenmetern. Det blir flaut å påstå at jeg er den mest slitne fordi jeg er i dårlig form, han er garantertden som har tatt seg mest ut. Det underminerer hans innsats, som er veldig mye mer imponerende. 

Anonymkode: bc05c...fe4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I tillegg mener denne venninnen at det er dårlig gjort av ts å avlyse fordi hun er ufør og har det såååå mye verre.

Kan ikke se at ta skriver at denne venninnen har sagt dette? Leser bare at venninnen syns det var dårlig å avlyse så sent, og at hun hadde gledet seg siden de ikke hadde sett hverandre siden før jul. Det er ingenting i dette jeg ser som noe galt fra venninnens side. Ts kunne sagt nei likevel, beklagd for sen avlysning og avslutte med at de tar det snart igjen. Istedenfor sier ts ja likevel, og hisser seg opp fordi hun ikke klarte å si nei. Hun er vel mest irritert på seg selv for dette, men lar det gå ut over venninnen, som hun nå plutselig har kuttet kontakt med..? Utrolig at det går an!

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De fleste tenker jo det. De jeg kjenner som er uføre og barnløse har det veldig ryddig og rent hjemme, trener og sover mye og er flinke til å slappe av og være uthvilt. Og de er faktisk syke, men ikke slitne.

Det blir jo som å sammenligne min slitenhet etter å ha løpt  1 km (jeg er ikke trent) med Jakob Ingebrigtsen etter femtusenmetern. Det blir flaut å påstå at jeg er den mest slitne fordi jeg er i dårlig form, han er garantertden som har tatt seg mest ut. Det underminerer hans innsats, som er veldig mye mer imponerende. 

Jeg forventer ikke at min mann, som har senskader etter kreftbehandling, og blitt ufør på grunn av det, har mer energi enn meg som er i full jobb. 

Nå kjenner ikke jeg flere som er uføretrygdet, da de kun utgjør 10% av befolkningen og de fleste er over 50 år, så jeg har ikke flere å sammenligne med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De fleste som er ufør, er sliten på en sånn måte at de ikke kan sove og hvile seg i form igjen. De våkner på morningene mer utslitt enn kvelden før. De må planlegge nøye alt som skal gjøres; skal de ut med venninner en kveld, kan ikke noe annet planlegges et par dager i forkant, eller etterkant. Det betyr at mange sier nei til forespørsler om sosiale greier, fordi de har den ene avtalen i løpet av de fire dagene (eksempel). Skal huset vaskes, må et rom tas en dag, neste dag hvile, tredje dag nytt rom, neste dag hvile osv.. Du aner virkelig ikke hva du snakker om her.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kommodevaran skrev (11 timer siden):

Når TS syns det er viktig å få med at venninnen er ufør, og mener det har relevans fordi det betyr at hun "ikke akkurat har en 5-dager arbeidsuke", samt flere andre kommentarer som gikk på at venninnen burde være mer fleksibel fordi hun ikke har jobb, så handler det litt om det, jo. Er ufør selv, og opplever ofte manglende forståelse for at det å være ufør er en jobb i seg selv. Man har ikke akkurat ferie og hurramegrundt.

Enig i at venninnen selvfølgelig burde vise forståelse for at TS er sliten. Men TS må også forstå at hun selv har ansvar for å sette grenser, og at det ikke funker å klage på å ha en masete venninne når det eneste som skal til for at hun selv gir etter, er at venninnen spør en gang til eller høres litt misfornøyd ut.

Altså, jeg er ufør selv og jeg ble ikke fornærmet … 😅🙈 geeeeZ. Man lever jo litt på nåde som ufør. Man har et kjedelig liv ofte, og man blir litt ‘treig’ siden man ikke har et hektisk liv som holder en skjerpet. 🙈 

Anonymkode: 05e68...306

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fleste som er ufør, er sliten på en sånn måte at de ikke kan sove og hvile seg i form igjen. De våkner på morningene mer utslitt enn kvelden før. De må planlegge nøye alt som skal gjøres; skal de ut med venninner en kveld, kan ikke noe annet planlegges et par dager i forkant, eller etterkant. Det betyr at mange sier nei til forespørsler om sosiale greier, fordi de har den ene avtalen i løpet av de fire dagene (eksempel). Skal huset vaskes, må et rom tas en dag, neste dag hvile, tredje dag nytt rom, neste dag hvile osv.. Du aner virkelig ikke hva du snakker om her.

Hvordan vet du om hvordan de fleste uføre har det? Det er ingen konkurranse om å være mest sliten. 

Den er jeg overbevist om at småbarnsmødre i full jobb vinner hver gang, uansett....eventuelt småbarnsmødre som er syke i tillegg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje bli litt tydeligere i kommunikasjonen @TS? I stedet for å spørre om lov til å utsette avtalen fordi du vil ligge på sofaen så er det bedre å si at du dessverre må avlyse for kvelden men at du gjerne møtes neste dag. 

Anonymkode: 7f1f7...6b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet du om hvordan de fleste uføre har det? Det er ingen konkurranse om å være mest sliten. 

Den er jeg overbevist om at småbarnsmødre i full jobb vinner hver gang, uansett....eventuelt småbarnsmødre som er syke i tillegg.

Syns du nettopp sa at det ikke var noen konkurranse om å være mest sliten? Også skriver du like etter at småbarnsmødre alltid vinner? 😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg svarte forresten personen jeg siterte, som begynte med «de fleste..». Selvsagt er det ingen konkurranse!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...