Fant80 Skrevet 11. januar #61 Del Skrevet 11. januar Spiller lite rolle hva sosial status man har,hva yrke man har eller ikke har. Det ER irriterende med folk som tror de bare kan gjøre som de ønsker mtp avtaler eller planer. Det er irriterende folk overalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #62 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Og til neste gang: å avlyse en venn fordi man har «lyst til å ligge på sofaen» er ufint. Dersom du ønsker opplyse en grunn til avlysningen må du enten ha en mer kurrant grunn, eller oppgi den «egentlige» grunnen. Anonymkode: 0bf0c...625 I gode venneforhold kan man faktisk det, fordi man har forståelse for hverandre. Jeg tror de aller fleste vet hvordan det er å være helt utmattet en dag og at det eneste man vil er å krype under teppet på sofaen å bli der resten av dagen. Er man gode venner, bør man ha takhøyde for å kunne forklare situasjon og spørre om man kan utsette den avtalen til en annen dag. Selv om man kanskje blir litt skuffa fordi man har gledet seg, men det er vel generelt hyggeligere å møtes når begge har energi til det. Samtidig som man på avlysers side bør ha forståelse for at den andre synes det er kjedelig, og være ydmyk og litt åpen for kanskje en kortere avtale hvis den andre parten allerede har lagt opp dagen etter denne avtalen. Anonymkode: 08f18...149 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 11. januar #63 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det handler vel ikke om at man tror at uføre har masse energi siden man ‘ikke gjør på noe’? Det handler jo om et enveis venneforhold. Den uføre venninnen av alle burde jo gi TS muligheten til å melde avbud uten å bli presset opp i et hjørne. Hun burde jo forstå det, spesielt siden hun melder avbud selv pga dårlig form … Anonymkode: 05e68...306 Når TS syns det er viktig å få med at venninnen er ufør, og mener det har relevans fordi det betyr at hun "ikke akkurat har en 5-dager arbeidsuke", samt flere andre kommentarer som gikk på at venninnen burde være mer fleksibel fordi hun ikke har jobb, så handler det litt om det, jo. Er ufør selv, og opplever ofte manglende forståelse for at det å være ufør er en jobb i seg selv. Man har ikke akkurat ferie og hurramegrundt. Enig i at venninnen selvfølgelig burde vise forståelse for at TS er sliten. Men TS må også forstå at hun selv har ansvar for å sette grenser, og at det ikke funker å klage på å ha en masete venninne når det eneste som skal til for at hun selv gir etter, er at venninnen spør en gang til eller høres litt misfornøyd ut. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 11. januar #64 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): TS sa venninnen var 50 % ufør som er 100 % hjemme, ergo bør kunne ha energi. Anonymkode: ba184...741 Var ikke det en annen bruker, som snakket om et helt annet menneske? Og der var det vel snakk om at venninnen ikke turte å søke om større % ufør fordi hun var redd for å miste det hun allerede hadde. Men uansett, hvor mye energi et menneske har, vet du vel strengt tatt ingenting om. Det er vel ikke nødvendigvis sånn at dersom en 100% arbeidsfør person ender opp med en fridag midt i uka, så er denne personens energinivå på topp, heller? Må nesten være opp til hvert enkelt menneske å kjenne på dette selv, framfor at vilt fremmede mennesker skal synse i hytt og gevær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 11. januar #65 Del Skrevet 11. januar Akkurat som det bare er uføre som er sjuke og må samle energi. Mange av oss som jobber er òg sjuke og må samle energi, og det er ikke alltid på er så freshe på helg som vi håper. Enkelte helger går med på å ha vondt, være sliten og helt tom. Derfor må hensyn gå begge veier. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 11. januar #66 Del Skrevet 11. januar Skjønner godt du blir frustrert. Samtidig kan det oppleves irriterende med folk som avlyser i siste liten. Den andre personen har jo også satt av tiden sin til deg. Men for meg hadde det vært null problem om ei venninne ville avlyse fordi hun var sliten. Men kan jo hende hun hadde gledet seg veldig til å se deg og hadde behov for å møtes? Så kan man jo tenke at å møte en god venninne til prat gir energi og ikke tar. Ikke alltid man får masse energi av å ligge på sofaen. Men du vet best hva dine energityver er. Men synes det er litt spesielt at du nevner hun er barnløs og ufør, det sier kanskje litt om dine holdninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 11. januar #67 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er din erfaring med én venninne som er ufør. Slutt å dra alle under samme kam. Altså, denne tråden dreier seg om en venninne som ble skuffet fordi en annen venninne ville utsette vinkvelden. Det er normalt å bli skuffet og det er lov å si! Så er det opp til begge to hvordan man ordlegger seg videre i samtalen. Det er en liten fillesak. Og det har ingenting med om man er ufør eller ei å gjøre! Anonymkode: ea6ff...8e0 Ja det har du rett i. Det er lett å glemme at egen erfaring faktisk ikke indikerer noe for hva andre tenker. Men på en annen side kan den være rimelig også.. Jeg tror hvis jeg hadde vært syk ville jeg blitt skuffet om andre ikke forsøkte å ta noe hensyn til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #68 Del Skrevet 11. januar Enda en mobbe-tråd om hvor late og egoistiske, syke mennesker på uføretrygd er. Du ser ned på venninnen din ts. Det har du lov til, men dere er ikke venninner. Ekte venninner tar opp problemer med hverandre. Du løser dette ved å prate med henne, ikke henge henne ut på Norges største forum. Anonymkode: f2270...83c 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #69 Del Skrevet 11. januar AlternativX skrev (1 time siden): Men synes det er litt spesielt at du nevner hun er barnløs og ufør, det sier kanskje litt om dine holdninger. Enig. Anonymkode: ea6ff...8e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 11. januar #70 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Tenker det er relevant fordi hun ikke har hatt en 5 dagers arbeidsuke akkurat, og fordi hun selv avlyser ofte pga dårlig form. Så det føles ekstra urettferdig at jeg stadig tar hensyn til hennes behov, men når jeg for en gangs skyld ønsker det samme blir jeg møtt med ingen forståelse Anonymkode: 72beb...3f7 ? Si det til henne Ikke verre enn det. Dette har ingenting med ufør eller ei å gjøre, men henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 11. januar #71 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg tenker at folk som aldri har jobbet før vet hva det vil si å være i jobb og ha et hjem og barn som krever sitt, at man får andre prioriteringer. Anonymkode: d8a5a...8a3 Hvordan kan du gå ut fra at uføre aldri har jobbet før? Jeg er ufør og har jobbet i flere tiår, også fysisk krevende jobber. Men du er ikke min venninne. Og det er helt greit. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #72 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dette handler vel om hvordan hun er som person og har ingenting med at hun er ufør å gjøre. Skjønner ikke hvorfor det var så viktig for deg å fremheve dette. Anonymkode: b1ecd...088 At hun er ufør er jo en ganske stor faktor i det hele. Som ufør har hun ikke arbeid å skjøtte mandag-fredag fra 8-16. ikke har hun barn heller. Så det er jo ikke urimelig å tenke at hun som ufør ikke skjønner at folk som er arbeidsføre kan være helt ødelagt fredag ettermiddag, fordi hun selv har sittet alene hele uken. Hadde hun selv vært i 100% jobb og hatt barn hadde hun nok vist litt mer foståelse fordi hun selv hadde hatt lignende erfaringer fra sitt liv. Det har hun ikke. Anonymkode: 451f1...d07 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #73 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men hun sa jo nei. 😛 🙈 er det meningen at man skal kjempe for å si nei? Som om man er 13 år? Anonymkode: 05e68...306 Det er der det med å være komfortabel med å stå i sitt «Nei» kommer inn. Venninnen uttrykte litt negative følelser rundt svaret, så ga hun seg med en gang. Da må man øve seg på å være trygg i sitt svar. »Jeg forstår at dette hiver rundt på planer, jeg hadde også gledet meg. Men nå er jeg altså for sliten til at det ville blitt hyggelig for meg, og da også mindre hyggelig for deg. Derfor er det best at vi utsetter, så vi får en fin kveld sammen når vi begge har nødvendig overskudd». Det er ikke å kjempe som en tenåring. Det er å kommunisere sine behov. Anonymkode: a101c...6a5 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #74 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): At hun er ufør er jo en ganske stor faktor i det hele. Som ufør har hun ikke arbeid å skjøtte mandag-fredag fra 8-16. ikke har hun barn heller. Så det er jo ikke urimelig å tenke at hun som ufør ikke skjønner at folk som er arbeidsføre kan være helt ødelagt fredag ettermiddag, fordi hun selv har sittet alene hele uken. Hadde hun selv vært i 100% jobb og hatt barn hadde hun nok vist litt mer foståelse fordi hun selv hadde hatt lignende erfaringer fra sitt liv. Det har hun ikke. Anonymkode: 451f1...d07 Jeg er ufør og uten barn, men skjønner jo at det er slitsomt med jobb og barn. Og synes at denne vennina kunne vist mer forståelse. Når det er sagt, så savner jeg å være sliten etter jobb, i stedet for ødelagt av null nattesøvn, kvalme og smerter-der 4 t flere ganger i uka går med til å presse seg til behandlinger og annet jeg ikke kan droppe. Selv om jeg er ufør. Anonymkode: 39827...025 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #75 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har en venninne som er barnløs og ufør. Før jul spurte hun om vi skulle møtes hos meg for vin, og jeg sa det passet fint. Denne uken har vi både hatt sykdom og jeg har hatt mye styr på jobben. Jeg ringte henne i stad og lurte på om vi kunne heller møtes i morgen, for i dag kjenner jeg at sofaen bare roper på meg. Hun sa hun hadde gledet seg så mye, og at vi hadde ikke sett hverandre før jul og at det ville vært kjipt av meg å avlyse på så kort varsel. Så nå sitter jeg og venter på henne og kjenner meg egentlig litt irritert. Det har ikke skjedd sjeldent at hun har avlyst ting pga dårlig form. Vil egentlig si at veldig mye av vår kontakt skjer på hennes premisser. Æsj, angrer på at jeg sa ja. Jeg er ikke på jordet som reagerer på dette? Hadde en en annen venninne sagt det jeg sa hadde JEG spurt om vi skulle utsette. Anonymkode: 72beb...3f7 Beklager om jeg er frekk men har hun en fysiologisk grunn til å være så dårlig på å forstå DITT synspunkt? Altså, er hun neuro-annerledes, og har hun en annerledes hjerne? Anonymkode: 6b5ae...0a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #76 Del Skrevet 11. januar Stor pike skrev (1 time siden): Hvordan kan du gå ut fra at uføre aldri har jobbet før? Jeg er ufør og har jobbet i flere tiår, også fysisk krevende jobber. Men du er ikke min venninne. Og det er helt greit. Jeg går ikke ut ifra at alle uføre aldri har jobbet, men at noen av de uføre som aldri har jobbet mangler forståelse for at folk i arbeid også kan bli slitne. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er der det med å være komfortabel med å stå i sitt «Nei» kommer inn. Venninnen uttrykte litt negative følelser rundt svaret, så ga hun seg med en gang. Da må man øve seg på å være trygg i sitt svar. Anonymkode: a101c...6a5 Er jo ikke så lett når venninnen ikke har sosiale antenner eller viser forståelse for ts sine behov. Hun ble jo t.o.m gretten når ts sa at det ikke ble sene kvelden for hennes del. AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ts her, bare en kjapp oppdatering. Vi har hatt det rimelig hyggelig, men når jeg sa rett ut at det ikke blir sent i kveld fordi jeg vil legge meg til rimelig tid i dag etter lang uke, ble hun litt gretten. Men denne gangen hadde jeg fått nok og sa at jeg må få kunne sette grenser for hva jeg har energi til. Hun er på do, og jeg kjenner nok at jeg kommer til å fase ut dette vennskapet. Dette blir for kjipt. Anonymkode: 72beb...3f7 Anonymkode: d8a5a...8a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #77 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg går ikke ut ifra at alle uføre aldri har jobbet, men at noen av de uføre som aldri har jobbet mangler forståelse for at folk i arbeid også kan bli slitne. Er jo ikke så lett når venninnen ikke har sosiale antenner eller viser forståelse for ts sine behov. Hun ble jo t.o.m gretten når ts sa at det ikke ble sene kvelden for hennes del. Anonymkode: d8a5a...8a3 Den kommentaren om litt gretten må tolkes ut fra at ts var allerede svært aktivert og opplevde at hennes tilsynelatende fleksible grenser ikke var blitt oppfattet og at hun i samme slengen tenker å avslutte relasjonen. Altså med en klype salt Anonymkode: e762b...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar #78 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Den kommentaren om litt gretten må tolkes ut fra at ts var allerede svært aktivert og opplevde at hennes tilsynelatende fleksible grenser ikke var blitt oppfattet og at hun i samme slengen tenker å avslutte relasjonen. Altså med en klype salt Anonymkode: e762b...b1b Ja, men likevel så var hun ikke akkurat solstrålen selv når hun fikk beskjed av ts. Anonymkode: d8a5a...8a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 11. januar #79 Del Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): At hun er ufør er jo en ganske stor faktor i det hele. Som ufør har hun ikke arbeid å skjøtte mandag-fredag fra 8-16. ikke har hun barn heller. Så det er jo ikke urimelig å tenke at hun som ufør ikke skjønner at folk som er arbeidsføre kan være helt ødelagt fredag ettermiddag, fordi hun selv har sittet alene hele uken. Hadde hun selv vært i 100% jobb og hatt barn hadde hun nok vist litt mer foståelse fordi hun selv hadde hatt lignende erfaringer fra sitt liv. Det har hun ikke. Anonymkode: 451f1...d07 Og som frisk og i full jobb vet man heller ikke hvordan det er å være kronisk syk og ufør... Jeg jobbet 100% i mange år, dro hjemmefra 06.10 og kom hjem 17,30 og var aldri i nærheten av å være så sliten som jeg kan bli nå av ingenting - og jeg kunne heller ikke forestille meg da hvordan jeg har det nå. Å være så sliten at jeg ikke kan stå på beina er ikke lenger bare en talemåte... Men slitenhet er ikke en konkurranse og det er egentlig irrelevant for diskusjonen her. Den handler om respekt og kommunikasjon, og her virker det som om både TS og venninna har et visst forbedringspotensiale. Helt uavhengig av hvordan de ellers tilbringer dagene og hvilke erfaringer de har. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 11. januar #80 Del Skrevet 11. januar Tråden er ryddet for nedsettende innhold, brukerdebatt, avsporing og svar til dette. Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå