AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #41 Del Skrevet 3 timer siden Fordi om man er i 100% jobb,så betyr det jo ikke at energinivået alltid er på topp, at man ikke har vondter, eller er sliten. De fleste som er på jobb bruker vel ettermiddag og kveld til å lade opp til en ny arbeidsdag...? Akkurat på samme måte som noen som er syke måte lade opp til ting de skal gjøre. Man er ikke et supermenneske selv om man ikke er arbeidsufør. Anonymkode: b1db7...e50 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #42 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, akkurat slik var det for meg i dag. Hadde ikke egentlig ork til et besøk, og helst ikke alkohol. Nå har hun akkurat reist hjem etter at jeg nærmest måtte be henne om å dra. Kjenner at jeg er ferdig. Men den gode nyheten i denne tråden må jo være at folk har utrolig stor forståelse og vilje til å tilpasse seg uføre og deres hverdag... Anonymkode: 72beb...3f7 Hvorfor i h….! nevner du fortsatt «uføre» i denne sammenheng, egentlig? Du viser enormt lite forståelse og empati for en stor gruppe mennesker her! Greit at du er irritert på venninnen din, men du kan ikke skylde det på at hun ufør, eller klage på en hel gruppe mennesker som er uføre! Ærlig talt! Anonymkode: ea6ff...8e0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #43 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tipper at de fleste som svarer i denne tråden selv er ufør som aldri har jobbet, å de er like trangsynte som din venninne og min x-venninne. Jeg endte selv opp som ufør for ca 2 år siden, etter å ha jobbet i over 30 år, å jeg tror at om man jobber eller har jobbet så vet man at også mennesker som er i jobb kan bli slitne å at de også kan tas hensyn til når de trenger det. Anonymkode: d8a5a...8a3 Problemet her er jo at ingen av de to viser forståelse og hensyn til hverandre og hverandres behov. Det har ingenting med det å være ufør å gjøre. Anonymkode: ea6ff...8e0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #44 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi om man er i 100% jobb,så betyr det jo ikke at energinivået alltid er på topp, at man ikke har vondter, eller er sliten. De fleste som er på jobb bruker vel ettermiddag og kveld til å lade opp til en ny arbeidsdag...? Akkurat på samme måte som noen som er syke måte lade opp til ting de skal gjøre. Man er ikke et supermenneske selv om man ikke er arbeidsufør. Anonymkode: b1db7...e50 Absolutt enig i dette. Man må vise forståelse og aksept for hverandre uansett livssituasjon. Alle har sitt, og det må være rom for å avlyse og si nei. I dette tilfellet er det ingen av de som viser forståelse for hverandre. Veldig leit. En god samtale mellom de to kunne ordnet opp og blitt starten på et bedre vennskap. Anonymkode: ea6ff...8e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #45 Del Skrevet 2 timer siden Hva skulle hun si da, late som det ikke gjorde noe? Hun er ansvarlig for sine følelser, og du dine. Ikke forvent at andre skal lyve fordi du ikke greier å sette grenser for deg selv. Hvis jeg blir trist av noe så deler jeg det. Det er jo viktig informasjon for andre, for mange tror faktisk at det er ett fett om en utsetter eller avlyser. Jeg ville sagt det samme, og var jeg på din ende ville jeg sagt. "Jeg forstår at du er skuffet, jeg er lei for at jeg avlyser på så kort varsel, jeg er bare ikke i form, skal tenke på det til neste gang, og heller lage planer på en lørdag og ikke rett etter arbeidsuke". Det virker også som at du tenker at fordi hun er ufør så er hun uansett ledig i morgen. Selv om jeg ikke hadde hatt noen planer på lørdagen så er det fullt mulig mitt energiregnskap er nøye planlagt ut fra at det er fredag kveld jeg skal være sosial, å få beskjed om det noen timer før er rett og slett å ha kastet bort hele onsdag og torsdag i unødvendig lading til sosial samvær ... Anonymkode: a3e56...9cb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #46 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Fordi om man er i 100% jobb,så betyr det jo ikke at energinivået alltid er på topp, at man ikke har vondter, eller er sliten. De fleste som er på jobb bruker vel ettermiddag og kveld til å lade opp til en ny arbeidsdag...? Akkurat på samme måte som noen som er syke måte lade opp til ting de skal gjøre. Man er ikke et supermenneske selv om man ikke er arbeidsufør. Anonymkode: b1db7...e50 Nei, det betyr det ikke, men det må en jo nesten ta ansvar for selv, før en avtaler en sosial avtale på fredag rett etter en slitsom arbeidsuke. Jeg tar gjerne hensyn til mine venner, men jeg deler også når de gjør noe som går utover meg, så har de en sjanse til å ta bedre valg senere. Og om de gjentatte ganger avlyser i siste liten fordi de ikke har planlagt godt nok, så slutter jeg å lage avtaler med dem. Hvis det er uforutsette ting som det å ha en helse som er uforutsigbar så er det noe annet. Anonymkode: a3e56...9cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ænema Skrevet 2 timer siden #47 Del Skrevet 2 timer siden Gjør hun tjenesten å kutt henne ut. Hun fortjener bedre. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #48 Del Skrevet 2 timer siden kommodevaran skrev (4 timer siden): Hun har kanskje teknisk sett mer tid enn deg, men det betyr ikke at hun har energi til å utnytte all denne tiden. Voldsomt lei av at folk tror at uføre sitter hjemme smekkfulle av energi, for de aller fleste ligger det mye slit og utmattelse i å ha en kronisk fysisk/psykisk sykdom. Jeg tenker det har mye å si hvor god tid i forveien du varslet henne. Jeg vet ikke hvordan det er med alle andre, men når jeg har en avtale, legger jeg opp hele dagen min med tanke på den, noen ganger også dagen i forveien. Av og til blir jeg nødt til å droppe andre ting jeg har lyst til å gjøre fordi jeg vet at det kommer til å ta så lang tid at jeg blir sent ute til avtalen, eller at det krever så mye energi at jeg da senere kommer til å slite med å være underholdende selskap. Om jeg da er på vei ut døren, og først da får spørsmål om vi kan utsette, så ville jeg nok syntes det var ganske surt å ha kastet bort tid på å gjøre meg klar framfor å gjøre andre ting som ville gitt meg mye verdi. Men, uansett, du har da din fulle rett til å ønske å utsette. Syns det er god folkeskikk å gi beskjed i god tid, men uventede ting kan jo uansett dukke opp. Det faktum at du ga etter for presset, har du kun deg selv å klandre for. Det er ditt ansvar å sette grenser for deg selv, det er ikke alle andre sin jobb. TS sa venninnen var 50 % ufør som er 100 % hjemme, ergo bør kunne ha energi. Anonymkode: ba184...741 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #49 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her, bare en kjapp oppdatering. Vi har hatt det rimelig hyggelig, men når jeg sa rett ut at det ikke blir sent i kveld fordi jeg vil legge meg til rimelig tid i dag etter lang uke, ble hun litt gretten. Men denne gangen hadde jeg fått nok og sa at jeg må få kunne sette grenser for hva jeg har energi til. Hun er på do, og jeg kjenner nok at jeg kommer til å fase ut dette vennskapet. Dette blir for kjipt. Anonymkode: 72beb...3f7 Når du sitter på KG mens dere har vinkveld, og forteller at du skal fase ut hun som er på besøk hos deg, så tenker jeg at hun fortjener bedre enn deg. Anonymkode: 5db71...453 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #50 Del Skrevet 2 timer siden Det er du som må øve deg på å si Nei, og stå godt i det. Øv deg på å si nei på en fin men bestemt måte. Anonymkode: a101c...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #51 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er du som må øve deg på å si Nei, og stå godt i det. Øv deg på å si nei på en fin men bestemt måte. Anonymkode: a101c...6a5 Men hun sa jo nei. 😛 🙈 er det meningen at man skal kjempe for å si nei? Som om man er 13 år? Anonymkode: 05e68...306 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #52 Del Skrevet 1 time siden Venninnen har lov til å være skuffet over at vinkvelden ble utsatt. Men det er ikke greit å være ufin for det! Voksne folk må ha forståelse for at andre kan være slitne selv om de ikke skjønner hvorfor. Denne venninnen virker empatiløs. Tenker gjerne at TS er heldig at hun er frisk, så da har hun ingenting å klage over. Anonymkode: 1a8f3...745 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #53 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men hun sa jo nei. 😛 🙈 er det meningen at man skal kjempe for å si nei? Som om man er 13 år? Anonymkode: 05e68...306 Man må kunne lære seg å kommunisere bedre. Jeg hadde sagt til venninnen noe sånt «Jeg er veldig lei meg for at jeg må avlyse, jeg forstår at du blir skuffet. Dessverre er jeg ikke i form til vinkveld ikveld, men jeg tar det gjerne igjen neste gang det passer for oss begge, og gleder meg». Så hadde nok venninnen godtatt det, selv om hun hadde uttrykt at hun ble lei seg og skuffet. Dette er en liten fillesak i det store og hele, et godt vennskap tåler dette. Anonymkode: ea6ff...8e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 1 time siden #54 Del Skrevet 1 time siden Årsaken til hennes oppførsel ligger nok mye akkurat i det at hun er ufør. Mange uføre tenker at de er i en spesialsituasjon da og at andre "føre" skal ta ekstra hensyn til dem. Mange tenker rett og slett at deres ønsker og behov derfor skal gå foran "de som er så friske og har det så enkelt". Jeg hadde også en ufør venninne men jeg fadet ut kontakten rett og slett av den grunn at de få gangene jeg takket nei til hennes invitasjon fikk jeg kjeft. Når hun sa nei eller kansellerte i siste sekund forventet hun forståelse, men at jeg gjorde det var direkte frekt i hennes øyne. Hun skjønte rett og slett ikke at jég som var frisk også kunne bli sliten og ikke orke det hun foreslo. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #55 Del Skrevet 1 time siden Eureka! skrev (9 minutter siden): Årsaken til hennes oppførsel ligger nok mye akkurat i det at hun er ufør. Mange uføre tenker at de er i en spesialsituasjon da og at andre "føre" skal ta ekstra hensyn til dem. Mange tenker rett og slett at deres ønsker og behov derfor skal gå foran "de som er så friske og har det så enkelt". Jeg hadde også en ufør venninne men jeg fadet ut kontakten rett og slett av den grunn at de få gangene jeg takket nei til hennes invitasjon fikk jeg kjeft. Når hun sa nei eller kansellerte i siste sekund forventet hun forståelse, men at jeg gjorde det var direkte frekt i hennes øyne. Hun skjønte rett og slett ikke at jég som var frisk også kunne bli sliten og ikke orke det hun foreslo. Det er din erfaring med én venninne som er ufør. Slutt å dra alle under samme kam. Altså, denne tråden dreier seg om en venninne som ble skuffet fordi en annen venninne ville utsette vinkvelden. Det er normalt å bli skuffet og det er lov å si! Så er det opp til begge to hvordan man ordlegger seg videre i samtalen. Det er en liten fillesak. Og det har ingenting med om man er ufør eller ei å gjøre! Anonymkode: ea6ff...8e0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 59 minutter siden #56 Del Skrevet 59 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS sa venninnen var 50 % ufør som er 100 % hjemme, ergo bør kunne ha energi. Anonymkode: ba184...741 Tror ikke ts har nevnt at venninnen er 50% ufør. Jeg nevnte tidligere i tråden at jeg har ei x-venninne som er 50% ufør. Å hun var veldig krevende og hadde null forståelse for at jeg var sliten etter jobb og orket ikke å være sammen med henne flere ganger i uken etter jobb. Dessuten så måtte jeg gjøre husarbeid, vaske klær osv etter jobb mens hun gjorde sånne ting mens jeg var på jobb. Hun ba også ofte om hjelp til praktiske ting - som å male, men stilte aldri opp med så mye som en middag en gang som takk for hjelpen eller å avlaste meg med middagslaging så jeg slapp det etter jobb når jeg var å hjalp henne. Hun her har aldri vært i jobb å vet tydeligvis ikke hvordan det er å skulle jobbe, klare daglige sysler å atpåtil hjelpe denne venninnen. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er din erfaring med én venninne som er ufør. Slutt å dra alle under samme kam. Altså, denne tråden dreier seg om en venninne som ble skuffet fordi en annen venninne ville utsette vinkvelden. Det er normalt å bli skuffet og det er lov å si! Så er det opp til begge to hvordan man ordlegger seg videre i samtalen. Det er en liten fillesak. Og det har ingenting med om man er ufør eller ei å gjøre! Anonymkode: ea6ff...8e0 Ikke meg du siterer, men jeg hadde også ei sånn venninne, som bare krevde og hadde null forståelse for at jeg jobbet og var sliten etter jobb, så det er flere som har sånne venner. Men de fleste uføre har forståelse for at andre enn de også kan bli slitne og har ikke all verdens med overskudd. Jeg ble selv ufør mot slutten av mine yrkesaktive år, å jeg har ingen problemer med å verken skjønne at folk som jobber trenger kvelder og helger på å få unne ting. Jeg bruker nå også lenger tid på ting,blir fortere sliten, klarer ikke lenger å ta ting på sparket og må ha oversikt over hva som skjer i løpet av uken. Anonymkode: d8a5a...8a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 53 minutter siden #57 Del Skrevet 53 minutter siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har en venninne som er barnløs og ufør. Før jul spurte hun om vi skulle møtes hos meg for vin, og jeg sa det passet fint. Denne uken har vi både hatt sykdom og jeg har hatt mye styr på jobben. Jeg ringte henne i stad og lurte på om vi kunne heller møtes i morgen, for i dag kjenner jeg at sofaen bare roper på meg. Hun sa hun hadde gledet seg så mye, og at vi hadde ikke sett hverandre før jul og at det ville vært kjipt av meg å avlyse på så kort varsel. Så nå sitter jeg og venter på henne og kjenner meg egentlig litt irritert. Det har ikke skjedd sjeldent at hun har avlyst ting pga dårlig form. Vil egentlig si at veldig mye av vår kontakt skjer på hennes premisser. Æsj, angrer på at jeg sa ja. Jeg er ikke på jordet som reagerer på dette? Hadde en en annen venninne sagt det jeg sa hadde JEG spurt om vi skulle utsette. Anonymkode: 72beb...3f7 Så intensjonen din med denne tråden var egentlig å få i gang nok en debatt om oss som er uføretrygdet? Anonymkode: 7cb44...17f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 47 minutter siden #58 Del Skrevet 47 minutter siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så intensjonen din med denne tråden var egentlig å få i gang nok en debatt om oss som er uføretrygdet? Anonymkode: 7cb44...17f Jeg ble ufør for ca 2 år siden etter å ha jobbet i over 30 år. Jeg føler meg ikke krenket over denne tråden, men har derimot full forståelse for ts sitt problem. Anonymkode: d8a5a...8a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 35 minutter siden #59 Del Skrevet 35 minutter siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ble selv ufør mot slutten av mine yrkesaktive år, å jeg har ingen problemer med å verken skjønne at folk som jobber trenger kvelder og helger på å få unne ting. Jeg bruker nå også lenger tid på ting,blir fortere sliten, klarer ikke lenger å ta ting på sparket og må ha oversikt over hva som skjer i løpet av uken. Anonymkode: d8a5a...8a3 Det er ikke noe vanskelig å skjønne begge parter, eller å skjønne at ts ikke er veldig investert i vennskapet. Mulig også at venninnen har merket det. Det er også dårlig kommunisert fra ts, å ikke sette tydelige nok grenser når grensen hennes enten ikke ble oppfattet (utydelig), eller oversett av venninnen. Jeg er selv ufør etter mange år i arbeidslivet, og kjenner ofte på frustrasjon og irritasjon når planer blir løse eller flyttet på. Som mange har skrevet fra før, man planlegger og tilpasser rundt planen, så en avlyst kveld får ringvirkninger, langt utover det avmålte tidsrommet. Noe som er en markant endring fra tidligere når tidsrommet bare ble fylt av noe annet, og man gjerne hadde ett naturlig møtepunkt senere. Når det er sagt er det mitt problem, og noe jeg forstår kan være vanskelig å sette seg inn i uten å ha erfart det. Og alle har alltid gyldige grunner til å avlyse, og de skal ikke overprøves, eller gies dårlig samvittighet over. Anonymkode: e762b...b1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25 minutter siden #60 Del Skrevet 25 minutter siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tenker det er relevant fordi hun ikke har hatt en 5 dagers arbeidsuke akkurat, og fordi hun selv avlyser ofte pga dårlig form. Så det føles ekstra urettferdig at jeg stadig tar hensyn til hennes behov, men når jeg for en gangs skyld ønsker det samme blir jeg møtt med ingen forståelse Anonymkode: 72beb...3f7 du er klar over at folk er uføretrygdet av en grunn og ikke får betalt fri på statens regning? AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde også ei ufør venninne før jeg fikk barn. Jeg var på jobb 5 dager i uken, ganske fysisk tung jobb også, å hun gikk hjemme på dagene og fikk gjort unna huarbeid osv da. Dette var jo ting jeg måtte gjøre etter arbeidstid, å jeg var allerede veldig sliten etter jobb. Nesten daglig så kontaktet hun meg og ville finne på ting, for hun kjedet seg. Jeg sa at jeg hadde ting jeg måtte få unna samt at jeg var sliten. Likevel så ga hun seg ikke med maset. Hun sluttet ikke å mase før jeg ble gravid. Hun er ufrivillig barnløs, så hun synes nok det var sårt at jeg ble gravid. Jeg tenker at folk som aldri har jobbet før vet hva det vil si å være i jobb og ha et hjem og barn som krever sitt, at man får andre prioriteringer. Anonymkode: d8a5a...8a3 Ja for alle som er uføretrygdet har aldri vært i jobb🤦🏼♀️ Anonymkode: 7cb44...17f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå