Gå til innhold

Ufør venninne viser lite hensyn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen mangler sosiale antenner og klarer ikke å tenke på at de bør sette andre før seg selv. Venninnen din høres slik ut.

Anonymkode: 39838...4c8

Ts også. 

Anonymkode: 396cb...02f

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror det er på tide at du gror litt empati og forståelse for andre som er i en annen situasjon enn deg.

Anonymkode: ea6ff...8e0

Hvorfor det? Var det bare hun det skulle tas hensyn til? Hva med en som jobbet og slet å ikke hadde så mye overskudd til å være sosial etter jobb flere ganger i uken?

Denne x-venninnen hadde også veldig lett med å spørre folk om hjelp til mange praktiske ting, men hun kunne aldri gi noe igjen. Da mener jeg ikke at hun skulle hjulpet til å male hos meg etter at jeg hadde malt hos henne, men hun kunne stilt med en middag når jeg kom fra jobb for å hjelpe henne. 

Å hvor ufør hun er kan jo sikkert diskuteres. Hun er 50% ufør, hun har aldri jobbet i den % hun har arbeidsevne. For noen år siden så spurte jeg om hun ikke ville prøve å få 100% ufør, så ville hun ikke det da hun var redd for at de gikk igjennom hennes uføresak og tok fra henne trygden. 

Anonymkode: d8a5a...8a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tenker det er relevant fordi hun ikke har hatt en 5 dagers arbeidsuke akkurat, og fordi hun selv avlyser ofte pga dårlig form. Så det føles ekstra urettferdig at jeg stadig tar hensyn til hennes behov, men når jeg for en gangs skyld ønsker det samme blir jeg møtt med ingen forståelse 

Anonymkode: 72beb...3f7

Du ble ikke møtt med «manglende forståelse». Du ble møtt med at hun hadde gledet seg og et svakt press om å gjennomføre. 
Dersom du ikke ønsket eller orket gjennomføre kunne du bare svart «nei, vi må utsette».

Og til neste gang: å avlyse en venn fordi man har «lyst til å ligge på sofaen» er ufint. Dersom du ønsker opplyse en grunn til avlysningen må du enten ha en mer kurrant grunn, eller oppgi den «egentlige» grunnen.

Her sier du til oss at det er rekonvalens etter sykdom. Til henne påstår du at du sa du skulle slenge på sofaen. Det siste er et dårlig skjult «har ikke lyst til å treffe deg», det første er en årsak.

Ut fra hvordan du velger omtale denne personen tenker jeg at hun er en «venninne». En slik kvinner bruker å holde rundt seg av strategiske sosiale grunner, heller enn reellt vennskap. Det er en du bruker for å hevde deg selv i hakke-hierarkiet du omtaler. Det er ikke en venn. (Venner er vennlige mot hverandre. Er man ikke vennlig er man ikke en venn)

Anonymkode: 0bf0c...625

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tenker det er relevant fordi hun ikke har hatt en 5 dagers arbeidsuke akkurat, og fordi hun selv avlyser ofte pga dårlig form. Så det føles ekstra urettferdig at jeg stadig tar hensyn til hennes behov, men når jeg for en gangs skyld ønsker det samme blir jeg møtt med ingen forståelse 

Hun har kanskje teknisk sett mer tid enn deg, men det betyr ikke at hun har energi til å utnytte all denne tiden. Voldsomt lei av at folk tror at uføre sitter hjemme smekkfulle av energi, for de aller fleste ligger det mye slit og utmattelse i å ha en kronisk fysisk/psykisk sykdom.

Jeg tenker det har mye å si hvor god tid i forveien du varslet henne. Jeg vet ikke hvordan det er med alle andre, men når jeg har en avtale, legger jeg opp hele dagen min med tanke på den, noen ganger også dagen i forveien. Av og til blir jeg nødt til å droppe andre ting jeg har lyst til å gjøre fordi jeg vet at det kommer til å ta så lang tid at jeg blir sent ute til avtalen, eller at det krever så mye energi at jeg da senere kommer til å slite med å være underholdende selskap. Om jeg da er på vei ut døren, og først da får spørsmål om vi kan utsette, så ville jeg nok syntes det var ganske surt å ha kastet bort tid på å gjøre meg klar framfor å gjøre andre ting som ville gitt meg mye verdi.

Men, uansett, du har da din fulle rett til å ønske å utsette. Syns det er god folkeskikk å gi beskjed i god tid, men uventede ting kan jo uansett dukke opp.

Det faktum at du ga etter for presset, har du kun deg selv å klandre for. Det er ditt ansvar å sette grenser for deg selv, det er ikke alle andre sin jobb.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke litt din egen feil da, at du ikke setter riktige grenser for deg selv og er tydelig? 

Anonymkode: 6f4a9...88a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bestem deg tidligere neste gang og øv på å sette grenser for deg selv. Vanskelig begge deler, du må øve og erfare. ❤️ Så får du lyst til å gjøre det oftere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Feil.

Hennes 5 dagers arbeidsuke er å holde helsa i så god form som mulig. 

Anonymkode: a2c59...938

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kommodevaran skrev (14 minutter siden):

Hun har kanskje teknisk sett mer tid enn deg, men det betyr ikke at hun har energi til å utnytte all denne tiden. Voldsomt lei av at folk tror at uføre sitter hjemme smekkfulle av energi, for de aller fleste ligger det mye slit og utmattelse i å ha en kronisk fysisk/psykisk sykdom.

Dette🙏

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Høres ut som en dårlig venn. Egoistisk. Hva liker du egentlig med henne? Men du skulle stått på nei'en din. Du skulle sagt, "Nei, nå tråkker du over grensene mine. Nei, betyr nei."

Anonymkode: 15bc6...db0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her, bare en kjapp oppdatering. Vi har hatt det rimelig hyggelig, men når jeg sa rett ut at det ikke blir sent i kveld fordi jeg vil legge meg til rimelig tid i dag etter lang uke, ble hun litt gretten. Men denne gangen hadde jeg fått nok og sa at jeg må få kunne sette grenser for hva jeg har energi til. 

Hun er på do, og jeg kjenner nok at jeg kommer til å fase ut dette vennskapet. Dette blir for kjipt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts her, bare en kjapp oppdatering. Vi har hatt det rimelig hyggelig, men når jeg sa rett ut at det ikke blir sent i kveld fordi jeg vil legge meg til rimelig tid i dag etter lang uke, ble hun litt gretten. Men denne gangen hadde jeg fått nok og sa at jeg må få kunne sette grenser for hva jeg har energi til. 

Hun er på do, og jeg kjenner nok at jeg kommer til å fase ut dette vennskapet. Dette blir for kjipt. 

Så kjedelig. Hun kan du lett kvitte deg med. Det er greit å ta hensyn, men det må gå begge veier. 

Håper hun finner døra og går snart da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en venninne som er barnløs og ufør. Før jul spurte hun om vi skulle møtes hos meg for vin, og jeg sa det passet fint. 

Denne uken har vi både hatt sykdom og jeg har hatt mye styr på jobben. Jeg ringte henne i stad og lurte på om vi kunne heller møtes i morgen, for i dag kjenner jeg at sofaen bare roper på meg. 

Hun sa hun hadde gledet seg så mye, og at vi hadde ikke sett hverandre før jul og at det ville vært kjipt av meg å avlyse på så kort varsel. 

Så nå sitter jeg og venter på henne og kjenner meg egentlig litt irritert. Det har ikke skjedd sjeldent at hun har avlyst ting pga dårlig form. Vil egentlig si at veldig mye av vår kontakt skjer på hennes premisser. 

Æsj, angrer på at jeg sa ja.

Jeg er ikke på jordet som reagerer på dette? Hadde en en annen venninne sagt det jeg sa hadde JEG spurt om vi skulle utsette. 

Jeg er ufør og jeg er helt enig med deg. 

Anonymkode: 05e68...306

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kommodevaran skrev (1 time siden):

Det handler vel ikke om at man tror at uføre har masse energi siden man ‘ikke gjør på noe’? Det handler jo om et enveis venneforhold. Den uføre venninnen av alle burde jo gi TS muligheten til å melde avbud uten å bli presset opp i et hjørne. Hun burde jo forstå det, spesielt siden hun melder avbud selv pga dårlig form … 

Anonymkode: 05e68...306

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en venninne som er barnløs og ufør. Før jul spurte hun om vi skulle møtes hos meg for vin, og jeg sa det passet fint. 

Denne uken har vi både hatt sykdom og jeg har hatt mye styr på jobben. Jeg ringte henne i stad og lurte på om vi kunne heller møtes i morgen, for i dag kjenner jeg at sofaen bare roper på meg. 

Hun sa hun hadde gledet seg så mye, og at vi hadde ikke sett hverandre før jul og at det ville vært kjipt av meg å avlyse på så kort varsel. 

Så nå sitter jeg og venter på henne og kjenner meg egentlig litt irritert. Det har ikke skjedd sjeldent at hun har avlyst ting pga dårlig form. Vil egentlig si at veldig mye av vår kontakt skjer på hennes premisser. 

Æsj, angrer på at jeg sa ja.

Jeg er ikke på jordet som reagerer på dette? Hadde en en annen venninne sagt det jeg sa hadde JEG spurt om vi skulle utsette. 

Det handler ikke om at hun er ufør men hvordan hun er som person! Hadde en venninne sagt til meg at hun var sliten og vi kunne ta det imorgen hadde jeg gjort det om det passet. Noen ganger skjer livet og da er det godt å kunne være såpass ærlig og si at man er sliten og at andre klarer å ta litt hensyn! Skjønner at du er irritert, men ris til egen bak når du ikke sa skikkelig nei.. Men vet det ikke er lett med samvittigheten ja!

Anonymkode: 739f5...b09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sorry, men dette er ikke noen venninne. Verken du for henne eller motsatt. Så helt sikkert like greit å fase ut. Venner har forståelse for hverandre og snakker pent om hverandre når de ikke er til stedet. 

Anonymkode: 4654f...f5e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts, ikke bli påvirket av folk her inne, ingen her vet nok om dere to til at du kan ta imot råd herfra. Ikke ta noen brå avgjørelser akkurat nå. Snakk heller med henne på en skikkelig måte, kanskje dere løser det hele og blir enda bedre venner som kan være ærlige begge veier og vise respekt begge veier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å være syk er faktisk en 100% fulltidsjobb som varer alle dager hele året gjennom! Vi har aldri ferie sånn som de som er i arbeid har! Og ting må ofte planlegges, ikke alle kan hive seg rundt og gjøre ting samme dag eller flytte avtaler til dagen etterpå etc. Mange må planlegge og finne ut hvor mange skjeer energi man har blitt utdelt den aktuelle dagen. Kanskje det bare var en skje som ble utdelt en dag, da holder den så vidt til å bare stå opp, kanskje ikke det engang!

og kanskje hun syns det er kjempe sårt når ting må avlyses, både fra hennes side men også fra andres side, og dermed er det vanskelig å vise forståelse?

Anonymkode: 66584...f75

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å være syk er faktisk en 100% fulltidsjobb som varer alle dager hele året gjennom! Vi har aldri ferie sånn som de som er i arbeid har! Og ting må ofte planlegges, ikke alle kan hive seg rundt og gjøre ting samme dag eller flytte avtaler til dagen etterpå etc. Mange må planlegge og finne ut hvor mange skjeer energi man har blitt utdelt den aktuelle dagen. Kanskje det bare var en skje som ble utdelt en dag, da holder den så vidt til å bare stå opp, kanskje ikke det engang!

og kanskje hun syns det er kjempe sårt når ting må avlyses, både fra hennes side men også fra andres side, og dermed er det vanskelig å vise forståelse?

Anonymkode: 66584...f75

Ja, akkurat slik var det for meg i dag. Hadde ikke egentlig ork til et besøk, og helst ikke alkohol. 

Nå har hun akkurat reist hjem etter at jeg nærmest måtte be henne om å dra. 

Kjenner at jeg er ferdig. 

Men den gode nyheten i denne tråden må jo være at folk har utrolig stor forståelse og vilje til å tilpasse seg uføre og deres hverdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, akkurat slik var det for meg i dag. Hadde ikke egentlig ork til et besøk, og helst ikke alkohol. 

Nå har hun akkurat reist hjem etter at jeg nærmest måtte be henne om å dra. 

Kjenner at jeg er ferdig. 

Men den gode nyheten i denne tråden må jo være at folk har utrolig stor forståelse og vilje til å tilpasse seg uføre og deres hverdag...

Jeg tipper at de fleste som svarer i denne tråden selv er ufør som aldri har jobbet, å de er like trangsynte som din venninne og min x-venninne.

Jeg endte selv opp som ufør for ca 2 år siden, etter å ha jobbet i over 30 år, å jeg tror at om man jobber eller har jobbet så vet man at også mennesker som er i jobb kan bli slitne å at de også kan tas hensyn til når de trenger det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du fått dumpet denne dårlige venninna di? Det er derfor man ikke har venner som er uføre energityver. 

Anonymkode: ca031...5a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...