AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg har en venninne som er barnløs og ufør. Før jul spurte hun om vi skulle møtes hos meg for vin, og jeg sa det passet fint. Denne uken har vi både hatt sykdom og jeg har hatt mye styr på jobben. Jeg ringte henne i stad og lurte på om vi kunne heller møtes i morgen, for i dag kjenner jeg at sofaen bare roper på meg. Hun sa hun hadde gledet seg så mye, og at vi hadde ikke sett hverandre før jul og at det ville vært kjipt av meg å avlyse på så kort varsel. Så nå sitter jeg og venter på henne og kjenner meg egentlig litt irritert. Det har ikke skjedd sjeldent at hun har avlyst ting pga dårlig form. Vil egentlig si at veldig mye av vår kontakt skjer på hennes premisser. Æsj, angrer på at jeg sa ja. Jeg er ikke på jordet som reagerer på dette? Hadde en en annen venninne sagt det jeg sa hadde JEG spurt om vi skulle utsette. Anonymkode: 72beb...3f7 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Dette handler vel om hvordan hun er som person og har ingenting med at hun er ufør å gjøre. Skjønner ikke hvorfor det var så viktig for deg å fremheve dette. Anonymkode: b1ecd...088 23 3 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette handler vel om hvordan hun er som person og har ingenting med at hun er ufør å gjøre. Skjønner ikke hvorfor det var så viktig for deg å fremheve dette. Anonymkode: b1ecd...088 Tenker det er relevant fordi hun ikke har hatt en 5 dagers arbeidsuke akkurat, og fordi hun selv avlyser ofte pga dårlig form. Så det føles ekstra urettferdig at jeg stadig tar hensyn til hennes behov, men når jeg for en gangs skyld ønsker det samme blir jeg møtt med ingen forståelse Anonymkode: 72beb...3f7 20 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Hun presset kanskje på men det er allikevel du som må stå på ditt, det må du ta på din kappe. Reflektere litt over hvorfor du reagerer med å bare legge deg ned og la henne rulle over deg når du opplever et snev av emosjonell utpressing... Hun har kanskje ikke så mye annet i livet sitt og derfor er hun veldig på det er hennes problem. Kanskje du skal ta en prat med henne om dette i dag at du ble litt overrumplet over hennes reaksjon på at du ville utsette denne kvelden deres til i morgen. Du sier du har tross alt jobb, barn og mann og selv om du er frisk nok til å jobbe så er du ikke en utømmelig kilde av energi. Av og til så trenger en frisk kropp hvile. Det bør jo hun som er ufør ha forståelse for, hvis du ikke når frem med dette så er kanskje ikke dette et vennskap som er liv laga. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette handler vel om hvordan hun er som person og har ingenting med at hun er ufør å gjøre. Skjønner ikke hvorfor det var så viktig for deg å fremheve dette. Anonymkode: b1ecd...088 Grunnen for at hun nevner at hun er barnløs og ufør er vel fordi hun mener at venninna ikke har så mye annet i livet som tar tid derfor er det enkelt å utsette for denne uføre venninna. Hun tenker kanskje ikke på at venninna og har sine ting som må prioriteres for at hun skal kunne ta en kveld med venninna. Kanskje hun tar det veldig rolig dagene før hun har avtale slik at hun kan ta en crash out dagen etter. Hvem vet. Anonymkode: 04d00...974 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea59 Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tenker det er relevant fordi hun ikke har hatt en 5 dagers arbeidsuke akkurat, og fordi hun selv avlyser ofte pga dårlig form. Så det føles ekstra urettferdig at jeg stadig tar hensyn til hennes behov, men når jeg for en gangs skyld ønsker det samme blir jeg møtt med ingen forståelse Anonymkode: 72beb...3f7 Nå vet jeg ikke hva slags utfordringer din venninne har. Men, mange uføre har det slik at de må lade opp i god tid i forveien før de klarer å ha en aktivitet - og også må hvile etterpå. Så de kan ha like god grunn til at det ikke passer som en som har jobbet i 5 dager… 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Jeg hadde også ei ufør venninne før jeg fikk barn. Jeg var på jobb 5 dager i uken, ganske fysisk tung jobb også, å hun gikk hjemme på dagene og fikk gjort unna huarbeid osv da. Dette var jo ting jeg måtte gjøre etter arbeidstid, å jeg var allerede veldig sliten etter jobb. Nesten daglig så kontaktet hun meg og ville finne på ting, for hun kjedet seg. Jeg sa at jeg hadde ting jeg måtte få unna samt at jeg var sliten. Likevel så ga hun seg ikke med maset. Hun sluttet ikke å mase før jeg ble gravid. Hun er ufrivillig barnløs, så hun synes nok det var sårt at jeg ble gravid. Jeg tenker at folk som aldri har jobbet før vet hva det vil si å være i jobb og ha et hjem og barn som krever sitt, at man får andre prioriteringer. Anonymkode: d8a5a...8a3 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Andrea59 skrev (3 minutter siden): Nå vet jeg ikke hva slags utfordringer din venninne har. Men, mange uføre har det slik at de må lade opp i god tid i forveien før de klarer å ha en aktivitet - og også må hvile etterpå. Så de kan ha like god grunn til at det ikke passer som en som har jobbet i 5 dager… Å det er jo greit det, men hun burde ikke lagt press på ts om å møtes idag. Hun kunne også vist forståelse for at ts er sliten - selv om hun ikke er ufør. Anonymkode: d8a5a...8a3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har en venninne som er barnløs og ufør. Før jul spurte hun om vi skulle møtes hos meg for vin, og jeg sa det passet fint. Denne uken har vi både hatt sykdom og jeg har hatt mye styr på jobben. Jeg ringte henne i stad og lurte på om vi kunne heller møtes i morgen, for i dag kjenner jeg at sofaen bare roper på meg. Hun sa hun hadde gledet seg så mye, og at vi hadde ikke sett hverandre før jul og at det ville vært kjipt av meg å avlyse på så kort varsel. Så nå sitter jeg og venter på henne og kjenner meg egentlig litt irritert. Det har ikke skjedd sjeldent at hun har avlyst ting pga dårlig form. Vil egentlig si at veldig mye av vår kontakt skjer på hennes premisser. Æsj, angrer på at jeg sa ja. Jeg er ikke på jordet som reagerer på dette? Hadde en en annen venninne sagt det jeg sa hadde JEG spurt om vi skulle utsette. Anonymkode: 72beb...3f7 Hvor kort varsel ga du da? Så du fra i dag tidlig? Eller to timer før avtalen? Hadde du avlyst like før, hadde jeg også blitt skuffet og irritert, det er dårlig respekt av andres tid. Hadde du sagt fra senest rundt kl 13, hadde det vært helt ok. Anonymkode: ea6ff...8e0 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Som ufør er jeg mye mindre fleksibel på å endre avtaler på kort varsel enn da jeg var frisk og jobbet 100% med 1 times pendlervei - jeg har mye tid, men lite krefter. Jeg har også mye mindre som skjer av sosiale og hyggelige ting så hver enkelt avtale betyr mer. Når det er sagt, har hun selvfølgelig ikle enerett på å avlyse avtaler og burde respektere ditt ønske og behov for det, men det handler ikke nødvendigvis bare om at hun er selvsentrert og mangler forståelse. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Det er sosiale antenner som mangler på et vis hos denne venninnen. Folk flest hadde hatt forståelse for at man må utsette avtaler av og til. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrea59 Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å det er jo greit det, men hun burde ikke lagt press på ts om å møtes idag. Hun kunne også vist forståelse for at ts er sliten - selv om hun ikke er ufør. Anonymkode: d8a5a...8a3 Det er jeg enig i - jeg ville bare gi litt info om hvordan det kan være som ufør. Mange med usynlig sykdom ser man ikke når de sliter, men bare når de er «oppladet» - og da kan man lett tenke at de er i bedre form enn de er…. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tenker det er relevant fordi hun ikke har hatt en 5 dagers arbeidsuke akkurat, og fordi hun selv avlyser ofte pga dårlig form. Så det føles ekstra urettferdig at jeg stadig tar hensyn til hennes behov, men når jeg for en gangs skyld ønsker det samme blir jeg møtt med ingen forståelse Anonymkode: 72beb...3f7 Det at hun er ufør, trenger uansett ikke nevnes. Hun er ufør fordi hun ikke har helse til å jobbe sånn som du gjør. Hun sitter ikke hjemme og bygger opp energien til helgen, hun sitter hjemme og gjør så godt hun kan for å overleve uken. Anonymkode: ea6ff...8e0 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun tenker kanskje ikke på at venninna og har sine ting som må prioriteres for at hun skal kunne ta en kveld med venninna. Kanskje hun tar det veldig rolig dagene før hun har avtale slik at hun kan ta en crash out dagen etter. Hvem vet. Dette er veldig vanlig når man er i kronisk dårlig form/ er ufør. Det bør andre lære seg å tenke over. Jeg er selv ufør på deltid, og det var én kveld med venninner jeg hadde planlagt i romjulen. Jeg la inn avslappingsdager både før og etter denne kvelden. Når en av dem da kommer og sier de må se an helt til siste dag, så blir jeg oppgitt og irritert. Bare et eksempel på hvordan en avlysning kan påvirke. Når det er sagt, er det selvsagt lov å avlyse, føle seg dårlig osv for andre enn uføre også, bare si fra i god nok tid. Anonymkode: ea6ff...8e0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden Noen mangler sosiale antenner og klarer ikke å tenke på at de bør sette andre før seg selv. Venninnen din høres slik ut. Anonymkode: 39838...4c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg hadde også ei ufør venninne før jeg fikk barn. Jeg var på jobb 5 dager i uken, ganske fysisk tung jobb også, å hun gikk hjemme på dagene og fikk gjort unna huarbeid osv da. Dette var jo ting jeg måtte gjøre etter arbeidstid, å jeg var allerede veldig sliten etter jobb. Nesten daglig så kontaktet hun meg og ville finne på ting, for hun kjedet seg. Jeg sa at jeg hadde ting jeg måtte få unna samt at jeg var sliten. Likevel så ga hun seg ikke med maset. Hun sluttet ikke å mase før jeg ble gravid. Hun er ufrivillig barnløs, så hun synes nok det var sårt at jeg ble gravid. Jeg tenker at folk som aldri har jobbet før vet hva det vil si å være i jobb og ha et hjem og barn som krever sitt, at man får andre prioriteringer. Anonymkode: d8a5a...8a3 Tror det er på tide at du gror litt empati og forståelse for andre som er i en annen situasjon enn deg. Anonymkode: ea6ff...8e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matas Skrevet 4 timer siden #16 Del Skrevet 4 timer siden Tråden er ryddet for avsporing. Matas, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste uføre i Norge kunne vært i jobb om de bare ønsket det. Især alle de som blir uføre når de er tidlig i tjueårene. Bare tull dette systemet vi har i Norge, at man kan bli ufør når man er 20 og bli sikret inntekt resten av livet. Anonymkode: 3b61d...a28 De fleste faktisk.. Nei, en og annen kanskje, og mange ufør er jo i jobb i tillegg til å være ufør også. Jeg er ufør, og planlegger over tid å kunne tjene penger igjen på egen, men noen normal jobb kunne jeg aldri hatt, til det er jeg for syk. Anonymkode: f9b01...56d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste uføre i Norge kunne vært i jobb om de bare ønsket det. Især alle de som blir uføre når de er tidlig i tjueårene. Bare tull dette systemet vi har i Norge, at man kan bli ufør når man er 20 og bli sikret inntekt resten av livet. Anonymkode: 3b61d...a28 Det er en heeeelt annen diskusjon. Og nei, de fleste uføre kunne ikke vært i jobb. Noen kunne det, men ikke de fleste. Er du klar over hvor vanskelig det er å få uføretrygd i Norge? Hvor mange år man skal ut i utprøving i arbeidslivet, og hvor mye som kreves av en syk i den prosessen? Mange havner på sykehuset og blir enda dårligere enn før. Ikke snakk så påståelig om noe du ikke kan nok om eller har kjent på kroppen selv. Anonymkode: ea6ff...8e0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tantemor Skrevet 4 timer siden #19 Del Skrevet 4 timer siden Hvis det var slik at hun har konkrete andre planer for i morgen kveld sånn at det for henne ikke passet å flytte til da, så er det selvsagt kjip med avlysning idag. Dersom hun bare skal være hjemme og slappe av i morgen kunne hun fint vært med på å flytte dag siden du er så sliten idag. Men så har du likevel all rett til å uansett avlyse når du selv vil. Du MÅ ikke stå på pinne for andre på bekostning av din egen helse og velvære. Dersom du hadde vært mer bestemt på at i kveld så klarer du overhode ikke besøk, så hadde hun bare måttet bli så skuffet hun bare måtte bli. Håper du finner glede av kvelden til slutt likevel da, nå når det er slik at hun faktisk er på vei, og så husker du det til senere at du kan avlyse når du selv trenger det 🤗 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Del Skrevet 4 timer siden Dette hadde jeg ikke taklet. Hvorfor omgås du slike mennesker? Hun høres egoistisk ut. Typisk at uføre blir egoister, så er på sin plass at du nevner det i HI. Anonymkode: ca031...5a8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå