Gå til innhold

Hva er din/dine erfaringer med arbeidslivet?

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Hva er dine erfaringer i arbeidslivet, på  godt og  vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At jeg valgte feil yrke. Trodde at jeg skulle holde ut et helt liv i helsevesenet med underbemanning og overarbeid. Det var ikke så ille da jeg valgte utdanning, men de siste 10 årene har det blitt spart inn såpass at ansatte bukker under pga. egen helse.

Anonymkode: f3ff6...1e4

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig åpent spørsmål! «På godt og vondt» får meg umiddelbart til å tenke på forskjellen mellom en god og dårlig sjef/leder. Skjønte ikke egentlig dette før jeg fikk en god leder. 

Eller valgte jeg først et fysisk krevende yrke fordi jeg likte å være aktiv (var jo ung og frisk) men pådro meg raskt vondter, selv meg regelmessig trening. Byttet til kontorjobb som er bedre sånn sett, og har fått vondter av den statiske sittinga og, men det er mer overkommelig når du ikke skal yte fysisk med vondt i kroppen.

og så er det gøy å gå på jobb når man har oppgaver og/eller kollegaer man trives med, så det er verdt å jobbe litt for å finne noe man liker:)

Anonymkode: 6bd6a...66e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bedrifter smigrer deg til å starte hos dem, men den interessen du har til faget får du ikke brukt. Du blir fanget til å gjøre en ting. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At din arbeidshverdag helt og holdent formes av hva du gjør den til selv. 

Anonymkode: b0312...e1f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en jobb jeg stortrivdes i, savner den nå også 22 år etter bedriften gikk konkurs.

Fikk meg ny jobb og følte meg som en slave for en nazi bedrift. Jeg ble gradvis dårligere av denne jobben og endte opp 100% ufør.

Nå som ufør klarer jeg etter 5 år å slappe av og faktisk kose meg i hverdagen.

Anonymkode: b372c...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg drømmer om uføretrygd, men innser samtidig at det ikke er en mulighet før om noen år.

Angrer bittert på at jeg ikke brukte første halvdel av tjueårene på å skaffe meg uføretrygd.

Anonymkode: 95993...a7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At man kan tjene bra penger i nesten alle yrker i Norge, bare man jobber nok.

Selv tok jeg ingen utdanning, men har betalt ned lån på bolig og bil 20 min utenfor Oslo i en alder av 40 år.

Nå har jeg kone og to barn, og vi sparer 800.000kr i året selv med helt middels jobber, da vi ikke har noe lån å betjene.

Dette med som sagt helt middels jobber og middels lønn.

Det er digg med Norge. At alle kan få et fint økonomisk liv bare man bretter ermene opp en periode.

Anonymkode: aa6c1...dab

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utdannet meg til snekker,men desverre i 1997 var nok ikke byggebransjen klare for jenter. Jobbet i stor bedrift kun en i bedriften var positiv til å ha ei jente som lærling  det var en eldre svensk mann  han jeg og lærte mest av  før bedriften sa opp alle lærlinger. Og jeg fikk ikke noe nytt sted.

Startet da som renholder , før jeg tok skole for barn og ungdoms arbeider. Men startet ikke som lærling for tjente mer som renholder. Tungt yrke men var stolt over det jeg bidro med som renholder

Så ble jeg bonde med melkeku ,sau og gris.

Anonymkode: ee1b3...738

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange gode erfaringer med arbeidslivet, de gangene jeg har hatt en jobb hvor jeg både har trivdes med arbeidsoppgavene og kollegaene mine. Kjempebra sosialt og akkurat passe utfordrende og interessante arbeidsoppgaver. 
Dårlige erfaringer er når arbeidsmiljøet har vært dårlig og arbeidsoppgavene kjedelige. Når dagene har gått så sakte at jeg nærmest har klikket av kjedsomhet. 
En god leder er også alfa omega! 

Anonymkode: 0bf53...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke jobbe mer enn akkurat det du er lønnet til og jobbe utover dine arbeidsoppgaver. Som oftest lønnes det ikke ekstra ved neste lønnsforhandlinger. 

Anonymkode: 33da8...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1: Ikke høre på alle som sier at du kan bli akkurat det du vil, og følge hjertet og lidenskapen. Det fører bare til arbeidsledighet og fattigdom. Velg isteden en utdannelse som gir en skikkelig jobb.

2: Ikke gjøre hobbyer til en jobb. Det er som oftest lite lønnsomt og man ender opp med å ødelegge hobbyen.

3: Å jobbe hardt er ikke veien til sunn økonomi og rikdom. Man sliter seg ut og møter den berømte veggen. Man må jobbe smart isteden.

4: Ikke alle er laget for å jobbe 8-16, mandag til Fredag.

Det viktigste av alt: Ikke vær den som går rundt og klager ustanselig på arbeidsoppgaver, sjefen, kollegaene, lønna... Man ødelegger kun for seg selv. Man må ta tak i livet sitt og gjøre noe med det!

Anonymkode: b9a66...cee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selv tok jeg ingen utdanning, men har betalt ned lån på bolig og bil 20 min utenfor Oslo i en alder av 40 år.

Nå har jeg kone og to barn, og vi sparer 800.000kr i året selv med helt middels jobber, da vi ikke har noe lån å betjene.

Det er digg med Norge. At alle kan få et fint økonomisk liv bare man bretter ermene opp en periode.

Dette er jo bare bullshit...

Men du fikk skrytt av boligkjøpet ditt, som tydeligvis var hele hensikten med innlegget. Klapp, klapp.

Anonymkode: b9a66...cee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri fått fast stilling. Har opplevd forskjellige utgaver av trakassering i alle jobber jeg har hatt. Har utdanning og håper å finne en jobb som jeg kan få brukt meg i og som jeg kan jobbe høy nok prosent i til å klare meg godt økonomisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At i arbeidslivet er det både kyniske og gode sjefer/ledere, at statlig er kanskje de verste på arbeidsmiljø og fremme helse. 
At jeg har yrkesstolthet og skulle ønske alle fikk oppleve det, for det å være stolt av det du gjør vil gjøre arbeidsdagen lettere. 
Jobben er en stor del av livet, trivsel er veldig viktig. 
At jeg som en gang drømte om å bli karrierekvinne, klatre oppover fant ut at det jeg gjør betyr noe og at jeg ikke har behov for å klatre. 

Anonymkode: 8f7fa...28e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drømmer om uføretrygd, men innser samtidig at det ikke er en mulighet før om noen år.

Angrer bittert på at jeg ikke brukte første halvdel av tjueårene på å skaffe meg uføretrygd.

Anonymkode: 95993...a7c

Troll

Anonymkode: e60c4...b7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Å jobbe fulltid i yrket mitt er ikke så spennende som jeg hadde trodd. Men jeg trives og føler at bidraget mitt er verdifullt. Alt er liksom bra+. Det er godt å ha en stabil inntekt og trygge arbeidsforhold. Alt er liksom lagom, som de sier på svensk.

Anonymkode: 10941...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler meg bare lurt. 

Anonymkode: 13af4...791

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig. Om man tilpasser seg, så kan man komme langt. Bo der det er billig, øke sin økonomisk kunnskap og stå på. 

Anonymkode: 47b70...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig annerledes da du og jeg var ung vs hvordan det er nå på jobbmarkedet 😊 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...