Gå til innhold

Er 40, føler meg rar oppi hodet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid slitt psykisk med depresjon og angst av diverse årsaker. Folk vil nok omtale meg som stille og sjenert, hyggelig og hjelpsom. Jeg er 40 år, og jo eldre jeg har blitt, jo vanskeligere har det blitt å ha disse plagene. Som voksen passer det ikke like godt å være sjenert og stille (prøver å gjøre noe med det, men årevis med sosial angst tross behandling og medisiner gjør det veldig vanskelig.) 

Merker at psyken går utover konsentrasjon og hukommelse, føler meg tom men samtidig full oppi hodet. Har vansker for å passe inn i ett miljø, f.eks på jobb, siden jeg ikke er som andre, og ikke klarer jeg å gi så mye av meg selv heller. Jeg har lite nettverk og familie, og har nesten ikke noe å gi🤷🏼‍♀️ Føler meg rar blant andre, bruker ei god stund på å lære, vansker for å konsentrere mer og få oversikt. Har startet i ny jobb og ny utdanning, og angrer så. Jeg passer ikke inn der, eller i det yrket. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan ikke slutte etter så kort tid. Vet ikke hva jeg skal jobbe med heller pga psyken, og også vondt i rygg og skuldre. Har du noen hjelpende råd?

Anonymkode: baf9a...97f

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du vært utredet for ADHD? 

Har plagene blitt verre? Jeg begynte å merke det psykisk og i muskler, ledd når jeg var på vei inn i overgangsalderen. 

Anonymkode: 20a59...be8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du vært utredet for ADHD? 

Har plagene blitt verre? Jeg begynte å merke det psykisk og i muskler, ledd når jeg var på vei inn i overgangsalderen. 

Anonymkode: 20a59...be8

Er ikke ADHD. Vet det kan gå utover hukommelse og konsentrasjon pga at man mister hjerneceller av å slite psykisk. Har vært slik i masse år, men er vanskeligere nå når jeg er blitt eldre. Klarer på en måte ikke å oppføre meg som en normal person på 40 år i ny jobb der jeg ikke kjenner noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har alltid slitt psykisk med depresjon og angst av diverse årsaker. Folk vil nok omtale meg som stille og sjenert, hyggelig og hjelpsom. Jeg er 40 år, og jo eldre jeg har blitt, jo vanskeligere har det blitt å ha disse plagene. Som voksen passer det ikke like godt å være sjenert og stille (prøver å gjøre noe med det, men årevis med sosial angst tross behandling og medisiner gjør det veldig vanskelig.) 

Merker at psyken går utover konsentrasjon og hukommelse, føler meg tom men samtidig full oppi hodet. Har vansker for å passe inn i ett miljø, f.eks på jobb, siden jeg ikke er som andre, og ikke klarer jeg å gi så mye av meg selv heller. Jeg har lite nettverk og familie, og har nesten ikke noe å gi🤷🏼‍♀️ Føler meg rar blant andre, bruker ei god stund på å lære, vansker for å konsentrere mer og få oversikt. Har startet i ny jobb og ny utdanning, og angrer så. Jeg passer ikke inn der, eller i det yrket. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan ikke slutte etter så kort tid. Vet ikke hva jeg skal jobbe med heller pga psyken, og også vondt i rygg og skuldre. Har du noen hjelpende råd?

Unnvikende pf? Nokså vanlig...

Anonymkode: a9897...800

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er disse plagene mer framtredene på visse tider i måneden? Jeg fikk så ille hormonplager i slutten av 30 årene- begynnelsen av 40. Jeg fikk angst, helt tett i hodet og ingen konsentrasjon, men det var veldig fremtredene før mensturasjon. 

Anonymkode: 7bd99...dff

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Høres ut som det kan være adhd ja. 

Anonymkode: 8e1cc...66e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Høres ut som det kan være adhd ja. 

Angst og depresjon fra barnsalder er jo ikke adhd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er disse plagene mer framtredene på visse tider i måneden? Jeg fikk så ille hormonplager i slutten av 30 årene- begynnelsen av 40. Jeg fikk angst, helt tett i hodet og ingen konsentrasjon, men det var veldig fremtredene før mensturasjon. 

Jeg blir mer deprimert i perioden før menstruasjon, sånn har det vært ett par år. Har du fått noe for å hjelpe mot det? Ellers så tror jeg ikke angst og konsentrasjon blir værre da, men det er ille nok fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg blir mer deprimert i perioden før menstruasjon, sånn har det vært ett par år. Har du fått noe for å hjelpe mot det? Ellers så tror jeg ikke angst og konsentrasjon blir værre da, men det er ille nok fra før.

Ja. Jeg fikk antidepressiva. De bruker det på PMS, av sterk karakter. I motsetning til vanlig depresjon, så fungerer disse pillene i løpet av  timer. Jeg tar de kun i tiden før mensen.

Det har hjulpet meg på depresjon og sinne. Men konsentrasjonen og forvirring er like ille . Det hjelper jo at jeg har funnet ut hva det er da. Jeg blir ikke like stresset. ...som jo igjen kanskje skyldes pillene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Angst er det jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja. Jeg fikk antidepressiva. De bruker det på PMS, av sterk karakter. I motsetning til vanlig depresjon, så fungerer disse pillene i løpet av  timer. Jeg tar de kun i tiden før mensen.

Det har hjulpet meg på depresjon og sinne. Men konsentrasjonen og forvirring er like ille . Det hjelper jo at jeg har funnet ut hva det er da. Jeg blir ikke like stresset. ...som jo igjen kanskje skyldes pillene? 

Sjekket du horomner med blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk B12 nivået ditt! Ellers er det dessverre slik at mental stress, angst og spesielt depresjon ødelegger hjernen på sikt. Spesielt hukommelsen og evnen til å lære nye ting. Har det på samme måten selv, og er redd for framtiden...

Anonymkode: 8a0f2...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sjekk B12 nivået ditt! Ellers er det dessverre slik at mental stress, angst og spesielt depresjon ødelegger hjernen på sikt. Spesielt hukommelsen og evnen til å lære nye ting. Har det på samme måten selv, og er redd for framtiden...

Anonymkode: 8a0f2...be7

Det er jo nettopp det. Det ødelegger hjernen. Og det er ikke autisme eller adhd.. Det er så vanskelig å være blant vanlige folk, når man sliter med så mye. Føler meg bare slm en liten redd grå mus, som ikke har noe å gi, og som sliter med det meste.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva med å bli med i en selvhjelpsgruppe? Det kan bidra til en følelse av å være mer sosial, mengdetrening og vil øke dine evner til å reflektere rundt deg selv? 

Her er det et flott tilbud: https://angstforeningen.no/

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda det kan henge sammen det. Er mere utsatt for psykiske plager ved adhd, som f.eks. sosial angst 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gjør denne mot angst og depresjon: https://touchthebutton.app/❤️ Gi den en sjanse, du også!

Anonymkode: abe4d...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mizzy skrev (1 time siden):

Joda det kan henge sammen det. Er mere utsatt for psykiske plager ved adhd, som f.eks. sosial angst 

Jeg har ikke adhd. Og angsten og depresjonen kommer av andre ting. Orker bare ikke å skrive alt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...