Gå til innhold

Er det meningen man skal vente i timesvis når man har telefonkonsultasjon med sin fastlege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Distriktene kan jeg forstå, men Oslo nei. 

Anonymkode: e9e3b...fa9

Detter en person om, utenfor legekontorets lokaler og noen løper og varsler på legekontoret, så er legen pliktig til å rykke ut. 
Skjer det en ulykke like utenfor legekontoret,,og ambulanse eller politi blir varslet, så kan alarmsentralen pålegge leger på det nærmeste fastlegekontoret å rykke ut, i påvente av at de kommer frem. 
Leger og helsepersonell kan ikke si nei, ved akutte situasjoner der liv og helse kan stå på spill. 
Dette gjelder både i de store byene og i distriktet, vi så det seinest ved bussulykken i Nord-Norge, for få dager siden. 
Men hva som her er årsaken til den seine oppringningen blir bare spekulasjoner. 
Leger er bare mennesker, de kommer i ulike utgaver som alt annet. 

Det særdeles dårlige her er at legen ikke har bedt hjelpepersonellet om å ringe ts opp og varsle om at han er forsinket. (Noe jeg skrev tidligere i tråden og.)

I denne tråden er det vel faktura, når legen ringer lenge etter oppsatt tid som er problemstillingen?

Anonymkode: 5e434...e50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men i større byer er ambulansen til for oppdrag der det er fare for liv eller der det fysisk er umulig å lastes i en bil/drosje, og da blir man ikke fraktet til fastlegen, men til legevakt/sykehus.

Anonymkode: 00ddd...822

Er akkurat det. Bor i Oslo og for meg høres det ekstremt merkelig ut å bruke ambulanse til å frakte personer til sin fastlege, for så eventuelt bli sendt på legevakten/ sykehus. Samme egentlig med at fastlege rykker ut til pasienter på hjemmebesøk. Er ganske så sikker på at dem 8 fastlegene som holder til på legesenteret jeg går, ikke et på hjemmebesøk. 

Som sagt mulig det er vanlig utenfor Oslo, men tviler sterkt på dette i Oslo. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Detter en person om, utenfor legekontorets lokaler og noen løper og varsler på legekontoret, så er legen pliktig til å rykke ut. 
Skjer det en ulykke like utenfor legekontoret,,og ambulanse eller politi blir varslet, så kan alarmsentralen pålegge leger på det nærmeste fastlegekontoret å rykke ut, i påvente av at de kommer frem. 
Leger og helsepersonell kan ikke si nei, ved akutte situasjoner der liv og helse kan stå på spill. 
Dette gjelder både i de store byene og i distriktet, vi så det seinest ved bussulykken i Nord-Norge, for få dager siden. 
Men hva som her er årsaken til den seine oppringningen blir bare spekulasjoner. 
Leger er bare mennesker, de kommer i ulike utgaver som alt annet. 

Det særdeles dårlige her er at legen ikke har bedt hjelpepersonellet om å ringe ts opp og varsle om at han er forsinket. (Noe jeg skrev tidligere i tråden og.)

I denne tråden er det vel faktura, når legen ringer lenge etter oppsatt tid som er problemstillingen?

Det blir jo noe helt annet. Om noen skulle falle om rett utenfor ett legekontor så gjør jo legene der noe med det. Men nå var det snakk om typ hjemmebesøk. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er akkurat det. Bor i Oslo og for meg høres det ekstremt merkelig ut å bruke ambulanse til å frakte personer til sin fastlege, for så eventuelt bli sendt på legevakten/ sykehus. Samme egentlig med at fastlege rykker ut til pasienter på hjemmebesøk. Er ganske så sikker på at dem 8 fastlegene som holder til på legesenteret jeg går, ikke et på hjemmebesøk. 

Det er annerledes i Oslo men helt vanlig i mindre byer. Her er det ikke åpen legevakt på dagtid, og dermed er det fastlegene pas blir kjørt til også med ambulanse. Med mindre det er så akutt at de kan kjøre rett i akuttmottak. Legene på legevakt er fastleger, så de har ikke mer spesialisering som noen tydeligvis tror. Du kan møte fastlegen din på jobb på legevakt på kveldstid liksom. 

Anonymkode: 379b9...1f9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor svarer du meg når du ikke har lest hva jeg har skrevet i hovedinnlegget?

Jeg skrev at jeg ringte legekontoret den kommende timen etter at jeg skulle hatt time, men de var stengt da de stengte klokken 14:00, som var samme tidspunkt som jeg skulle ha time.

Ts

Anonymkode: b8a66...60d

Tror poenget til personen var at da legen ringte deg opp halvannen time etterpå, kunne du tatt telefonen og bare svart at du ikke kan prate nå pga. jobb (gitt at det var mulig for deg å gi et kjapt svar såklart). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Fastleger drar på hjmmebesøk også i storbyen, men ikke gir vond hals, feber og forstuet fot, men f.eks legebesøk til terminale pasienter

Anonymkode: 61566...2f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da tror jeg virkelig du tar feil. 
Faskteleger går på hjemmebesøk enten de er stasjonert i verste utkant, eller midt i Oslo. Egne pasienter på egen liste er fastlegens ansvar, enten de ligger hjemme med noe som gjør at de ikke kommer seg til lege, er terminale eller akutt psykisk syk. 
Hovedregelen er at fastlegen skal hjelpe før legevakten der det er mulig. Så å rekvirere ambulanse til fastlege for så at fastlegen legger inn på sykehus eller helsehus, er helt vanlig. 
Du får ta temaet opp med fastlegen din ved neste korsvei, så får du svar på hva de gjør på ditt fastlegekontor. Eller du kan gå på Lovdata og lese fastlegeforskriften, så ser du hva fastleger har ansvar for. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det blir jo noe helt annet. Om noen skulle falle om rett utenfor ett legekontor så gjør jo legene der noe med det. Men nå var det snakk om typ hjemmebesøk. 

Det blir ikke noe annet, fordi poenget mitt er å vise eksempler der leger kan blir alvorlig fiorsinket til både pasienter på venterommet og pasienter med oppsatt telefonkonsultasjon. 
Vi har og hatt på legekontoret en pasient som holdt på å dø, akutt, der alle pasienter måtte sendes til legevakt, fordi legen ble opptatt med den ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS HER

Legen ringte meg opp igjen sent i går ettermiddag, og jeg får slettet den første fakturaen.

Anonymkode: b8a66...60d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det var nytt for meg. Uheldigvis har jeg vært mye hos min fastlege, og aldri opplevd eller hørt om det. Kommer ambulanse å henter noen så blir det kjørt til enten legevakten eller sykehus. Merkelig om dem blir kjørt til sin fastlege. 

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og stort sett daglig må en pasient kjøres til fastlege med ambulanse, eller fastlegen må rykke ut på akutt oppdrag hos pasient. De har en sykt presset hverdag.

Anonymkode: e8771...b58

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan skje mye i kulissene som gjør at legen ikke kan ringe til avtalt tid. Men den fakturaen der hadde jeg aldri i verden betalt. Totalt urimelig. 

Anonymkode: a1889...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Eller så har legene andre pasienter som enten har problemstillinger som tar mer tid enn ventet, eller så synes noen pasienter det er selvfølgelig at de kan ta opp åtte ulike problemstillinger på sin konsultasjon. Gjerne også hvis de har fått en akuttime pga halsbetennelse, da kan man gjerne ta opp det vonde kneet og hemoridene i samme slengen.

Anonymkode: 00ddd...822

Haha, dette 🙂 I can relate. 

Anonymkode: a1889...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det verste er at vi heller ikke har noe valg. Og så har vi prisene da........ er gratis 200 kr nå, hos fastlegen, eller er gratis gått opp til 250?

Anonymkode: 92f79...5ee

Det er gratis først etter oppnådd frikort.

Anonymkode: 2d15e...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...