Gå til innhold

Er det meningen man skal vente i timesvis når man har telefonkonsultasjon med sin fastlege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I spesialisthelsetjenesten (sykehus) slipper man å betale om man må vente over en time etter avtalt tid. Dette gjelder både ved fysisk oppmøte og ved telefon/videokonsultasjon. Jeg hadde ringt og protestert på den fakturaen.

Anonymkode: f2886...8e1

Det gjelder ikke Haukeland. Jeg har måttet betale og ventet over 1 time. 

Anonymkode: 1fed4...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var nytt for meg. Uheldigvis har jeg vært mye hos min fastlege, og aldri opplevd eller hørt om det. Kommer ambulanse å henter noen så blir det kjørt til enten legevakten eller sykehus. Merkelig om dem blir kjørt til sin fastlege. 

Anonymkode: e9e3b...fa9

Eller legen må ut på akutt. Det skjer det å. Da blir du satt lenger bak i køen. 

Anonymkode: b5b17...759

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var nytt for meg. Uheldigvis har jeg vært mye hos min fastlege, og aldri opplevd eller hørt om det. Kommer ambulanse å henter noen så blir det kjørt til enten legevakten eller sykehus. Merkelig om dem blir kjørt til sin fastlege. 

I fastlegetidsrommet, altså mellom 0800 og ca 1500 skal ambulansen innom fastlegen hvis det ikke er soleklare grunner for at den skal gå direkte til sykehus som feks hjerteinfarkt. Selv var det på hekta at jeg måtte innom fastlegen med ambulansen selv om beinet mitt sto i vinkel og opplagt måtte opereres. Heldigvis slapp jeg dette og fikk dra direkte til akuttmottaket. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg har ventet flere timer på at legen skulle ringe meg jeg. Men jeg fikk beskjed om at det kunne skje. Så jeg viste det. Så jeg var forberedt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner til at noen fastleger tar telefonkonsultasjon på slutten av dagen. De tar inne pasient på «din» time også tar de deg på slutten av dagen. 

har erfaring med dette som helsesekretær 

Anonymkode: 80a42...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (1 time siden):

Fastlegen må ta imot akuttpasienter fra feks ambulanse, noe som gjør at timer fort kan bli forskjøvet en del. Så det er noe man nesten må regne med. Men du kan prøve å protestere på fakturaen og se om du får den ettergitt. 

Joda, de må ta i mot pasienter som dukker opp som akutt, men er MANGE nye fastleger som tar inn ekstra pasienter enn det de har kapasitet til, de tar flere pasienter inn og dermed blir telefonkonsultasjon utsatt og tar du ikke opp er det jo lett tjente penger. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eller legen må ut på akutt. Det skjer det å. Da blir du satt lenger bak i køen. 

Det har jeg tidligere spurt min fastlege om. Var noe angående om hva om jeg ikke orker å komme ned, kommer du hjem til meg? Nei, han var aldri ute på oppdrag, ingen av dem på legesenteret der hadde det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (6 minutter siden):

I fastlegetidsrommet, altså mellom 0800 og ca 1500 skal ambulansen innom fastlegen hvis det ikke er soleklare grunner for at den skal gå direkte til sykehus som feks hjerteinfarkt. Selv var det på hekta at jeg måtte innom fastlegen med ambulansen selv om beinet mitt sto i vinkel og opplagt måtte opereres. Heldigvis slapp jeg dette og fikk dra direkte til akuttmottaket. 

Mulig du har rett. Skal ikke nekte for det. Skal ditt på mandag så skal faktisk spørre om det. Som sagt aldri hørt om det, Mulig andre regler utenfor Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg tidligere spurt min fastlege om. Var noe angående om hva om jeg ikke orker å komme ned, kommer du hjem til meg? Nei, han var aldri ute på oppdrag, ingen av dem på legesenteret der hadde det. 

Vet at flere av de gamle fastlegene fint kunne gå hjem til pasienter. Men de nye vurderer nøye og ser hva de tjener på det før de går.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet at flere av de gamle fastlegene fint kunne gå hjem til pasienter. Men de nye vurderer nøye og ser hva de tjener på det før de går.

Han er av den eldre garde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mange legevakter har ikke lege på vakt på dagtid, kun sykepleiere. Da er det en av fastlegene i kommunen som har vakt. 

Er også mange eldre og syke som trenger akutt time og som kommer i ambulanse til sin egen fastlege for hastetime. Og av og til må fastleger ut til pasienters bosted om de ikke kan flyttes. Mye som kan gi forsinkelser. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ulven skrev (12 minutter siden):

Ja. Har opplevd å komme på sykehuset med brudd i fastlegens åpningstid (bor like ved,) og fått beskjed om å dra til fastlegen for henvisning til røntgen for deretter å komme tilbake. 

Anonymkode: 433fd...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
pia mater skrev (1 minutt siden):

Mange legevakter har ikke lege på vakt på dagtid, kun sykepleiere. Da er det en av fastlegene i kommunen som har vakt. 

Er også mange eldre og syke som trenger akutt time og som kommer i ambulanse til sin egen fastlege for hastetime. Og av og til må fastleger ut til pasienters bosted om de ikke kan flyttes. Mye som kan gi forsinkelser. 

Minner meg om min mormor som bruker samme legekontor som meg. Måtte ha en hastetime, men klarte ikke å komme ned selv. Fikk taxi. Var ikke snakk om noe ambulanse som skulle hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Minner meg om min mormor som bruker samme legekontor som meg. Måtte ha en hastetime, men klarte ikke å komme ned selv. Fikk taxi. Var ikke snakk om noe ambulanse som skulle hente.

Hovedregel er vel så fremt du klarer å sitte og ikke trenger kontinuerlig medisinsk tilsyn så skal du ta drosje. Vurderingssak for hver enkelt situasjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vanlig i distriktene. Kommer ikke bare for at du ikke gidder å komme til legen nei. Men ulykker f.eks. da må dem ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Joda, de må ta i mot pasienter som dukker opp som akutt, men er MANGE nye fastleger som tar inn ekstra pasienter enn det de har kapasitet til, de tar flere pasienter inn og dermed blir telefonkonsultasjon utsatt og tar du ikke opp er det jo lett tjente penger. 

No er ikke fastlege en fet jobb å ha. Så jeg reagerer ikke på at jeg må vente på legen. Er bare glad jeg får hjelp. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

No er ikke fastlege en fet jobb å ha. Så jeg reagerer ikke på at jeg må vente på legen. Er bare glad jeg får hjelp. 

Ja, det er sant. Vi burde være glade for all hjelpen vi får. Enig med deg der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde telefonkonsultasjon kl 14 med fastlegen i går, men han ringte én og en halv time etter at vi hadde avtale og da hadde jeg forlengst gått tilbake på jobb og hadde ikke mulighet til å ha telefonkonsultasjon.

Jeg prøvde å ringe til legekontoret den første timen etter at vi skulle ha hatt konsultasjon, men de tok ikke telefonen da de stenger den klokken 14.

Jeg har nå fått faktura for uteblitt  konsultasjon, men det var jo ikke jeg som ikke holdt avtalen, men legen som var forsinket med andre pasienter.

Er dette riktig?

Anonymkode: b8a66...60d

Om legen ikke hadde tid, på grunn av akutte pasienter eller andre uforutsette hendelser, så kan hjelpepersonellet ringe og informere om at legen er forsinket.

Dette er dårlig, både å sende faktura og å ikke klare å varsle om forsinkelse. Klag, og skriv til legen, at du bestrider fakturaen. Det er legen du må klage til og ikke de som sender faktura, Convene eller hva de nå heter…

Anonymkode: 5e434...e50

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor lenge er det meningen man skal vente da når legen ikke ringer til avtalt tid?

10 til 20 minutter, som er så lenge som en konsultasjon varer eller forventer de at man skal vente i 30 til 60 minuter?

Ts

Anonymkode: b8a66...60d

Jeg har opplevd flere timer, tror det lengste var 6 timer. Ikke alle leger tenker at telefonkonsultasjon er like tidsavhengig som en fysisk time og tar det når de har tid. Byttet fastlege og han jeg har nå ringer stort sett på tiden, av og til 15-20 min forsinket. Det tenker jeg er uproblematisk.

Anonymkode: 02624...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er vel ikke hovedproblemet her at man må vente på telefonkonsultasjonen, men hvorvidt det er greit å fakturere for ikke møtt dersom man ikke er tilgjengelig til et helt vilkårlig tidspunkt lenge etterpå. 

Anonymkode: 433fd...4b0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...