Gå til innhold

Grøt, smaksprøver og fast føde

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er førstegangsmor og litt ny i dette med smaksprøver og fast føde til baby. Baby er 4,5 mnd, og har historikk med kolikk (som ikke er heelt over). Vi har nylig begynt å introdusere smaksprøver, og grøt. Første uken fikk hun 1 ts med gro gro grøt om dagen, og nå i uke 2 har vi introdusert søtpotetmos og banan, 1 tskje 3 dager på rad før vi har byttet vare. Jeg delammer, så blander inn enten mme eller mm i smaksprøvene.
Opplever at hun i disse dagene har fått ekstra med luft, ikke sånn at hun gråter hysterisk - men presser mye og det kommer da luft. 
Er det normalt at det kommer luft ved introdusering av smaksprøver? Bør jeg tenke at det er noe hun har reagert på, eller bare fortsette dersom det er slik at magen bare trenger å venne seg til?

Tror også hun plages litt med tenner i disse dager, så synes det er litt vanskelig å si om luft kan ha sammenheng med det, eller mat - da jeg åpenbart ikke har erfaring med tannfrembrudd heller.

og siste spørsmål, hvilken grøt for 4-5 måneders baby har fungert for dere?

finner bare gro gro, og änglamark sin for 4 mnd..

Anonymkode: 46837...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er normalt ved introduksjon til fast føde. Jeg startet med grønnsaksmos og fruktmos, så litt forsiktig med grøt. Grøt kan være hardt for magen. 

Anonymkode: c583e...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi slet også med luftsmerter. På det værste våknet baby hver time hele natten for å prompe. Hjelper med sviskemos sammen med grøten for oss.

Anonymkode: b6e46...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg er førstegangsmor og litt ny i dette med smaksprøver og fast føde til baby. Baby er 4,5 mnd, og har historikk med kolikk (som ikke er heelt over). Vi har nylig begynt å introdusere smaksprøver, og grøt. Første uken fikk hun 1 ts med gro gro grøt om dagen, og nå i uke 2 har vi introdusert søtpotetmos og banan, 1 tskje 3 dager på rad før vi har byttet vare. Jeg delammer, så blander inn enten mme eller mm i smaksprøvene.
Opplever at hun i disse dagene har fått ekstra med luft, ikke sånn at hun gråter hysterisk - men presser mye og det kommer da luft. 
Er det normalt at det kommer luft ved introdusering av smaksprøver? Bør jeg tenke at det er noe hun har reagert på, eller bare fortsette dersom det er slik at magen bare trenger å venne seg til?

Tror også hun plages litt med tenner i disse dager, så synes det er litt vanskelig å si om luft kan ha sammenheng med det, eller mat - da jeg åpenbart ikke har erfaring med tannfrembrudd heller.

og siste spørsmål, hvilken grøt for 4-5 måneders baby har fungert for dere?

finner bare gro gro, og änglamark sin for 4 mnd..

Om barnet trekker mye beina til seg, og opp mot magen, så er det mest sannsynlig luftsmerter. 

Da kan det hjelpe å bruke føttene til barnet å "sykle" med det i løse luften. Evt bære på strak arm med barnets mage mot underarmen. Dette kan være litt tungt i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (6 minutter siden):

Om barnet trekker mye beina til seg, og opp mot magen, så er det mest sannsynlig luftsmerter. 

Da kan det hjelpe å bruke føttene til barnet å "sykle" med det i løse luften. Evt bære på strak arm med barnets mage mot underarmen. Dette kan være litt tungt i lengden. 

Dette er topp når baby er 4 uker, ikke måneder etter min erfaring. 

Men sykling og forsiktig presse knær mot magen hjelper baby for å få ut luft. Det beste her er å holde baby i "bæsjestilling" - søk på babypotting så ser du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er topp når baby er 4 uker, ikke måneder etter min erfaring. 

Men sykling og forsiktig presse knær mot magen hjelper baby for å få ut luft. Det beste her er å holde baby i "bæsjestilling" - søk på babypotting så ser du hva jeg mener.

Det fungerte på mine selv om de var noen mnd gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun har som nevnt hatt/har kolikk så vi vet om «alt» som kan få ut luft osv. Ifht. Luft var spørsmålet mest om det er normalt at baby sliter med luft og luftsmerter etter introdusering av grøt og smaksprøver, eller om jeg bør tenke at hun reagerer på noe av det vi har introdusert :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du lest om forskningen på forebygging av allergier? Det kan være lurt å gi veldig små mengder melk, egg, peanøtt og hvete. Skjønner at du sikkert vil være ekstra forsiktig med tanke på kolikk, men det er små mengder som skal til for å forebygge allergi. Jeg lagde grøt med melk og hvete i, og blandet i litt eggeplomme og nøttesmør. Frøs i veldig små porsjoner. 

Det er vanligvis ikke så stor forskjell på mat til 4 mnd og 6 mnd, ofte er det bare litt større biter eller mer struktur i 6 mnd-mat. Gro gro er bra, ellers kan du lage hjemmelaget grøt mye billigere. Bare pass på at du bløtlegger med et mel som inneholder fytase (f.eks. hvete, rug, emmer, spelt), det kan du lese om på bare bra barnemat. Veldig enkelt når man finner en oppskrift man liker 😊 Og så er det mye annen mat enn grøt som er fin å gi, grønnsaksmos er supert. Har ingen gode råd om luft og magesmerter dessverre.

Anonymkode: 34f1a...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...