AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #1 Del Skrevet 9 timer siden Jeg har vært fast ansatt i en kommune Nå har jeg sagt opp min jobb og skal begynne i en annen kommune, da min oppsigelses tid er over, dvs midten av mars. Har jeg opptjente feriedager fra min tidligere jobb som jeg må ta ut før oppsigelsestiden min er over? Anonymkode: 13210...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #2 Del Skrevet 8 timer siden Du kan få utbetalt ferieui gammel jobb og ta ut ulønnet ferie i ny jobb. Anonymkode: d4512...343 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Del Skrevet 8 timer siden Du er ikke nødt til å ta ut ferie, nei. Selv byttet jeg jobb i fjor, i oktober. Tok ikke ut ferie, og planlegger heller ikke å ta ut ferie til sommeren. Det passer meg fint å skulle jobbe hele sommeren og heller få utbetalt absolutt alle feriepengene pluss lønn. Anonymkode: d7628...19b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden Jeg må ha dette med teskje🫣 Jeg kan altså få feriepengene jeg har opptjent utbetalt da jeg slutter. Har jeg krav på noe mer? Anonymkode: 13210...314 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er ikke nødt til å ta ut ferie, nei. Selv byttet jeg jobb i fjor, i oktober. Tok ikke ut ferie, og planlegger heller ikke å ta ut ferie til sommeren. Det passer meg fint å skulle jobbe hele sommeren og heller få utbetalt absolutt alle feriepengene pluss lønn. Anonymkode: d7628...19b Vær oppmerksom på at dersom du jobbet 100% i fjor, kan ny arbeidsgiver pålegge deg å ta ut full ferie i år. Og du er egentlig også pliktig til å selv påse at du tar ut ferie. Anonymkode: cdac7...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Du får utbetalt for feriedagene du har igjen og ikke har tatt ut. Din nåværende jobb kan i prinsippet pålegge deg å ta ut noe ferie i oppsigelsestiden, men det gjør offentlige virksomheter sjelden, og tas de ikke ut skal du ha utbetalt penger for dem. Disse pengene må du bruke til å dekke ferie i den nye jobben. Det er ikke sikkert din nye arbeidsgiver vil tvinge deg til å ta ut ferie hvis du ikke vil, men de har lov til det såfremt du har feriepengedekning fra forrige arbeidsgiver (noe du jo har). Har du noe opptjent fleksitid liggende, derimot, må du vanligvis ta dette ut før du slutter. Med mindre nåværende jobb selv velger å betale denne ut, det er selvfølgelig ikke forbudt. Men den kan de slette hvis du ikke tar den ut. Anonymkode: 1b493...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg må ha dette med teskje🫣 Jeg kan altså få feriepengene jeg har opptjent utbetalt da jeg slutter. Har jeg krav på noe mer? Anonymkode: 13210...314 Du skal få ut feriepengene du har opptjent når du slutter. Feriepengene opptjent i 2024 skal betales ut uten skattetrekk, feriepengene opptjent i 2025 betales ut med skattetrekk. Utover det har du ikke krav på noe. Anonymkode: cdac7...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du er ikke nødt til å ta ut ferie, nei. Selv byttet jeg jobb i fjor, i oktober. Tok ikke ut ferie, og planlegger heller ikke å ta ut ferie til sommeren. Det passer meg fint å skulle jobbe hele sommeren og heller få utbetalt absolutt alle feriepengene pluss lønn. Anonymkode: d7628...19b Jo, hvis man har opptjent feriepenger, er man pliktig å ta ut ferie. Både arbeidsgiver OG arbeidstaker har plikt til å sørge for at det skjer. Anonymkode: b0d40...0a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vær oppmerksom på at dersom du jobbet 100% i fjor, kan ny arbeidsgiver pålegge deg å ta ut full ferie i år. Og du er egentlig også pliktig til å selv påse at du tar ut ferie. Anonymkode: cdac7...670 Arbeidsgiver VIL pålegge deg å ta ut full ferie. Anonymkode: b0d40...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg må ha dette med teskje🫣 Jeg kan altså få feriepengene jeg har opptjent utbetalt da jeg slutter. Har jeg krav på noe mer? Anonymkode: 13210...314 Krav på noe mer, hva skulle det være? du vil få utbetalt feriepengene fra 2024. Disse må du spare og bruke når ny jobb trekker deg for 25 feite dager i juni. Det er likt som før, bare at du får utbetalt feriepengene tidligere. Anonymkode: b0d40...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Krav på noe mer, hva skulle det være? du vil få utbetalt feriepengene fra 2024. Disse må du spare og bruke når ny jobb trekker deg for 25 feite dager i juni. Det er likt som før, bare at du får utbetalt feriepengene tidligere. Anonymkode: b0d40...0a0 Haha feriedager, ikke feite dager! Tidenes autocorrect… Anonymkode: b0d40...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har vært fast ansatt i en kommune Nå har jeg sagt opp min jobb og skal begynne i en annen kommune, da min oppsigelses tid er over, dvs midten av mars. Har jeg opptjente feriedager fra min tidligere jobb som jeg må ta ut før oppsigelsestiden min er over? Anonymkode: 13210...314 Du kan forresten sjekke om du faktisk får feriepengene utbetalt, eller om de blir overført til ny arbeidsgiver, siden den er offentlig. Det skjedde meg da jeg fikk fra en statlig arbeidsgiver til en annen statlig arbeidsgiver. Men det er noen år siden. Anonymkode: b0d40...0a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, hvis man har opptjent feriepenger, er man pliktig å ta ut ferie. Både arbeidsgiver OG arbeidstaker har plikt til å sørge for at det skjer. Anonymkode: b0d40...0a0 Så lenge man ikke taper på det. Jeg byttet jobb til en bedre betalt jobb, jeg "tapte" penger ved å ta ut all ferie. Anonymkode: dd168...0d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå