AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Jeg sliter generelt sett skikkelig med søvnen, men døgner jeg en natt får jeg ofte sove litt natta etter. Nå sitter jeg her etter to dårlige uker med kanskje fire timer søvn hver natt i gjennomsnitt, i går døgna jeg, og nå kjenner jeg at det blir en natt nummer to helt uten søvn. Er skikkelig sliten generelt sett, men kroppen min viser ingen tegn til å slå seg til ro. Drikker kun en kaffekopp tidlig om morgenen, men skjønner jo at jeg burde droppe dette helt. Hvordan ble dere kvitt dette herket? Måtte dere til legen? Jeg har testet to kiwier i kveld uten hell. Skjønner at det ikke skjer noe der sånn ut av det blå, men prøver å gjøre litt fornuftige ting som å lese før jeg legger meg, trene og nå spise kiwi. Har testet melatonin før med varierende hell. Imovane funker som regel, men det er jo ikke noe jeg kan fortsette med. Kjenner jeg er lei av å ikke ta meg selv seriøst, jeg er jo helt på kjøret, men trenger virkelig hjelp med denne søvnen. Anonymkode: 68977...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #2 Del Skrevet 19 timer siden Jeg bruker imovane fast hver kveld. Hadde aldri overlevd uten. Anonymkode: 0fa01...ac3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden Fint at du ønsker å klare deg uten medikamenter, det er jo det aller beste og faktisk det som er anbefalt. Jeg tenker at du kan stresse ned litt rundt dette med søvn. Det vil kanskje hjelpe deg litt med å sove, også. Du sier du sover i gjennomsnitt 4 timer per natt, dette er en helt ok mengde! Det er ikke behagelig, men det er ikke skadelig for deg heller. Droppe kaffekoppen, droppe skjerm i noen timer før sengetid, legge deg og stå opp til samme tid hver dag... Det er mange råd som finnes for god søvnhygiene som kan være med på å gjøre ting bedre for deg. Se lenken under: https://www.helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnhygiene-gode-rad-ved-sovnproblemer Sjekk også dette selvhjelpskurset av norsk psykolog (det er gratis): https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/kortvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs Anonymkode: a6226...52b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Nå har jo Linnea Myhre kommet med en e-bok som heter hack søvnen på 30 dager. Kanskje det er noe for deg? Anonymkode: 70de7...e51 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Jeg var på et mindfullness-kurs i regi av dps her jeg bor. Den første øvelsen vi gjorde, første gang, var en sånn kroppsskanning. 30 min, ledet av kursholder. Den neste uka skulle vi gjøre denne hjemme en gang hver dag. Det ble en ekstrem utfordring for mange av oss, for vi bare sovna. Selv midt på dagen, uten at man kjente en antydning til å være trøtt i forkant. Vi ble trygget av kursholder at det ikke gjorde noe, selv om det absolutt ikke var hensikten. Men at vi kanskje skulle prøve å legge mest mulig tilrette for å kanskje klare hele en gang 🤣 enden på visa: knallbra kurs! Tok med meg masse. Men, akkurat denne øvelsen gjør jeg kun i senga om kvelden dersom jeg ikke får sove.. prøv! Gjerne på dagen slik at du ikke egentlig skal sove, og ikke føler at du «må få det til». Finnes sikkert mange guida på YT. Ellers strevde jeg selv en del med søvnen knytta til utbrenthet og depresjon. Prøvde i samråd med psykiateren en type medisin som hadde søvnighet som bivirkning fast i 6 uker. Da ble jeg så vant til at jeg fikk sove raskt når jeg la meg, slik at det var ikke problem å sovne selv etterhvert. Kan bli en ond sirkel når man forventer å ikke få sove? Bare et par tanker ❤️ Anonymkode: 234ae...75c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Del Skrevet 6 timer siden Takk for mange gode råd! Skal sjekke ut alt❤️ Jeg er ikke så god på meditasjon og slikt, har testet kroppsscanning før, men er ganske rastløs og har hjernen alle andre steder. Ofte tenker jeg at 30 min er så lenge, men 30 min kontra åtte timer hvor jeg bare ligger og vrir meg i senga er jo ingenting, så jeg må jo bare teste det nok ganger. Jeg vet jeg er deprimert og sikkert utbrent, livet har vært hardt de siste fem årene. Ofte får jeg et snev av panikk under disse lange timene hvor jeg prøver å sove fordi jeg har vært arbeidsledig lenge. Men det er jo ikke bare det som er problemet, mer veien livet mitt har tatt/ikke vil ta. Jeg tror jeg bare må rekke å sovne før slusene til helvete åpnes og alt velter ut. Anonymkode: 68977...e53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Del Skrevet 6 timer siden Anonymkode: b9527...7b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg sliter generelt sett skikkelig med søvnen, men døgner jeg en natt får jeg ofte sove litt natta etter. Nå sitter jeg her etter to dårlige uker med kanskje fire timer søvn hver natt i gjennomsnitt, i går døgna jeg, og nå kjenner jeg at det blir en natt nummer to helt uten søvn. Er skikkelig sliten generelt sett, men kroppen min viser ingen tegn til å slå seg til ro. Drikker kun en kaffekopp tidlig om morgenen, men skjønner jo at jeg burde droppe dette helt. Hvordan ble dere kvitt dette herket? Måtte dere til legen? Jeg har testet to kiwier i kveld uten hell. Skjønner at det ikke skjer noe der sånn ut av det blå, men prøver å gjøre litt fornuftige ting som å lese før jeg legger meg, trene og nå spise kiwi. Har testet melatonin før med varierende hell. Imovane funker som regel, men det er jo ikke noe jeg kan fortsette med. Kjenner jeg er lei av å ikke ta meg selv seriøst, jeg er jo helt på kjøret, men trenger virkelig hjelp med denne søvnen. Anonymkode: 68977...e53 Visst du har mulighet så legg deg sa legg deg til samme tid hver dag og stå opp til samme tid. Over tid så skal det egentlig få seg til da. Ikke tv eller telefon siste timen Anonymkode: c060b...935 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Visst du har mulighet så legg deg sa legg deg til samme tid hver dag og stå opp til samme tid. Over tid så skal det egentlig få seg til da. Ikke tv eller telefon siste timen Anonymkode: c060b...935 Visst du har mulighet så legg deg til samme tid hver dag, så står du opp til samme tid hver dag. Over tid skal dette gå seg til. Helst ikke sitt med tv eller telefon siste timen.* måtte rette meg selv, var so mye feil i det jeg skrev 😅 sitter med øyelapp på ene øye i dag, så konsentrasjonen er ikke helt på topp. Anonymkode: c060b...935 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden Melatonin og vallergan er det som funker for meg. Ev to postafen. Vallergan henge lenge i, så den bør du ta tidlig. Stress er en viktig faktor. Og Unngå alkohol. det er en versting for søvn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden (endret) ... Endret 6 timer siden av Lars1009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå