Gå til innhold

Frossen avokado i biter.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sånn mtp matsvinn, får man brukt umodne/overmodne avokadoer til noe når de først er delt? Har ikke egen kjøkkenhage så gjødsel er ikke aktuelt 😅🥰

Anonymkode: 9585e...1b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ts her.

Da har jeg forsøkt meg på frossen avokado i biter og det blir nok med det forsøket. Avokadoen var ikke helt moden og ganske så smakløs. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ts her.

Da har jeg forsøkt meg på frossen avokado i biter og det blir nok med det forsøket. Avokadoen var ikke helt moden og ganske så smakløs. 

Men da har du prøvd selv, og det er noe med det også. Jeg er heller ikke glad i fryst, så jeg kjøper de steinharde, og lar de modne i kjøleskapet. Spiser nå på noen fra november (jeg setter dato på pakken etter når de er kjøpt for å holde oversikt). Kjøper haugevis når jeg får til 20kr for 2-pk, eller single til 10-15kr som da er veldig store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy-love skrev (21 minutter siden):

Men da har du prøvd selv, og det er noe med det også. Jeg er heller ikke glad i fryst, så jeg kjøper de steinharde, og lar de modne i kjøleskapet. Spiser nå på noen fra november (jeg setter dato på pakken etter når de er kjøpt for å holde oversikt). Kjøper haugevis når jeg får til 20kr for 2-pk, eller single til 10-15kr som da er veldig store. 

Jøss, fra november? Hvordan oppbevarer du de?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jøss, fra november? Hvordan oppbevarer du de?

Kjøper de steinharde og oppbevarer de i kjøleskap. Fungerer faktisk veldig bra. Åpnet en tidligere i uken som dessverre enda ikke var helt moden, så den har kun kunnet bli spist oppdelt i biter i salat. Grønn og fin, og uten en flekk. Har ikke så hell om jeg prøver å kjøpe mer modne, da er det mye mer blandet og mest sannsynlig på grunn av de tåler mindre når de er mer modne enn når de er steinharde. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 20.22):

Jeg klemmer ikke hardt og knekker aldri stilken av, mtp og med hensyn av neste kunde. Men har enda ikke knekt koden på å finne en god avokado. Har ikke kjøpt "snart spisemoden". Kanskje det er trikset? Å planlegge 2-3dager frem i tid?

Ja eller hvis du trenger at den skal modnes over natten, så legg den sammen med bananer.

Man må jo finne ut om avocadoen er moden noen ganger, så jeg presser også forsiktig på stilken for å se om den er hard eller myk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Daisy-love skrev (4 minutter siden):

Kjøper de steinharde og oppbevarer de i kjøleskap. Fungerer faktisk veldig bra. Åpnet en tidligere i uken som dessverre enda ikke var helt moden, så den har kun kunnet bli spist oppdelt i biter i salat. Grønn og fin, og uten en flekk. Har ikke så hell om jeg prøver å kjøpe mer modne, da er det mye mer blandet og mest sannsynlig på grunn av de tåler mindre når de er mer modne enn når de er steinharde. 

Tusen takk for tips👍 Men om du har bruk for en avokado neste lørdag, hvor lenge på forhånd må du ta de steinharde ut av kjøleskapet? 

Så en "Helt perfekt" episode der Thomas og Jon snakker om dette, mener da at de sier at avokadoene modnes best på kjøkkenbenk vedsiden av tomater, kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for tips👍 Men om du har bruk for en avokado neste lørdag, hvor lenge på forhånd må du ta de steinharde ut av kjøleskapet? 

Så en "Helt perfekt" episode der Thomas og Jon snakker om dette, mener da at de sier at avokadoene modnes best på kjøkkenbenk vedsiden av tomater, kan det stemme?

Jeg tar ut noen dager før, det holder normalt sett. Min erfaring er tomater, bananer, og epler gull for å få litt fortgang. Vet noen legger avokadoen i en papirpose med en av nevnte frukter for å få enda raskere fremgang. Hos meg er det også en del avokado som modnes til passe i kjøleskapet. Tipper vi har 8-10 avokado i kjøleskapet nå, godt mulig mer, for de legges bak alt annet og nå er det ganske fullt etter handling 🤣🤪🫣🥑 Går mest til toast og på toppen av ulike middagsretter og «bowls», og lite til guacamole. Ved guacamole går det jo lett en del, men det spises lite av her. Jeg spiser litt hver deg, siden jeg ikke er så glad i saus og dressing, og det er sunt fett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du skal bruke den til guacamole, så fant jeg 500-grams poser med frossen guacamole på gigaboks. Den er ikke fullt så ren som jeg ønsker den (vil helst ikke ha xantan gum og solsikkeolje i maten min), men jeg bruker det så lite at det går greit og solsikkeolje står såpass langt ned på lista at det er jo bare noen dråper av det. Og det er 93% avocado. Posen er flat, og tiner fort. En time på kjøkkenbenken og så er den klar. 

43836-20241009-072610-4674.png?width=385

Ingredienser: Avokado Hass 93%, rød og grønn paprika, løk, koriander, salt, hvitløkspulver, fortykningsmiddel: xantangummi, solsikkeolje, antioksidant: E300, Surhetsregulerande middel: E330.

Anonymkode: ace4b...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...