AnonymBruker Skrevet 12. januar #21 Del Skrevet 12. januar Tar fagskole selv, så på dette med omgjørelse til bachelor. 120 stp på fagskole kan i noen tilfeller gjøres om til 30 stp i en bachelor. Fagskole er jo under universitet, men over yrkesfag. Anonymkode: 6f214...d2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #22 Del Skrevet 12. januar Takk for svar dere. Jeg tenker ikke på det å bokstavelig talt få omgjort tre år med fagskole til en bachelor, men skulle bare ønske jeg ble tatt med i betraktning der det kreves minst en (relevant) bachelor. Anonymkode: 4742a...45f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet 12. januar #23 Del Skrevet 12. januar (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for svar dere. Jeg tenker ikke på det å bokstavelig talt få omgjort tre år med fagskole til en bachelor, men skulle bare ønske jeg ble tatt med i betraktning der det kreves minst en (relevant) bachelor. Anonymkode: 4742a...45f Arbeidsgivere er forskjellige. Noen kan synes fagskole er et greit alternativ til bachelor. Jeg har selv gått på jobbintervju hvor jeg ikke har truffet alle "kravene" i utlysningen, selv om jeg har truffet mange. Vært helt åpen og ærlig om det, og likevel fått jobben tross konkurranse. Likevel hadde jeg relevant mastergrad, samt erfaring, og jeg tror det i tillegg til at jeg gjorde det bra på en oppgave jeg fikk var avgjørende. Og selv om du kan være heldig er det ingen garantier for dette. Bachelorgraden gir deg større sikkerhet for å bli vurdert. Enkelte bruker jo disse kravene til å raskt sile ut hvem de skal studere nøyere. Jeg er selv av oppfatning av at universitetsgrad bare er en av mange ting som kan antyde at en arbeidstaker er kvalifisert. Har vært med å ansette en person i mitt fagfelt som ikke hadde "riktig" bachelor, men som vi visste var dyktig basert på hvordan han arbeidet i en annen stilling i firmaet. Han måtte ha en del opplæring, og fikk støtte til å ta enkeltfag på universitetsnivå. Men hans fremtoning og resultater ellers var nok til at vi mente det var verdt å satse på. Hvilket fagfelt det er snakk om har jo også mye å si. Endret 12. januar av Nonstop1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #24 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar dere. Jeg tenker ikke på det å bokstavelig talt få omgjort tre år med fagskole til en bachelor, men skulle bare ønske jeg ble tatt med i betraktning der det kreves minst en (relevant) bachelor. Anonymkode: 4742a...45f Ville ikke hengt meg opp i «krav om bachelor» med mindre det er noe helt spesielt eks sykepleier og den type som krever helt konkret utdannelse. Anonymkode: 6f214...d2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #25 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 12.04): TS her, hvis jeg allerde har en bachelor da? Finnes det ikke steder som godtar en hvilken som helst bachelor? Jeg har bachelor, en jeg ikke får brukt den noe særlig selv om den egentlig ikke er helt ubrukelig, derfor ønsker jeg å gjøre noe helt annet ved å ta disse tre årene. De overlapper heller ikke hverandre, de utfyller hverandre. Men tanken på å skulle skrive en ny bachelor en gjør meg litt kvalm, jeg trenger å gjøre noe der jeg lærer alt praktisk. Anonymkode: 4742a...45f Jeg skjønner ikke helt... fagskole innebærer da ganske mye teori? Det er jo poenget med fagskole, å fordype seg teoretisk innen et fagfelt. Jeg hadde null praksis da jeg tok høyere fagskolegrad. Anonymkode: 5fe70...3d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #26 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for svar dere. Jeg tenker ikke på det å bokstavelig talt få omgjort tre år med fagskole til en bachelor, men skulle bare ønske jeg ble tatt med i betraktning der det kreves minst en (relevant) bachelor. Anonymkode: 4742a...45f De eneste som MÅ være rigide på dette er offentlige arbeidsplasser. Private bedrifter kan ta inn "hvem som helst" om de ønsker, uansett hva som står i jobbannonsen. Anonymkode: 5fe70...3d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #27 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt... fagskole innebærer da ganske mye teori? Det er jo poenget med fagskole, å fordype seg teoretisk innen et fagfelt. Jeg hadde null praksis da jeg tok høyere fagskolegrad. Anonymkode: 5fe70...3d7 Kommer sikkert an på emnene. Det jeg har sett på er nesten bare praktisk. Har ikke noe imot teori altså, synes bare bachelor-skrivinga er ganske dritt og føler meg ferdig med det. Anonymkode: 4742a...45f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 12. januar #28 Del Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 0.15): Jeg har sett på litt forskjellig, og funnet tre ting jeg vil studere på diverse fagskoler. Tenkte å ta ett felt per år, men alle feltene er innenfor samme bransje og kan funke fint som en slags helhetlig pakke. Til sammen føler jeg personlig at det burde tells like mye som en bachelor. Vil jeg komme noen vei med dette på CVen, eller MÅ jeg ha en bachelor? Jeg trives best med praktisk arbeid og blir stressa av selve bachelor-skrivinga. Anonymkode: 4742a...45f Nå som enkelte "universiteter" tilbyr ekamener i det som tidligere ikke engang var høyskolefag, men yrkesskolefag uten krav til studiekompetanse kan det godt hende de vil godta dette som en bachelograd. Kontakt lærestedene og spør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #29 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 11.1.2025 den 14.10): Eh, nei, en bachelor defineres som tre års høyere utdanning. Anonymkode: b87dd...4b0 En bachelor defineres som universitetsutdannelse på lavere nivå. Master og PhD defineres som høyere nivå. Anonymkode: ebe0a...3af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #30 Del Skrevet 13. januar Hvis du spør om hvorvidt en framtidig arbeidsgiver vil godta dette "som en bachelor" kan jo ikke vi svare på det når du ikke skriver bransjen. Anonymkode: f411c...7df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar #31 Del Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 18.09): Du kan se om du kan søke fri bachelor 🙂↔️ Anonymkode: b27ec...77f Nei. Fri bachelor kan man få hos universiteter og høyskoler. Og man må ta min 60 Studeipoeng hos universitetet som skal gi graden. TS snakker om fagskoleutdanninger. Ingen universitet vil godkjenne dette som en fri bachelor. Når det er sagt så kan fagskoleutdanninger være minst like bra som en fri bachelor i et eller annet. Men man kan ikke kalle det for noe det ikke er. Anonymkode: 27fc5...613 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar #32 Del Skrevet 14. januar Jeg er selv i min andre stilling som "normalt krever bachelor" med fagskole. Men det er nok et stort pluss med to relevante fagbrev, samt 20 års erfaring i faget. Kommer helt an på fagområde, type stilling, din tidligere erfaring, arbeidsgiver osv. Anonymkode: 694a4...ca7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå