Gå til innhold

Tells tre ettårige fagskolegrader som en slags bachelorgrad?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har sett på litt forskjellig, og funnet tre ting jeg vil studere på diverse fagskoler. Tenkte å ta ett felt per år, men alle feltene er innenfor samme bransje og kan funke fint som en slags helhetlig pakke. Til sammen føler jeg personlig at det burde tells like mye som en bachelor. Vil jeg komme noen vei med dette på CVen, eller MÅ jeg ha en bachelor? Jeg trives best med praktisk arbeid og blir stressa av selve bachelor-skrivinga.

Anonymkode: 4742a...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, selvsagt ikke. Hvorfor i all verden skulle det det? 

Når det er sagt kan du selvsagt komme langt med fagskole. Med teknisk fagskole får man stort sett de samme jobbene som en med bachelor i ingeniørfag, men nivået på fagskolepensumet er milevis under bachelorpensumet. Jeg vet det for jeg har begge deler. Annen type fagskole har jeg ikke god greie på, men det er i hvert fall ikke bachelor-nivå.

Man har en avsluttende oppgave ved fagskolen også, men det er godt mulig kravene er lavere når det bare er ettårige emner. Det blir det man gjør det til, men går man godt i dybden på fagstoffet blir det mye skriving der også.

Anonymkode: 5fe70...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, en bachelor er mer enn antall studiepoeng, emnene det siste året er dessuten på høyere nivå enn årsstudium. Og hvis de tre alternativene du ser på er veldig like kan det dessuten hende det er overlapp, og da ville du uansett ikke fått full uttelling mtp. studiepoeng.

Anonymkode: ebe0a...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tells ikke som en bachelor, og du vil ikke få jobber som har krav om bachelor. Du kan egentlig tenke på det som at du har tatt første året på vgs tre ganger, for du aldri har avansert videre til år nr to...

Men du kan muligens få en del jobber hvor det er krav om "bachelor eller annen relevant utdanning".

Anonymkode: 71875...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, hvorfor i al verden tror du det? 

Anonymkode: a0200...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fagskolen er på høyskole/ universitets nivå. 

Du får ikke bachelor, men en fagskolegrad. 1 år på fagskole gir deg 60 studiepoeng. Bygger du videre på den får du høyere fagskolegrad.

Anonymkode: b7b69...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fagskolen er på høyskole/ universitets nivå. 

Du får ikke bachelor, men en fagskolegrad. 1 år på fagskole gir deg 60 studiepoeng. Bygger du videre på den får du høyere fagskolegrad.

Anonymkode: b7b69...7f1

Nei, det er på fagskolenivå. Ikke på samme nivå som universitet/høyskole. Studiepoengene er ikke tilsvarende studiepoeng på universitetet. Et universitet kan velge å godta dem, eller ikke. 
TS, en fagskoleutdanning kan være kjempebra og gi deg jobb, men det er ikke en bachelorgrad. 

Anonymkode: 64464...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, hvis jeg allerde har en bachelor da? Finnes det ikke steder som godtar en hvilken som helst bachelor? Jeg har bachelor, en jeg ikke får brukt den noe særlig selv om den egentlig ikke er helt ubrukelig, derfor ønsker jeg å gjøre noe helt annet ved å ta disse tre årene. De overlapper heller ikke hverandre, de utfyller hverandre. Men tanken på å skulle skrive en ny bachelor en gjør meg litt kvalm, jeg trenger å gjøre noe der jeg lærer alt praktisk.

Anonymkode: 4742a...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...