Gå til innhold

Skatteprosent for mannen i gata

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du forveksler skattetrekk og skatt. Så høyt trekk er dessuten som nevnt drevet av annet enn lønn.

Anonymkode: 4fa60...662

Ok. Ja, du har rett. Dette er drevet av bonus og aksjer jeg får i jobben. Men uansett forsvinner 49% av den totale kompensasjonen min. Enten det er snakk om lønn, kjøregodtgjørelse, bonus eller andre ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BlackSunshine skrev (Akkurat nå):

Ok. Ja, du har rett. Dette er drevet av bonus og aksjer jeg får i jobben. Men uansett forsvinner 49% av den totale kompensasjonen min. Enten det er snakk om lønn, kjøregodtgjørelse, bonus eller andre ting. 

Nei. Maksimal marginalskatt er lavere på lønnsinntekt, som alt det du nevner her er. 47,4% tror jeg, i hvert fall under 48%. Og da bare på den delen av inntekten som overstiger høyeste sats for trinnskatt, så du skal tjene veldig mye for å komme over 47% totalt.

Trekket kan bli høyere pga kapitalinntekter eller formue.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlackSunshine skrev (15 minutter siden):

49%. Drevet av ekstraordinær bonus etc.

Ingen bonus kan noen gang kjøre din skatt over marginalskatt på 47.2  så her har du mer en skatt på inntekt inkludert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuttery skrev (12 minutter siden):

Har 36% i fast skatteprosent - er dog reelt noe lavere hvis man tar med halv skatt en mnd osv..  Tjener ca 800 000, har formue over formuegrensen og ingen gjeld/andre ting jeg kan få fradrag for. 

Jeg betaler 35%, men har mye mindre lønn enn deg. Ingenting jeg får fradrag for.

Anonymkode: 1c871...7f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet meg frem til at jeg skattet 33% i fjor. Lav inntekt, ingen fradrag, betaler formuesskatt pga bolig. 

Anonymkode: 7de42...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så nøye da?

Man for jo igjen, eller må betale ekstra, hvis prosenten er for mye eller for lite.

Anonymkode: e598e...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei. Maksimal marginalskatt er lavere på lønnsinntekt, som alt det du nevner her er. 47,4% tror jeg, i hvert fall under 48%. Og da bare på den delen av inntekten som overstiger høyeste sats for trinnskatt, så du skal tjene veldig mye for å komme over 47% totalt.

Det er sikkert 49% på 10.5 måneden som er en del lavere når man trekker fra "skattefrie" juni eller halv skatt Desember, ellers er det helt korrekt at selv med 100 mill i inntekter og bonus kan du aldri få mer en 47.2 % skatt på inntekt, så skurrer litt.

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

har ikke formue.

og ikke kapitalinntekter (dvs jeg har jo aksjer fra selskapet som blir gjort tilgjengelig i år). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 44%. Jobber offentlig, har tabelltrekk. Litt over 700.000 i årslønn. Samlet lån (min halvpart) på 1,5 mill (bolig, bil, studie).

Burde jeg ha hatt større lån? 

Anonymkode: cbe2a...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2025 den 19.24):

Har 44%. Jobber offentlig, har tabelltrekk. Litt over 700.000 i årslønn. Samlet lån (min halvpart) på 1,5 mill (bolig, bil, studie).

Burde jeg ha hatt større lån? 

Anonymkode: cbe2a...1e4

Du betaler IKKE 44% skatt på 700 000, og hvis du gjør det låner du bort penger nesten gratis til Onkel Vedum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lychees skrev (På 9.1.2025 den 23.35):

Hva slags interessant informasjon gir dette deg? Uten å vite formue/ inntekt, vil svarene sprike i alle retninger. Det hadde vært enklere å kunne gi deg en nytting tilbakemelding om vi visste hva du var ute etter. 

Eksempelvis: jeg trekkes ca 30% skatt. Om jeg ikke hadde hatt godt over 5mill i lån, hadde jeg trolig betalt nærmere 50. Hva slags verdi har denne informasjonen for deg? 

KAN DU IKKE BARE SVARE PÅ SPØRSMÅLET?

Det er alltid en Karen som deg, som skal kverulere på hva slags verdi informasjonen har for TS.

Vel, TS spør fordi h*n lurer, og det er alt du trenger å bry deg om!

Anonymkode: 30f23...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33.4% av total inntekt i skatt. Inntekt 1.35’. Neglisjerbar formueskatt.

Anonymkode: d7ffa...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tabelltrekk (8190) og 40% skatt på overtid.

Er 100% enslig forsørger og har huslån på 3,6 mill. 

Anonymkode: d39c0...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ufør på minstesats og har skattetrekk på 34% på skattekortet. Har verdier i eiendom og investeringer som gir formueskatt. Ble ufør i godt voksen alder, så hadde bygget opp verdier før det.

Anonymkode: ba3f1...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

KAN DU IKKE BARE SVARE PÅ SPØRSMÅLET?

Det er alltid en Karen som deg, som skal kverulere på hva slags verdi informasjonen har for TS.

Vel, TS spør fordi h*n lurer, og det er alt du trenger å bry deg om!

Anonymkode: 30f23...ee8

Vi kan i motsetning til TS skatteregnskapet på inntekskatt og TS tar feil, så hvorfor tar ikke du bare å roer deg helt ned, og feks logger av internett for en uke eller 5.

Stfu

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...