Gå til innhold

Flytte sammen som bonusfamilie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utrolig at dere vurderer dette i det heletatt. 100% sikkert at det blir mislykket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefales ikke.

Jeg fikk to stesøsken da jeg var 12 og hadde et søsken fra før. Vi var da i alderen 10 til 16. Jeg er i 30-årene nå og forholdet til stesøsken og stemor er ikke bra. Vi ser hverandre ved familiesammekomster og det er det.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg visste ikke at det var så bastant, men har fått meg en vekker basert på innspillene i tråden. Takker for det. 

TS

Anonymkode: 9b4b4...399

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

IKKE.gjør,det. Bare ikke gjør det. Kjenner flere som har angret, blant annet meg selv. De færreste bonusfamilier holder sammen. Vent til alle har flyttet ut. Advarte en for et par år siden. De hadde samkjørt ordningen med at alle barna var der samtidig samme uke, så hadde de ei hel uke "barnefri", så måtte de rokkere om slik at ene barnet er der når de andre er borte pga konflikter mellom ungene. 

Anonymkode: 4b225...47d

Jeg er så enig med deg.

Og det der med å skvise alle barna inn i samme uke, så foreldrene kan ha "kjæresteuke" - det er så ufattelig dumt. For det første er det ikke sånn man er foreldre; man er foreldre hele tiden, skilsmisse eller ikke. Og for det andre er det jo en oppskrift på katastrofe: Ingen av barna får det de trenger av oppmerksomhet og begynner å mislike stesøsken alene av den grunn. Jeg bor i en større by hvor mange familier i tillegg bor i leiligheter uten særlig mye plass.

Jeg blir like oppgitt hver gang jeg hører om bonusfamilier som gjør dette. Ha nå i det minste ungene i hver sin uke, hvis man på død og liv må flytte sammen. 

Anonymkode: 20f4d...f24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her

Jeg synes det er heftig de helgene og feriene vi er sammen. Jeg kjenner på at jeg i noen grad har mye mindre tålmodighet, mer frustrasjon/sinne. 

Basert på tilbakemeldingene her, og min egen magefølelse, så blir det neppe samflytting med det første. Det økonomiske spiller også tungt inn. Her er det slik at den ene parten tjener litt over snittet, mens den andre tjener langt, langt under. I et høykostområde som sentrale østlandet, så vil det bli trangt hvis man skal kjøpe en bolig med fem soverom.  

Høres litt ut.

For oss er det omvendt. Vi storkoser oss sammen. Det er bedre tålmodighet og mindre frustrasjon når vi er samlet. Vi finner ro.

Det er nok best for dere å være særboere ♥️

Anonymkode: 09c92...184

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåtrå skrev (3 timer siden):

Utrolig at dere vurderer dette i det heletatt. 100% sikkert at det blir mislykket. 

Det var jo veldig bastant.

Jeg (og minst en annen bruker) har god erfaring med å flytte sammen som bonusfamilie (vi har bodd sammen i snart 10 år). Det er klart det krever mer enn å flytte sammen som bare to voksne, men det er ikke sånn at det alltid er dømt til å mislykkes. Det kommer jo helt an på en rekke forhold, som hvor lenge man har vært sammen, hvor stabilt forholdet er, hvor godt man kjenner hverandre, hvordan forholdet til de respektive eksene er, barnas alder osv. I tillegg kommer selvfølgelig økonomi og andre praktiske forhold.

I TS' tilfelle er det nok lurt å vente litt, noe hun jo også tenker selv. Men det er fullt mulig å få det til.

Anonymkode: b6742...fd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

J

Og det der med å skvise alle barna inn i samme uke, så foreldrene kan ha "kjæresteuke" - det er så ufattelig dumt. For det første er det ikke sånn man er foreldre; man er foreldre hele tiden, skilsmisse eller ikke. Og for det andre er det jo en oppskrift på katastrofe: Ingen av barna får det de trenger av oppmerksomhet og begynner å mislike stesøsken alene av den grunn. Jeg bor i en større by hvor mange familier i tillegg bor i leiligheter uten særlig mye plass.

Jeg blir like oppgitt hver gang jeg hører om bonusfamilier som gjør dette. Ha nå i det minste ungene i hver sin uke, hvis man på død og liv må flytte sammen. 

Anonymkode: 20f4d...f24

Helt enig.

Min far og stemor insisterte på å ha samvær samtidig. Det var mest praktisk for dem. Det var ikke plass til fire barn/ungdommer i 3-roms leiligheten de bodde i, men det var ikke så nøye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bbbb skrev (9 minutter siden):

Helt enig.

Min far og stemor insisterte på å ha samvær samtidig. Det var mest praktisk for dem. Det var ikke plass til fire barn/ungdommer i 3-roms leiligheten de bodde i, men det var ikke så nøye.

Her føler nok barna seg nedprioritert og tilsidesatt. Noe som de voksne burde skjønt. Det er ikke barnas valg å flytte…

Anonymkode: 85655...4e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aiai. Jeg skal flytte sammen med kjæresten til sommeren. Vi har hver vår 13-14 åring. Og vi tror oppriktig at det kommer til å gå helt fint.

Anonymkode: b59ed...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aiai. Jeg skal flytte sammen med kjæresten til sommeren. Vi har hver vår 13-14 åring. Og vi tror oppriktig at det kommer til å gå helt fint.

Anonymkode: b59ed...2fb

Tror det er noe annet med fire barn og to voksne enn to barn og to voksne. Ikke minst økonomisk. Behov for plass etc. 

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her føler nok barna seg nedprioritert og tilsidesatt. Noe som de voksne burde skjønt. Det er ikke barnas valg å flytte…

Anonymkode: 85655...4e6

Det er noe av årsaken til at det er dårlige relasjoner i dag med lite kontakt for min del. 

Det er heller ikke barns valg å få steforeldre og stesøsken. Jeg har definitivt ikke opplevd det som en bonus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bbbb skrev (8 timer siden):

Anbefales ikke.

Jeg fikk to stesøsken da jeg var 12 og hadde et søsken fra før. Vi var da i alderen 10 til 16. Jeg er i 30-årene nå og forholdet til stesøsken og stemor er ikke bra. Vi ser hverandre ved familiesammekomster og det er det.  

Hvorfor det? Var du en vanskelig ungdom? Følte du stemoren din tok plassen til moren din?

Anonymkode: 94c7b...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har tenåringer fra 12 - 15 år, noen 100% noen 50%. Vi har vært sammen i to år, bodd sammen i helger og ferier, og forsøker få til en dag i uka. Her ønsker barna å flytte sammen. Vi har hver vår enebolig og 30 minutt kjøring mellom oss. 

Jeg har ikke tro på at det kommer til å skje med det første. Treigt boligmarked og vanskelig å finne et sted geografisk som tilfredsstiller alle sine behov.

Anonymkode: 94c7b...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lang erfaring. Det skal VELDIG mye til for å få dette til å fungere. At 2 familier skal bli en. Kjærligheten blir satt på tøffe prøvelser, og kommunikasjonen må være veldig åpen og klar. Jeg ville ventet lengst mulig på å flytte i lag. Aller helst bodd hver for dere, og pleiet kjærligheten når dere var alene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

TS her

Jeg synes det er heftig de helgene og feriene vi er sammen. Jeg kjenner på at jeg i noen grad har mye mindre tålmodighet, mer frustrasjon/sinne. 

Basert på tilbakemeldingene her, og min egen magefølelse, så blir det neppe samflytting med det første. Det økonomiske spiller også tungt inn. Her er det slik at den ene parten tjener litt over snittet, mens den andre tjener langt, langt under. I et høykostområde som sentrale østlandet, så vil det bli trangt hvis man skal kjøpe en bolig med fem soverom.  

Men da er jo saken veldig klar. Når helgene og feriene er heftige, og at du allerede der kjenner at du får nok, så går du jo selvsagt ikke inn i et samboerskap.

Økonomien blir helt irrelevant oppi det. Stol på magefølelsen din. Og ikke la deg presse inn i det heller.

Anonymkode: 8e719...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...